Svenska
Gamereactor
artiklar
Forza Horizon 3

Vi intervjuar Ralph Fulton om Forza Horizon 3

Nyligen fick vi chansen att flyga till London för att besöka Playground Games och prata med deras "creative director" Ralph Fulton om Forza Horizon 3, Australien och mycket mer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi flög till London för att hälsa på Playground Games och ta ett litet snack om Forza Horizon 3, bilar och Australien med spelets "creative director" Ralph Fulton. Det hela resulterade i ett oerhört trevligt samtal som ni kan ta del av här nedan.

Vad tror du att det är med just Forza Horizon-serien som är tilltalande för spelare som tidigare inte direkt varit fans av racinggenren?
- Jag hör det ofta, att Horizon är folks första racingupplevelse, och helt ärligt älskar jag att hör folk säga "jag bryr mig inte så värst mycket om racingspel, men jag älskar Horizon". Och jag tror att det stämmer att det är en del av vad som lockar folk till serien, men jag tror även att det är känslan av skoj som Horizon fångar. Det är en roll vi har vuxit in i mer och mer från ettan till tvåan och nu till tredje spelet, det är något som vi som team har blivit mer bekväma med, att vi gör det roliga spelet. Jag tror nog att Forza Motorsport-gänget skulle säga att de är den seriösa racingsimulatorn och det är ett hederstecken för dem. Vårt hederstecken är att vårt spel handlar om att ha kul i bilar, och vår utmaning, och antagligen privilegium, är att hitta nya och underhållande sätt att ge det till våra spelare.

Forza Horizon 3

Varför bestämde ni er för Australien som skådeplats för spelet?
- Det är en bra fråga, många frågar det. Det är samma process inför varje spel. Konceptet med Horizon är väldigt portabelt, vi skulle kunna ta det var som helst, så inför varje spel har vi hela världen att välja på. Jag antar att det som hjälper oss nu är att vi tänker på vad vi vill ge våra spelare i spelet i fråga. I Forza Horizon 3 ville vi verkligen ge våra spelare en väldigt varierad spelvärld. Så vi kollade närmare på listan av platser vi tänkte på och kollade på vilken av dessa som kunde erbjuda den bredd av skönhet och landskap och omgivningar och körupplevelser som vi var ute efter, och Australien, med sin stora omfattning, har allt det att bjuda på. Du kan köra runt i den australienska vildmarken, eller så kan du köra in till städerna. Det finns stränder, du kan köra runt i regnskogen, det finns en otrolig mångfald som erbjuder riktigt häftiga körupplevelser som vi inte haft tidigare i Forza, eller något annat racingspel om jag ska vara helt ärlig. Och det var därför vi bestämde oss för Australien.

Detta är en annons:

Vilka svårigheter medförde valet att ha Australien som skådeplats?
- En av de absolut största utmaningarna var att det helt enkelt ligger så långt bort, vilket medförde en del logistiska problem, då vi insisterar på att inte bara besöka platsen, utan vi försöker verkligen spendera mycket tid där. Vi skickade dit medarbetare, vilket är problematiskt när det ligger på andra sidan jordklotet, men vi övervann de hindren. Det andra stora problemet med Australien är hur massivt det är, det är liksom lite svårt att förstå ibland när man bor i Storbritannien hur stort det verkligen är, hur lång tid det tar att ta sig från plats till plats. Och den värld vi skapat i Forza Horizon 3 tar från hela Australien, inte bara ett litet hörn. Vi har med saker från hela kustremsan och annat från djupt inne i vildmarken, så vi hade helt klart en del logistiska hinder. Men det var värt det, det var värt all den möda för att få fram den värld vi nu har i spelet. Det är inte bara den största värld vi skapat, utan även den roligaste och vackraste - och det är belöningen.

HQ

Hur nära samarbetar ni med Turn 10?
- Väldigt nära, det har vi gjort ända sedan början. Jag tror att vår relation är så bra eftersom både vi hos Playground och alla hos Turn 10 är utvecklare först och främst, och det gör det hela till en helt annan relation än det klassiska utvecklare-utgivare-partnerskapet, och det har varit väldigt, väldigt effektivt. Vi talar med dem flera gånger i veckan på olika sätt och våra team interagerar på samtliga sektorer, och det har utvecklat och växt den relationen under tiden som vi har jobbat ihop. Vi tänker på samma grejer på samma sätt, de vet vad deras spel är, vi vet vad vårt spel är, allt passar in i vår delade vision för Forza. Jag tror att det har varit den berggrund på vilken vi inte bara byggt denna serie, utan även ett underbart samarbete.

Vilka är de huvudsakliga skillnaderna mellan PC- och Xbox One-versionerna av Forza Horizon 3?
- Först och främst är spelet ett crossplay-spel och målet med det är att de två olika spelarbaserna ska kunna spela tillsammans, och det medför att spelet i sina mest grundläggande nivåer måste vara identisk mellan de båda plattformarna. Om ni skulle vara på olika plattformar i samma spel så måste det där trädet vara på exakt samma plats, vägen måste se likadan ut, så det är samma värld. Det vi vet om PC-spelare, vad vi var angelägna om att vara säkra på att ge dem i PC-versionen, var att vi stödjer deras utrustning, så det innebär stöd för tangentbord och mus, för ratt och pedaler - det är saker som PC-spelare förväntar sig och som vi kommer att ge dem.

Detta är en annons:

Vi vet också , och det här är väl det riktigt stora grejen, att PC-spelare vill ha möjligheten att själva konfigurera hur deras spel ser ut och spelas, och det innebär möjligheten att kunna justera bilduppdateringen, anpassa upplösningen - som du såg kan vi köra hela vägen upp till 4K - men det innebär även möjligheten att ha minutiös kontroll över alla de små grafiska val som bygger upp varje bildruta i spelet. Det är upp till PC-spelarna själva hur de bestämmer sig för att spelet ska se ut och spelas efter deras specifikationer och konfiguration. Men i grunderna är dock spelet, världen, bilarna, hur spelet spelas, dess struktur, allt det är identiskt, så att du och jag kan spela co-op på olika plattformar utan att vi någonsin skulle märka det.

Forza Horizon 3

Hur bestämmer ni vilka bilar som ni tar med i spelet?
- Genom mycket jobb och mycket diskussioner, det är många som har åsikter om det. Trots att vi har en person som styr listan över bilar så är det väldigt många som har åsikter om vad som ska med. Jag tror också att det hela varierar från spel till spel, det är likt problemet vi hade med när vi skulle bestämma oss för var spelet skulle utspela sig. Vad vill vi göra med bilarna i vår lista? Vi försöker inte bara göra den större för storlekens skull även om den är mycket, mycket större än den i Forza Horizon 2. Det handlar inte bara om att lägga till bilar, vi vill även göra saker med den ökade storleken. Vi visade tidigare upp vildmarken, hur hård terrängen var, och det inspirerade oss till att inkludera riktigt ordentliga offroaders och buggies, några som aldrig tidigare varit med i Forza. Så vi har slängt in en helt ny kategori bilar eftersom spelvärlden krävde det.

Vi är dessutom i Australien, så det kräver att vi tar hänsyn till den inhemska australiensiska bilkulturen, att vi firar deras rätt unika kultur av bilar. Så vi har slängt in massor av Fords och Holdens och ett gäng Utes (australiensiska pickups), något som är lite svårt för oss i Europa att förstå. Vi har inte direkt några Utes här, men där är de helt galna i dem. I Horizon kan vi också, och det här är något jag älskar med Horizon, ta med bilar som inget annat racingspel ens skulle titta på, eftersom vårt spel inte enbart handlar om racing och tävlande. Folk gillar att ta bilder, de älskar att ha kul ihop på massa olika sätt, och därför kan vi ha med bilar som andra helt skulle ignorera.

Just förra veckan avslöjade vi att vi skulle ta med Reliant Regal i spelet, en riktigt unikt brittisk trehjuling från sjuttiotalet. Du kommer aldrig hitta den i något annat racingspel, men jag älskar att den är med i vår, och folk kommer ha massa kul körandes den. Andra klassiker vi har med är Ford Woodien från femtiotalet, återigen en bil du inte kommer vinna många lopp med i dess grundform, men folk älskar bilarna i Horizon för mer än bara deras prestation på banan - något jag tycker är unikt med Horizon, något som vi kan fira med vår billista.

Fanns det bilar ni ville ha med i spelet, men inte kunde av olika anledningar?
- Ja!

Forza Horizon 3

Hur undviker ni att utveckla samma spel igen?
- Okej, så det där är en riktigt bra fråga, ingen har frågat det än. Det är verkligen något, speciellt nu när vi kommit till del tre i serien, som gör en väldigt försiktig och noga med att man inte gör om gamla saker igenom muskelminne, och vi måste utmana oss själva med varje beslut för att försäkra oss om att det inte händer. Det finns vissa grejer vi gör i alla spelen, eftersom det har blivit Forza Horizon-seriens signum. Till exempel Showcase-lopp och gömda Barn Finds-bilar, de är saker du bara kan göra i Forza Horizon, de är saker som fansen älskar.

Så det är vår plikt att ha kvar dem, men även att försöka förbättra dem i någon mån i varje spel. Så vi spenderar en hel del tid på det, men vi måste även fokusera på det som är nytt, det som lockar till oss nya spelare och belönar de spelare som har kommit till oss genom Forza Horizon 1 och Forza Horizon 2. Det finns massvis av nya funktioner i spelet, co-op online är en av dem. Vi har helt revolutionerat vår ljussättning, så spelet helt enkelt ser bättre ut för alla, vi har massa nya speltyper som Drift Zones, Danger Sign-hoppen, listan bara fortsätter. Vi visade upp drönarläget förut, vi försöker hopa på så mycket som möjligt för att få det att kännas som ett nytt spel, medan vi samtidigt försöker förbättra det som gör Forza Horizon till Forza Horizon.

HQ

Vad har ni för planer gällande DLC? Kommer vi se något mer i stil med den fristående Fast and Furious-expansionen?
- Vi kan börja med det vanliga DLC:t. Jag tycker att Forza har en bra historia när det kommer till support av spel efter lansering, och jag tror inte Forza Horizon 3 kommer vara annorlunda. Jag har för mig att vi som en del av Ultimate Edition redan har utannonserat att det finns ett säsongspass för bilar, vi kommer alltså att ha nya bilar som DLC varje månad - det är ganska rutinartat för Forza. Det finns en stor skara bland våra fans som verkligen gillar detta sätt att utöka sitt garage, så vi kommer ha det.

Vi har ingenting att utannonsera om expansioner just nu, men jag känner mig rätt säker i att säga att vi kommer ha expansioner för eller senare, eftersom jag verkligen gillar möjligheten att ge spelare mer av vad de tycker om, men ändra på det lite så det känns annorlunda och nytt. Jag tycker vi gjorde ett ganska bra jobb när det gäller det i Forza Horizon 2. Storm Island och Fast and Furious var båda väldigt annorlunda men nya sätt att njuta av ett spel som folk fortfarande älskade och spelade, och jag tror att vi kommer göra något liknande denna gång också.

Sen har vi ju också Forzathon, som vi visade upp tidigare. Vi har en hel del betal-DLC, men vi har också massor av gratisgrejer, som uppdateringar med nytt innehåll; gratis innehåll, som jag tycker att vi inte alltid får den beröm för som vi förtjänar. Vi kommer fortsätta att göra det och Forzathon är ett av sätten som vi kommer att använda för att släppa inte bara nytt gameplay och sätt att ha kul på, utan även nytt innehåll som Warthogen och Nissan Silvia S14, till våra spelare eftersom de ropar efter de sakerna. Och vi vill fortsätta ge dem det. Jag antar att vi vill fortsätta tacka dem för att de stannar kvar med vår serie.

Forza Horizon 3

Hur kommer röstkommandon fungera i Forza Horizon 3?
- Ingen frågar om ANNA! Och jag älskar ANNA, ANNA är en av mina favoritfunktioner i spelet. En sak du kommer upptäcka med ANNA är att hon nu kommer tilltala dig med, vilket är ganska coolt. Det är alltid intressant att se vilket namn folk väljer för den funktionen. Hon kommer fortfarande fungera med Kinect, så du kan fortfarande säga "ANNA, gör det här" eller "ANNA, visa hur jag får fans" eller "vad borde jag göra nu?" precis som i Forza Horizon 2.

Hon är också mer proaktiv nu, så allt oftare kommer hon säga saker som "hörru, du har inte gjort det här på ett tag, skulle du vilja att jag sätter ut en rutt på kartan?" När du återvänder till spelet - och det här är något jag upptäckte när jag spelade Forza Horizon 2 själv - om jag inte hade spelat på ett par dagar och återvände till spelet så undrade jag alltid över vad jag gjorde sist, men nu är ANNA smart nog att säga "hej, välkommen tillbaka. Sist du spelade höll du på med det här, vill du att jag ska sätta ut en rutt på kartan?" och så kan du bara fortsätta där du lämnade spelet. Och till sist, som du säkert märkte här eftersom vi inte har Kinect inkopplat, så kan du använda styrkorset för att kontrollera ANNA. Det funkar alltså med Kinect, om du har den inkopplad så används den som standard och du kan använda röstkommandon, men om du inte vill använda dem eller inte har en Kinect inkopplad går det lika bra att styra ANNA med bara handkontrollen.

HQ

Avslutningsvis, hur är det att köra Warthogen?
- Rätt fantastiskt om jag ska vara ärlig. Jag kan nog tro att vi använder sånna ord rätt ofta, men vi har faktiskt aldrig haft ett liknande fordon i serien tidigare. Det har tagit en hel del jobb för att se till att bilfysiken funkar ordentligt, att fjädringen ska vara bra, och så vidare. Jag berättade under Gamescom att fjädringen på våra nya buggies är den längsta vi någonsin haft, men den i Warthogen är ännu längre. Att få allt att fungera på ett sätt som både Forza-fans och Halo-fans kommer att älska har varit en utmaning, men det är riktigt kul. Jag tror att det kommer bli ett utmärkt tillägg i serien. Och förhoppningsvis kommer det finnas Halo-fans som ser den och tycker "jag har alltid velat köra den, jag har alltid velat sitta i den" som de nu kan. Vi har även modellerat all interiör, som du kan ta en titt på i Forzavista. Jag tror att det är ett perfekt tillägg i serien.

Vår recension av Forza Horizon 3 läser ni här på Gamereactor på tisdag, den 20 september, klockan 15:00.

Relaterade texter

4
Forza Horizon 3: Hot WheelsScore

Forza Horizon 3: Hot Wheels

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Hot Wheels i Forza Horizon 3? Nog för att Horizon-serien hör till genren arkadracing och alltid har varit lite överdriven, men att kombinera den med Hot Wheels lät på...

4
Forza Horizon 3: Blizzard MountainScore

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Den första expansionen till det fenomenala Forza Horizon 3 har anlänt och vi har känt på nya underlag, navigerat snöstormar och sladdat för brinnande livet...

Tio miljoner spelare i Forza Horizon 3

Tio miljoner spelare i Forza Horizon 3

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Tidigare i somras rapporterade vi att Forza Horizon 3 passerat nio miljoner spelare. Det är såklart väldigt imponerande i sig, men i en intervju med spelets creative...

Över nio miljoner spelare i Forza Horizon 3

Över nio miljoner spelare i Forza Horizon 3

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Microsoft fortsätter satsa stenhårt på Forza Horizon-serien, vilken blivit väldigt populär, och under söndagskvällen utannonserades Forza Horizon 4. Där kommer vi få köra...



Loading next content