Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets design (Årets spel 2016)

Det är dags att sammanfatta spelåret 2016 och det gör vi på Gamereactor i form av Årets Spel 2016, indelat i tio olika kategorier...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets design (Årets spel 2016)

(5) Firewatch
Den genomgående briljante illustratören Olly Moss hjälpte indiestudion Campo Santo att hitta rätt rent stilmässigt när det kommer till den fantastiska designen i Firewatch, och det var i mångt och mycket just designen som var den allra, allra bästa delen med detta mysiga äventyr. Rödbruna soldränkta, tecknade, bergstoppar och murrigt mossgröna skogsdungar blandades med en huvudkaraktär vars bulkigt enorma händer och supermysiga "inventory" skapade en varm, mysig och originell atmosfär.

Årets design (Årets spel 2016)

(4) Deus Ex: Mankind Divided
Eidos gjorde ett otroligt arbete med designen i Human Revolution och toppade det med ännu skarpare arkitektur och manér i uppföljaren Mankind Divided. Man tog cyberpunk-temat till nya nivåer tack vare genial användning av färgscheman samt en industridesign som alltid kändes verklig men samtidigt ordentligt futuristisk. Allt från karaktärernas kostymer och hur man sneglat på futurism inom mode till hur allt i spelet genomgått en detaljbehandling som under året nästan saknat motstycke - gör detta till en triumf rent designmässigt.

Detta är en annons:
Årets design (Årets spel 2016)

(3) Mirror's Edge Catalyst
Skandinavisk minimalism och en färgsättning som fick oss på redaktionen att salivera kraftigt. Dice lyckades ännu en gång med att bygga upp en av de mest unika spelvärldarna, ur ett estetiskt perspektiv åtminstone, som spelvärlden någonsin sett och åven om spelet i helhet inte riktigt höll måttet - är det inget snack om att Catalyst förtjänar sin tredjeplats på Gamereactors lista över Årets design 2016.

Årets design (Årets spel 2016)

(2) Overwatch
Det finns en massa anledningar till att älska Overwatch. Det skyhöga tempot, den bombastiska musiken, den välbalanserade spelmekaniken, den fantastiska ljudbilden och den sprudlande spelglädjen - är bara några exempel. Men inget av det som precis rabblats upp är en match mot spelets allra bästa komponent: Designen. Här har utvecklarna lyckats få till en estetisk fullträff som till och med får Pixar-gänget att känna sig avundsjuka. Genom flera karikatyristiska filter har Blizzard lyckats skapa en unik designstil som får vårt inre barn att le oemotståndligt. Futuristiska miljöer blandas harmoniskt med kontraststarka färger, härligt överdimensionerade objekt och preussiskt utplacerade smådetaljer. För att inte nämna den generationens kanske allra bästa karaktärsdesign. Samtliga hjältar är så fiffigt designade att det räcker att slänga ett getöga på en hjälte så vet du exakt vad dennes roll är på slagfältet. Blizzard har alltid varit mästerligare på det här med design men frågan är om inte Overwatch är deras största triumf.

Detta är en annons:
Årets design (Årets spel 2016)

(1) Dishonored 2
Valolja. Vi har alla drömt om det vid minst två tillfällen i våra liv. Bara en sådan sak som att det är just oljan från dessa mustiga vattendjur som är källan till energi i städerna i Dishonored 2 är ett designval som är lika makabert och finurligt som historiskt spännande och skänker också en känsla av autenticitet till spelvärlden. Städer som Dunwall kunde på många sätt varit verkliga platser med riktig historia eftersom Arkane Studios lyckats pränta liv i varenda liten textur som finns i spelet. Allting känns levande, livsfarligt och vackert på ett dystert sätt och städerna med sin sydeuropeiska struktur är en fröjd att promenera sakta igenom för att ta in all atmosfär i sådana mängder att vi nästan svimmar. Spelets konstnär Sébastien Mitton har verkligen lyckats fång känslan av en sjukdom som sprider sig som en löpeld genom landet samtidigt som städerna är under ständigt förtryck och sakta ruttnar bort. Mitt i allt detta är det fortfarande vackert, underskönt och det går nästan att känna doften av havet när vi står en strandkant och blickar ut över horisonten. Dishonored 2 är en riktig designfest från början till slut och vare sig det gäller karaktärsdesign, vapen, magier eller döda (och gigantiska) valar går vi från att vara imponerade till att fysiskt drämma hakan i knät när vi spelar och ständigt matas av sprakande natur och smutsiga gränder.



Loading next content