Svenska
Gamereactor
artiklar

E3 2016: Olivers tio favorittrailers

Då var årets Electronic Entertainment Expo över och det har blivit dags för Oliver att summera hans favorittrailers från den gångna veckan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag älskar trailers. Och vi fick några riktigt bra sådana från årets upplaga av E3. För två år sedan gjorde jag en artikel med mina tio favorittrailers från det året och tänkte att det var dags att återinföra konceptet. Det har släppts så många (och vid det här laget har även eftersläntrarna trillat in) att välja mellan även i år så jag får välja baserat på hur väl sammansatt trailern i fråga är, hur intresserad den lämnar tittaren och hur mycket spelsug som den väcker i hjärtat.

Så vi kör igång.

HQ

10. DAYS GONE
Playstation 4

Detta är en annons:

Days Gone var en överraskning och jag gillar överraskningar. Vad jag tror om spelet i sig vågar jag inte säga ännu då gameplay-presentationen som avslutade Sonys konferens i år inte imponerade mig särskilt mycket. Däremot gillade jag den här trailern, som antyder att Days Gone kan komma att bli mer än en hjärndöd zombieslaktarfest. Vi ser inte mycket av sånt i trailern, utan den fokuserar mer på huvudkaraktärens (som ser ut att spelas av Sam Witwer) och världen han lever i. Det är en trailer för ett spel med ändlösa horder av zombies som ger oss tid att få se protagonisten drömma tillbaka till bekymmerslösa tider med flickvännen på motorcykeln, och den sortens återhållsamhet uppskattas.

HQ

9. DEATH STRANDING
PC, Playstation 4

Wow... Jag vill inte veta hur Hideo Kojimas feberdrömmar är. Det här är helt sinnessjukt. Jag brukar inte ha mycket till övers för den här typen av trailer, som visas flera år innan vi lär få se spelet på hyllorna och inte innehåller någon form av gameplay-antydan. Kojima har inte ens bestämt sig för vilken spelmotor han vill bygga Death Stranding i. Samtidigt kan jag inte hjälpa det, jag blir omåttligt nyfiken på vad det är han har i kikarn med det här spelet. En naken Norman Reedus vaknar på en lortig strand tillsammans med tusentals döda fiskar och ett dussintal döda valar samt ett foster som sedan blir... olja? Sedan sänks fem gestalter ner från himlen och trailern tar slut. Om Kojimas mål med denna första titt på Death Stranding var att få min uppmärksamhet så lyckades han.

Detta är en annons:
HQ

8. SPIDER-MAN
Playstation 4

Spider-Man står sig som min absoluta favoritkaraktär att födas i en serietidning, tillsammans med Batman. Sistnämnda har fått se enorma framgångar i spelmediet tack vare Rocksteady men det samma kan knappast sägas om Spidey. Jag hoppas att Insomniac kan ändra på det och även om den här trailern inte avslöjar särskilt mycket om storyn så tycker jag att det syns att studion är på rätt väg i alla fall. Detta är snyggt ihopsatt och det väcker både spelsuget och nyfikenheten jag vill att en trailer ska göra.

HQ

7. MAFIA III
PC, Playstation 4, Xbox One

Snacka om att det här spelet ser ut att ha ryckt upp sig sedan vi såg det första gången. Jag var ett stort fan av båda föregångarna men var inte alls imponerad i vilken riktning Hangar 13 verkade vilja ta serien. När de började prata om att fylla spelvärlden med mer sidoaktiviteter och annat bös ville mest gräva ner mig men tamejtusan om det inte verkar som att jag kommer få äta upp mina ord i slutändan. Mafia III ser, precis som de andra spelen, ut att bjuda på högkvalitativt och filmiskt berättande med gott om nerv och jag kan knappt bärga mig tills jag får lägga vantarna på spelet. Den här trailern gör det knappast lättare.

HQ

6. TITANFALL 2
PC, Playstation 4, Xbox One

Titanfall var ett av 2014 års bästa spel enligt mig. Jag älskade det av hela mitt hjärta. Vi fick se mer av tvåan på årets E3 och även om det kanske var kampanjtrailern som folk pratade om mest (då det är en helt ny aspekt för serien) så var det givetvis multiplayertrailern som fick mitt blod att pumpas på högvarv. Respawn är, enligt mig, verkligen bäst i världen i sin genre och de lyckas än en gång med konsten att få mig så sugen på att spela att det blir löjligt. Jag gillar hur de lyckats få det att se ännu mer mångsidigt och lekfullt, inte minst tack vare de nya änterhaken.

HQ

5. BATTLEFIELD 1
PC, Playstation 4, Xbox One

Av de två multiplayer-shooters som EA lanserar i oktober är det Titanfall 2 jag är mest sugen på personligen. Det är dock svårt att förneka vilken monstertrailer det är som vi fick för Battlefield 1 på EA:s E3-konferens. Första världskriget ser ut att vara helt rätt väg att gå för Battlefield-serien, särskilt i ett klimat där alla rör sig i motsatt riktning. När den där zeppelinaren kraschade i marken i ett brinnande inferno var det inte många av de som tittade som inte behövde plocka upp underkäken från golvet.

HQ

4. ABZÛ
PC, Playstation 4

Den här trailern fick mig att vilja bada, och jag har inte badat utomhus sen 2004. Abzû ser ut att bli en sorts andlig uppföljare på 2012 års Journey och bara det faktumet kommer ju med höga förväntningar. Den nya trailern gör ett bra jobb med att få spelet att se helt magiskt ut. Grafiken är uppenbarligen något utöver det vanliga men det är den sällsamma marinbiologiska följsamheten som kanske imponerar mig mest. Det ser liksom ut som att vi tittar på riktiga fiskar och valar, trots att grafiken är väldigt stiliserad. Jag är dessutom lika fascinerad som jag är livrädd för hajar och allting som lovar ett möte med dessa bestar har min uppmärksamhet. Om detta kan nå upp i (eller rent av bräcka) Journey-höjder får vi se men den här trailern lovar väldigt gott i alla fall.

HQ

3. WE HAPPY FEW
PC, Xbox One

E3-trailern för We Happy Few kanske är den obehagligaste av allt vi såg i år, och det på ett riktigt bra sätt såklart. Bioshock-influenserna tycker jag är tydliga och berättelsen om ett samhälle som hjärntvättar dess invånare med en substans som ska hålla dem i ett evigt lyckligt tillstånd är, om än inte helt och hållet unik, oerhört spännande och konceptet har inte utforskats flitigt i spelmediet. Det finns många frågetecken här, varav ett av dem för mig är vilken typ av spelmekanisk grund vi kan förvänta oss. Oavsett vad ser jag dock fram emot att få alla svar när spelet väl är färdigt. Jag tror att det här kan bli något väldigt speciellt.

HQ

2. THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD
Wii U, Nintendo NX

Zelda är alltid en höjdpunkt när det väl är tillgängligt på E3 och detta året var inget undantag. The Legend of Zelda är en av de viktigaste spelserierna som finns för mig och det finns nog inget jag är lika konservativt inställd till som Zelda heller. Samtidigt är det svårt att förneka att serien är i behov av förnyelse då det i ärlighetens namn inte gjorts några större hopp framåt sedan andra halvan av nittiotalet med Ocarina of Time. Breath of the Wild ser ut att bli den förnyelsen, en "breath of fresh air" om du vill vara lite extra fyndig.

Trailern gör det klart för mig som tittare att det är en ny era för Zelda, samtidigt som det bibehåller den där omisskännliga mysfaktorn som serien är känd för. Det ser mycket mer fritt ut och Zelda-konventionerna har mixtrats med. Breath of the Wild påminner mig om vad jag inbillar mig att originalspelet hade sett ut om det gjordes idag. Det är spännande tider för seriens fans.

HQ

1. GOD OF WAR
Playstation 4

Den största chocken på E3 i år för undertecknad var det vi fick se av God of War. Det var visserligen inte en regelrätt trailer, utan mer av en förinspelad demo, men jag känner mig tvungen att rucka lite på reglerna i det här fallet. För medan vi allihop var övertygade om att få se var vi trodde skulle kallas God of War 4 på Sonys konferens var det ingen som väntade sig hur annorlunda och mycket mognare det ser ut att vara. Ingenting har varit heligt för Santa Monica och God of War ser mer ut som ett mytologiskt The Last of Us än uppföljaren till God of War III.

Det är den här typen av risktagande som jag tycker är så olidligt spännande. Det är inte alltid som det lyckas men när det gör det så lyckas det verkligen. Och min nyfikenhet är givetvis oerhört kittlad i och med det vi sett. Hur överlevde Kratos slutet av trean och hur har han hamnat i Skandinavien? Är hans son någon välkänd figur från den nordiska mytologin och hur kommer Santa Monica få den nordiska och den grefiska mytologin att fungera i samma universum? Inte ens striderna ser bekanta ut. Det finns ett par orosmoln för mig, en yxa kommer aldrig bli lika cool som föregångarnas Blades of Chaos och jag är lite nojig över att de verkar ha introducerat erfarenhetspoäng till allting men den begeistring jag känner inför hela projektet är bra mycket starkare än de oroligheter jag hyser. Inget fick mig lika uppspelt under årets E3 som God of War, därav förstaplatsen.



Loading next content