I skrivande stund pågår ett crossover-event i Call of Duty: Warzone där ön Caldera fått besök av både Godzilla och King Kong. Själva eventet måste jag säga är underhållande, även om det rent logiskt inte borde höra ihop. Samma sak med en tidigare, mindre crossover mellan Vanguard och Attack on Titan.
Nä, jag trodde faktiskt inte att det skulle släppas mer innehåll till Ace Combat 7, utöver någon enstaka gratisuppdatering likt tidigare i år. Bara det faktum att det släpptes mer DLC förra året var oväntat, men där trodde jag faktiskt att det skulle ta stopp. Men där hade jag fel, för under gårdagen släpptes en ny trailer för en kommande DLC-serie med fokus på experimentella flygplan, och döm av min förvåning när det visade sig att det inte var ett försenat första april-skämt.
En ny uppvisning av indiespelet Project Wingman var inte den enda flygspels-relaterade nyheten som kom i samband med Gamescom, utan även Ace Combat 7 kommer att få mer innehåll senare i år. Utvecklarna sade tidigare i år att de arbetade på att lägga till nya flygplan, men några närmare detaljer gavs inte då det inte var spikat i sten när dessa skulle släppas (jag behöver nog inte säga varför...).
För precis en vecka sedan släpptes det första av tre DLC-uppdrag till Ace Combat 7, Unexpected Visitor, som sett till DLC fram tills då endast hade fått tre nya futuristiska flygplan (plus ett par skins till andra flygplan). Just DLC-uppdragen har jag sett framemot, dels för att jag tyckte kampanjen i grundspelet var riktigt bra, och det som visats i trailers för de kommande uppdragen har sett lovande ut. Jag tänkte naturligtvis skriva någonting om det strax efter att jag hade spelat det nya uppdraget, men sedan kom ett par andra saker i vägen och vips hade det gått en vecka.
Att läsa om berättelser från utvecklingen av ett spel är något som jag finner oerhört intressant, av den enkla anledningen att det är intressant och veta vad som händer bakom kulisserna och hur utvecklingen av våra favoritspel har gått till. Dessa berättelser kan ge antingen intressanta inblickar i vad som lett fram till vissa moment eller funktioner som vi tar för givna, eller hur mödosam utvecklingen av ett spel kan vara.
Det har varit lite sisådär med både aktiviteten och spelandet den senaste tiden, men under veckan så blev jag i alla fall slutligen klar med kampanjen i Ace Combat 7: Skies Unknown. Jag tänkte inte skriva så jättemycket om det dock, då mina tidigare intryck täcker helheten ganska bra. Jag ville dock ändå skriva ned några tankar som jag funderat på under de senaste dagarna sedan eftertexterna rullade. Inga spoilers kommer förekomma i det här inlägget.
I fredags släpptes efterlängtade Ace Combat 7: Skies Unknown, och jag tror inte att det är någon som är förvånad över det faktum att jag spenderat en stor del av helgen uppe i Useas skyar. Jag tänkte dela med mig av lite intryck redan under helgen, men efter lite funderande bestämde jag mig för att spela ett par uppdrag till innan jag började formulera några tankar. Som blev ett gäng uppdrag till, och i skrivande stund befinner jag mig strax över halvvägs in i spelet.
Snart är det äntligen dags för Ace Combat 7: Skies Unknown att släppas, närmare bestämt om ganska precis en vecka. Bara en vecka kvar, efter över 3 års förväntansfull väntan. Att det snart börjar bli dags märks, då Bandai Namco pumpat ut nya trailers den här veckan, bland annat har de släppt spelets öppningsscen.
Har inte varit superaktiv med bloggen på senaste tiden, utöver Spelmusikfredag förstås, men den här gången hoppas jag faktiskt på att det blir lite mer inlägg framöver, då jag fortfarande inte delgett mina tankar om vare sig Kingdom Come: Deliverance, Spider-Man och Battlefield V. Idag blir det dock en liten uppdatering kring Ace Combat 7, eftersom det ändå är mer relevant (då det handlar om nyheter från idag) samt så kan jag komma undan med ett ganska kort inlägg. För jag har egentligen inte så mycket att säga.
Runtomkring Tokyo Game Show var veckan då det äntligen avslöjades både bonusar vid förhandsbokningar och olika utgåvor till Ace Combat 7: Skies Unknown. Utöver den vanliga utgåvan finns det även Deluxe-utgåvan (som endast verkar finnas digitalt) som innehåller några bonusar i form av skins och emblems samt spelets Season Pass, samt en specialutgåva med bland annat Steelbook-omslag och en artbook, men denna utgåva visade sig dessvärre vara exklusiv till Japan. Något som lämnade mig en aning besviken, dels för att innehållet i den utgåvan är lockande och dels för att jag var redo att slänga mer pengar för en dyrare utgåva för just det här spelet.
Vid det här laget känns det nästan som att jag väntat sedan tidernas begynnelse på ett releasedatum till Ace Combat 7: Skies Unknown. Fast egentligen är det bara drygt 2 och ett halvår sedan, när spelet utannonserades på Playstation Experience 2016 (vilket också var den enda behållningen efter en makalöst sömnig presentation), vilket i och för sig är ganska lång tid för att få veta vilket datum som det ska släppas på nu.
I mitt förra inlägg skrev jag om det efterlängtade releasedatumet till Kingdom Come: Deliverance som avslöjades igår, men det var inte den enda trevliga nyheten under gårdagen. Namco var nämligen snälla nog att överraska med en sprillans ny trailer till Ace Combat 7: Skies Unknown, vilket jag hade förväntat mig att se först under E3. Gissar på att den lades ut i förväg för att inte bokstavligt och bildligt talat flyga under radarn bland alla spel som lär visas upp under eventet.
Tänkte skriva det här inlägget betydligt tidigare under dagen, men efter jag vart träffad av denna nyhet var jag tvungen att samla tankarna och försöka lösa min existentiella kris. Hur kan jag överleva resten av året med vetskapen att jag inte kommer få lägga mina smutsiga labbar på det spel som jag såg mest framemot?
Egentligen är det här rätt gamla nyheter, men eftersom det dels varit tyst från Namco under en period så skriver jag lite om det i alla fall. VR-stödet verkar vara det som många är förväntansfulla för, vilket inte är så konstigt. Denna typ av spel i VR är som en perfekt matchning eftersom spelarkaraktären är stationär i cockpiten medan världen runtomkring rör sig i takt med att jetplanet flyger genom de blåa skyarna.