Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Watch Dogs

Watch Dogs

Gamereactor fick chansen att hälsa på hos Ubisoft Montreal för att spela kommande Watch Dogs. Vi berättar allt du behöver veta om en av årets mest lovande titlar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

- Vi vill ge spelaren mer än bara frihet, vi vill ge spelaren makt, säger en ödmjuk men självsäker Jonathan Morin. Han är Creative director för Watch Dogs. Just det här med spelmässig frihet är som bekant en stapelvara i spelvärlden numera, men här ligger ambitionsnivån högre och vi ska få absolut kontroll, menar Morin. Detta genom en historia om den snabba teknologiska utvecklingen där ett informationskrig bedrivs under ytan och vi som spelare kan styra både staden och dess medborgare.

Jag är på besök hos Ubisofts Montreal för att kika närmare på Watch Dogs. Personen bredvid mig lutar sig mot mig och förklarar att han inte vet hur de någonsin ska kunna hålla det löftet, och jag förstår vad han menar. Kontroll i den grad som Jonathan Morin beskriver, i en dynamisk öppen värld som reagerar på din minsta rörelse? Det låter faktiskt för bra för att vara sant. Med en förhoppning om att Morin inte har översålt sitt spel påbörjar jag min resa som Aiden Pearce i Watch Dogs tolkning av Chicago.

Watch Dogs
Watch Dogs slulle egentligen ha släppts tillsammans med de nya konsolerna förra året, men Ubisoft gav teamet ett extra halvår att polera spelet.

Vattnet glänser i höstsolen medan min trenchcoat fladdrar i vinden, varpå jag bestämmer mig för att skaffa en bil. Jag vandrar oskyldigt in på en parkeringsplats där en bankman kommer körandes in från huvudvägen, och ställer mig tålmodigt och väntar medan han låser bilen och går iväg. Jag tar fram min smartphone, mitt vapen om du så vill, och hackar centrallåset på bilen varpå dörren går upp och jag har skaffat ett välpolerat fortskaffningsmedel.

Detta är en annons:

Tyvärr skulle nämnde bankman bara hämta en kaffe och ser hur jag kör iväg i hans bil, och ringer snabbt polisen. Detta hör jag såklart i min telefon och vet att jag är avslöjad. Två polisbilar dyker upp runt hörnet, intet ont anande om mina förmågor. Vips är det grönt ljus från alla håll i alla korsningar jag kör förbi, vilket skapar ett kaos utan dess like. Men en av polisbilarna slank ändå igenom, varpå jag kör mot en bro och så snart jag passerat så fäller jag upp den. Problemet löst.

Watch Dogs
Hackandet fyller en stor roll i Watch Dogs, men för de som hellre vill skjuta sig igenom äventyret finns även de möjligheterna.

Detta lilla scenario ger ett smakprov på den enorma makt spelets huvudperson Aiden Pearce har till sitt förfogande, och hur det kan nyttjas i spelet. Chicago styrs av ett datorsystem kallat CtOS, som samordnar infrastruktur som trafik, byggen, information och alarm. Om en person fick access till allt detta skulle denne såklart ha oerhörd makt över staden, och det är precis vad Aiden Pearce har i Watch Dogs. Och allt detta sköts via en hederlig smartphone. Aiden är dessutom en bra skytt och smidig som en inoljad panter, så det är en formidabel motståndare som även använder sig av modifierade vapen som en polisbatong och pistol, där sistnämnda kommer väl till pass i nästa uppdrag. Målet är nämligen att stjäla information från en fackpamp som håller till väl skyddat i ett större bostadsområde.

Jag parkerar lugnt min bil och tar mig via en brandstege upp på taket till det lägenhetskomplex jag ska in i. Tyvärr finns en övervakningskamera där uppe, som jag såklart enkelt kan hacka och istället använda till min fördel genom att rikta mot huset. Fem vakter avslöjas på detta sätt och självklart finns mitt mål bakom dem. Men med god uppfattning om layouten går jag till angrepp. Hissen hackas så jag kan ta den till rätt våning, varpå jag spränger en säkringslåda i andra änden av korridoren vakterna håller till i.

Detta är en annons:
Watch Dogs
Du styr inte bara huvudpersonen, utan även spelvärlden och människorna som bor i den.

De går såklart iväg för att kolla närmare, medan jag fäster en portabel högtalare på en annan vägg och dundrar ut extremt hög elektronisk musik. Kaoset och förvirringen hos vakterna är total och jag passar på att attackera mitt mål medan de försöker få tyst på allt dunka-dunka. Fackbossen går i golvet medan jag pressar honom på det jag behöver, men vakterna har tyvärr hört mig och kommer springande. Jag skjuter en av dem i sidan, men de är för många. Jag hinner inte hacka hissen heller så det får bli vild jakt i trapporna innan jag till slut når min bil och undkommer efter ett ändå väl utfört uppdrag.

När Watch Dogs visades upp under E3 2012 var det framför allt den makalösa grafiken som imponerade med verklighetstroget regn, människor som agerade naturligt, mäktiga ljuseffekter från pistoler och explosioner samt karaktärsmodeller som förde tankarna till datoranimerade filmer. Men när det visades upp på Gamescom året därpå blev det uppenbart att det inte var så polerat som det borde vara och mycket riktigt drabbades Watch Dogs av en rejäl försening för att utvecklarna skulle få mer tid att finjustera. Den version jag får spela är inte fullt så detaljerad som när det visades för två år sedan, men framstår som en välpolerad titel med trovärdiga Chicago-invånare som lever sina egna liv.

Watch Dogs
HAcka eller hackas. Kommer andra i närheten så kommer de att försöka plantera virus i din smartphone för att få sköna erfarenhetspoäng.

Om du har spelat Assassin's Creed IV: Black Flag till Playstation 4 eller Xbox One så har du en god uppfattning om hur Watch Dogs är rent grafiskt. Snyggt och detaljerat, men inget man höjer ögonbrynen åt. Däremot är bilduppdateringen stabil och jag har aldrig sett en så levande värld tidigare. Att se hur folk reagerar när regn faller känns övertygande och Jonathan Morin förklarade hur viktigt det varit att få till ett trovärdigt beteende från alla människor när man påverkar staden genom att exempelvis trixa med trafikljusen. Detta eftersom de inte nödvändigtvis vet att det är Aiden som ligger bakom om han sköter det diskret, och därför letar alla orsaker till vad som händer.

På vägen från kuppen mot fackpampen får jag en notifiering i min smartphone. Det finns tydligen en till hackare i området och om jag kan komma tillräckligt nära utan att bli sedd kan jag installera ett backdoor-virus på hennes mobil för att få tillgång till information. Denna andra hackare är en annan av oss spelskribenter spelrummet och jag tar såklart chansen att prova Watch Dogs speciella multiplayerstöd.

Watch Dogs
Grafiskt lever Watch Dogs inte riktigt upp till det demo Ubisoft visade på E3 för två år sedan, men det flyter på perfekt och världen är trovärdigt levande

Jag parkerar min bil på en sidogata med caféer och affärer. Min motståndare är tydligen i närheten så jag hackar mig in på övervakningskamerorna för att finkamma området när jag hittar henne gömd på ett hustak. Min installation av nämnda backdoor-virus sätter igång och nu är det upp till rivalen att stoppa mig. Hon är dock redan i full gång och har tagit sig ned från taket och hoppat in i en bil för att ramma mig. Jag slänger mig och sidan och med ett perfekt skott punkterar jag hennes bildäck, hoppar in i min egen kärra och sticker iväg med lyckat förvärv.

Detta är bara en av flera dynamiska multiplayerdelar i Watch Dogs som sätter dig som hackar mot andra spelare. Om man klarar sig vankas erfarenhetspoäng som sedan kan spenderas på nya färdigheter, vilka väljs på ett enormt så kallat "skill-tree". Vill du exempelvis specialisera dig på hackande, bilkörning eller skjutande har du möjlighet att göra det. Därmed får spelbarheten ett större djup och det finns hela tiden något att sträva efter, och till detta finns en dessutom en bra arsenal av vapen att nyttja vilka enkelt väljs i hjulbaserade menyer.

Watch Dogs
Hur stor plats karaktärsutveckling och story kommer att ha återstår att se, men Watch Dogs känns lika nyskapande som lovande på förhand.

Aiden själv är också mer än bara en anonym hackare, han är en plågad själ men Ubisoft ville vid vårt besök inte berätta mer om detta eller var han fått sina hackingsförmågor ifrån. De val man ställs inför kommer aldrig att vara enkelt svarta eller vita, utan rör sig hela tiden i gråskalor så man kommer ifrån tänket att man antingen är en ängel eller en skitstövel som i andra spel. Ett exempel på det är hur Aiden egentligen inte gillar Ctos, men samtidigt själv nyttjar det för att övervaka och skydda sin familj samt drabba de som utgör en fara för dem. Förhoppningsvis visar det sig att Aiden är den komplexa och nyanserade person Ubisoft vill att han ska vara, men det återstår att se hur stor roll storyn och personlighetsutvecklingen kommer att ha i det färdiga spelet.

Min speltid är över och jag lutar mig bakåt i stolen för att fundera på vad jag just upplevt. Tänker på Jonathan Morins ord. Inte bara frihet, utan även makt. Watch Dogs har möjligheten att helt ändra våra uppfattningar om hur öppna sandlådespel ska spelas. Att låta mig som spelare inte styra bara huvudpersonen, utan även omgivningarna och alla som bor i spelvärlden - och efter att ha spelat tror jag Ubisoft kan vara på rätt väg. De extra månaderna av polering har gjort gott och jag anser mig ha fått en försmak av något extremt innovativt, men även tekniskt komplett.

Watch Dogs känns spontant som något att hålla utkik efter, i synnerhet för de med ny hårdvara och storyn är väldigt relevant i dagens klimat. När Watch Dogs-konceptet föddes 2009 sade Jonathan Morin att de var något stort på spåren, och efter att ha fått provspela är jag numera villig att ge honom rätt.

HQ

Relaterade texter

Watch DogsScore

Watch Dogs

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Otäcka intrång i våra privatliv genom nyttjande av vardagsteknologi, det är vad Ubisofts hutlöst påkostade thriller handlar om. Petter har delat ut betyg...

1
Bekräftat: Det blir en Watch Dogs-film

Bekräftat: Det blir en Watch Dogs-film

NYHET. Skrivet av Niclas Wallin

Nu står det alltså klart att Ubisofts spelserie Watch Dogs skall filmatiseras, detta enligt Deadline som var först med att rapportera om det hela. Första spelet släpptes...

4
Här är denna veckas gratisspel

Här är denna veckas gratisspel

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Som bekant råder det ingen brist på gratisspel, där det varje vecka kommer nya till både datorer och konsoler. Därför kommer vi från och med nu varje fredag berätta vilka...



Loading next content