I skrivande stund pågår ett crossover-event i Call of Duty: Warzone där ön Caldera fått besök av både Godzilla och King Kong. Själva eventet måste jag säga är underhållande, även om det rent logiskt inte borde höra ihop. Samma sak med en tidigare, mindre crossover mellan Vanguard och Attack on Titan.
"Out of all of the games that I regularly play, Ace Combat games are the most consistent for moments that have made me feel so thrilled with gaming that hairs stand up on the back of my neck that I'm so goddamn excited to be playing it."
Det börjar närma sig nu, efter över tre års väntan är det äntligen snart dags för Ace Combat 7: Skies Unknown att lyfta från marken. Som jag skrivit tidigare börjar hypen bli enorm nu, och ärligt talat känns det nästan overkligt att spelet faktiskt är på väg att släppas efter all denna tid. Musiken är bara en av många anledningar till att jag verkligen ser framemot liret.
Remasters av Ace Combat-spelen som släpptes till Playstation 2 är något som jag hoppats på under en lång tid, men eftersom chanserna för det varit låga så hade jag mer eller mindre gett upp hoppet. Möjligen att PS2-versionerna släpps direkt till Playstation Store, men nu verkar det som att remastrade versioner av Ace Combat 4, 5 och Zero faktiskt är på väg enligt ett rykte som gått genom etern.
Som ni förmodligen redan märkt tog Ace Combat en rätt stor plats i min blogg för en tid sedan då jag nyligen hade blivit ett fan av serien och såg framemot Infinity trots att det var ett F2P-lir. Vad jag dock hade tänkt göra under en lång tid var att skriva ett inlägg där jag gick igenom exakt vad det är som har fått mig att fastna för serien, och då det idag råkar vara seriens 20 års jubileum finns det nog inget bättre tillfälle. Jag kan dock säga redan nu, att jag kommer skriva rätt generellt och försöka undvika att bli för djupgående i enstaka spel. Detta är dels för att det blir för långt annars, och dels för att jag inte spelat genom alla spelen i serien som jag hade tänkt spela.
Det finns galna saker, och så finns det galna saker som bara japaner kan lyckas med. Jag vet inte riktigt varifrån det kommer ursprungligen, men av videon att döma verkar det komma från gissningsvis ett japanskt tv-program som förmodligen handlar om spel. Och där jag åtminstone i spelväg sett något sjukt. För någon har nämligen lyckats klara av hela Ace Combat: The Belkan War genom att endast använda bomber som vapen.
Utöver New 3DS-releasen av Ace Combat: Assault Horizon Legacy Plus (jobbig titel) och diverse uppdateringar till Infinity, har det varit tyst om seriens eventuella framtid. Förhoppningsvis dröjer det dock inte länge tills vi får veta något, och det kanske är på E3 som vi får höra något om en ny del i serien.
Eftersom jag inte äger någon av de nyare Nintendo-konsolerna (jag äger ett Gameboy Advanced sedan flera år tillbaks och uppgraderade till Nintendo DS först i somras) har jag inte haft någon vidare koll på Nintendos Direct-sändning, och till en början tänkte jag inte ens nämna något om ett av spelen som jag såg utannonseras (åtminstone för den västerländska marknaden). Samtidigt är det så bisarrt och märkligt nog att jag inte riktigt kan ignorera det.
Under helgen fick jag ett plötsligt sug av att återvända till Ace Combat: Assault Horizon, som jag inte spelat sedan Ace Combat Infinity släpptes. Jag valde att spendera lite tid med det nästintill döda multiplayerläget, men trots brist på aktivitet lyckades jag ändå spela ett par rundor och jag hade rätt trevligt faktiskt. Det var också då som jag började fundera lite och kom på ett antal saker som jag gillade skarpt med Assault Horizon, men som inte letat sig vidare i Infinity. Jag tänkte lite kortfattat lista dessa saker, som förhoppningsvis antingen läggs till i en uppdatering till Infinity eller i nästa Ace Combat-spel.
Då har den fjärde uppdateringen släppts till Ace Combat Infinity, men tydligen verkar det som att spelet fortfarande är nere för underhåll på grund av en buggfix. Jag tänkte dock ändå passa på att skriva ett förhoppningsvis kort inlägg om vad som lagts till, trailern kan ni se här. Jag trodde denna uppdatering skulle innehålla allt som visades i Operation: Future Prospect-teasern under Tokyo Game Show förra veckan, men av döma verkar det som att allt inte kommer läggas till på en gång.
Igår gjorde jag en slags analys av en mystisk teaser till Ace Combat Infinity som visades i samband med årets Tokyo Game Show-mässa, och eftersom jag var så helt inne på att granska innehållet i trailern till minsta detalj glömde jag helt att sätta ihop bitarna till ett pussel. Ett pussel som pekar på att Ace Combat kan röra sig från skyarna ända ut till rymden.
Inför årets Tokyo Game Show-mässa berättade Namco de skulle visa upp en trailer för Ace Combat Infinity, och eftersom det spelet släpptes för drygt fyra månader sedan handlar det uppenbarligen om nytt material. De har nu lagt upp en teaser-trailer på deras Youtube-kanal kallad "Operation: Future Prospect" som är minst sagt mystisk. Här nedan kommer jag göra en slags analys av trailern och dela med mig av mina tankar, men istället för som tidigare kommer detta ske via bilder. Förhoppningsvis lär detta vara något som uppskattas, då det inte är någon hemlighet direkt att jag kan skriva bra mycket mer än vad som kanske behövs.
När Ace Combat Infinity släpptes fanns det inte speciellt mycket innehåll, och även fast det naturligtvis planerades att lägga till mer allteftersom visade det sig att huvudpunkten för att locka spelare till att fortsätta spela var genom så kallade ranking events, där det går att vinna olika priser i spelet. Till en början var jag positivt inställd, även fast det alltid funnits en viss pay-to-win-aspekt i det hela rörde det sig i början endast om kosmetiska saker. Emblems, nicknames och skins, vilket jag tyckte var helt okej ändå. Dessa events har sedan varit en kontinuerlig del av spelet, som dessvärre visat upp rätt stora problem.
När jag startade Ace Combat Infinity fram mot kvällen möttes jag av ett dystert meddelande. Det verkar som att Moby Dick Pursuit-uppdragen ska tas bort från spelet, antagligen för att göra rum åt det kommande Stonehenge-uppdraget som jag bloggat om tidigare. Något som jag haft lite svårt att smälta.
För bara en stund sedan lade Namco upp en trailer över vad som ska läggas till i nästa uppdatering till Ace Combat Infinity, dock endast på deras japanska Youtube-sida förtillfället. Sist jag skrev om vad som skulle läggas till i spelet fanns inte all information i trailern, och eftersom den också bara fanns med japansk text då missade jag dessvärre en viktig sak om Team Deathmatch-läget. Den här gången känns dock trailern mer komplett så att säga, trots jag inte kan japanska överhuvudtaget. Den här gången kommer jag inte göra en kort lista om vad som kommer läggas till, dels eftersom det inte är riktigt lika mycket innehåll enligt trailern och för jag kommer hålla mig mer kortfattad.
Som jag bloggat om tidigare lades Team Deathmatch till som spelläge i Ace Combat Infinity, men då trailern endast fanns på japanska när jag skev det inlägget uppfattade jag aldrig att TDM skulle vara en del i ett tidsbegränsat event. Som det ser ut nu är TDM alltså inget permanent spelläge, och läggs istället till när det ska hållas ett specifikt event för just TDM. Efter att ha deltagit i de första eventen hade jag tänkt diskutera lite om vad TDM egentligen tillför, vad som fungerar bra och vad som måste förbättras.
Jag ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat bloggen på ett tag, och att det återigen handlar om Ace Combat Infinity men någonstans måste jag börja. Hursomhelst, jag vet inte exakt vad som har hänt, men det har nyligen varit någon form utav livestream event på den japanska spelsidan Famitsu som i alla fall delvis handlat om just Ace Combat Infinity. Vad det hela handlade om till stora drag vet jag inte, men eftersom Famitsu är rätt stora det måste ha varit en stor deal för utvecklarna eftersom de bestämde sig för att ge bort 3 bränsleenheter till samtliga spelare. Gratis bränsle tänker jag då inte klaga på.
För en tid sedan laddade Namco upp en trailer inför den första riktiga uppdateringen till Ace Combat Infinity - på deras japanska Youtube-sida. Jag hade egentligen tänkt skriva om detta tidigare, men jag har varit upptagen med annat samt tänkte jag vänta och se ifall de skulle släppa en översatt version, men då det ännu inte skett passar jag på att skriva lite om det nu istället. Trailern kan ni se här, och nedan kommer jag kort sammanfatta vad som kommer med i uppdateringen (och även lite runtomkring) och sedan gå in lite mer på detalj. Släppdatumet för uppdateringen är den 17 juli (om lite mindre än en vecka, alltså).
I onsdags släpptes Ace Combat Infinity, som ni antagligen har märkt att jag sett mycket framemot. Föga förvånande visade det sig att gränsen för hur mycket bredband som kan användas i hushållet naturligtvis nåddes i måndags, så att spela på release var det bara att glömma. Lyckligtvis kunde jag ladda ned spelet igår och spelade det som tusan, vilket jag inte hade förväntat mig med tanke på bränslesystemet fungerar. Hur mycket spelade jag egentligen? Well...
Som ni antagligen har märkt har jag skrivit mycket om Ace Combat Infinity på den här bloggen, och varför det kommer sig beror helt nkelt på att jag älskar Ace Combat överlag, och jag kommer förklara mig närmare om varför i ett annat blogginlägg som jag ska skriva när jag gjort klart allt viktigt i skolan (vilket även betyder att jag förhoppningsvis kommer bli mer aktivare med bloggandet och även skriva om andra saker). Men tills dess hade jag bara tänkt skriva ett kort inlägg för att dela med mig av den senaste trailern till Ace Combat Infinity. Eftersom denna trailer inte kommer med något speciellt nytt känner jag det inte är någon idé att skriva en djupgående analys.
Sedan den öppna betan till Ace Combat Infinity har det varit tyst från utvecklarnas sida, men under de senaste veckorna lade de upp en bild som antydde att de höll på att spela in en ny trailer, och i slutet av förra veckan skrev de på Facebook att de skulle avslöja något denna vecka. Med tanke på att spelet har flutit runt i nästan ett helt år misstänkte jag att det skulle handla om en trailer som (äntligen) avslöjade releasedatumet. Vilket nu har visat sig stämma då denna trailer verkar ha dykt upp lite tidigare än vad som var tänkt på Eurogamers portugisiska sida.
Efter att ha spenderat lite tid med den öppna betan till kommande Ace Combat Infinity tänkte jag passa på att dela med mig av lite intryck om vad som verkade bra och vad som verkade mindre bra. En sak är i alla fall säker, och det är att utvecklarna tar det här spelet på stort allvar. Spelet är egentligen i princip färdigt, men trots detta har de inte släppt spelet än för att kunna samla in feedback både från den japanska och internationella betan, istället för att stressa ut spelet.
I en ny trailer har Namco meddelat att det ska anlända en öppen beta till kommande Ace Combat Infinity. Tidigare höll de en öppen beta som var exklusiv för Japan, men från den 4:e februari fram till den 11:e februari kommer resten av världen att få ta till skyarna. Samtliga som deltar i betan kommer att få ett unikt emblem när det färdiga spelet släpps, och de som tar sig tid att lämna feedback via en speciell hemsida kommer få en wallpaper som tack. Om denna beta är som den japanska kommer de två första uppdragen från kampanjen att finnas tillgängliga samt tre Co-Op Missions, Tokyo Marshal Law, Pipeline Destruction och Moby Dick Pursuit.
Enligt mig har kommande Ace Combat Infinity gått från klarhet till klarhet när det gäller det spelmekaniska, men något som jag tycker fattats från de gameplay-klipp jag kommit över tidigare är den intensiva känslan. Naturligtvis är det svårt att säga hur pass intensivt spelet är endast baserat på gameplay-klipp, eftersom denna typ av spel enligt mig är betydligt intensivare att spela än att titta på. Men samtidigt tycker jag att det på förhand verkar lite för enkelt, exempelvis har vi Scinfaxi-ubåten som i Ace Combat: Squadron Leader var rätt farlig men som i Infinity sprängdes efter knappt en minut (fast å andra sidan var det 8 spelare som hoppade på ubåten på samma gång...).