Svenska
Gamereactor
artiklar
Fast RMX

Vi pratar med utvecklarna bakom Switch-spelet Fast RMX

"Switch är Nintendos coolaste konsol någonsin". Vi pratar med studion bakom det Wipeout-doftande Fast RMX

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den 3:e mars är det äntligen dags för Nintendo att dundra ut nya konsolen Switch på butikshyllor världen över. Ett av de mest intressanta spelen till formatet stavas Fast RMX från utvecklarna bakom Fast Racing Nero och Gamereactor satte sig ned med en bunt nyfikna frågor till Shin'en Multimedias storhövding Manfred Linzer.

Är detta en regelrätt uppföljare på Fast Racing Neo eller hur ser ni på Fast RMX?
- Låt mig säga såhär, de båda spelen delar universum men detta är ett nytt spel där vi erbjöds nya spelmässiga möjligheter tack vare hårdvaran i Switch. Fast Racing Neo var Wii U-exklusivt och fick inte riktigt det genomslag som de borde fått och just därför kommer Switch-spelet att kännas som något helt nytt. Vi räknar med att ha cirka dubbelt så mycket innehåll i Switch-spelet som i Fast Racing Neo samt klart bättre grafik.

Var det något särskilt ni lärde er under utvecklingen av Fast Racing Neo till Wii U som ni kunnat använda er av nu?
- Vi lärde oss framför allt att det skiljer sig väldigt, väldigt mycket vad olika spelare och spelartyper förväntar sig av exakt samma spel. Vissa diggar enbart online-portionen medan andra enbart vill spela multiplayer på delad skärm, med sina kompisar. Det finns även de som bara vill vinna lopp för att samla på sig vinstpotter och spelare som vill göra allt. Just detta har varit ett nyckelord eller någon slags grundtanke när vi utvecklat Fast RMX. Vi vill göra ett ordentligt innehållsrikt spel som tillgodoser behoven hos många olika typer av spelare.

Enligt dina erfarenheter, vad är det viktigaste i den här genren, vilka aspekter måste man lyckas med för att göra ett underhållande racingspel i futuristiska miljöer?
- Det finns såklart massor av mindre detaljer som måste stämma men framförallt handlar det om att spelkontrollen måste vara klockren, annars faller allt. Vi arbetade exempelvis ett helt år med Fast Racing Neo bara på att balansera spelmekaniken och skapa ett spel där vem som helst kunde plocka upp handkontrollen och börja lira samma sekund, utan problem. Samtidigt som spelmekaniken och spelkontrollen enligt mig måste vara smidig, enkel, lätt att begripa direkt måste det såklart finnas gott om speldjup så att de som verkligen vill djupdyka och tillbringa tid med våra titlar inte tröttnar. Switch erbjuder lite andra utmaningar och möjligheter än Wii U och vi har såklart vägt in aspekter som att olika spelare kommer att njuta av vår titel med olika typer av handkontroller, bland annat.

Detta är en annons:

Vad tycker du om Nintendo Switch?
- För vår del är Switch den absolut coolaste konsol som Nintendo någonsin tillverkat. När du kommer att hålla den i händerna för första gången, kommer du att förstå. Maskinen känns magisk. Så otroligt smidig, stiligt designad och välbyggd. Ingen av oss har spelat särskilt många Switch-titlar men Fast RMX flyter otroligt bra och vi garanterar 1080p-upplösningen samt 60 bilder per sekunden när du spelar med konsolen inkopplad till din TV.

Hur står sig Switch mot Wii U rent hårdvarumässigt då?
- När vi utvecklade Fast Racing Neo hade vi rejäla problem men att få det att flyta fint i 60 bilder per sekund och det krävdes en hel del trixande för att möjliggöra 720p i 60 bilder per sekund. Visst skalade vi ned grafiken ganska ordentligt när Fast Racing Neo kördes i split-screen med skärmen delad på fyra, men med tanke på att merparten av dagens racingtitlar inte ens innehåller split-screen alls, var det inget som fick oss att känna oss särskilt misslyckade - tvärtom. På Switch, i Fast RMX, har vi däremot fyra spelare på skärmen samtidigt och trots detta renderar vi bilden i 1920x1080p och håller superstadiga 60 bilder per sekund. Det finns några enstaka tillfällen där vi tvingats nyttja dynamisk upplösning för att behålla flytet, men det handlar om några få ynka tillfällen.

Kommer Fast RMX att stödja "Download Play" där endast en av alla spelare osm tampas online måste äga den fysiska kassetten?
- Nej, alla som spelar måste äga spelet.

Kommer ni att stödja 3D Rumble-tekniken i Joy.Con-kontrollen?
- Vi stoppade nyss in HD Rumble och det gjorde stor skillnad. När du nu kommer i kontakt med ett objekt eller en annan svävare kan du känna exakt var som kontakten skedde, vilket är coolt och tillför mycket till själva inlevelsen.

Detta är en annons:

Kommer ni att pyssla med DLC-paket efter att spelet släppts?
- Vi känner redan att Fast RMX är otroligt innehållsrikt och spelet kommer att vara 100% färdigt när det väl släpps.

Fast RMXFast RMXFast RMXFast RMX

Relaterade texter

Fast RMXScore

Fast RMX

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Tro det eller ej, men nu har det gått cirka 13 år sedan Nintendo släppte ett nytt spel i F-Zero-serien. Vi har inte fått styra blixtsnabba farkoster med Captain Falcon...



Loading next content