Blog

Sena recensioner blir ännu senare

Skrivet av Jonas den 27 oktober 2016 kl 14:53

Ni som läst Gamereactor länge kommer säkert ihåg en svunnen era (egentligen inte mer än några år sedan) då recensioner oftast fanns att läsa veckan innan spelen släpptes. Ofta hade vi dessutom nyheter med bilder vi tagit från spelet samt mellan varven även gameplay. Idag är det helt otänkbart utom i de fall utgivaren specifikt godkänt det, och alltför ofta har vi inte ens recension ute tills dess att spelet släppts.

Att skylla ifrån sig är ju aldrig någonsin sexigt, men faktum är att detta inte beror på oss, utan på hur spelvärlden förändrats. Tidigare kunde vi få spel när de var färdiga för recension och därmed hinna spela länge och väl och ändå publicera vårt test i god tid. Vi bedriver fortfarande Sverige största spelsida och är topprioriterade, men idag kommer spelen ofta en-två dagar innan de släpps, och tyvärr inte sällan heller efter att de faktiskt haft premiär.

Vi vägrar såklart att stressa igenom spelen för att få ut en text först, och därför finns de idag de som hinner före oss (även om vi generellt fortfarande är snabba). När man sätter betyg på någon annans arbete bör man vara riktigt säker på sin sak, så vi ser inte riktigt någon bättre lösning på problemet. Med tiden har jag dessutom insett att betyg en vecka eller mer innan spelet släpps kanske inte är så optimalt heller för alla.

Det bästa enligt min ringa mening är att ha en recension ute två-tre dagar innan ett spel släpps. Då är texten fortfarande aktuell och synlig när spelen faktiskt har premiär, och det är nog med tid för att den som vill förhandsboka kan hinna bestämma sig för detta. Men tyvärr verkar det som att vi går mot en tid då även detta kommer vara omöjligt.

Bethesda meddelade nämligen igår att de hädanefter kommer ge recensionsexemplar till pressen en dag innan spelet släpps. Det innebär i praktiken att vi är igång med spel samtidigt som alla andra. Det innebär också att det inte kommer finnas recensioner ute på premiärdagen och att alla de som förhandsbokat köper en lott där det kan visa sig att spelet var en vinst (kanonlir!), en ny lott (mediokert men visst underhållningsvärde) eller i värsta fall - en nitlott (ren dynga).

Jag är själv väldigt noga med recensioner innan jag köper saker. Jag skulle aldrig handla påkostad madrass till sängen utan att kolla vilka betyg de fått, köpa vinterdäck utan läsa ordentliga tester eller uppgradera min mobiltelefon utan att ha läst på om alternativen. Ska jag gå ut och käka i en ny stad kollar jag gärna vilka restauranger som fått bra betyg och på Hotels.com vill jag gärna se hur hotellen betygsatts innan jag bokar. Jag vill helt enkelt inte riskera att bli missnöjd, det handlar ändå om såpass mycket pengar att jag vill minimera riskerna för missnöje.

Utgivarna vill såklart att vi förhandsbokar spelen till varje pris och därför blir det allt vanligare med ganska generösa DLC-paket för den som gör detta. Ofta kan det dessutom vara exklusiva lösningar för olika butikskedjor. Kort sagt, den som väntar och vill se betyg får, bestraffas för det och får mindre innehåll. En praxis jag själv inte är helt såld på. De utgivare som vet att de sitter på kanonspel behöver aldrig ta till sådana här grepp, och oftast är det spel som kanske inte aspirerar på toppbetygen som är svåra att få recensera i förväg som har dessa förhandsbokningskampanjer.

I Bethesdas fall så vet vi ju att det oftast handlar om väldigt bra spel. Deras Elder Scrolls, Fallout och liknande är spel som kan mätas mot vad som helst, därför tycker jag det känns trist att de väljer att göra på det här viset fortsättningsvis. Det ökar risken att media verkligen tokstressar med deras spel för att få ut de första recensionerna, det gör att de som vill läsa recensioner innan köp måste vänta mycket längre på att komma igång och det bidrar också till intrycket att en av världens bästa spelmakare/utgivare har dåligt självförtroende.

Precis som man kan läsa biorecensioner samma dag filmen har premiär eller ta del av utförliga biltester långt innan kärrorna kan köpas i butik, vore det trevligt om spelvärlden fungerade på samma sätt. Om inte annat av ren omtanke om spelarna. Om det är ett bra spel så finns inget att dölja, och håller det inte måttet så kunde man ju önska att det arbetades mer med kvaliteten istället för att hitta på nya sätt att försvåra för folk att få veta om detta.

Sena recensioner blir ännu senare

Vi fick den förbättrade Skyrim-versionen till alla tre format idag för ett grundligt test, och vi kan inte tänka oss annat än att denna dunderhöjdare kommer stjäla all vår tid - igen. Men vi hade gärna fått starta spelandet tidigare för att kunna berätta att så faktiskt är fallet lagom tills premiären imorgon.