Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets teknik (Årets spel 2016)

Det är dags att sammanfatta spelåret 2016 och det gör vi på Gamereactor i form av Årets Spel 2016, indelat i tio olika kategorier...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets teknik (Årets spel 2016)

(5) Watch Dogs 2
Ubisoft har egentligen aldrig varit utvecklaren som dyker upp som kandidater när man tänker på tekniskt perfekta spel. Medan designen i många iterationer bländat har det tekniska ofta lämnat en del att önska. Ofta har kameran inte uppfört sig och spelkontrollen har inte varit hundra procent med heller alla gånger. När det första Watch Dogs släpptes 2014 var det klart putsat, men lämnade oss ändå med några tekniska funderingar. Uppföljaren Watch Dogs 2 landade för ungefär en månad sedan och det var en väldigt solid produkt vi fick. Kameran hade förbättrats, spelkontrollen hängde med och oavsett vilket format du föredrog att spela på, var du mer eller mindre garanterad en stabil och följsam upplevelse. Även om våra upptåg i sällskap med Marcus och hans Internetgangstrar till kumpaner aldrig kom upp i samma tekniska briljans som de övre kandidaterna på denna lista, står sig Watch Dogs 2 som en av årets solidare spel i kategorin teknik.

Årets teknik (Årets spel 2016)

(4) Forza: Horizon 3
Spelåret 2016 bjöd på några riktigt urläckra racingtitlar och tog "next-gen"-modellerad asfalt till nya nivåer. Allra snyggast var Microsofts expansiva racingpärla Forza Horizon 3 som briljerade med en lika tekniskt välpolerad som designmässigt varierad spelvärld, extremt detaljerade bilmodeller och en alltigenom ursnygg ljussättning. Oavsett om vi brände gummi genom prunkande regnskogar eller slirade ute i karga ökenlandskap fanns det alltid något att häpna över, om det så var hur solljuset strilade ner genom grenverken, hur dammet yrde eller hur solen lekte över karossen. Forza Horizon 3 var ett konstant bombardemang av grafikbriljans mot näthinnan, från att vi startade spelet tills att vi (motvilligt) stängde av.

Detta är en annons:
Årets teknik (Årets spel 2016)

(3) Battlefield 1
Våra svenska trollkarlar Dice brukar släpper alltid spel i det absoluta toppskiktet, sett ur ett tekniskt perspektiv, detta utan att knussla på prestandan. Det har resulterat i toksnygga spel som fjolårets Star Wars Battlefront som fortfarande är bland det läckraste vi kan hitta i spelvärlden. Men ändå var det med Battlefield 1 allt verkligen föll på plats. Vad Dice gjort är att leverera ett fullkomligen blytungt slagfält med sanslös detaljrikedom och alldeles enastående effekter. Ändå flyter det på bra oavsett format trots att luftskepp attackerar, flygplanssvärmar skymmer solen, tanks dundrar fram över slätterna, hästar rider omkring och tjogvis med soldater krigar. Vi vet inte vart Dice hittar den där extra prestandan någonstans, men vi är mäkta glada och stolta över att de gör det och korar gladeligen detta till en av årets absolut bästa tekniska prestationer.

Årets teknik (Årets spel 2016)

(2) Doom
Det var inte så att vi på något sätt hade glömt bort Doom, tvärtom, vi älskar spelserien. Däremot vågar jag påstå att vi mer eller mindre gett upp hoppet om den serie som kanske mer än något annat definierat moderna förstapersonsskjutare. Doom 4 var som ett gammalt liggsår och blev aldrig klart. Men ibland är det underbart att ha fel. Efter att ha visat upp spelet på allvar under E3 2015 såg det bara bättre och bättre ut för varje gång vi fick se det - och när det väl kom höll vi på att blåsas av stolen. John Carmack eller ej, Id Softwares grafikmotor Id Tech 6 visade sig vara ytterst kapabel och oavsett vilket format Doom spelades på kunde det, ur ett tekniskt perspektiv, praktiskt taget fläckfritt spel avnjutas med bra flyt, sanslös grafik och en otrolig omsorg om detaljerna. Doom är så fruktansvärt snyggt att det är ett av de här spelen vi närmast kan rekommendera dig att köpa bara för det grafiska. Att det sedan är ett svinbra spel i övrigt också gör ju heller inte saken sämre.

Detta är en annons:
Årets teknik (Årets spel 2016)

(1) Uncharted 4: A Thief's End
Farväl, Nathan Drake. Det var ett både underbart och tungt år för alla Uncharted-fans, 2016 samlade vi styrkan för att inte fälla en tår till eftertexterna då sagan var slut - men vilket slut det blev! Naughty Dog lät Uncharted-serien gå ett ultragrymt öde till mötes och serien avslutades vackert med en av de absolut snyggaste spelupplevelserna någonsin och här på Gamereactor står nämnda spel allra högst upp på prispallen över 2016 års tekniska mästerverk. Suveräna texturer, vacker ljussättning, oslagbara karaktärsmodeller, ohyggligt ultrafantastiska animationer och fysik samt totalt ogreppbart snygga landskap och vädereffekter (Vi har fortfarande svårt att inse att Uncharted 4:s vattenfysik faktiskt huseras i spelens virtuella värld och inte här hemma i den snäppet fulare verkligheten) skapade en grym visuell upplevelse som ännu inte överträffats. Den mästerliga grafiken ackompanjerades dessutom av en felfri spelbarhet, välgjorda realtids-renderade mellansekvenser och vapenhantering.

Naughty Dog har än en gång bevisat att de är mästare på det de gör och nu när både året och Uncharted är över säger vi farväl till Nathan Drake och gänget med klump i magen, gråten i halsen och längtan till Naughty Dogs kommande expansion med Chloe i huvudrollen. Nu när utvecklarna höjt ribban så snuskigt högt är det återigen upp till bevis.



Loading next content