Ibland händer det att jag gör önskelistor inför kommande spel (eller filmer eller whatever). Jag listar helt enkelt mina önskemål för något jag bryr mig väldigt mycket om i punktform och förklarar hur jag resonerar. Jag gjorde två av dessa listor för Halo 5, en för multiplayer och en för kampanjen. Detta gjorde jag sommaren förra året så vi hade inte fått se något gameplay alls. Vi visste inte om något egentligen, annat än vad vi såg på teasern med Poncho Chief på E3.
Lagom till påsk, efter en tung och mörk tentaperiod, anlände mitt spelsug med buller och bång. Hungrande efter något som kunde underhålla mig kikade jag igenom Steam-biblioteket, och insåg till min förfäran att inget spel lockade mig. Uttråkad och spelsugen som jag var, började jag då blicka framåt mot spelen som komma skall, och inget annat än mitt mest efterlängtade, men ej utannonserade, spel dök upp i huvudet: Fallout 4. Känner därmed för att skapa en önskelista på funktioner och annat trevligt som jag skulle vilja se inkluderade i den fjärde delen av denna brutala men ack så trevliga spelserie. Ska försöka hålla detta kortare än vad jag brukar göra när det kommer till brainstorming (se min Elder Scrolls 6-önskelista). Då kör vi igång!
Årets första önskelista signerad Thulin blir för ett av årets hetaste spel - Uncharted 4: A Thief's End. Detta lär bli en rätt kort lista dock, Naughty Dog vet vad de gör vid det här laget. Men medan jag verkligen avgudar The Last of Us som trots allt är bland det bästa jag spelat har jag definitivt haft mina problem med Uncharted-serien (något som folk utnyttjat för att stämpla mig som en "Sony-hatare" av någon anledning).
Jag recenserade Tomb Raider: Definitive Edition tidigare i år, som bekant. Jag gillade det och skrev redan då att jag tyckte att spelet lade en fantastisk grund för serien att utvecklas på och att jag aldrig varit mer entusiastiskt inställd till serien än nu. Slutbetyget blev dock en sjua på grund av en hel del problem varav det värsta var hur spelets narrativ och spelmekanik alltid befann sig i konflikt.
Jag har väl alltid gillat Assassin's Creed-serien. Det första spelet var vansinnigt snyggt för sin tid, introducerade ett intuitivt parkoursystem och hade en spännande nutidspremiss men var minst sagt en oslipad diamant som inte alls håller måttet idag. Uppföljaren tog allt som var bra med ettan och gjorde det ännu bättre samt rättade till det som var fel med det.
Jag har redan skrivit ett ganska långt inlägg om hur jag skulle vilja att multiplayern i Halo 5: Guardians kommer se ut. Nu tänkte jag skriva lite om kampanjen. Jag gillade kampanjen i Halo 4 och tycker att den blev mer lyckad än flerspelarläget. Förändringarna man gjorde omfamnades bättre där och banan Reclaimer blev snabbt en favorit för hela serien. Jag tycker Halo 4 är ett ruskigt snyggt spel. Både rent tekniskt och estetiskt. Covenanterna fick en ny fräsch look som framhävde dem mer som rymdvarelser än i tidigare delar. Jag gillar den visuella uppdateringen för i princip allt. Master Chiefs nya rustning är suh-weet. Vapen som BR, DMR, Assault Rifle och Magnumen både känns och ser bättre ut än någonsin tidigare. Överlag tycker jag att kontrollen jag har över min karaktär är tajtare också.
Det finns få spelserier som ligger mig så varm om hjärtat som Halo. De är spel där kampanjen och flerspelarläget är precis lika viktiga för mig, vilket är extremt ovanligt. De är spel där jag känner att jag ständigt blir bättre medan jag lätt kommer till en tröskel i andra FPS-serier.
Jag gillade Godzilla, även om den inte var vad jag förväntat mig eller utan sina problem. Nyligen, ganska snabbt efter filmens premiär, bekräftades det att en uppföljare kommer produceras. Regissören Gareth Edwards har inte kommenterat möjligheten att han återvänder för tvåan men det känns givet. Han ska tydligen göra en Star Wars-spinoff också så vi lär inte få se en ny Godzilla förrän år 2018. Men jag har rätt bra koll på vad jag känner behöver fixas till uppföljaren så jag tänkte klottra ner det redan nu.