Gamereactor utser årets spel 2012

It was a very good year... Sinatra var kroniskt positiv. It was a very good year, varje år. Jag försöker vara likadan. Men det går inte. 2012 har inte varit ett särskilt bra spelår. Låt mig inleda med att faktiskt klargöra detta. I jämförelse med de senaste fem åren har 2012 varit svagt, för min egen del. För bortsett ett par underbara spelupplevelser (som givetvis toppar våra listor) har året präglats av förseningar, besvikelser och det faktum att de flesta av oss väntar ivrigare än ivrigast på nya konsoler, på nästa generation.

Samtidigt ska inte jag sitta här som en surmulen grinch och spy galla över Gamereactors tionde levnadsår bara för att Resident Evil 6, Max Payne 3 och Ridge Racer Unbounded gjorde mig så besviken att jag i slutändan kuddkvävde ett bättre begagnat sällskapsdjur. Nej! Året lider mot sitt slut och det är då vi ska kika tillbaka på de gångna tolv månaderna med romantisk blick. Jag kommer såklart sent att glömma uppvaknandet efter steloperationen, och smärtorna som kom på köpet. Jag kommer inte att glömma min första genomspelning av Journey i första taget, eller den eufori jag upplevde då jag kryssade mellan mötande trafik någonstans nere i Red Rock i Playgrounds briljanta debutspel.

2012 är för mig året då PC tog över, helt. Jag har personligen hemskt svårt att bli exalterad över våra idag nästan sju år gamla spelkonsoler och har därför tytt mig ganska mycket till min topptrimmade speldator istället. För kikar man på hur Hitman: Absolution, Far Cry 3 och Assassin's Creed III ser ut i upplösningen 1920x1080 med alla effekter på max - är det ganska uppenbart att uttrycket "next gen" blir en aning luddigt. Kommer framtiden att erbjuda samma typ av grafiska stormsteg mellan olika konsolgenerationer eller har Nintendos Wii-recept för alltid förändrat konsoltillverkarnas förhållningssätt till förlustförtjust, toppmodern hårdvara? Framtiden har svaret, men på flera sätt har nästa generation redan startat och jag ser fram emot att sätta tänderna i PC-spel som Crysis 3, Project Cars, Metro: Last Light och Starcraft II: Heart of the Swarm. Det finns massor att se fram emot, såklart. Massor av stekheta 2013-spel och nya spelmaskiner från Sony och Microsoft. För hur gärna jag än vill är det svårt att blicka tillbaka på 2012 och utnämna det till något slags premium-år för denna underbara bransch.

För oss på Gamereactor känns 2013 och framtiden väldigt spännande. Vi har en efterlängtad omdesign av siten på gång, vi byter logotyp, grafisk profil, papper och tidningsform. Vi ser fram emot en nystart och hoppas såklart att du fortsätter att lusläsa Sveriges bästa speltidning. Tack för året som gått.

/Petter Hegevall, Chefredaktör

Fortsätt till första kategorin >>
Vilket är ditt favoritspel i år?
Var med och rösta >>