Svenska
Gamereactor
artiklar

Xbox One S - Nyheter och skillnader

Microsofts nedtrimmade version av Xbox One är äntligen här, och jag fick äran att spendera en vecka med maskinen. Vad är nytt och och vad är annorlunda?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När Microsoft under E3 pratade om Xbox Ones framtid var det inte bara den något mystiska (och om specifikationerna stämmer brutalt kraftfulla) Project Scorpio som hett diskuterades, utan även en något mindre variant av Xbox One - Xbox One S. Men det är inte bara mindre storlek och en något större hårddisk som erbjuds här, å nej, utan en rätt så diger lista. Eller ja, diger som i att det som erbjuds är digert. Men vad är det egentligen som finns under den polerade ytan, förutom storleken, och hur skiljer sig maskinen från originalet? Jag hade tänkt att ta upp några detaljer där skillnaderna är märkbara men också ge lite generella intryck av maskinen.

Det första som slår mig när jag packar upp maskinen är dess utseende. Den ser inte ut som ett högteknologiskt våffeljärn (Playstation 4) eller som en futuristisk VHS-spelare och borta är den svarta nyansen. Istället har vi en mycket fyrkantigare låda i vitt ("Robot White", som Microsoft själva kallar den). Den är minimalistisk inte bara till storleken utan också sett till knappar och kontakter. Den ser på det stora hela väldigt fräsch ut.

Xbox One S - Nyheter och skillnader
Lådan är tillskillnad från originalet vit, inte grön.

4K-stödet och HDR
Det största argumentet till varför du ska välja Xbox One S framför Xbox One har kommit att bli dess stöd för högre upplösningar. Och jag tror just det kommer bli ett av de större anledningarna till varför den här kommer flyga av hyllorna. Tillsammans med kompatibel 4K-TV kan du via Xbox One S spela upp material i sann 4K-upplösning (4096x2160p), såsom Netflix, Amazon Video och såklart UHD Bluray. När samtliga versioner av denna maskin finns ute (i nuläget är bara 2 TB-versionen släppt, den jag testat) har Xbox One S potential att bli en väldigt prisvärd 4K Bluray-spelare (då den billigaste One S, med 500 GB HDD, kommer gå på 299$ (i runda slängar 3000 kronor). Jämför det med att det finns spelare som går av för upp emot 8 000 kronor. På spelfronten är det dock inte sann 4K som erbjuds utan uppskalad 1080p, vill man ha sann 4K blir det till att vänta på Scorpio.

Detta är en annons:

Nästa kort maskinen har på hand är att den stödjer HDR, High Dynamic Range. HDR (eller HDR10 som den absolut senaste tekniken kallas) är den nya standarden inom bild. Videomaterial har i dagsläget ett bitdjup på 8-bitar som kan måla upp 16 miljoner färger. Med HDR (som har ett bitdjup på 10) kan du få upp till i 1 biljon färger. I praktiken betyder det här att vi får mycket intensivare färger. Det är tänkt att även spel ska stödja HDR men i nuläget finns inga på marknaden. Men Gears of War 4, Forza Horizon 3 och Scalebound ska stödja funktionen. Precis som i fallet med 4K behöver du dock en TV som är kompatibel med tekniken för att dra nytta av den.

Xbox One S - Nyheter och skillnader
HDMI-kabeln som följer med är av typen "high speed" och redo för 4K.

Storlek och ljudnivå
Vad som säkerligen fångade de flesta besökares blickar under årets E3 var nog inte direkt utseendet, utan storleken. Enligt Microsoft är Xbox One S 40 % mindre än originalet och när jag ställde den bredvid just originalet stod det klart att det är en imponerande bedrift Microsofts lyckats med. Det blir extra tydligt när man lägger originalets nätverksaggregat bredvid konsolen (i liggande läge), och vet med sig att detta i är inbyggt i den nya modellen. Dock ska denna lösning påverka ljudnivån som enligt statistik är runt 3-4 decibel högre än originalet beroende på läge. Statistiken är baserad på Project Cars på skiva, en digital version av Tomb Raider och uppspelning av Bluray. Xbox Ones ljudnivå var 44, 42 respektive 43 db mot One S som låg på 47, 45 respektive 47 decibel. Överlag är den dock väldigt tyst och den störde mig inte under användning.

De exakta måtten är (med konsolen i liggande läge) 29,5 cm på bredden, 6,4 cm på höjden och 23 cm på djupet. Ställt mot originalet (också det i liggande läge) - 33,5 cm på bredden, 8,2 cm på höjden och slutligen 27,5 cm på djupet.

Detta är en annons:
Xbox One S - Nyheter och skillnader
Xbox One S ställd mot originalet...
Xbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnader
från olika vinklar.

Ny kostym, andra knappar och färre kontakter
Där originalets halva ovansida (i liggande läge) samt respektive kortsida domineras av diagonalt lagda springor (så att konsolens fläktar inte eldar upp sig själva), stoltserar Xbox One S med en betydligt subtilare lösning. Istället för "gallerformation" är konsolens halva ovansida klädd i mikroskopiska hål. Kortsidorna på konsolen följer samma mönster och övriga delar är, precis som originalet, täckt med mattlackad hårdplast.

Knapparna är också något justerade. Knapparna sitter på samma ställe som förut (undantaget knappen för att para ihop kontroll med maskin som nu sitter längst ned till höger) knappen för skiv-in-/utmatning sitter på samma ställe som förr men är nu krympt till en vit liten cirkel istället för en rektangel, och är en fysisk knapp istället för en touchsensor. On/off-knappen är fortfarande Xbox-loggan på framsidan som indikerar hurvida maskinen är påslagen eller ej, men är här en fysisk knapp istället för touchsensor. En USB-port är även flyttad till framsidans undre kant istället för vänstra kortsidan. Även baksidan skiljer sig från originalet, då uttaget för Kinectsensorn är ett minne blått. Du kan fortfarande ansluta din Kinect via en adapter, som dock inte följer med i kartongen.

Xbox One S - Nyheter och skillnader
Framsidan har fått en ansiktslyftning.
Xbox One S - Nyheter och skillnader
Samma sak för baksidan. Notera avsaknaden av Kincet-kontakt.

Kontrollen
Det är, sett till utseendet, samma kontroll som följer med Xbox One S som med originalet. Bortsett från färgen ska dock styrspakarna vara förbättrade och inte slitas lika fort som originalet. Kontrollens baksida är lite annorlunda, då Microsoft valt att byta ut den matta ytan mot en texturerad sådan, för bättre grepp. Det har lyckats väl och greppet om kontrollen känns både stabilare och bekvämare. En annan välkommen nyhet är uttaget för 3,5 mm-enheter bredvid denuy gamla expansionsporten. Vad som till största delen är ändrat är insidan, som nu har Bluetooth invävt för enklare anslutning till en Windows 10-PC (ja, i nuläget kan man bara ansluta denna kontroll till en PC med Windows 10). Utöver det är även räckvidden förbättrad. Du kan om du använder kontrollen tillsammans med en Xbox One S få upp till den dubbla räckvidden som originalet hade.

Xbox One S - Nyheter och skillnader
Utseendemässigt är det inte mycket som skiljer kontrollerna åt, vid första ögonkastet.
Xbox One S - Nyheter och skillnader
Men tittar man närmare så...

Förbättrad prestanda?
På förhand har det varit mycket prat om att Xbox One S skulle vara utrustad med kraftfullare komponenter med hänvisning till att det krävs mer för att hantera material i 4K-uplösning och i HDR. Frågan om spel fungerar bättre på One S än på originalet, är sanning med modifikation. Något som definitivt är förbättrat är mängden el den slukar. Under spel från skiva (Project Cars) förbrukar Xbox One 109W medan One S förbrukar 79W. Under spel från hårddisk (Tomb Radier) så drar One 108W medan One S drar 74W. Bluray förbrukar 61W respektive 37W. 27,5%, 26,6% och 23% mindre ström med andra ord. För sakens skull kan jag också nämna att uppspelning av UHD-Bluray kostar dig 44W.

Xbox One S - Nyheter och skillnader
Nätaggregatet är inbyggt vilket påverkar ljudnivån.

Xbox One är inte utrustad med mer kraftfull hårdvara per se, utan det är samma processor (AMD Jaguar 8-kärnig på 1,75 Ghz) i båda maskinerna. Skillnaden är att det att grafikkortet är aningen överklockat i Xbox One S. Xbox Ones klocka tickar på i 853 Mhz medan One S är snäppet snabbare - 914 Mhz. Räknat i teraflops har One 1,31 och One S 1,4 TF (teraflops). ESRAM bandbredden skiljer sig också, One 204GB/s medan One S har 219GB/s. Statistik är en sak men i praktiken syns det knappt. Nu har jag inte haft möjlighet att mäta antalet bilder per sekund när jag spelat men ser man till testerna som Digital Foundry gjort så leder One S tidvis med några ynka bilder (i exempelvis Hitman/Project Cars). Project Cars har en olåst skärmuppdatering och flyter på bättre på Xbox One S, det med stabila tre-fyra rutor i sekunden. Så utan räknare kan man i princip inte se skillnad. Och med det sagt så har jag gått igenom de största nyheterna/skillnaderna versionerna emellan.

Xbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnader
Xbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnader
Xbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnaderXbox One S - Nyheter och skillnader


Loading next content