The Social Network

The Social Network

Hollywoods kanske främste tekniker just nu, David Fincher, bjuder på en ikonisk film om turerna kring Facebook samt grundaren Mark Zuckerberks tvångsneurotiska hämndbegär. Det är en enastående skicklig film som Petter hoppas ska kamma rent på Oscars-galan!

Nu har jag (äntligen) sett den. The Social Network. Filmen om Facebook. David Finchers "mästerverk". Mina förväntningar var skyhöga. Jag hade läst så mycket bra om den här filmen att jag inte förväntade mig något annat än ett briljant drama. Vad fick jag? Ett briljant drama.

Först och främst är skådespeleriet fantastiskt. Jesse Eisenberg är enastående i rollen som den allmänt vidrige, tvångsneurotiskt missanpassade Mark Zuckerberg. Vidare är manuset knivskarpt. Sorkin trycker ur sig drivor med dialog (som avverkas i en blixtrande hastighet) och storyns fokus är bländande skarp. Dramaturgins kärna kretsar kring svek, förräderi, lojalitet. Och den kopplade ett järngrepp runt min hals och släppte inte taget förrän eftertexterna svischade förbi.

Fantastisk är också regin som tveklöst är Finchers största bedrift som filmskapare. Karaktärerna är nyanserade, mångbottnade, levande... Det smart strukturerade berättandet börjar i en lätt och trivsam ton medan tittaren sedan sakta vaggas in i moraliska tveksamheter och allt stökigare väggupp i huvudfigurernas relationer. Ofta betyder sakerna som sägs två saker. På ytan lättvindig humor med snabbt levererade geek-referenser. På djupet något medvetet oförskämt och elakt. Varje scen blir till en njutning.

I slutändan älskar jag budskapet som Fincher levererar. Att Facebook, till skillnad från så många andra amerikanska uppfinningar, har noll egentligt värde för den mänskliga rasens fortlevnad. Att Facebook egentligen bara är ett luftslott byggt av en person vars grundläggande drivkraft är avundsjuka och ett visst vrickat hämndbegär. Att Facebook är ett tillhåll som uppmuntrar överdriven narcissism.

Jag gillar allt som The Social Network har att bjuda. Det är en fantastisk film som slår sig in på min personliga topplista över de fem bästa drama-rullarna jag någonsin haft nöjet att avnjuta. Nu hoppas jag (såklart) att den kammar rent på årets Oscars-gala.

Att Fincher beslutade sig för att filma The Social Network digitalt, känns såhär i efterhand som ett smart val. Bilden har den där lite kalla, tunga, kontrastrika karaktären som digitalfotot ger och tillsammans med briljant svärta är det ingen överdrift att kalla bildkvaliteten för fantastisk. Det går att hitta en gnutta banding om man kikar riktigt noga och ett litet (litet) uns av brus, men på det stora hela är detta superbt.

Nine Inch Nails-sångaren Trent Reznors livfullt nyskapande soundtrack till The Social Network är lika udda som det är perfekt anpassat för filmens ton. Basarna får jobba hårt för att hänga med i svängarna och i kombination med perfekt mixade dialoger och otroligt uppfinningsrika panoreringar är det liksom ingen tvekan om att detta är ett av de bästa ljudspåren i en dramafilm någonsin.

Det händer inte ofta, men när det väl händer är det... underbart. Jag pratar om de gånger då det släpps en efterlängtad storfilm på Blu-ray och den redan från start packats full med smaskigt extramaterial. I fallet The Social Network behöver vi inte vänta på en kostsam specialutgåva och vi behöver absolut inte gnälla över slentrianmässigt producerat extra-skräp. Nej. För medföljer gör en extra skiva fylld med spännande mini-dokumentärer, högintressanta kommentatorspår och en himla massa annat godis som man lätt fastnar i. Bäst är dokumentären "How Did They Ever Make a Movie of Facebook?" som berättar en massa intressant trivia om hur filmen blev till.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+