Svenska
Gamereactor
artiklar

Underbart bisarra värld

Spel- och filmvärlden förändras hela tiden och det finns om makalöst makabra händelser som chefredaktör Hegevall beslutat sig för att kommentera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag älskar spel, film och musik ungefär lika mycket. Tre av mina käraste hobbys som jag hoppas ska underhålla och utmana mig lika mycket om 35 år som det gör idag. Om jag skulle kalla mig själv en produkt av min omgivning, skulle det inte vara särskilt mycket mer chockerande om än jag påstod att jag blev mätt av mycket mat. Men om jag beskriver min omgivning som en samtid där videovåld, hårdrock och ljuvligt sköna pixelpartyn utgjorde själva kärnan, blir det snabbt uppenbart hur stor del av mig som faktiskt växt upp, levt och trollbundits (genom åren) av favoritfilmer, favoritskivor och favoritspel. Jag, precis som du, känner ofta en längtan att fly in i spelens värld, en längtan efter att bara försvinna i ett förlovat filmuniversum eller bara sluta ögonen och djupdyka in i den ljudbild som älsklingsbandet erbjuder.

Här på Gamereactor skriver vi om spel, men även om film och i mitt fall även en hel del om musik. Jag har under de senaste två åren täckt mer bisarra händelser som chockerat mig ända in i märgen än vad jag gjort de senaste 15 åren och det är dags för mig att lista dessa, kommentera och diskutera det som hänt, med dig.

Underbart bisarra värld
Disney fynd-köpte både Marvel och Lucasarts och är idag världens överlägset mäktigaste filmbolag.

Disney betalade 62 miljarder kronor för Marvel och Lucasarts medan Microsoft betalade 17,8 miljarder för Minecraft
Microsoft betalade 17,8 miljarder kronor för Minecraft och svenska studion Mojang. Ett smått sanslöst överpris enligt mången insatt analytiker. Ungefär i samma veva köpte Disney Lucasarts och allt som stavas Star Wars heter. De köpte alltså världens tredje mest inkomstbringande filmföljetong samt rättigheterna till världens mest inkomstbringande merchandise-historia, för knappt dubbelt så mycket som Microsoft sluskade upp för Minecraft, ett spel vars försäljning sakta ned markant de senaste året enligt diverse rapporter. Idag äger Disney Pixar, Marvel och Lucasarts.

Detta är en annons:

De köpte alla tre studios för cirka 80 miljarder kronor, totalt. Ett smått sanslöst klipp med tanke på att Marvel Studios-filmerna (enbart) genererat cirka 40 miljarder kronor i ren vinst sedan uppköpet och då är merchandise-siffrorna ej inräknade. Det är en bisarr värld vi lever i, en härligt bisarr värld där serietidningsfilmen i stort sett regerar Hollywood. Med tanke på att vi under de närmaste åren kommer att få se minst fyra nya Star Wars-filmer, ett stadigt flöde av Pixar-rullar och Avengers 3 & 4, Black Panther, Iron Man 4 och Thor 3 på vita duken kan man väl sammanfattningsvis säga att Disney gjorde två bisarrt bra affärer.

Underbart bisarra värld
PS4 säljer kopiösa mängder men hade mest troligt aldrig funnits om Nintendo inte betett sig som de gjorde mot Sony.

Playstation 4 har sålts i 40 miljoner exemplar
Ingen hade trott att det skulle gå såhär bra. Inte ens Sony. Om vi ska tro Sonys storhövding Kazuo Hirai. 40+ miljoner enheter har sålts sedan november 2013 och det är såklart historiska siffror, inte minst för en maskin som under lång tid kostade 3990 kronor. Microsoft har under samma period sålt 21 miljoner Xbox One-enheter och om det inte vore för den makalösa succé som stavas Playstation 4 skulle detta ses som en bedrift snarare än en besvikelse. Bara själva tanken på att det i stort sett är PS4 som idag håller hela Sony vid liv, är bisarr, enligt mig. Den är härligt bisarr och någon slags vinst för oss gamers som hängt med under alla år. Mobiltelefoner, TV-skärmar, förstärkare, kameror, hörlurar, högtalare, DVD/Bluray-spelare, skivbolag... Sony tillverkar all möjlig teknologi men inget av dessa segment går särskilt bra rent ekonomiskt, förutom Playstation 4.

Det blir ännu mer bisarrt (kan jag tycka) när man tänker på att Sony förmodligen aldrig hade gett sig in i TV-spelsvärlden om det inte hade varit för att Nintendo drog sig ur deras Super Nintendo-deal kring CD-rom. På så sätt kan man faktiskt se det som så att Playstation 4 (inklusive föregångarna, såklart) aldrig hade existerat om Nintendo spelat sina kort rätt.

Detta är en annons:
Underbart bisarra värld
870 miljoner kronor, hur bra spel får man för de pengarna? Förhoppningsvis får vi veta i vinter när Star Citizen äntligen ska släppas.

Star Citizen drar in 870 miljoner kronor från fansen
Det finns bevisligen bisarrt många bisarrt välgödda Wing Commander-fans runt om i världen, annars skulle inte Chris Robert och hans Cloud Imperium Games dragit in dryga 870 miljoner kronor via crowdfunding till utvecklingen av ett spel som mången skeptiker menar aldrig kommer att släppas. Ambitionsnivån har sedan starten i början av 2013 varit skyhög och problemen många. Star Citizen ser bra ut av det lilla vi spelat och det lovar såklart gott med en budget som nästan når Red Dead Redemption-nivåer men nog är det bisarrt alltid att Cloud Imperium Games bad om pengar och nästan fick in en miljard.

Underbart bisarra värld
Att kika på inofficiell Overwatch-porr är tydligen helt hysteriskt populärt.

Blizzard jagar porrsiter som animerar Overwatch-snusk
Vem hade kunnat tro att Blizzard, utvecklarna bakom spel som Warcraft, Starcraft och Diablo skulle läggas miljontals kronor på advokatkostnader för att jaga porrsiter som producerar porrvideos med de kvinnliga stjärnorna från deras nysläppta spel i huvudrollerna. Men så ser läget ut, på riktigt. Siten Pornhub har sett en ökning med 800% på söktermen "Overwatch" på deras snuskfyllda site sedan releasen av spelet i fråga och detta retar såklart upp utvecklarna som nu plockat fram blåslampan.

Underbart bisarra värld
Han har mer prenumeranter än både Justin Bieber, Beyonce och Kim Kardashian.

Svenske spelaren Felix blir störst på Youtube
Att Youtube skulle växa sig till världens överlägset största site krävdes det ingen raketexamen för att inse där för 14 år sedan när sidan först lanserades. Att streaming av spel och diverse spelvideos skulle bli en populär kategori kändes aldrig särskilt oväntat, heller. Att en svensk, 20-årig herre vid namn Felix skulle ta sitt spelhysteriska webcam-vrålande från 121 prenumeranter till 44 miljoner (!) och därmed bli världens mest mäktiga Youtube-kändis, det hade nog ingen kunnat gissa. Felix vinstar cirka 70 miljoner kronor per år på sitt Youtube-spelande och reser land och rike runt och skriver autografer numer.

Underbart bisarra värld
Spelarna har tröttnat på framtida krig och vill ha mer... Gamla grejor, igen.

Allt gammalt blir nytt, som blir gammalt - och sen nytt - igen
För 12-13 år sedan var actiongenren överbefolkad av spel som tolkade Andra världskriget. Battlefield, Call of Duty, Medal of Honor... Det fullkomligen sprutade ut delar ur dessa spelserier på hyllorna och Gamereactors läsare var inte sena med att förklara hur trötta ni alla var på den typen av titlar. Andra världskriget byttes ut mot verkliga, nutida konflikter präglade av oroligheter i Mellanöstern som efter ett par år förvandlades till framtidskrig med allt vad exoskelett och rymdfärjor heter. Efter några års harvande bland vägghoppande framtidslöss och hypermoderna vapen skriker nu fansen efter något "nytt" och utvecklare som Dice valde att lyssna. Battlefield 1 släpps i oktober och där har man backat bandet till Första världskriget och spelarna skriker av vildsint förtjusning. Utannonseringstrailern för titeln spöade alla andra Youtube-trailers i antal "likes" under sin första vecka, detta inkluderar Harry Potter, Avengers, Star Wars och 007-filmerna. Samtliga av dem. Allt gammalt är nytt igen och spelvärlden är underbart bisarr.

Lika bisarrt (på sitt sätt) är det nog att det som en reaktion mot de aningen tillkrånglade multiplayerupplevelserna i genregiganter som Battlefield och Call of Duty nu sprutar ut förenklade, old school-doftande arenashooters som Battleborn, Overwatch, Battlecry, Paragon och Lawbreakers. Ännu mer bisarrt är redaktionsbråket som bröt ut förra veckan då Jonas Mäki för 121:a gången försökte förklara för en sjövild Aldin att Battleborn och Overwatch i stort sett var "exakt samma spel", något som Aldin absolut inte tänkte gå med på. Diskussionen gick från halvroligt avslappnad och proppad med gemytligt kompisgnabb till rena rama svordomsfesterna inklusive rödlätt hudton i ansiktet och vildsinta gestikuleringar.

Underbart bisarra värld
7800 kronor plus en kraftfull speldator för 15 000 kronor. Kostar det. Att njuta av värdelösa minispel till HTC Vive...

VR-hysterin går utanpå allt
Att kalla dagens "virtual reality-trend" för en het potatis vore årets underdrift. Ingenting är nämligen hetare än VR just nu och det finns en bisarr underton i allt detta. Tekniken är snordyr, inte tillräckligt utvecklad, kräver en snordyr speldator eller en ny (enligt flertalet rykten) PS4:a med betydligt högre beräkningskapacitet än den nuvarande - för att det ens ska fungera hjälpligt. Gamers skriker sig hesa av förtjusning till minsta lilla videosnutt som visar vad VR "skulle kunna vara" i framtiden samtidigt som ingen verkar kika på vad som faktiskt släppts. 99% av spelen till Oculus Rift och framförallt HTC Vive doftar frät av lastgammal rövsmet och känns alla som gimmickaktiga försök till kass humor snarare än smakprov på morgondagens teknologi.

Underbart bisarra värld
Deadpool har genererat en vinst på lite drygt sex miljarder kronor (!) för Fox Searchlight Pictures.

Deadpool motbevisar en hel filmindustri
Efter att Watchmen tokfloppat var filmindustrin förhållandevis enig om att barnförbjudna serietidningsfilmer var en rakt igenom usel idé. Detta ledde till att Marvel tonade ned våldet i sina Avengers-filmer och att DC, Fox och Sony Pictures plockade bort allt vad blod heter i sina filmatiseringar. Under tiden försökte en viss komedistjärna vid namn Ryan Reynolds övertyga filmbolagscheferna hemma hos Fox om att den snedvridet sjuka och ofta direkt hutlöst barnförbjudne hjälten Deadpool borde få en egen långfilm, och att den borde vara otillåten för barn under 15 år. Fox tackade nej, gång-på-gång i över tio års tid innan de till slut gav Reynolds och regissören Tim Miller ett par hundratusen kronor för att slänga ihop en kort liten minisekvens för att på så sätt visa hur de tänkt, hur filmen skulle kunna se ut.

Fox kikade på testsnutten, tackade sedan nej till Deadpool ännu en gång varpå "någon" av de fyra i teamet som satte ihop snutten läckte klippet på nätet och därmed drog igång en folkstorm utan dess like. Fox Searchlight Pictures mottog över en miljon namn från fans som ville se filmen på vita duken vilket ledde till att Miller & Reynolds fick cirka 440 miljoner kronor för att sätta ihop sitt drömprojekt. Ingen, förutom Miller, Reynolds och Paul Wernick trodde att den skulle kunna bli en succé. Ingen. Men i en bisarrt underbar värld är det i slutändan fansen som bestämmer och i fallet Deadpool rådde det aldrig någon tvekan om att Fox haft fel i alla år och att publiken törstat efter att få stifta bekantskap med Rob Liefelds helsjuke antihjälte. Idag har Deadpool lirat in cirka sex miljarder kronor i ren vinst (!) och har därmed placerat sig på topplistor som den mest inkomstbringande, barnförbjudna långfilmen genom alla tider.



Loading next content