Så kallade Survival-lägen har funnits länge i TV-spel, men det var i och med Gears of War 2 som alla bitar föll på plats när Epic lanserade Horde. Sedan dess kallas hela spelläget oftast bara Horde och finns i otaliga actiontitlar.
Egentligen är det väl grava mängder hyckleri och måhända även att svära i kyrkan. Men... det skiter jag i. Microsoft är som bekant i full färd med att köpa upp Activision Blizzard, och det öppnar såklart möjligheter.
Så har den hett efterlängtade andra säsongen av Halo Infinite äntligen börjat, klart senare än planerat och tyvärr och betydligt längre än den borde ha varit - men nu är det såhär. Jag har inte på långa vägar hunnit utforska nog för något övergripande omdöme, men spelläget Last Spartan Standing på banan Breaker lovar otroligt gott.
Avsnitt sex av Halo släpptes som bekant i torsdags och under helgen har jag kikat igenom det. Som du kanske minns var jag inte helt såld efter de två första episoderna, men när vi nu närmar oss slut efter faktiskt ganska mustiga kapitel fem, tänkte jag passa på att tycka till lite igen.
Halo Infinite var underbart. Jag har lirat igenom kampanjen i sin helhet och rotat igenom ganska precis varenda kvadratcentimeter av spelvärlden. Jag älskar upplägget, spelkontrollen, grafiken, änterhaken, fienderna, världen och ljudet. Så blev det maxbetyg också, mitt första för Halo sedan Reach släpptes.
Det har dröjt några dagar för mig att ta mig i kragen och kika på Halo på Paramount+, vilken som bekant blivit en rejäl succé på kort tid. Jag har på förhand tyckt det som visats verkat ganska lovande, och störs inte av det faktum att filmuniversumet är separerat från spelen (inget konstigare än att det tas friheter på samma sätt i Sonic the Hedgehog, Uncharted, Mortal Kombat eller den kommande The Last of Us).
År 2020 skrev jag bloggen PC-fusket sabbar för konsol efter att Tetris Effect: Connected förstörts av PC-spelare som fuskar med highscore-listorna. Ett fint exempel på hur värdelöst det är att spela rankat mot just PC-spelare.
Har länge varit sugen på att införskaffa en Xbox, och när det inför julen kördes kampanjer på Xbox Series S där den såldes för så lite som ~2700-2800 kronor så var det till sist dags att slå till. Jag har spelat mycket Xbox när jag var yngre (många långa spelkvällar med framför allt första och andra Halo), men aldrig själv ägt en Xbox-konsol. Då jag i nuläget har både PS5 och Switch så kändes det onödigt att lägga ut de extra tusenlapparna för en Series X, då jag kan spela alla multiformatstitlar på PS5.
Det var som bekant inte bara Xbox som fyllde 20 år igår, utan som Petter poängterade hade även Halo: Combat Evolved samma jubileum. Petter och jag inledde våra Halo-karriärer med bara någon dags mellanrum och sedan dess har det förmodligen inte gått en vecka ut att vi på ett eller annat sätt nämnt Halo i något sammanhang.
Skrev under helgen en nyhet om det faktum att Halo Infinite skulle lanseras utan co-op i kampanjen samt byggarverktyget Forge. Tråkigt såklart när saker inte hinner bli klara (jag hade sett fram emot co-op, men förerar såklart att det kommer när det är färdigt), men så är det. Det som förvånade mig dock var den mängden negativitet som postades i nyheten.
I skrivande stund håller Microsoft på att leverera sin kvartalsrapport, något jag ska sammanställa i en nyhet under morgondagen (Nintendo och Sony är också på väg). Men som vanligt har de tjänat bra med pengar, och vinsten för januari-mars är högre än vad det skulle kosta att köpa hela Bethesda/ZeniMax två gånger. Dessutom är det en rejäl tillväxt för Xbox.
När jag inte riktigt vet vad jag ska spela och har runt timmen att slå ihjäl, brukar det alltid sluta med att jag graviterar mot Halo: The Master Chief Collection. Ett spel som verkligen definierar den fula ankungen, efter att ha släppts i ett helt bedrövligt skick, till att idag ha allt ett Halo-fan kan önska sig.
Nyligen dök det upp en platsannons för 343 Industries som tycktes antyda att studion arbetar på ytterligare ett Halo-spel utöver Infinite. Detta har nyligen dementerats, men jag tror fortfarande att så är fallet. Orsaken är mycket enkel. 343 Industries är en enorm utvecklare (runt 600 personer enligt LinkedIn) och alla delar av teamet är inte med hela vägen in i kaklet.
Jag kände Halo-suget igen och kom på att det är hög tid att berätta vad jag hoppas mest på från Halo Infinite med runt en månad kvar tills vi får se det på riktigt. Men listan växte och växte, och jag känner att den gör sig bättre i utökat skick som en artikel istället. Så senare under tisdagen kommer just det. Min önskelista för Halo Infinite.
Jag har nog inte kunskaperna om att prata vapenbalans i mp för Halo spelen och dess meta däremot vill jag adressera ett problem som ändock märks genom serien i sp och mp. Vapnen i serien har för varje del blivit fler och tappat unika roller och blivit mer generiska i sin utformning, funktion och situationella bruk. Vad jag menar med det är att vapnen mer och mer designats för skada och får mer och mer likartade roller i spelen. Jag ser hellre att Halo: Infinite backar lite bakåt och hellre designar lite färre vapen men som har mer utpräglade och tydliga roller.
Har tillbringat helgen med att spela kopiöst mycket Halo tillsammans med vänner och före detta kollegor. Orsaken är förstås att Halo: Combat Evolved nu släppts till PC. Och jösses som det står sig, Halo-serien är och förblir en favorit för min del. Det är helt enkelt något med att bredsladda ihjäl folk i en Warthog med handen klistrad på tutan, utöva Ghost-dueller och oförblommat vråla könsord mot den lömske snipern som gör livet för alla andra på Blood Gulch.
Det blir en spännande vecka för oss PC spelare är om man gillar Halo eller Xcom typen av spel. Halo: Reach lanseras först ut av serien på tisdag på olika digitala tjänster och kommer bli en härlig återkomst för serien på formatet. Vi har ju bara sett Halo 1 och 2 på formatet. Combat Evolved som visserligen fungerade bra på PC men var lite av en undermålig port, delar av effekter och lussättning i Xbox versionen kom aldrig över vilket ironiskt nog får konsolutgåvan att se lite bättre ut i vissa avseenden. Vid sidan av det så ser jag fram emot att serien är tillbaka och att vi får hela följetongen, Reach, CE, 2, 3, ODST, 4 på formatet inom sinom tid.
Den utan jämförelse bästa bok jag läst som baseras på ett spel är Halo: The Fall of Reach som känns precis sådär mystiskt dystopisk som Halo-serien gör i sina bästa stunder. Jag vågar påstå att den är kanonbra oavsett om man gillar Halo eller ej, rent av. Det är en bra scifi-bok, helt enkelt.
Star Wars är ett av mina största intressen. Och det har förvärrats en del nu när jag gått och blivit äldre. Sedan jag fick för mig att skaffa Star Wars: Armada och Star Wars: Destiny så har det blivit värre. Nu spenderar jag på riktigt pengar på intresset och det är inte över än. Ni ska bara veta glädjen som det bringade mig när jag såg att Star Wars: The Clone Wars serien var tillbaka.
Fint folk kommer alltid för sent. Xbox 360 släpptes i november 2005, bara tre och ett halvt år efter att den första Xbox släppts i Europa. Året innan hade Halo 2 lanserats till just Xbox och visat prov på vilken, med den tidens mått mätt, makalöst kraftfull konsol det var innan den alltså kort efter pensionerades.
Om du läst min blogg vet du såklart att Halo hör till mina absoluta favoritserier, och att det även inkluderar Halo Wars som jag spelade i hundratals timmar när det släpptes. Tack vare att Halo Wars hette just Halo (det går inte att komma ifrån att det hjälper) fick det snabbt en stor fanskara och det var lätt att hitta folk att spela med. En genre som dittills var mer eller mindre förbehållen PC hade därmed fått fotfäste även till konsol.
Den slutgiltiga betan är nu över och jag tänkte dela med mig om mina intryck. Spelet släpps den 17 februari för ultimateutgåvan och fyra dagar senare för standardutgåvan. Betan som ägde rum från 20- till 30 januari har bjudit på ett nytt spelläge kallat Blitz. Eftersom jag förväntade mig en beta med standardlägena (från sommarens beta) var jag till en början lite besviken, men det nya spelläget har skapat ett nytt beroende på väldigt kort tid.
Jag har precis laddat ner Call of Duty: Infinite Warfare och under dagen kom paket med Batman v Superman: Dawn of Justice, Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows och Warcraft: The Beginning på 4K Blu-ray. Därmed kunde man ju tycka att kvällen skulle vara räddad. Det blev den också, men inte på det sätt jag hade tänkt.
Project Scorpio släpps nästa år. Vi vet inte exakt vad det är för något annat än att det är en ny form av Xbox som är betydligt starkare än Xbox One, och även alla andra konsoler som är på marknaden inom det närmsta året. Till skillnad från Playstation 4 Pro, som Sony pitchar som en ny PS4 snarare än en ny konsol, så hoppas jag att Scorpio blir slutet för traditionella konsolcykler. Men det är en diskussion för en annan gång.
Under min sjukfrånvaro fick jag en generöst tilltagen kartong (jämförbar i storlek med vad slim-konsoler brukar levereras i) med Halo-loot i posten. Klart uppiggande. Microsoft och 343 Studios har nämligen hakat på konceptet med Loot Crate, det vill säga lådor för fans med smått och gott i. Och de har verkligen lyckats bra. I första lådan kom bland annat en tunnare Halo-hoodie, en axelväska, en liten tidning med Halo-trivia, en REQ-kod för Halo 5: Guardians, en pin och en ljuvlig nyckelring med självaste Mister Chief (halvofficiella Halo-maskoten).
Fick ett trevligt meddelande via Xbox Live igår med en kod till Warthogen i Forza Horizon 3. Har ingen aning om hur lätt/svårt det är att få tag på denna kod (DLC som kostar? Förbokningserbjudande?). Det jag vet är att jag inte kommer köpa spelet och därmed inte kommer nyttja koden.
Ikväll ska delar ur Gamereactor-redaktionen röja lite i Halo 5: Guardians igen. Vi brukar dra igång mellan 20-21 och du får såklart gärna vara med och spela. Blir vi för många ger vi oss på Custom Games där vi spelar hemmasnickrade banor communityt rekommenderar och remakes av klassiska Halo-banor. Här är en video från senaste sessionen där vårat favoritskjutjärn Aldin trakterar och nyttjar en Scorpion Tank som bara han kan.
Jag gillar verkligen Warzone och tycker Arena är sådär härligt avskalat som förstapersonsskjutare sällan är idag. Halo 5 har därmed blivit den definitiva återkomsten för Halo i det Mäkiska hushållet. Halo: Combat Evolved Anniversary föll mig inte riktigt på läppen (är inte någon remaster-spelare och anser att det bör gå minst en konsolgeneration emellan för att det ska kännas riktigt fräscht), det gjorde heller inte Halo 4 och Halo: The Master Chief Collection kändes gammalt när det väl började fungera.
Ibland händer det att jag gör önskelistor inför kommande spel (eller filmer eller whatever). Jag listar helt enkelt mina önskemål för något jag bryr mig väldigt mycket om i punktform och förklarar hur jag resonerar. Jag gjorde två av dessa listor för Halo 5, en för multiplayer och en för kampanjen. Detta gjorde jag sommaren förra året så vi hade inte fått se något gameplay alls. Vi visste inte om något egentligen, annat än vad vi såg på teasern med Poncho Chief på E3.
En sak som väckt en del debatt på senare tid är beslutet att ta bort stöd för delad skärm i Halo 5: Guardians, något 343 Industries nu kommenterat. För min egen del gläds jag åt beslutet snarare än något annat eftersom det betyder att resurser gått till annat istället, det är helt enkelt inte en funktion jag använder.
Det kändes redan när jag fick chansen att tjuvstarta med Halo 5: Guardians månaden innan lanseringen i samband med en förtitt. Promethean-farkosten Phaeton var verkligen rolig att ratta runt, men på grund av tidsbrist hann jag inte lattja med den ordentligt. Nu har jag dock gjort det, och jodå, detta är det roligaste och bästa flygfordonet hittills i en förstapersonsskjutare.
Då kom dagen då jag lämnade in min Xbox One maskin med CoD tema och 1 TB stor hårddisk på GameStop. Fick 2.700 kr för allt iomed att dom la på 15% extra. Och tänkte väl att det bara va att betala av alla spel jag förbokat. Vilka är Assassin's Creed: Syndicate - Charing Cross Edition, Halo 5: Guardians - Limited Edition, Call of Duty: Black Ops 3 - Hardened Edition, Fallout 4 - Pip Boy Edition, Rise of the Tomb Raider och Star Wars: Battlefront.
Sitter just nu och är muntorr av upphetsning och knän som nätt och jämt bär. Årets för min egen del hetaste spel har just anlänt till redaktionen och jag laddar just nu ned Halo 5: Guardians. Något som tar en stund trots ilsnabb lina. Spelet är nämligen enormt. Siktar på att ha spelat kampanjen sönder och samman innan helgen är över och har väl aldrig någonsin varit så glad åt att det är fredag förr.
Ett spel spelvärldens bättre planerade och mer kända aprilskämt var den om Lega Halo. Idén är egentligen briljant, Halo skulle passa perfekt som Lego-spel och konceptet i sig är inte mer våldsamt än Sagan om ringen. Det finns dock ett annat företag som har dessa rättigheter, nämligen Mega Bloks.
I väntan på både spel och Halo 5 temad konsol så fick man ett sms idag att det fanns ett paket hos Coop som låg och väntade på mig. Det va The Master Chief Controller. Här är den tillsammans med dom andra två.
Det finns många riktigt grymma spel. Det släpps fortfarande riktigt bra spel. Men det finns fortfarande inget. Absolut inget som slår Halo som spelserie. Och om bara 9 dagar släpps en Xbox One med Halo 5 tema. Och om 16 dagar släpps spelet.
Jag har genom åren förmodligen skrivit absolut flest tecken om Halo här på redaktionen. Jag har recenserat Bungies spel fram till Halo: Reach, gjort otaliga förtittar och artiklar samt bloggat massor om serien. Inte så konstigt, det är som du kanske vet (om du besökt min redaktionsprofil) min absoluta favoritserie.
Vilken spelsommar detta har varit. Om jag skulle lista fem spel jag mer än några andra hoppats skulle utannonseras, så skulle dessa vara Shenmue 3, Final Fantasy VII Remake, Half-Life 3, Red Dead Redemption 2 och Halo Wars. Ni anar säkert vart jag vill komma, tre av de fem spel jag sett mest fram emot där endast Red Dead Redemption 2 var det enda jag med säkerhet visste skulle komma tids nog - så har alltså tre spel utannonserats inom loppet av mindre än två månader.
Hej allihopa. Jag är en ny medlem här och jag hade en ide jag ville dela med min medlemmar och med redaktionen om ni inte fått mejl från mig igår om denna ide. Det är detta: Hej Gamereactor, jag är en person som har läst er tidning flera gånger
Brädspelstillverkaren Spartan Games fick för ett tag sedan tillgång till Halo-licensen för att göra tre olika figur-, strategi- och konfliktspel av dess universum. Så nu kan du spela Halo multiplayer med kompisarna utan att få massor av disconnects, lag och andra nätverksproblem.
Det har ju varit en trend en längre tid att utannonsera att något ska utannonseras. Gärna i kombination med en nedräknare, vilket gett otaliga försök att blåsa folk med falska sådana. Men det verkar ju fungera, annars skulle de inte fortsätta med konceptet. För egen del måste jag dock säga att jag inte vet något som är mycket fånigare än detta i kampanjväg.