Microsoft utannonserade förra året sina planer på att börja släppa alla Xbox One-spel även till Windows, något jag bloggade om vid tillfället. Nu som då tycker jag det är ett genidrag. Att utveckla spel är dyrt. Kan Microsoft sälja en miljon till eller två av sina största spel så ökar det chanserna för vinst, mer risktagande och i slutändan fler påkostade titlar. I grund och botten precis samma tanke som får tredjepartsutvecklare att släppa sina spel till kombon av PC, Playstation 4 och Xbox One (och i framtiden förhoppningsvis även Switch).
En enkel tumregel är att fler potentiella köpare generellt ger fler sålda spel. Men det här mottogs inte väl av alla. En del såg det från mitt perspektiv, andra kände sig besvikna och ytterligare en liten grupp framförde åsikten att det nu inte fanns någon orsak att skaffa Xbox One. Sistnämnda grupp sade dock detta när konsolen redan var på sitt tredje år och jag misstänker att det i flera fall bara handlade om gamla goa konsolkrigare som tog tillfället i akt att försöka slunga lite dynga vilt omkring sig.
Hur det än är med den saken så lät Sony igår utannonsera att de nu satsar på en tjänst som åtminstone delvis påminner om vad Microsoft erbjuder. Jag skriver delvis för att tjänsterna tekniskt sett är totalt olika, men effekten av dem är densamma. Det blir möjligt att spela respektive konsoltillverkares spel utan att faktiskt behöva konsolen. Precis som för Microsofts del tror jag detta är ett smart drag av Sony, och det med precis samma motivering.
Fler kommer spela deras spel, mer pengar kommer tjänas. Även just detta har jag bloggat om tidigare, men då med teorin om att Sony skulle samarbeta med Steam för att få ut sina spel till PC istället. Att låta Microsoft få ett försprång hos PC-publiken är helt enkelt farligt.
Det många i huvudsak tycks oroa sig för handlar om att konsolen inte längre behövs i ekvationen TV-spel. Och så är det ju. Kan man spela Xbox One till PC som vilket annat spel som helst och lira Playstation 4-titlar via Playstation Now så behövs inga konsoler. Den dator man har duger gott till båda. I båda dessa fall kan det till och med bli så att spelen är snyggare och bättre till just PC eftersom datorn är mer kraftfull än Xbox One och Sony kan uppgradera hårdvaran som driver Playstation Now-spelen. En rätt spektakulär utveckling.
Men det här med ökad försäljning av spelen tack vare större publik tror jag bara är en del av orsaken till att Microsoft och Sony gör såhär. De båda vet den hårda vägen hur lätt det är att hamna i onåd hos konsumenterna. Sony har gjort det med både Playstation 3 och PS Vita och Microsoft rent av inledde sin bana med kritik när de släppte Xbox, och Xbox One har också fått sin beskärda del kritik.
Det blir allt dyrare och svårare att släppa konsoler och underhålla dem och gör man fel kan det kosta miljarders med dollar att reparera skadan, i den mån det ens går. Skulle Playstation 5 eller Xbox Two bli en dunderflopp kan det kosta hela varumärket. Inte ens Nintendo med sitt välfyllda bankkonto har särskilt lätt att jämte giganterna Microsoft och Sony nå ut till folk. Hade Switch blivit en ny Wii U, så hade vi antagligen sett den sista konsolen från dem. Är inte ens säker på att det kommer en ny bärbar enhet från dem, det är för dyrt och svårt att nå ut.
Genom att ändå ha kvar en publik till PC kan både Microsoft och Sony ha en konsol som floppar medan de ändå behåller en publik som motiverar speltillverkning och ger en stabil grund. På samma sätt resonerar Nintendo när de nu flyttar en stor del av sina bärbara spel till smartphones. En 4DS-flopp (jag vet att den inte kommer heta så) skulle kunna vara döden för exempelvis Pokémon, men genom att ge serien en extra plattform finns plötsligt mer manöverutrymme.
Dessutom är det i slutändan så att det kostar väldigt mycket pengar att ska konsoler. Trots att de inte innehåller överdrivet mycket teknik jämfört med en modern PC, så ska allt in i en liten snyggt designad låda, vara så effektiviserat som möjligt, riktigt bra styrdon med lång hållbarhet ska finnas och operativsystem behöver fixas och underhållas löpande. Pengarna som tjänas på konsolerna kommer till största del från spel och tillbehör. Dessa båda kan Microsoft, Nintendo och Sony sälja ändå utan att behöva någon egen hårdvara.
Med det sagt tror jag inte dedikerade konsoler är på väg någonstans. Det finns absolut fler generationer på gång, men PC och smartphones lär bli något slags buffert för alla konsoltillverkare. Det är inte längre gångbart att utan vidare slunga ner flera miljarder och åratal av utveckling i ett spel och neka en månghövdad publik som egentligen inte riktigt konkurrerar från att köpa det. Det är inte bra affärer och på tok för riskabelt.
Nu går vi mot en tid där Microsofts exklusiva spel kan spelas till både PC och Xbox, där Mario kan upplevas till både Android och Switch och där Sonys titlar går att köra till både PC och Playstation 4. Tvärtemot vad somliga nog kanske vill påskina tror jag inte att det är slutet för konsolerna, utan tvärtom förutsättningen för att de ska kunna fortsätta skänka oss glädje även i framtiden.