Svenska
Blog

Kojima är konstig

Skrivet av Petter den 2 december 2016 kl 11:54

Kojima är konstig

Han har bulkat med brunsås, den där Norman.

Det visste vi såklart redan. Metal Gear-pappan Hideo Kojima är jättekonstig. De enligt mig sämsta delarna av karlns spelbibliotek är när han blivit som konstigast. När Raiden halkade på måsskit eller när han var naken, eller när Johnny bajsade på sig i Guns of the Patriots (eller när man använde ketchup för att rymma ur fängelsehålan). För min del pajade de min inlevelse, just då, och liksom ryckte mig ur den värld som Konami i övrigt så briljant byggde upp. Jag antar att jag inte delar Kojimas humor, eller uppskattar hans mer konstnärliga sida när han blir sådär pretto-abstrakt. Det funkar inte för mig.

Just därför förblir jag rysligt skeptisk till nya studion Kojima Produktions debutspel Death Stranding och det (lilla) som hittills visats. Sitter och läser lite av vad som hittills sagt. Svarta hål, existentialism, elektromagnetiska interaktioner, antimateria, liv/död... Kojima har tagit på sig teman i spelet som han mest troligt aldrig kommer att lyckas behandla på ett vettigt sätt. Det känns som om han vill göra allt som han själv anser att spel idag inte är, på ett plan som dagens berättande inte befinner sig på. Norman Reedus, Mads Mikkelsen och Guillermo del Toro lirar huvudroller och nattens (nya) trailer med tentakler, oljigt vatten, spädbarn och pansarvagnar.

Ingen fattar nånting och även om estetiken känns igen (åtminstone delvis) från Metal Gear och även om det är skönt med en trailer som inte avslöjar särskilt mycket - förblir jag skeptisk. Vad tyckte du? Klicka här

HQ