Löftena och förhoppningarna kom snabbt på skam. Sony hade byggt PS Vita, den förmodligen mest underbara lilla tingest man någonsin spottat ur sig. De hade försett den med sanslösa muskler som i vissa fall rent av överträffar Playstation 3, och de hade även satsat på en andra analogspak. Ja, spakar. Inga flera analoga plattor som till PSP eller för den delen Nintendo 3DS. Vägen för förstklassiga portabla förstapersonsskjutare låg öppen.
Riktigt så har det dock inte blivit. Tvärtom snarare. Sony själva har släppt Resistance: Burning Skies, en stor flopp som inte alls levererade det PS Vita potentiellt kunde bjuda på. Och kort därefter kom Call of Duty: Black Ops Declassified, ett spel som det ryktades att Nihilistic Software hade slängt ihop på en kafferast. Och det är också ungefär all tung förstapersonsaction vi fått till PS Vita. Idel besvikelser till både antal och kvalitet.
I september däremot, då kommer som bekant Killzone: Mercenary. Det är brittiska Guerrilla Cambridge som fått i uppdrag att göra ett riktigt portabelt Killzone med allt vi kommit att förknippa med serien. Det betyder både tung spelkontroll, stenhård action och framför allt fläskig grafik. Precis det Sony en gång i tiden lovade oss med PS Vita.
Jag har under några timmar spelat en förhandsversion av just nämnda Killzone: Mercenary och kan berätta att det spontana intrycket är gott. Rent av mycket gott. Vad Guerrilla försökt göra är att skapa en hybrid mellan en traditionell förstapersonsskjutare och ett arkadspel. Tanken är såklart att göra Killzone: Mercenary mer njutbart i kortare stunder genom att satsa på ett snabbare upplägg med pengar och highscores som drivkraft för att spela vidare, snarare än att se nya saker.
Det tar mig inte många steg innan jag inser att det grafiska är direkt vettlöst imponerande. Jag tyckte, och tycker, att Uncharted: Golden Abyss var en stor besvikelse grafiskt av den enkla anledningen att det var så lågupplöst. Att se Nathan Drake kämpa sig fram i en flimrig värld förtog en hel del av den där ljuva äventyrskänslan och för mig har PS Vita aldrig fått bevisa hur kraftfull den är. Det har den nu. Med besked.
Helghan ser återigen sådär vidrigt skitigt och eländigt ut som det ska göra när man som inhyrd ISA-krigare gör rent hus med de orange-ögda illbattingarna. Just ordet "inhyrd" är viktigt förresten, för den här gången assisterar man ISA enbart för pengarnas skull. Guns for hire, liksom. En legoknekt. Och just pengarna går som ovan nämnt igen i Killzone: Mercenary. Varje gång man dräper en fiende så får man en slant, dräper man honom med en kula mitt emellan ögonen får man en större slant och lyckas du knäppa flera stycken så multipliceras pengarna. Man förväntas rent av loota Helghast-kropparna efteråt för att tjäna ytterligare lite mer cash.
Därmed uppmanas man att spela på ett helt annat sätt än tidigare. Den som fegt vill ligga och skjuta prick från en säker gömma kan glömma att tjäna några pengar. Här behövs tempo och snabbt avtryckarfinger. Killzone: Mercenary blir på så sätt perfekt för bärbart spelande eftersom det blir roligare att spela korta stunder. Man hinner brassa en hel del fiender på spårvagnen eller fikarasten och eftersom komplicerade uppdrag saknas så är det ingen risk att man glömmer vad man ska göra härnäst.
Som legoknekt ansvarar man för övrigt själv för sin egen utrustning, så pengarna man tjänar spenderas med fördel på pansar, puffror, ammunition och tillbehör. Och det behövs, för Killzone: Mercenary är mer utmanande än tidigare delar i serien. Man utsätts konstant för beskjutning och Helghast är riktigt ivriga på att få ta en av daga. Striderna för tankarna till de mest hektiska delarna av de senaste Call of Duty-spelen, och att ha ett snabbt avtryckarfinger är ett krav.
Nu är det ju en beta-version jag spelat, men sägas ska ändå att den artificiella intelligensen ser ut att behöva finputsas något. Lite för många Helghasts har tagit lite för mycket dumma beslut i stridens hetta, men generellt sett så fungerar det bra.
En PS Vita har som bekant inte lika många knappar som en Dual Shock 3, vilket tvingat Guerrilla Cambridge att nyttja den tryckkänsliga skärmen och baksidan för att ge full kontroll. Även om man tyvärr tagit till gimmickar som att rita streck på skärmen för att döda någon i närstrid eller dra i spakar, så fungerar det generellt sett bra. Att exempelvis kasta granater är lätt då den ikonen sitter precis bredvid den verkliga knappsatsen och är tydligt markerad på skärmen.
Efter det avklarade första uppdraget känns Killzone: Mercenary lite som att ingjuta nytt blod i PS Vita. Det här är verkligen spelet som visar att Sonys vision om att ta med sig en äkta Playstation 3-upplevelse på resande fot faktiskt är realistisk. Tyvärr fanns ingen multiplayer alls i vår förhandsversion, men vad jag fått se hittills lovar ändå gott för utsvultna PS Vita-ägare.