Svenska
Gamereactor
artiklar

Ursnygga spellogogtyper (1)

Efter att ha korat en hel bunt fula, risigt sammansatta loggor är det dags för Gamereactor att lista ett helt gäng ursnygga...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Grafiskt form är subjektivt. Det finns få saker som får åsikterna att gå isär än vardagsform, logotyper vi ser på produkter vi ständigt återkommer till och som exponeras överallt. Vissa gillar en särskild typ av form medan andra hatar den. Som formgivare kan man aldrig göra alla nöjda och beroende på vad man avser att kommunicera finns det såklart mängder och åter mängder av olika medel och manér som det går att använda sig av.

I min bloggserie Kassa spellogotyper (del ett / del två) listade jag tio stycken "moderna" logos som jag inte anser gör sitt jobb. De ser inte bra ut, vare sig i sin ensamhet eller på respektive omslag/omslags-art och de kommunicerar inte det som de borde för att ge köparen en rättvis bild av produkten i sig. För att hitta tio stycken klockrena exempel på vad jag absolut inte gillar i dagens spelklimat, tvingades jag leta rätt mycket, vilket i sig är ett härligt tecken på att det finns betydligt mer bra grafisk form i spelvärlden, än vad det finns usel sådan. Och det tycker jag stämmer, för när jag nu listat mina 20 favoritlogotyper från diverse spel, har jag sållat från cirka 50 och plockat mina absoluta favoriter.

Detta är mina högst personliga åsikter och under varje bild tänkte jag förklara varför jag gillar varje enskild logo, oavsett om det handlar om en initierad beskrivning av typsnitt och disposition eller om det bara rör sig om en viss känsla som väcks inom mig när jag gluttar på logotypen som sådan. För det vet du, lika väl som jag, att ibland är grafisk form bara bra, den talar till en på ett sätt som är svårt att definiera, även om du (likt jag) arbetar som art director och pysslat med logo-design i åratal. Tanken är att försöka vara så detaljerad som möjligt utan att bli långrandig och det vore såklart skoj att läsa om dina åsikter kring dessa loggor i en kommentar nedan. Here goes nathink!

Ursnygga spellogogtyper (1)
Detta är en annons:

Super Mario 3D World
När det gäller välgjord, supersnygg och framförallt lekfull form som på ett perfekt sätt återspeglar produkten som sådan, är det få som slår Nintendo på fingrarna. Visst, Wii, Wii-U och Switch-loggorna är så gott som helt värdelösa enligt undertecknad men för flera, flera av deras mest älskade spelserier spottar de ur sig fantastiska logotyper. Detta är mest troligt min favorit, av dem alla. Super Mario 3D World är uppbyggd av det där kantiga blockiga leksakstypsnittet (som jag förmodar är handritat) och uppställt i 3D med precis lagom mycket djup för att ge en bild av hur spelet fungerar. 3D men inget Galaxy, direkt. 2.5D, snarare. Mixen av färger samt den där lilla tass-grafiken på O:t fungerar underbart väl tillsammans och jag blir lika glad som spelsugen när jag kikar på denna logo.

Ursnygga spellogogtyper (1)

Bioshock
Att Irrational Games med designtokiga spelsnillet Ken Levine i rollen som storhövding, baserade Bioshock på en tungt designad spelvärld dränkt i lyckad art déco-estetik - vet vi. Logotypen var lika ljuvligt välskapt som Rapture var och sade så mycket om vad vi kunde förvänta oss av spelet. En raserad elegans, en spelstad fylld till bredden av förfluten stilism som nu rostat ihop och dränkts av illvilja och ondska. Jag älskar användandet av Futura, hur den skarpa skuggan svärtar ned plattan och hur rostvattnet liksom sköljt över designen.

Ursnygga spellogogtyper (1)
Detta är en annons:

Doom
Det fanns gott om de som kritiserade Id Software för att de stiliserade och förenklade utseendet på den ikoniska, handritade Doom-logotypen inför releasen av fjolårssuccén. Jag var inte en av dem. Jag tyckte och tycker att detta var en klockren modernisering av en tidlöst cool logo. Den går naturligtvis aldrig att missta den uppdaterade 2016-versionen av Doom-loggan för något annat än just... Doom-loggan och den passade helt otroligt väl i vitt, mot blodröd bakgrund.

Ursnygga spellogogtyper (1)

Fez
Fez var lika otroligt fränt strukturerat med sin tredimensionella version av pannkaksplatt retromys, som det var spelmässigt strålande. Och logotypen gjorde ett klockrent jobb med att förmedla att det fanns komplexitet i upplägget redan från start. Jag älskar hur Polytron lekt med dimensioner på ett gammaldags sätt som får den att se ut som en fräsch version av en "futuristisk" 70-tals-logo.

Ursnygga spellogogtyper (1)

Firewatch
I min bloggserien om kassa logotyper kritiserade jag ju bland annat Uncharted, The Last of Us och Resident Evil 7-logotyperna för att använda samma "slitna" Photoshop-filter, detta medan jag faktiskt är beredd att hylla en logotyp som använder sig av lite samma stil. Firewatch-loggan är dock snyggare, den har en känsla av modern oregelbundenhet över sig, som att någon gjort ett tidskrävande potatistryck på en stubbe, för att sedan fortsätta in i skogen. Jag gillar skylten/skölden som knyter ihop typografin och tycker att formen i stort ger en känsla av vad spelet har att erbjuda utan att vara överbefolkat påstridig eller kladdig.

Ursnygga spellogogtyper (1)

L.A Noire
Detta är enligt mig en av de allra bästa spelloggorna genom alla tider, om du frågar mig. På det sätt som man valt att arbeta med modern typografi och 60 år gamla neonrör för att skapa den där kraftfullt atmosfäriska marque-känslan som hela äventyret var dränkt i, är inget annat än enastående stilsäkert. Jag såg logotypen långt innan jag för första gången testade spelet men visste redan där, då, vad jag hade att förvänta mig.

Ursnygga spellogogtyper (1)

Metal Gear Solid: Portable Ops
Konami har skapat en hel del riktigt läckra logotyper genom åren och även om det finns flera från Snakes smygarstuga (genom åren) är det just Portable Ops-varianten jag är allra mest förtjust i. Jag älskar hur man lekt med formatet, snedställt logotexten och stiliserat en honnörs-sugen Boss till en ikon. Jag är även förtjust i hur man använt typsnittet Univers Ultra Compressed, både knipt i MGS-texten och hårt spärrat i "Portable Ops". Väldigt, väldigt läckert utfört och fullt av fantasi.

Ursnygga spellogogtyper (1)

Mark of the Ninja
Det är en formgivargrej (skada?), jag vet. Men det finns inget som gör mig så grön av avund som när någon annan ritar riktigt snygga, handgjorda bokstäver och bygger en logo proppad med karaktär och personlighet/originalitet. Och det är just det som gör att jag verkligen älskar Mark of the Ninja-logon. Enkel och platt i sitt upplägg, absolut, men också välbalanserat talande för vad produkten kommer att erbjuda, utan att ta genvägar. Detta är en sån där logotyp som jag önskar att jag själv hade gjort.

Ursnygga spellogogtyper (1)

Metal Gear Solid: Rising
Jösses vad den här logotypen är bra. Jag blir alldeles knäsvag av vad mycket attityd, balans och dynamik som trängs i denna, trots att Konami, sin goda vana trogen, envisats med att tränga in en halvtöntig reklamdevis ("Lighting Bolt Action") i själva logo-grafiken. Att sätta Metal Gear Solid i tyska supersnittet Din Schrift Alternate och handskäras bort tvärslagen i A för att sedan komplettera upp med en handskuren "Rising"-font som verkligen (verkligen) ger sken av det handlar om futuristisk ninja/cyborg-action - är och förblir snillrikt. En av mina favoriter under de senaste tio åren, helt klart.

Ursnygga spellogogtyper (1)

Teenate Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows
Det finns så mycket i den här logotypen som är bra. Riktigt, riktigt bra. Jag älskar hur den bastanta tyngden och närvaron i den tjocka extrem-linjären möter lekfullheten i de snedställda baslinjerna i "Teenage Mutant Ninja" och hur de samspelar med ComicCract-skärningen av "Turtles". Den slime-gröna, gnistrande och lite geggiga gröna ramen är verkligen perfekt avvägt och lättar upp en i övrigt tunt grundform på helt rät sätt. Jag tycker också att det i övrigt ofta felnyttjade Bank Gothic fungerar suveränt väl helspärrat i "Out of the Shadows". Supersnyggt och med perfekt balans.

Ursnygga spellogogtyper (1)

Watch Dogs
Även om typsnittsvalet (Helvetica Neue Condensed) saknar fantasi är detta en underbar logotyp som jag utan tvekan anser vara Ubisofts bästa, kanske någonsin. Att få texten att se till hälften sönderhackad ut, på rätt sätt, utan att förstöra läsbarheten eller bli övertydligt töntig, är ingen lätt match. Det säger dessutom allt om produkten i sig och även om det kan ses som lite väl uppenbart anser jag att denna logo är snudd på perfekt. Att man lagt in undertiteln (som sedan inte hängde med till spelboxen, men ändå) i en tight ruta, satt i Helvetica Roman, ger en känsla av att det är en dator som varit inblandad, det blir liksom standardiserat och ett finurligt sätt att leka med tankar och idéer kring artificiell intelligens.

På måndag publicerar vi del två.



Loading next content