Efter en lång tids otåligt väntande och spekulerande fick vi äntligen lite svar om Nintendos framtidsplaner under deras Switch-presentation i Tokyo. Utöver ny information om Nintendo Switch visades det även upp en hel del nya spel som ska komma till konsolen. Som vi alla vet är det ju få saker som är lika viktiga för en konsols framgång som utbudet av spel, och däribland är ju de exklusiva spelen de som lockar fans mest.
Inte då konstigt att fans nu spänt väntar på Marios nya äventyr i Super Mario Odyssey. Spelet kommer släppas i slutet av året till en konsol som inte lanserats än, så det är inte konstigt att vi inte fått höra mycket mer om spelet än. Däremot kan trailers ibland avslöja mer än vad du tror vid en första anblick. Därför har vi finkammat igenom trailern för Super Mario Odyssey, för att förhoppningsvis svara på så många av dina frågor om spelet som möjligt.
Storstaden
Det allra första vi får se i trailern är Mario springandes runt bland vanliga människor i en väldigt New York-inspirerad storstad. Stadens namn är New Donk City, något vi kan se på flera skyltar runt om i trailern.
Staden hämtar också en hel del från Donkey Kong, bland annat vad gäller namn på gator och liknande. På Dixie Street hittar vi till exempel Diddy's Mart.
På den registreringsskylt som visas centralt i bild får vi se talet 1981, som råkar vara året då den mustaschprydde rörmokaren först dök upp i Donkey Kong-serien.
Av alla byggnadsställningar att döma, så kan staden mycket väl vara skådeplatsen för Mario och Donkey Kongs första konfrontation i 1981 års Donkey Kong.
Det verkar också som att staden kanske kommer att agera hubvärld, då spelets andra världar visas upp i form av turismaffischer som hintar om några av världarnas namn.
Ökenvärlden
I nästa bit av trailern får vi se Mario i ett ökenlandskap, fyllt med byggnader i mexikansk stil som verkar vara bebodda av ljusögda skelett klädda i ponchos och sombreros. Hela detta ökenlandskap påminner en del om den mexikanska traditionen "Día de los Muertos".
Det kanske allra viktigaste vi kan tyda i denna del av trailern är att det ser ut som att det kommer finnas en dag-och-natt-cykel i spelet, däremot kan vi inte säga om den kommer bero på tidens passage eller om det helt enkelt alltid kommer vara natt på vissa uppdrag.
Skogsvärlden
Nu har vi nått en av de världar vars namn vi kunde ana på affischerna i New Donk City. Byggnaden på affischen och den i spelvärlden verkar peka på att denna värld heter Kogwald.
De mekaniska tekannorna som bor i skogen kan möjligen heta Kogs, då "Wald" är tyska för skog, vilket skulle ge världen namnet "Kogs Skog". Kogs skulle i och för sig också kunna vara namnet på fienderna som finns i denna skog, eller så kan det hela bara vara en slump, något som verkar lite mindre troligt.
Matvärlden
Denna kantiga och matfyllda värld, med gafflar som invånare, verkar heta Mevolbono, något vi faktiskt inte kunde se i trailern då bilden var för otydlig. Istället fick vi ta oss till Nintendo Switch-eventet i Paris där vi med en intet ont anande Mario tog en bild för att lättare kunna läsa affischen i spelet.
Som du kanske märker så är det samma färgscheman på matvärlden och en av affischerna ovan i New Donk City.
Vad vi kan ana av spelets handling är att Bowser har kidnappat prinsessan Peach för att tvinga henne till giftermål:
Vi får även möta fyra ganska ovänliga kaniner, av vilka minst en verkar vara med i en bossfight. Med tanke på att vi fått se fyra världar och att det finns fyra kaniner, så är det inte allt för långsökt att tro att dessa kaniner kommer vara slutbossarna i spelets olika världar. Något som vidare stödjer denna teori är att kaninerna anländer i en flygande båt, som tidigare bossar.
Världarna verkar vara slutna sandlådor, begränsade och inte anslutna till varandra, förutom genom hub-världen.
Du verkar kunna färdas mellan dem med din "segelbåt", lite som i The Legend of Zelda: Skyward Sword, däremot kommer du nog inte få styra din skuta, med största sannlikhet får du bara välja destination, kanske via jordgloben på skeppet.
Världarna verkar inte ha någon direkt sammankoppling, men de hör definitivt ihop på något sätt, då de alla dyker upp på affischer i New Donk City och de delar alla samma himmel:
Marios keps ger honom en hel del nya möjligheter för att ta sig fram igenom dessa nya världar, dessutom kommer han kunna använda sig av sin nya keps i strid. Bowser verkar också ha lärt sig att använda sig av sin hatt för strid. Vi kan i trailern se att Bowser stampar på Marios gamla keps, förmodligen är detta anledningen till att Mario bestämt sig för en uppgradering vad gäller huvudbonad.
Kepsarna verkar gå att köpa i Crazy Caps-butikerna som dyker upp i varje värld, och nya kepsar kommer förmodligen erbjuda Mario antingen uppgraderingar eller nya förmågor, lite som i Super Mario 64. Den största av dessa Crazy Caps-butiker verkar ligga i New Donk City, något som är rätt passande för denna storstad då det verkar vara spelets hub-värld.
Våra teorier
Vi ska nu ta upp lite saker som vi inte är helt säkra på. Det allra första vi har lite tvivel kring är den stora flaskan fylld med orange vätska på Marios skepp. Vi kan ju inte vara säkra, men det verkar rätt troligt att flaskan, lite som i Super Mario Galaxy, är skeppets motor, och ju mer fylld den är, desto längre bort kan du färdas.
Sen har vi dessa lila föremål. Vi vet att de inte ersätter mynten, då de också syns lite här och var i trailern, men dessa violetta samlarobjekt byter form beroende på vilken värld du är i, och kommer förmodligen vara valuta för uppgraderingar i Crazy Caps-butikerna, då de delar färgschema.
Återanvända moment
I trailern kan vi se, ibland ganska uppenbart och andra gånger lite mer dolt, en del ganska välbekanta ansikten, även om det inte rör sig om permanenta medlemmar i Super Mario-serien. Spinyn, Hammer Bro (som verkar ha bytt ut hammare mot stekpannor för att bättre passa in i matvärlden), klätterväxterna som stiger upp i skyn och rovan från Super Mario Bros. 2 är bara några av dessa gästspel. Sist men inte minst har vi också de irriterande kaninerna som bör vara välkända för alla som spelat Super Mario 64.
Möjliga innovationer
Vad kan vi vänta oss för nyheteri spelet? Det är en fråga som har gnagt på oss sen spelets utannonsering. Vi kan tyda av trailern att varje värld kommer bebos av olika varelser. Människor i New Donk City, de mexikanska skeletten i Ökenvärlden, de mekaniska tekannorna i Kogwald och levande gafflar i matvärlden Mevolbono. Alla dessa kommer förr eller senare sprida sig i Mario universumet och det lär nog inte dröja allt för länge innan vi i framtiden stöter på dem i spel som Mario Kart.
Vi kan i trailern också se att Mario lärt sig en del nya egenskaper. Han kan nu bland annat rulla ner för sluttningar och rida på olika riddjur. Dessa egenskaper är så klart inte de enda Mario kommer lära sig. Tack vare sin nya keps kan han göra en hel del nya saker. Det verkar också som att Mario under spelets gång kommer låsa upp nya färdigheter, något som är nytt i serien, för att likt Metroid komma åt tidigare onåbara platser.
Slutligen...
Allt vi har tagit upp här ovan är antaganden och kvalificerade gissningar baserade på de trettio år vi spenderat med Mario. Inget här bör tas som definitiva fakta, även om det baserats på saker som vi sett i trailern. Allt vi har sett än så länge kommer justeras och byggas vidare på i senare avslöjanden. Dela gärna med dig av dina egna teorier, eller motbevisa våra, i kommentarerna.