Svenska
Gamereactor
artiklar

En ljus framtid för konsolerna

Det är bara några år sedan konsolerna betraktades som ett utdömt koncept. Idag är det andra bullar och redaktör Mäki förklarar varför framtiden är ljus...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det fanns en tid för inte så himla länge sedan då konsolernas framtid såg väldigt mörk ut. Analytiker som Michael Pachter talade om att deras tid var slut, många utvecklare fyllde i liknande tankar och Tekken-producenten Katsuhiro Harada menade rent av att Playstation 5 skulle bli en molntjänst. Den förhållandevis tröga starten för Xbox One ledde dessutom till ganska långt gångna spekulationer om att Microsoft skulle göra sig av med Xbox-divisionen.

Faktum är att allt detta utspelade sig bara för några få år sedan och många kände nog att det var ganska rimliga tankar. Playstation 3 och Xbox 360 var väldigt trötta vilket ledde till att PC växte lavinartat, mobiltelefoner/tablets var obeskrivligt hett och runt knuten väntade den där ljuva molntekniken som skulle frälsa oss alla. Sony skulle köra hela spel i molnet och köpte på sig Gaikai, Microsoft å sin sida hade minsann molntjänster på gång som i själva verket gjorde Xbox One mest kraftfull av alla.

En ljus framtid för konsolerna
Får bara några år sedan var mobiler ofantligt hett och många trodde att de skulle ta över spelvärlden, medan utvecklare efter utvecklare hakade på konceptet.

Det här känns inte riktigt som en beskrivning av november 2016 va? Idag är Playstation 4 och Xbox One stekheta och har båda uppgraderats. PC har förvisso inte tappat, men att vissa riktigt stora spel bara kommer till konsol har återigen blivit vanligt, mobiltelefoner känns som mobiltelefoner och molnet sparar man textdokument och bilder i.

Detta är en annons:

Visst, jag raljerar, men är ändå allvarlig när jag säger att det i grova drag är såhär jag upplever samtiden. Konsolerna har visserligen aldrig varit borta och vi kommer från den mest sålda konsolgenerationen någonsin, men det känns ändå som att de gjort en gigantisk comeback och återigen blivit en faktor att räkna med i spelvärlden. Konsoler är helt enkelt stekhett.

En ljus framtid för konsolerna
Många var på förhand skeptiska mot Xbox One S, som utannonserades samtidigt som Scorpio. Den har dock visat sig vara ett genidrag som ökar försäljningen.

Vad Microsoft och Sony gjort är att ytterst vaksamt pejla av hur marknaden ser ut och anpassat sig efter den. Xbox One S är ett lyckat försök att revitalisera Xbox One. Den har försetts med lite extra prestanda, HDR-stöd och såklart 4K-film på skivor. Dessutom har Microsoft gjort en storsatsning på att för en gångs skull försöka hålla alla sina format samlade, så Xbox One-spel ska kunna avnjutas till PC - antingen via 'Play Anywhere'-konceptet eller streamat via en inbyggd Windows 10-funktion.

Sony å sin sida har som bekant just släppt Playstation 4 Pro och erbjuder med den en fullt ut framåt- och bakåtkompatibel konsol i förhållande till Playstation 4. Det går alltså utmärkt att köpa den mer kraftfulla varianten om du vill ha något litet extra, alternativt investera i den billigare Slim-versionen istället. Därmed finns det något för alla smaker och de har behållit konsolernas enkelhet. Dessutom är de tidigt ute med virtual reality, något som är våldsamt dyrt med alla andra lösningar utom Sonys.

Detta är en annons:
En ljus framtid för konsolerna
Playstation 4 Pro är först ut av de uppgraderade konsolerna och ger redan nu möjlighet att avnjuta massor av spel med högre upplösning och/eller bilduppdatering samt andra förbättringar.

Till det har både Microsoft och Sony accepterat att de moddar som finns till PC är ett grymt försäljningsargument och därför går det nu både till Playstation 4 och Xbox One att spela med sådant på ett enklare sätt än PC, och det lär växa framledes. Det kan till och med komma av bli en stor grej där konsoltillverkarna köper vissa exklusivt och programmerarna väljer att göra dem specifikt för konsolerna.

Därmed har konsolerna med ens blivit mer relevanta igen och bättre anpassade efter dagens krav. Mobiltelefoner uppdateras regelbundet utan att någon höjer på ögonbrynen och hemdator idag är för många lika med en Mac. Många har överhuvudtaget inte ens en dator utan nöjer sig med Chromebook, och Microsoft har gjort succé med sina tablet-datorer Surface. Tiderna har förändrats och konsolerna med dem, trots att vi spelare inte alltid varit så glada över detta.

En ljus framtid för konsolerna
Det finns fortfarande ett överlägset utbud av moddar till PC, men sedan en tid stöds det även till konsolerna, bland annat i specialutgåvan av The Elder Scrolls V: Skyrim.

Egentligen borde jag kanske inte vara så förvånad över förändringarna. När jag blickar bakåt blir det tämligen uppenbart att det faktiskt alltid varit på det här viset. Ibland hör jag resonemang som går ut på att mycket i spelvärlden blivit sämre, där det kan handla om exempelvis onlinekrav, multiplayer eller patchar. Hur det liksom var bättre tidigare där inget sådant fanns eller krävdes.

Medan det tveklöst finns en visst publik för extremt avskalade singleplayerprodukter, så är det trots allt ganska nischat. NES sålde exempelvis 62 miljoner och Master System runt 12 miljoner (nej, jag räknar inte med sentida försäljning i Brasilien), medan Playstation 3 och Xbox 360 tillsammans nådde över 160 miljoner enheter. Här finns såklart ett oändligt antal faktorer som påverkar den ökningen, men att lägga till fullständigt onlinestöd har inte direkt missgynnat försäljningen.

En ljus framtid för konsolernaEn ljus framtid för konsolerna
Det är 32 år mellan Balloon Fight och Uncharted 4: A Thief's End. Sistnämnda är 2,5 miljoner gånger gånger större, vilket tydligt visar det orimliga i att tro att spel av denna dignitet ska kunna vara lika felfria som förr vid lansering.

Dessutom har spel blivit alltmer komplicerade. NES-spel var ofta inte större än att hela spel redan för tio år sedan kunde rymmas i några få streckkoder, något Nintendo själva nyttjade med E-reader till Game Boy Advance där kort kunde köpas varpå hela spel kunde laddas in. Med så få rader kod finns såklart också färre felmöjligheter. Balloon Fight till NES var runt 20 kilobyte stort (20 000 tecken) medan Uncharted 4: A Thief's End klockar in på runt 50 gigabyte (50 000 000 000 tecken). Att finslipa allt med en testgrupp på i bästa fall några hundra personer är fullkomligt omöjligt.

Den typen av påkostade spel skulle helt enkelt inte gå att göra utan patchar, det är bister verklighet. Ingen skulle ha råd med att sitta på ett färdigt spel i ett års tid för kraftigt betatestande (som ändå inte garanterat blir 100% felfria - och då inte kan repareras). För den som gärna är utan patchade mastodontspel, dräller det ju av alternativ, så det är egentligen inte något problem. På samma sätt hade Playstation 2 knappast blivit lika stor utan DVD och hur hade Microsoft klarat sig utan Xbox Live? Eller Nintendo för den delen som med Nintendo DS och Wii breddade marknaden ordentligt. Hade de släppt en Gamecube 2 och en Game Boy Advance 2 istället är det inte ens säkert att de varit kvar idag på samma sätt.

En ljus framtid för konsolerna
Nintendo vill fortfarande överraska och bjuda på något nytt, och ser med kommande Switch ut att ha något riktigt roligt på gång som gör att de fortsätter vara relevanta.

Utan dessa geniala steg längs vägen hade spelvärlden varit radikalt annorlunda idag, och konsolerna sannolikt utdöda i traditionell bemärkelse. Att både Microsoft och Sony därför fortsätter visa lyhördhet och har förmågan att tolka vad som är på gång, känns för mig väldigt hoppingivande. Nästa år kommer som bekant Xbox Scorpio och fyller ytterligare ett tomrum på marknaden, medan Nintendo dessförinnan släpper NX som tycks bli något helt unikt som gör att även de kan fortsätta att vara relevanta.

Vad jag försöker säga är att driva på konsolerna så länge som med Playstation 3 och Xbox 360 utan egentliga förändringar, annat än tafatta försök till en Wii-kopia med Kinect och Move, är farligt. Det är då intresset mattas av och de hamnar ur takt med sin tid. När Microsoft, Nintendo och Sony däremot tar fram rätt produkter som är kompetitiva och känns lika aktuella som spännande - ja, då är jag övertygad om att alla kraxande dödsdomar kommer få fel och att konsolerna har en självklar plats i spelvärlden under lång tid framöver.



Loading next content