Svenska
Gamereactor
artiklar

När spel blir bättre med tiden, del 1

Idag släpps det ofärdiga spel på regelbunden basis. Vissa lagas aldrig, andra förändras markant och utvecklas till titlarna de borde varit vid release

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi har alla köpt ett spel under de senaste åren som inte riktigt fungerat som utlovat. Spelförstörande buggar, halvdöda, strulande servrar och mängder av irriterande grafikglitchar har plågat release av titlar som Rome II, Sim City, Battlefield 4 och Driveclub. De är dock inte de enda spelen som blivit markant bättre under de följande 12 månader efter de släpptes lös på marknaden och vi på Gamereactor har skrivit lite om ett urval av dessa och om exakt vad som förbättrats.

När spel blir bättre med tiden, del 1

Battlefield 4
(PC, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360, Xbox One) - 2013
När Battlefield 4 först släpptes var multiplayerdelen rena rama haveriet. Matcher gick inte att ansluta till, spelet kraschade och sparfiler försvann. Dice erkände att det var i ett dåligt skick och lovade att göra det bästa de kunde med att lyfta spelupplevelsen. Det gjorde de också. Vid sidan av tekniska förbättringar och mängder av små ändringar har Dice varit formidabla med att släppa nytt gratis innehåll i form av både vapen såväl som hela kartor - även två år efter premiären. Det senaste i raden är att varje expansionspack kan laddas ned utan kostnad under en begränsad tid till samtliga plattformar. Battlefield 4 är fortfarande ett mycket populärt multiplayerspel som lockar 400 gånger fler personer än Battlefield Hardline och 50% fler än Star Wars: Battlefront, trots sina år på nacken. Detta är ett resultat av hur ihärdiga utvecklarna varit med att putsa det efter den katastrofala releasen.

När spel blir bättre med tiden, del 1
Detta är en annons:

DMC Devil May Cry: Definitive Edition
(PC, Playstation 4, Xbox One) - 2015
Ninja Theorys DMC Devil May Cry var ett riktigt bra spel redan när det släpptes år 2013. Det kunde inte ha varit en tacksam uppgift för den brittiska studion att reboota (som man säger på svengelskan) en av Capcoms mest älskade actionserier men de gjorde ett bra jobb, även om man kan diskutera nödvändigheten i att förnya Devil May Cry efter bara fyra titlar. Grundpelarna, som ju bland annat var akrobatiska och stilfulla strider samt hinkvis med attityd, fanns representerade även i nytolkningen och vi överraskades av hur kompetent spelmekaniken var i det på förhand bespottade actionspelet.

Där fanns det dock en hel del skönhetsfläckar och mycket rum för förbättring. Detta var å andra sidan utvecklarna mycket väl medvetna om och många av de saker spelet fick kritik för hade till varierande grad åtgärdats inför remastern som släpptes förra året. Nya svårighetsgrader hade lagts till, modifieringslägen som Turbo Mode introducerades, justeringar till balans och speldesign implementerades baserat på spelarfeedback och DLC kastades in i form av extramaterial. Bilduppdateringen hade också dubblats till konsolerna, en förbättring som tillsammans med tillägget av en lock on-funktion stod sig som en av de mest efterfrågade bland de som spelade originalet. Capcom kunde ha släppt DMC i sitt ursprungliga skick med skarpare grafik och sålt det igen men såg till att faktiskt förbättra spelet i grunden istället. Det är något som är värt att uppskattas.

När spel blir bättre med tiden, del 1

Killer Instinct
(PC, Xbox One) - 2013
Förväntningarna på Killer Instinct var höga vid lanseringen, det var en uppföljare till ett av Rares mest kända spel och tillika ett av få fightingspel som hade en välfungerande gimmick med sina extremt långa combos. Men snart stod det klart att det skulle bli en free to play-titel med mycket primitiv grafik som dessutom var lågupplöst och hade förhållandevis få figurer. Spelsystemet var dessutom något opolerat på det sätt det ofta är i fightingspel från start. Double Helix hade kort sagt gjort en stabil grund att bygga vidare på med ett par goda idéer, men heller inte mycket mer.

Detta är en annons:

Utvecklaren köptes dock upp av Amazon och ersattes av Iron Galaxy Studios lagom till säsong två, och vips började en förvandling med osedvanligt intressanta figurer, mer av spelvärldens just nu kanske bästa musik och en polering som visade att utvecklarna verkligen förstått vad communityt ville ha samt att de förstod sig på fighting. I och med säsong tre är det nu bara att applådera. Denna gratistitel har nu fått kraftigt uppdaterad grafik, har det bästa träningsläget i genren, fler figurer än Street Fighter V, ett större community tack vare PC, sanslöst smidigt spelsystem och är just nu sannolikt det bästa aktuella fightingspelet av alla.

När spel blir bättre med tiden, del 1

Driveclub
(Playstation 4) - 2014
När Evolution Studios ultraambitiösa Forza-utmanare släpptes var det ett stressat team som under makaber tidspress vräkte ur sig ett ofärdigt spel. Onlineportionen fungerade knappt alls, motståndarbilarnas märkligt ojämna artificiella intelligens och att bilfysiken inte riktigt hade balanserats mot spelets fartkänsla gjorde att vi på Gamereactor tröttnade, snabbt. Driveclub kändes verkligen som ett halvt spel, ungefär. 18 månader senare, trots att Evolution Studios dessvärre stängts igen av ägaren Sony, är Driveclub något helt annat. Det är spelet som det borde ha varit i oktober 2014. Det är faktiskt riktigt, riktigt underhållande. Fler banor, mer bilar, bättre bilfysik, snyggare grafik, fler svårighetsgrader, mer valmöjligheter och ett riktigt beroendeframkallande multiplayerläge. Det sista DLC-paketet som släpptes till Driveclub innan studion slog igen portarna, Finish Line, är suveränt och vi rekommenderar med glädje Driveclub idag, till skillnad från i oktober 2014.

När spel blir bättre med tiden, del 1

Diablo III
(Multi) - 2012
Diablo III hade en hel del brister när det släpptes. Utöver alla irriterande DRM-problem som Blizzards monsterfest led av, upplevde en stor portion spelare att "end game"-materialet blev oerhört snabbt extremt repetitivt och trist. Men nu, fyra år senare, har Blizzard med hjälp av spelets community implementerat en myriad av buggfixar och transformerat Diablo III till något helt annat än vad det var när det släpptes. Förvandlingen började med Loot 2.0, en programfix som totalt reviderade föremålssystemet och gjorde det belönande att spela. Det andra steget kom i och med borttagningen av det vanvettigt ogenomtänkta auktionshuset. Nu blev man tvungen att äventyra för att få tag i bra föremål, till skillnad från innan då man utan problem kunde köpa sig till allt. Sen introducerades "Adventure Mode", ett spelläge som tillät spelarna att kötta sig fram i så kallade "Nephalem Rifts" fritt från den påträngande storyn. Så fortsatte det. Spelets community hojtade - Blizzard lyssnade och åtgärdade. Och nu är Diablo III ett fullständigt fantastiskt spel.

När spel blir bättre med tiden, del 1

Destiny
(Multi) - 2014
När Bungie äntligen visade upp vad Destiny var för världen och pratade om sömlöst samarbete, stora episka planeter att utforska och en ultramassiv tio års plan, var det svårt att inte bygga upp smått orealistiska förväntningar. Ett spel till konsol som skulle bli lika stort och socialt som World of Wacraft var till PC? När spelet väl snurrade i våra konsoler blev det uppenbart att det saknades substans. Berättandet var vekt, uppdragen som förde storyn framåt oinspirerade och innehållet tog slut läskigt snabbt. Bungie lyssnade dock på fansen, när den tredje expansionen kom; The Taken King, hade de reviderat nästan allting - hela spelet kändes nytt. Det var mer fokus på karaktärsutveckling, bättre uppgraderingssystem, belönande loot och hundratals hemligheter i form av nya vapen och roliga påskägg. Med nästan sju år kvar på sin vision känns det som att Destiny kan växa och bli hur stort som helst, för det märks att Bungie är öppna för feedback från sin spelarbas och spelet blir hela tiden bättre.



Loading next content