Svenska
Gamereactor
artiklar

15 000 tecken om Xbox Scorpio

Under den gångna veckan fick vi till slut de första konkreta detaljerna om Xbox Scorpio. Jonas Mäki summerar, spekulerar och förklarar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Rent formellt utannonserades som bekant Xbox Scorpio under E3 förra året med tillhörande utvecklare som prisade dess prestanda och ett löfte om sex teraflops beräkningskapacitet. I samband med det presenterades även Xbox One S, och sedan dess har allt handlat om den. Många tyckte det var en vansinnig idé att presentera en ny, mindre och bättre Xbox One som S-modellen samtidigt som en best som Scorpio eftersom det kunde tänkas få folk att avstå från Xbox One tills den nya konsolen lanseras sent 2017.

Idag ifrågasätter nog ingen att det var ett genidrag. Xbox One S tycks ha ökat Xbox One-försäljningen och ur Microsofts perspektiv kan det nog finnas en och annan som avstått från Playstation 4 Pro i väntan på just Scorpio. Men i förrgår var det slutligen dags att lätta lite på locket. Efter närmare ett år av spekulationer, rykten och lätta antydningar från diverse höjdare inom Microsoft (och en och annan utvecklare) fick vi till slut veta vad som kommer sitta innanför huven på enheten.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Xbox One S utannonserades samtidigt som Xbox Scorpio, vilket många då tyckte var ett tvivelaktigt drag.

Microsoft hade gjort det lika okonventionella som oväntade beslutet att låta en kommersiell spelsida, Digital Foundry, få ensamrätten till detta. Vilket ur bland annat Gamereactors och all annan medias perspektiv är långt ifrån optimalt, men efter att se det som erbjuds känns det långt mer begripligt varför de gjorde såhär. Digital Foundry är troligen bäst av alla sidor på de rent tekniska aspekterna av spelvärlden - och det som erbjöds var verkligen just teknikpornografi.

Detta är en annons:

För min egen del, som ändå är elektriker med datariktning i grunden (och som har en del programmering på betyget), var det mycket som ändå flög över huvudet. Det är bara att erkänna. Så till den milda grad att det för väldigt många egentligen inte visats något nytt trots den kanske mest omfattande officiella avtäckningen av konsolhårdvara någonsin. För väldigt många är det helt enkelt oväsentligt hur BGA-lödpunkterna (Ball Grid Array, något jag själv jobbat mycket med på Ericsson) sitter på huvudprocessorns undersida, vilka dimensioner processorerna har eller mängden transistorer de packats med.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Xbox One Elite Controller har spekulerats följa med varje Xbox Scorpio, vilket dock känns tveksamt då de löstagbara delarna gör den direkt olämplig för exempelvis barn.

Men det sagt så var det ändå rätt uppenbart att Microsoft menar allvar med Xbox Scorpio. De har lovat 4K-grafik på sina egna spel, men lämnat det fritt för andra att använda prestandan som erbjuds som de önskar. Kravet som finns är dock att alla spel måste fungera med Xbox One. Det har av många setts som en bromskloss, alternativt något som kommer sabba för Scorpio, men jag är inte helt med på detta, åtminstone inte initialt de första åren.

Det i huvudsak av två orsaker. Det mest uppenbara är att det finns närmare 30 miljoner Xbox One sålda och folk är experter på att utveckla till den idag. Att plötsligt börja göra spel som bara fungerar galant till Xbox Scorpio betyder att man gläder en väldigt liten publik och pissar på den betydligt mer månghövdade som har en vanlig Xbox One (och som dessutom kommer fortsätta växa). Det kan handla om hela miljoner i borttappad försäljning på det sättet i värsta fall. Dessutom, gör man ett spel som fungerar riktigt dåligt kommer dessa personer sprida negativa uppfattningar till vänner, bekanta och i sociala medier. Det skadar varumärket och ger sämre förutsättningar för uppföljaren. Det lär alltså läggas kärlek på båda versioner.

Detta är en annons:
15 000 tecken om Xbox Scorpio
Microsoft håller sitt löfte om sex teraflops beräkningskapacitet, men har även tagit fram andra tricks samt mer RAM.

Den andra orsaken är att Xbox Scorpio visserligen är drygt fyra gånger så kraftfull som Xbox One, men att det knappast är något nytt för PC-utvecklare. De är vana att jobba med datorer som finns i en miljard konfigurationer. En del har våldsamt underpresterande processorer i förhållande till grafikkort, andra knusslar med RAM, medan ytterligare andra har udda komponenter som ställer till det. Och grafikkort finns i en rad utföranden där somliga har ett, två eller flera. Att PC idag är det på pappret överlägset kraftigaste formatet får betraktas som fakta, men det hindrar inte från att fullständigt världsrekordsnygga spel ändå liras och avnjutes med bra flyt till betydligt enklare datorer. I fallet Xbox One och Scorpio så handlar det om två konfigurationer som prestandamässigt ligger betydligt närmare varandra än kraven för minimum- och maximuminställningar brukar göra.

Det finns flera riktigt fiffiga lösningar som Microsoft jobbat med och som visar att de verkligen velat gå steget längre än att "bara" göra en mer kraftfull konsol. För i slutändan är det förenklat så att det som gör att du får så mycket mer ut från en konsol än motsvarande till PC (jag tycker fortfarande att Uncharted 4: A Thief's End och Horizon: Zero Dawn är de snyggaste spelen just nu, och det till en hårdvara som en bra PC åker cirklar runt) är specialbygget. Hela konstruktionen är till för att driva spel så bra det någonsin går. Varenda komponent och dess utformning är skapad utifrån detta. Jämför Playstation 3 och Xbox 360 där förstnämnda var märkbart bättre som hårdvara betraktat, men på grund av systemets utformning ändå nästan alltid fick fulare spel, undantaget exklusiviteter.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Att Uncharted 4 är så häpnadsväckande snyggt som det är beror dels på att Naughty Dog är fruktansvärt skickliga utvecklare, samt att Playstation 4 är specialbyggd för just spel. Det gör att konsolspecifikationerna inte är rakt av jämförbara med PC.

Att då höra att Microsoft emulerat spel för att ta reda på var flaskhalsarna i Xbox One finns och sedan arbetat för att bättra på just dessa ställen är tankegångar jag tror är helt rätt och något som leder till att siffrorna blir ännu bättre än de ser ut. Vidare tror jag att fokuset på streamande och video är helt rätt tänkt i dessa Youtube-kompatibla tider. Att enkelt kunna sända allt i bästa tänkbara kvalitet är såklart guld värt och lär göra att många streamare helt enkelt föredrar Scorpio-versionerna av spel.

För att göra detta bra, tror jag dock att vi kan vänta oss ytterligare en inkarnation av handkontrollen. Den till Xbox One har som bekant förändrats ett otal gånger redan, men något den saknar är en knapp för att ta screenshots. Det var inget problem när Kinect fanns (även om vrålande av "Xbox Take a Screenshot" ändå var klart osmidigare än just ett knapptryck som på Dual Shock 4), men idag kräver det att jag trycker in två knappar och alldeles för ofta misslyckas jag med att fånga rätt moment. Därför tror jag att Xbox Scorpio-handkontrollen kommer ha knappar för just detta, sannolikt en för screenshots, men möjligen även en för video för att kunna erbjuda något konkurrenterna (även Switch har screenshot-knapp) inte har.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Kinect är i princip ett minne blott, men gjorde det åtminstone enkelt att ta screenshots och spela in video. Cortana finns som hjälplig ersättare, men möjligen hamnar dessa funktioenr nu på en omdesignad handkontroll.

Klart är ändå att det är riktigt maffig prestanda i Xbox Scorpio. Den är drygt tre gånger så kraftfull som en Playstation 4 (och drygt fyra gånger så kraftfull som Xbox One) i ren beräkningskapacitet, men med ytterligare förbättringar som mer RAM och finslipade funktioner kan skillnaden i praktiken bli större. Varför jag tar Playstation 4 som exempel beror på ovan nämnda Uncharted 4: A Thief's End och Horizon: Zero Dawn, vilka för mig är det snyggaste man kan spela just nu. Att då ha drygt tre gånger den prestandan kommer göra underverk, och iallafall ett-två spel vid lanseringen väntar jag mig är framtaget speciellt för att visa upp grafiken konsolen mäktar med. Tänk rollen Gears of War hade för Xbox 360.

Hur konsolen kommer se ut är en annan stor fråga. För att få svaret på den, måste vi även fundera över konsolens namn. Scorpio är ett arbetsnamn och det har ryktats om bland annat Box X och Xbox One X, där sistnämnda ändå känns rätt hyfsat. Väljer Microsoft sistnämnda så tydliggör de släktskapet med Xbox One, och det är naturligtvis både bra och dåligt. Bra för att det klargör att det är samma tänk som Playstation 4 Pro och dåligt för att varumärket är regelrätt skadat gods på sina håll.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Gears of War var chockerande snyggt för sin tid och blev snabbt måttstock för grafik. En rimlig gissning är att Microsoft filar på något liknande för att visa vad Xbox Scorpio mäktar med.

Men om de kör med något sammankopplat med Xbox One, så tror jag S-modellen är vad vi ska snegla på när det kommer till designen. Det vill säga tämligen rent, sannolikt vitt och fyrkantigt. Väljer de däremot något helt annat, som Box X, så tror jag vi också ska vänta oss en helt annan design. Då vill de distansera sig från One och då ska den heller inte se ut som den.

Priset då? Klart är att Xbox Scorpio innehåller dyr teknologi. Klart är också att Microsoft behöver sälja mycket av den för att tredjepartutvecklarna ska satsa rejält på snygga spel (bra grafik är dyrt). En annan sak som är klar är att höga priser har en avskräckande effekt på spelköparna. Ytterligare en klar grej är att Microsoft inte idkar välgörenhet med Xbox, precis som alla andra aktörer vill de tjäna pengar.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Forza Motorsport 5 är än idag odrägligt läckert med 1080p-grafik i stabila 60 bilder per sekund. Räkna med att Forza Motorsport 7 kommer vara ett draglok för Xbox Scorpio och 4K-grafik.

Med alla faktorer sammantagna kan jag ändå inte få det till annat än en viss återgång till de lite mer subventionerade konsolerna från förr i och med Scorpio. För att kompensera detta har de redan smyghöjt priset på Xbox Live, jobbat mer aktivt med mikrotransaktioner och lanserat tjänsten Xbox Game Pass. Se det som ett mobilabonnemang där telefon säljs billigt medan du betalar dyrt för tjänsterna. En rimlig gissning är att konsolen kommer kosta 5000 svenska kronor.

Vilka ska köpa Xbox Scorpio då? Det enkla svaret är de som prioriterar grafik och teknik. Det är en kundgrupp som otvivelaktigt finns, men som kanske inte är så stor som man vill tro. Här finns det dock annat att tjäna för Microsoft. Att kunna säga att de har den bästa konsolen är så klart guld värt ur ett PR-perspektiv. Vare sig du är sugen på Red Dead Redemption 2, Destiny 2, Call of Dutys återkomst till andra världskriget, Borderlands 3, Star Wars Battlefront II eller bara årets upplaga av NHL - så är det stor chans att det kommer vara som snyggast och flyta bäst till en Microsoft-konsol.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Xbox Scorpio-versionerna av stora tredjepartsspel som Star Wars Battlefront II lär vara sådant Microsoft lobbar extra hårt för att utvecklarna ska ge mer kärlek. Att ha de bästa versionerna av de största spelen kommer vara ett viktigt argument för Microsoft.

Det komplicerar svaret något och om det betyder en högre Xbox-försäljning så brukar framgång föda framgång. Om kompisarna skaffar Xbox gör nog du också det eftersom det är kul att lira online med sina vänner eller kunna bytlåna spel. Det har gällt alla format sedan Hedenhös.

Men det behövs såklart spel, och det är ett område där Microsoft inte briljerat senaste tiden. Det har handlat mer om nedläggningar än nya exklusiviteter, och trotjänarna (undantaget Forza-spelen) har inte riktigt samma dragningskraft på spelköparna längre. Här tror jag man ska se det på två sätt. Det ena är såklart att Microsoft på allvar måste skärpa sig. Fler egna spel från egna studios i fler genrer. Ta lite risker. Första generationens Xbox gav oss bland annat Halo, Fable och Forza, den andra Crackdown, Gears of War och Blue Dragon - men sådär övermåttans mycket nytt spännande till Xbox One kan Microsoft faktiskt inte skryta med.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Att Xbox Scorpio ska heta något som kopplar samman konsolen med One är långt ifrån säkert. Om den inte gör det, lär den heller inte ha ett formspråk som påminner om varken One eller One S.

Det andra är att jag tror att de till viss del medvetet sparar spel just nu till Scorpio-lanseringen. Det verkar osmart att släppa tunga satsningar några månader innan den nya konsolen kommer och därmed förlora dragplåster. Det är precis samma orsak som fick Nintendo att vänta med Wii U-versionen av The Legend of Zelda: Breath of the Wild till Switch släpptes. Det gäller helt enkelt att ha ammunition till det nya formatet. Därför lär det inte vara någon omedelbar brist på spel som visar vad Xbox Scorpio går för, men jag befarar att vi inte kommer välja och vraka heller. Bland de som ändå kommer tror jag framför allt att Microsoft uppvaktat de viktigaste utvecklarna för att verkligen få dem att satsa extra på Xbox Scorpio-spelen. I princip de jag tre textstycken ovanför rabblar upp. I flera fall har Sony marknadsföringsrättigheterna, men det betyder inte att Microsoft inte kan prata om dem.

Xbox-chefen Phil Spencer har antytt att det ska komma en väldans massa spel i nya serier detta år, som han kallat det bästa för Xbox. Nu är det väl rimligen ingen som tror att Xbox-chefen skulle vara ärlig och säga att det blir "mediokert som bäst" eller liknande, men att lova nya spelserier brukar kunna vara en sådan där grej man styggt får äta upp om man inte levererar. Spencer har haft en förmåga att säga det som gamers generellt vill höra, men utöver kloka Xbox-funktioner och bra hårdvarurevisioner har han tyvärr inte riktigt levererat, tycker jag. Här är det upp till bevis.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
En påkostad jubileumsversion av Halo 3 som ju fyller tio år i höst, med kraftigt förbättrad Scorpio-grafik är något vi sannolikt kan se fram emot till hösten.

Det finns en aspekt till som får mig att tro att Microsoft kommer satsa hårdare på Xbox Scorpio än många nog tror. Och det är att marknaden för Windows krymper. Det har till stor del varit deras levebröd tillsammans med bland annat Office, men telefonbiten har de helt tappat och Windows är numera passerat som största operativsystem vid internetanvändning av Android. Xbox har knappast varit någon kassako för Microsoft, men de måste börja hitta fler ben att stå på. Xbox lär tveklöst få chansen, om de tappar spelbiten helt till Apple, Google, Nintendo, Valve och Sony så kan de aldrig ångra sig igen. Att ta tillbaka den marknaden kommer vara helt ofattbart dyrt i den mån det överhuvudtaget går.

Kan de sälja Xboxar så får de folk att betala för deras månadstjänster, ladda hem mjukvara via deras system, köra deras operativsystem och handla deras hårdvara. Det är i slutändan oerhört mycket värt och jag tror att en egen konsol har betydligt högre prio inom företaget än det hade för bara fem år sedan.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Populära Xbox-chefen Phil Spencer har haft en ödjmuk attityd och en förmåga att säga det communityt vill höra. Men nu är det dags att leverera spel.

Men räcker Xbox Scorpio till då för att matcha Playstation 4-framgångarna? Det beror såklart helt på vad man menar. Menar man att de ska komma ikapp och gå om, så nej, det tror jag är snudd på omöjligt. Playstation 4 leder med det dubbla och har sålt runt 60 miljoner enheter. Om Xbox Scorpio skulle sälja 15 miljoner per år så skulle den alltså vara ikapp Playstation 4 sent 2019 - förutsatt att Sony inte säljer en enda Playstation 4-enhet. Playstation 4 är en naturkraft av rang och Sony har gjort ett bra jobb med konsolen på alla sätt och vis.

Däremot kan Xbox Scorpio minska glappet i försäljning något (det vill säga Playstation 4 fortsätter dra ifrån, men kanske inte lika mycket) och de kan eventuellt ha potentialen att åter bli dominerande i främst Storbritannien och USA, vilket isåfall ger en bra plattform inför framtiden eftersom dessa båda marknader är så viktiga. Och det är väl ungefär vad jag tror de siktar på. Finns det bara nog mycket köpare av Xbox Scorpio-spel som verkligen nyttjar hårdvaran så kommer dessa spel också tas fram, och med ens har de en bättre sits inför nästa generation (vilken jag som bekant tror kan komma att starta 2019) om de hos allmänheten kan förknippas med nöjda spelare och de snyggaste titlarna.

15 000 tecken om Xbox Scorpio
Rimligen lär Microsoft ha någon form av Xbox Scorpio-event inför lanseringen, men det verkar som att E3 blir platsen där vi får veta vad konsolen ska heta och hur den ser ut.

Om inte Microsoft utannonserar ett Xbox Scorpio-event inom kort, verkar E3-mässan bli tillfället då konsolen visas upp på allvar. Det är inte alls vad jag på förhand hade gissat på (rimligen borde de liksom Sony och Nintendo presentera konsolen mer ingående vid ett dedikerat event), men det kan såklart komma något efteråt också, det vill säga att vi får se hårdvaran och några spel på E3 men att lanseringsdetaljer, tjänster, priser och ytterligare något spel sparas till senare under hösten.

Och med det sagt har jag fått ur mig allt jag tänker och tycker om den nya konsolen och dess potential. Berätta gärna i kommentarsfältet vad du tycker och tänker om Xbox Scorpio och om du planerar att skaffa en.



Loading next content