Svenska
Gamereactor
artiklar

När spel blir bättre med tiden, del 2

I en värld där en hel del spel släpps inkompletta och illa fungerande är det lätt att bli frustrerad. Här är dock några spel som faktiskt blivit bättre sedan de släpptes...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Här är den andra delen i vår nya artikelserie "När spel blir bättre med tiden", där vi lyfter fram exempel på spel som antingen släppts i ofärdigt skick och lagats eller som helt enkelt blivit ännu bättre än de var när de först släpptes. Först ut är...

När spel blir bättre med tiden, del 2

Dark Souls II: Scholar of the First Sin
(PC, Playstation 4, Xbox One) - 2015

När Dark Souls II släpptes 2014 var det många av seriens fans som rynkade på näsan. Vid första anblicken verkade spelet vara "mer av samma" men snart blev det uppenbart att spelet hade klara skillnader från föregångaren. Svårighetsgraden i uppföljaren hade mer att göra med antal fiender än hur utmanande dessa fiender var. Ett stort antal oberäkneliga, odöda fotsoldater svärmade spelaren samtidigt, vilket självklart gör spelet svårt men gör det på ett billigt sätt. Vi börjar med ett par exempel. Redan i första zonen fanns stora problem med just fiendeplacering: Forest of giants med sina horder av soldater eller den mörka källaren i Drangleic Castle med sex(!) Sentinels och en hel del stenkrigare. Bossarna led även de av samma problem, se Bellfry Gargoyles, Ruined Sentinels eller Dragon Riders.

Detta är en annons:

Många av alla dessa problem åtgärdades i de senare expansionerna i crown-trilogin men framförallt i remastern Scholar of the First Sin. I den sistnämnda bjöds det på helt omdirigerad fiendeplacering som överrumplade återvändande veteraner. Det dök upp oväntade fiender på andra ställen än innan och oftast var dessa oväntade fiender snäppet (eller några snäpp) svårare än resterande på samma plats. Detta i samband med borttagna horder av fiender gjorde spelet rättvisare, trots att utmaningen fortfarande fanns där. Du fick strida mot några få brutala fiender istället för ett tiotal oförutsägbara, lättare fiender. "Less is more", som de säger på andra sidan Atlanten.

Kombinera dessa spelmässiga förbättringar med en förbättrad bilduppdatering och bildkvalité samt de tre expansionspaketen som följde med det fristående "Scholar of the First Sin" och du har en fantastiskt mycket bättre slutprodukt.

När spel blir bättre med tiden, del 2

Star Wars Battlefront
(PC, Playstation 4, Xbox One) - 2015

Detta är en annons:

Star Wars Battlefront anno 2015 släpptes knappt en månad innan Star Wars: The Force Awakens rullade upp på biograferna. Efter en lovande beta var hypen total, och visst, på många punkter prickade Dice precis rätt. Star Wars-stämningen och det audiovisuella satt som ett smäck. Grafiken, musiken och de mustiga ljudeffekterna målade upp en perfekt illusion av att verkligen befinna sig mitt i ett brinnande stjärnkrig i en galax långt, långt borta.

Tyvärr saknades djup och riktig substans. När spelet släpptes var det små-buggigt, med få kartor och spellägen. Den inledande euforin ebbade snabbt ur. Star Wars Battlefront var en habil, tekniskt kompetent produkt som tyvärr var mer yta än innehåll. EA och Dice har fått mycket kritik för detta, och sedan releasen har Dice slungat in både nya kartor, karaktärer och vapen och finpolerat spelbarheten. Idag, tack vare grymma mängder gratis-DLC och mer balanserade karaktärer, är Star Wars Battlefront klart mer underhållande än vad det var vid sin premiär. Lite cyniskt kan vi konstatera att det är vad det borde ha varit i november förra året.

När spel blir bättre med tiden, del 2

Plants vs Zombies: Garden Warfare
(PC, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360, Xbox One) - 2014

När Plants vs. Zombies: Garden Warfare släppptes i februari 2014 tog serien, som tidigare enbart varit av renodlad tower-defense-typ, steget in i actiongenren. Paketet som såldes till fullpris var visserligen inget fel på rent tekniskt och underhållningen fanns där, men bristen på innehåll, vissa plattformsexkluisva funktioner och just steget till actiongenren gjorde att orosmoln hopade sig. Skulle fans av serien godkänna den ändrade riktningen? Skulle prislappen och mängden innehåll vara nog för att binda ny publik? Skulle mikrotransaktionerna skrämma bort folk?

Tja, försäljningssiffrorna från april i år skvallrar om att det trots allt gick vägen. Xbox 360-versionen leder med 1,13 miljoner sålda exemplar och PopCap har varit bussiga nog att leverera mer än ett gratis DLC-paket som fyllt den från början rätt tomma krukan. Vad gäller mikrotransaktionerna så får var och en tycka som denne vill men på det stora hela verkar inte det ha spelat så stor roll. För utan bördig jord skulle väl inte åtta miljoner spelare ha dragits till det färgglada kriget mellan rebelliska blommor och växtätande zombies.

När spel blir bättre med tiden, del 2

Halo: The Master Chief Collection
(Xbox One) - 2014

Att släppa fyra av de bästa actionspelen någonsin i en läcker, uppiffad och komplett samling kändes på förhand som den ultimata gåvan till alla Halo-fans som införskaffat Xbox One. The Master Chief Collection var ett underverk på pappret, med så mycket fanservice att vi inte riktigt visste vart vi skulle ta vägen när samlingen utannonserades. Chansen att få uppleva de klassiska dödsmatcherna från Halo: Combat Evovled över Xbox Live för första gången, och möjligheten att spela Halo 2 över nätet för första gången på flera år, fick det att vattnas rejält i munnen på miljontals gamers. Men så släpptes spelet, och fiaskot var ett faktum. Vi vet inte riktigt vad som gick fel, vi vet heller inte hur Microsoft och 343 Industries kunde tillåta det hända efter så många års erfarenhet, men multiplayer-komponenterna i The Master Chief Collection var smått ospelbara i flera veckor efter releasen.

Vi minns hur vi gång på gång försökte hoppa in i matchmaking, spela custom games och skapa Forge-banor med polarna. Oavsett vad vi gjorde möttes vi av felmeddelanden, långa laddningstider och buggar. På forum världen över skapades långa listor med spelförstörande skavanker. Intresset och spelsuget bara dog, precis som nätuppkopplingen. Master Chiefs debut på Microsofts nya plattform fick oss att ifrågasätta ringvärldens framtid för första gången. Det var det upp till bevis för 343. Hur skulle de möjligtvis kunna rädda detta sjunkande skepp?

Det släpptes nya uppdateringar varje vecka i flera månaders tid. Problemen var många men utrotades sakta men säkert. Det tog tid, men efter dryga halvåret hade The Master Chief Collection förvandlats till det spel som utlovades från första början. De som drabbats fick fri tillgång till den uppiffade versionen av Halo 3: ODST som senare släpptes, och av Halo 5: Guardians att döma har 343 Industries lärt sig en läxa. Idag står sig Halo-samlingen som en av de mest imponerande och prisvärda som någonsin släppts, men vi kommer aldrig få tillbaka lusten vi hade när spelet väl släpptes. Vi kommer aldrig glömma de plågsamma första månaderna - och det kommer nog inte 343 Industries göra heller.

När spel blir bättre med tiden, del 2

Metal Gear Solid 3: Subsistence
(Playstation 2) - 2006

Kojima-san har aldrig varit någon främling för att återsläppa sina spel i ny skrud med extra lullull till. Det tredje spelet i Metal Gear Solid-serien, Snake Eater, var ett maffigt spel på alla punkter och tillika ett att världens bästa, enligt oss på Gamereactor. Trots det tyckte Hideo Kojima att spelet kunde behöva fräschas upp och kort därpå kom Metal Gear Solid 3: Subsistence. Den stora snackisen, tillika världsomvälvande nyheten, var fri 3D-kamera - för första gången i spelseriens historia. Nu kunde vi alltså få en helt annan överblick när vi kröp runt bland grodor och pytonormar och spelets stealth-element fick ett helt nytt speldjup. Att dessutom få kolla in alla detaljer i vilka vinklar vi ville gjorde det bara ännu bättre. Föga förvånande så har senare spel i serien behållit denna briljanta kameralösning.

I Subsistence fick vi även testa våra smygarkunskaper online för första gången. Kom väl ihåg att onlinespel på konsol år 2005 inte var i närheten av vad det är idag och det var alltid lika spännande att äntligen få ihop tillräckligt med spelare för en match och ge sig ut. Subsistence finns idag i HD versioner till Playstation 3, PS Vita och Xbox 360 och även till Nintendo 3DS så det finns alltså inga ursäkter för att inte spela detta mästerverk en gång till.

När spel blir bättre med tiden, del 2

Grand Theft Auto V
(PC, Playstation 4, Xbox One) - 2014

När Grand Theft Auto V släpptes till Playstation 3 och Xbox 360 år 2013 var det ett alldeles fantastiskt spel på alla sätt och vis som slog alla möjliga rekord. Det är ett av de mest imponerande spel som någonsin gjorts och vi belönade det givetvis med vårt finaste betyg. Det var dock när det släpptes till Playstation 4 och Xbox One år 2014, och året därpå till PC, som det nådde sin fulla potential. Spelet hade inte plötsligt bara bättre grafik, med mer detalj och rörelse än någonsin förr, utan Rockstar gick verkligen "the extra mile" med portningen och lade till ett fullt fungerande förstapersonsläge som gjorde det lättare än det redan var att leva sig in i och fullständigt förlora sig i Los Santos underbara värld.

Sedan dess har det även släppts uppdateringar till onlinedelen av spelet regelbundet, med nya vapen, nya fordon, nya lägen och nya kläder att smycka ut din virtuella avatar med. Störst, bäst och vackrast av onlineuppdateringarna var dock Heist-tillägget som tog hela multiplayeraspekten till en helt ny höjd med vansinnigt ambitiösa stötar som du och dina polare fick planera, förbereda och utföra tillsammans. Några av våra mest minnesvärda multiplayersessioner på senare år har varit när vi kammat hem storkovan i dessa uppdrag och det är omöjligt att inte imponeras av Rockstars genomförande av en ursinnigt cool idé.



Loading next content