Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Batman: Arkham Origins

Batman: Arkham Origins

Arkham-serien är inte känd för någon multiplayer, men det hindrar inte Splash Damage från att ge den tredje delen ett rejält och originellt flerspelarläge

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Hur tar man ett av generationens bästa spel och lägger till en multiplayer-del som både är originell och sann mot förlagan? Det var frågan som folk från Splash Damage mötte när de anställdes av Warner Bros Interactive för att göra en multiplayer till det kommande Batman: Arkham Origins.

Detta är nog inte en helt lätt uppgift. Arkham Asylum och Arkham City är ett lapptäcke av olika gameplay-system som inte omedelbart inbjuder till multiplayer, och en stor del av upplevelsen är baserad på att Batman är starkare, klokare, listigare och har ett mycket bredare spektrum av tillgängliga verktyg än sina motståndare.Utvecklarna har dock lyckats med att inte bara hitta en modell som fungerar som en naturlig förlängning av enspelarläget, det är också en rolig och engagerande upplevelse fylld med paranoia.

Batman: Arkham Origins

Vid första anblicken ser det ut som en typisk shooter. Två lag bestående av medlemmar från Jokerns och Banes respektive gäng kämpar för kontrollpunkter och för att eliminera motståndarlaget. Du har ett begränsat antal respawns, och när de alla har använts och alla i ditt team är döda så har du förlorat.

Detta är en annons:

Men här kommer twisten. En tredje grupp lägger sig nämligen i kampen, bestående av Batman och Robin. Genom att svinga runt mellan statyer och utsiktsplatser, krypa genom luftkanaler och plocka fienderna en efter en besegrar den dynamiska duon båda lagen, och kan säkra segern genom att fylla en mätare som ökar varje gång de gör en takedown på en fiende.

De två har tillgång till deras vanliga arsenal: explosiv gel, bataranger, gripklo och förstås Detective Vision, som ger röntgensyn och markerar intressanta och användbara föremål i omgivningen. Gängmedlemmarna har kulsprutor och granater och får tillgång till nya vapen och utrustning genom det näst intill obligatoriska progressionssystemet. För att ge skurkarna en chans och göra det hela till en lite mer rättvis kamp, har de även något som kallas Enhanced Vision, liknande Batman och Robins röntgensyn.

Batman: Arkham Origins

Införandet av Batman och Robin ger en helt ny dynamik i en annars standardiserad speltyp. Det påminner egentligen inte om något annat, utom möjligen kanske Spies vs Merc i Splinter Cell-serien, och fungerar utmärkt.

Detta är en annons:

Vi får testa att spela som både skurkar och hjältar. I början är det lätt att glömma att hålla utkik även ovanför oss efter hot, men den läxan lär man sig snart. Som skurk briljerar jag, jag är hotet som frodas om natten. När det är dags att spela som Batman måste jag dock genast lägga om hela min strategi då hjälten som bekant är allergisk mot skjutvapen. Det är nu lurpassande, variation och tålamod som gäller.

Skillnaden gentemot enspelarläget är enorm. Här är det ingen själlös datormotståndare du jagar, utan en riktig person som vet att du finns där, att du är efter dem. Jag är Batman, och tillsammans med min partner injagar vi skräck och rädsla i medvetandet hos Gothams värsta avskum.

Batman: Arkham Origins

Plötsligt försvinner Robin ur spel, och nu är det verkligen strid på kniven. Båda skurkgängen har använt alla sina förstärkningar, och har bara två spelare vardera kvar i matchen. Jag är bara en takedown från att ta segern. Det krävs ett snabbt agerande, men jag har svårt att hitta rätt vinkel. Till slut ser jag min chans. Jag börjar smyga mig på en spelare, men nej - när jag är mindre än två meter från honom vänder han plötsligt om. Innan jag kan reagera har jag magen full av bly. Om en av hjältarna dödas under sitt sista liv, belönas laget med en nypremiär för alla sina utslagna spelare. Nu är därför Jokrar plötsligt i majoritet och kan utrota Banes gäng innan jag hinner respawna.

Vi får inte se mer än en bana och Splash Damage vill inte ge oss några detaljer om hur många det finns eller vad vi i övrigt kan förvänta oss av spelet. Däremot lovar de att alla banor är byggda från grunden och inte mer eller mindre lånade från enspelarläget, och att alla är baserade på ikoniska platser från Arkham-universumet.

Batman: Arkham Origins

Batman: Arkham Origins multiplayer-del är en rolig och originell upplevelse, som alltså inte riktigt påminner om någonting annat. Känslan av att utkämpa en strid på två fronter, mot två olika motståndare, är unik och fylld med paranoia och spänning. Man kan helt enkelt inte attackera någon utan att samtidigt utsätta sig för en stor risk för angrepp bakifrån, så lagarbete är helt avgörande.

Kvaliteten är genomgående mycket god, men om Arkham Origins blir en hit som multiplayer-spel återstår att se. Marknaden för shooters, vilket detta i slutändan ändå är, är mycket hård och domineras av jättar. Utvecklarna har dock lyckats skapa en multiplayer som är både unik, får pulsen att stiga och ger en klump i halsen. Inte så illa för ett tillägg till en serie vilken traditionellt sett har hållit sig uteslutande till kampanjer för en spelare.

Batman: Arkham OriginsBatman: Arkham OriginsBatman: Arkham OriginsBatman: Arkham Origins

Relaterade texter

Batman: Arkham OriginsScore

Batman: Arkham Origins

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Warner backar bandet och låter oss träffa en ung och hungrig Läderlapp som just fått ett pris på sitt huvud av Gothams värsta flåbusar. Jonas Mäki har snört på sig Bat-dräkten och delat ut en ordentlig mängd storstryk...



Loading next content