In the Heart of the Sea

In the Heart of the Sea

Ron Howard fortsätter bevisa att han har sina bästa dagar bakom sig med den här medelmåttiga och extremt CGI-dränkta äventyrsfilmen...

Ron Howard har många fina filmer på sitt samvete och en gång i tiden var han en av Hollywoods allra mest pålitliga filmskapare när det kom till storslagna berättelser och myspys på hög nivå. Filmer som Apollo 13, Backdraft, Parenthood, The Paper och Cocoon är av den sorten som man kan se hur många gånger som helst utan att tröttna märkbart. Dessvärre har samtliga av dessa kungrullar en sak gemensamt: de har många år på nacken och gjordes i en tid då Howard fortfarande var kapabel till att släppa ifrån sig någonting bra.

Vi snackar alltså dåtid.

I nutid är det mindre roligt. In the Heart of the Sea, som Howards senaste film heter, är ytterligare ett bevis på att den forne stjärnregissören tappat sin glans. Det här greenscreen-dränkta havsäventyret som kretsar kring de "verkliga" händelserna som gav Herman Melville inspiration till att skriva sitt epos Moby Dick är i sina bästa stunder medelmåttig. Chris Hemsworth spelar huvudrollen som en hjältemodig förstastyrman ombord på skeppet som kommer i kontakt med jätteval och ger alla som någon gång undrat ifall han även utanför Thor-gestaltningarna i Marvels superhjältefilmer är lika träig ett extremt tydligt svar på frågan. Ja, det är han - och inte så lite heller.

Här är det ett under att det inte flyger sågspån ur truten när han klämmer ur sig sina repliker. Hemsworth är helt och fullt bedrövlig, men har lyckligtvis ett par birollsinnehavare som räddar honom mellan varven. Cillian Murphy gör det bästa han kan av det klyschiga materialet och Benjamin Walker är härligt dryg som orutinerad kapten som sätter besättningen i skiten på grund av ren och skär oaktsamhet. I scenerna som utspelas efter händelserna till havs där Melville får det återberättat för sig av en ur besättningen är klassen på skådespeleriet ännu högre. Brendan Gleeson storspelar, medan Ben Whishaw och Michelle "Catelyn Stark" Fairley också skruvar upp kvalietsnivåerna åtskilliga snäpp varje gång de dyker upp i bild.

Men inte ens deras fina insatser kan rädda den här skutan från att sjunka ner till medelmåttans allra djupaste bottenfickor. Tack vare allt okynnesanvändande av halvdan greenscreen (hur en storfilm som denna kan ha så usla CGI-effekter övergår mitt förstånd) som Howard dränker filmen i känns det aldrig särskilt spännande när saker går åt pipsvängen för karaktärerna. Det blir liksom bara ett evigt gapande och animationer som skulle behöva skämmas för sig även under andra halvan av 90-talet. När det inte fläskas på med undermålig CGI blir det lite tjafs och snoppmätartävling om makten på skeppet mellan Hemsworth och Walker som faller platt då Hemsworth aldrig lyckas hålla jämna steg med Walkers överlägsna prestation.

Bättre blir det när väl skeppet sett sina bästa dagar och besättningen tvingas till överlevnad ute på havet med en ilsken jätteval i hälarna. Då får filmen åtminstone ett uns av spänning, även om den snabbt ebbar ut i ganska långdragna partier där de guppar omkring bland vågorna och tvingas till hemska handlingar för att överleva. Dessvärre blir aldrig dessa hemska handlingar särskilt känslosamma och det hela rinner ut i sanden utan att vi som tittare riktigt berörs av vad karaktärera tvingas till. Det är slappt berättande som Howard en gång i tiden hade gjort till någonting magiskt.

In the Heart of the Sea kommer definitivt inte gå till historien som någon av Ron Howards finare stunder som filmskapare, utan snarare som något av det mest medelmåttiga som såg dagens ljus under 2015 när den kom till biograferna och året därpå när den släpptes på blåstråle. Sugen på spännande äventyr till havs? Kolla på The Poseidon Adventure. Helst den från 70-talet, men även nyinspelningen står sig bra jämfört med den här medelmåttan.

Bildmässigt är det lyckligtvis någonting helt annat än den medelmåtta som genomsyrar filmen. Här bjuds på kristallklar skärpa, ljuvligt balanserade färger och en svärta som är rakt igenom fenomenal. Smuts och skräp? Glöm det. Här är det rent och snyggt hela vägen till eftertexterna.

Bilden är i formatet 2.40:1

Ojojoj. Här har det inte sparats på krutet och det här Atmos-mixade ljudspåret är stundtals så kraftfullt att det nästan svider i skinnet när vågorna och skeppet går en kamp till döden. Basgångarna är otroliga, panoreringana helt perfekta och dialogerna har aldrig några problem med tydlighet trots att saker och ting brakar loss i bakgrunden. Kanonljud.

Ett part kortare featurettes som inte är mycket att hänga i julgranen samt några bortklippta/förlängda scener.

5 / 10
+