Code of Honor

Code of Honor

Gamereactors actiontokiga filmredaktör sörjer att hans gamla barndomsidol fortsätter att göra så fruktansvärt usla filmer nuförtiden...

Det känns smått ofattbart att greppa. Men det fanns faktiskt en tid då Steven Seagal-filmer gjorde mig lyckligare än vad det egentligen borde vara möjligt för Steven Seagal-filmer att göra när det kommer till ökning av glädjehormoner i en människokropp. Jag älskade att se honom bryta handleder till höger och vänster, viska ur sig ostiga one-liners och springa omkring i det ena hiskeliga klädesplagget efter det andra. 90-talets stora actionhjälte var för mig inte Schwarzenegger eller Stallone. Det var Seagal på en delad förstaplats med Van Damme.

Men det var då det. Idag ser Seagal mest ut som Barbapappa med eller utan bockskägg och har gjort så i samtliga filmer som kommit efter Exit Wounds (som är den sista vettiga filmen som han gjorde innan gick ner sig totalt). Code of Honor är inget undantag. Tvärtom. Den här snorbilliga b-rullen innehåller precis allt det där som gjort att ingenting som kommit efter Exit Wounds varit värt att slösa sin tid på.

Seagal går på extrem autopilot i ytterligare en variant på den karaktär som han spelat i princip i alla filmer som han någonsin medverkat i: före detta militär/specialagent/topphemlig underättelsetjänstfigur som plockar fram sin fulla expertis för att smiska rumpa på diverse elakingar. En roll som passade honom betydligt bättre när det fanns ett uns trovärdighet i att han skulle kunna ta sig an någonting annat än en trippel plusmeny på donken. Här är varenda fightscen sönderklippt med tiotusen hypersnabba klipp för att ge sken av att Seagal fortfarande har farten uppe, men det blir plågsamt uppenbart att så inte är fallet och att han mer än någonsin tidigare förlitar sig på stuntmännen att göra jobbet i slagsmålsscenerna.

Och vad hände med de fantasifulla namnen på hans karaktärer? Här bjuds vi inte på någon ny Mason Storm, Forrest Taft eller Casey Ryback, utan en trött farbror vid namn Robert Sikes som bestämmer sig för att leka The Punisher mot ett gäng bovar efter att hans familj blivit dödad. Det pangas en del, knivfajtas lite och många personer dör innan eftertexterna rullar, men actionscenerna saknar såväl spänning som snygga kameralösningar. Det känns billigt och identitetslöst. Som ett riktigt dåligt hemmaprojekt gjord av någon med noll känsla för vad som får en actionfilm att lyckas. Faktum är att stora delar av Code of Honor ser ut som något ihoppulat i Windows Movie Maker (komplett med horribelt färgfilter). Känslan blir inte direkt mindre när skådespelarna är så stela och onaturliga framför kameran att det känns som att knappt två procent av samtliga medverkande kan ha skådespelandet som heltidsyrke.

Code of Honor är ytterligare ett sorgligt bevis på att det är hög tid för Seagal att gå i pension. Eller snarare att det var hög tid för Seagal att pensionera sig. För en sisådär femton år sedan.

Inget att bli upphetsad över direkt. Code of Honor ser inte mycket bättre ut än en halvdan DVD-film med en skärpa som känns på tok för mjuk genom hela filmen, färger som känns urvattnade och en svärta som är under all kritik.

Bilden är i formatet 1.78:1.

Inte mycket bättre än bilden, tyvärr. Här bjuds på ett DTS-HD Master Audio-spår som har två lägen. Burkigt i dialogscenerna där ljudbilden knappt känns mer levande än ett mono-spår och väldigt, väldigt högt när det väl börjar pangas på. Men inte högt som i fylligt och mustigt som i riktigt feta actionfilmer där det känns som att man befinner sig mitt i smeten, utan snarare högt och ganska obalanserat, vilket gör att topparna känns väldigt obekväma att lyssna på.

Inte ett jota - och tack gode gud för det.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+
Ytterligare en i raden av undermåliga b-filmer med värdelösa actionscener och skrattretande dåligt skådespeleri som Seagal gjort på löpande band sedan femton år tillbaka. Bild- och ljudkvaliten är till råga på allt rätt kass.

3
Code of Honor

Code of Honor