Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets ljud (Årets spel 2016)

Det är dags att sammanfatta spelåret 2016 och det gör vi på Gamereactor i form av Årets Spel 2016, indelat i tio olika kategorier...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets ljud (Årets spel 2016)

(5) Watch Dogs 2
Att kryssa fram längs San Franciscos gator i rollen som Marcus Holloway var en behaglig upplevelse i en stad som var proppfylld av liv och rörelse. En riktigt trevlig aspekt var ljudbilden som var aningen bättre än föregångaren och detta är tack vare den utmärkta ljudkvaliteten på dialogdelarna, vindens stilla vinande och det alldeles förträffliga ljudet från spelets skjutvapen. Som grädde på moset bjussades vi även på en god variation av musik som passade spelets ton. Akustiken var minst sagt enastående i Ubisofts hacking-spel och därför belönas det också med en välförtjänt plats på vår lista.

Årets ljud (Årets spel 2016)

(4) Overwatch
Ljudteknikerna Tomas Neumann och Scott Lawler fick världens chock under det första mötet med Overwatchs kreativa hövding Jeff Kaplan. Under mötet sa Kaplan kort och gott: "Jag vill kunna spela Overwatch med skärmen praktiskt taget avstängd". Nu var detta självfallet ogenomförbart men poängen var att Kaplan ville ha så mycket information inetsat i ljuddesignen han nästan kunde spela Overwatch utan att kunna se något. Den här ljudfilosofin fick Blizzards ljudmagiker att skapa "The Importance System". Genom att beräkna vilka fiender som kollar på dig, skjuter på dig samt avståndet de står från dig, kan spelet dynamiskt justera ljudet på momangen för att betona ljuden som är ett direkt hot mot dig samtidigt som allt annat ljud dämpas. Om inte det vore nog, Blizzard spelade även in 23 unika fotsteg och 23 unika vapenljud till varje karaktär - allt för att du ska veta exakt vem som är i din närhet utan att kunna se dem. Tack vare allt detta förtjänar Overwatch en plats på den här listan.

Detta är en annons:
Årets ljud (Årets spel 2016)

(3) The Division
Svenska Massive fick det svettigt när deras tidiga teknikdemo av The Division hade visats upp. Det var så mycket som utlovats i form av teknik och realism. Medan de kom en bra bit på vägen ifråga om grafik, var det dock ljudbilden som imponerade mest. Knallarna från diverse krutpåkar ekade på Manhattans gator och liksom studsade mellan skyskraporna, billarm tjöt i fjärran och ljudet från gäng som närmade sig bidrog till ljudbilden. Massives tekniska kompetens var osviklig och det här var ett spel som inte bara lät snudd på perfekt, ljudmixen var också direkt sagolik så till den milda grad att en bra surround-anläggning ger ett enormt övertag i framför allt Dark Zone. Detta är en genomarbetad ljudbild av precis det slag vi på Gamereactor älskar.

Årets ljud (Årets spel 2016)

(2) Doom
Vi måste erkänna: Vi vet faktisk inte hur ett ljudlandskap förlagt mitt bland rymdstationer på Mars eller inuti katakomberna nere i helvetet bör och ska låta. Det är nämligen en kunskap som är svår att söka upp. Trots detta kan vi inte annat än känna att ljudfilten som id Software har vävt samman till reinkarnationen av Doom låter på pricken för hur en tripp till Satans demonfyllda bakgård borde ljuda. Mixningen är nämligen precis så mastig som man kan tänkas önska och det välarrangerade mullret som pulserar ur högtalarna andas konstant och innerligt av en blandning mellan scifi-mystik och en lika svulstig som ödesmättad dödsmetallproduktion. Under hela äventyrets gång njöt vi sedan av att bränna av olika gevärs- och pistolsalvor bara för att höra blyprojektilerna och laserskotten penetrera diverse otyg, och vi tröttnade heller aldrig på tonerna som uppkom när man bröt av en demonnacke likt en semifrusen Marabou-ruta.

Detta är en annons:
Årets ljud (Årets spel 2016)

(1) Battlefield 1
Ibland lät det lite som att himlen höll på att bryta sig loss från marken, som en brytpunkt borta vid horisonten där hela kriget skulle implodera i ett enda stort, monumentalt och totalförödande hav av eld, sot, krut och blod. Att svenska Dice och med ljuddårarna Andreas Almström, Bence Pajor och Mari Saastamoinen Minto i spetsen, är bäst i världen på spelljud, det vet vi redan. Ända sedan Battlefield: Bad Company har Stockholmsteamet i mångt och mycket förlöjligat konkurrensen och innoverat gällande såväl grunddynamik som akustik, något som självfallet trappades upp ytterligare i och med Battlefield 1.

Och det var framförallt dynamiken som imponerade på oss här på redaktionen. Hur ett fallande träd, sönderbränt av en brinnande granat, och dess knarrande läte medan det lade sig sakta ned mot den upptrampade geggan som täckte slagfältet - ens hade fått utrymme i en ljudbild så proppfull av dånande bombmattor och högljudda gevärsknallar, avslöjade mycket om vilken otrolig detaljrikedom som ljudet i det här spelet bjöd på. Det var aldrig någon tvekan om att Battlefield 1 skulle vinna den här kategorin för det släpptes bara ett spel under hela 2016 vars ljudbild byggde så mycket atmosfär att vi kunde blunda medan vi spelade - och ändå känna hur vi stod mitt på slagfältet, omgivna av lika stora delar olustig tysthet som öronbedövande explosioner.



Loading next content