Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Warhammer finner liv i Total War och Simon har besökt Creative Assembly i England för att undersöka vampyr-rasen innan släppet i maj...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För ett par dagar sedan släpptes en ny trailer för Total War: Warhammer där den spelbara faktionen Vampires introducerades. The Empire, Greenskins, och the Dwarfs har visats upp tidigare och nu är det dags att undersöka den fjärde och sista faktionen som kommer att finnas med vid releasen. Strax utanför Chichester i södra England har Creative Assembly samlat ett åttiotal europeiska journalister vid Weald & Downland Open Air Museum. Det är en kuliss som ska representera engelsk landsbygd under olika tidsåldrar och idag möts vi av 1800-talets brittiska kolonialsoldater i röda uniformer och lätt rustning.

Temat fortsätter när vi kliver av bussen och vandrar nedför en sluttning där ett trettiotal skådespelare står klädda för att återskapa en svunnen tidsålder. Stämningen är påtagligt annorlunda där vi befinner oss vid ett knippe gamla stenhus omgivet av lummig skog två timmar utanför London. Denna inramning för dagen är naturligtvis ingen slump med tanke på den historia av verklighetsbaserade spel som Total War tidigare haft. Det märks tydligt att Creative Assembly är passionerade över att låta två stora licenser som Warhammer och Total War mötas upp och förhoppningen är givetvis att kunna locka en helt ny målgrupp med denna titel. I grund och botten är formulan bekant med ett turbaserat strategispel där själva striderna utspelar sig i realtid, men temat är mycket annorlunda denna gång.

Total War: Warhammer
Nytt i Total War: Warhammer är användandet av magi. De så kallade Winds of Magic styr hur mycket du har vid varje givet tillfälle.

Jag frågar Scott Pitkethly, Lead Programmer, hur researcharbetet skiljde sig denna gång. "Vi har såklart skapat många historiska spel där vi brukar göra research via historieböcker för att föra över rätt detaljer till våra enheter, deras vapen och kulturer. Denna gång har vi ersatt det med Warhammer-böcker, så i det avseendet har det varit ganska lika. Vad som är annorlunda är hur typen av innehåll är så annorlunda mot det vi har gjort tidigare. Därför behövde vi en lång tid tillägnad själva researcharbetet. Karaktärerna har exempelvis varit statiska innan i en bok eller som en miniatyrfigur, men vi har varit tvungna att bestämma hur de egentligen rör sig och attackerar."

Detta är en annons:

Vampyrerna är som sagt den ras som jag kontrollerar under dagens event. Mannfred von Carstein är den hjälte jag börjar med och min startpunkt är Castle Drakenhof. Efter en mycket snabb genomgång av upplägget attackerar jag under mitt andra drag Castle Templehof i ett försök att utöka mitt territorium. Genom att bygga fler gravplatser via en uppgradering av hembasen kan jag också tillåta fler enheter att strida för mig i min armé. De enheter som jag tillkallar är Zombies, Skeleton Warriors, Crypt Ghouls, flygande Fellbats och en mäktig korsning mellan en fladdermus och en varulv vid namn Varghulf. Min hjälte Carstein följer även han med i strid och är en kraftfull kämpe.

Total War: Warhammer
I skala kan striderna bli massiva, likt i tidigare installationer.

Striderna ser inte fullt lika imponerande ut som jag hade hoppats på. Vid inspektion på nära håll visar kameran styltiga animationer och oftast träffar inte attackerna sin motståndare. Vidare är många enheter passiva i sitt rörelsemönster och väntar på sin tur i ledet att innan de anfaller, istället för att flankera. I skala är det desto mer imponerande och att se striderna från fågelvyn är tillfredsställande. Dessa partier följer samma sten-sax-påse-struktur som i tidigare Total War, men då temat nu är Warhammer och de olika faktionerna är distinkt annorlunda, medföljer även fler utmaningar. "De är väldigt asymmetriska och det ville vi behålla. Vi hade aldrig velat säga att exempelvis vampyrerna inte har några enheter med missiler, för det har de alltid haft. Vi ville hålla oss trogna till förlagan. Ja, detta har medfört en stor utmaning att balansera, absolut," säger Sam Millen, Development Manager.

Total War: Warhammer
Såhär ser kampanjkartan ut, där du spenderar du mestadels av tiden.
Detta är en annons:

Hjältarna, i mitt fall Carstein, har dessutom magi till förfogande. "Det fungerar lika som specialförmågorna i de tidigare spelen," förklarar Pitkethly och tillägger: "Varje ras har olika typer av förmågor; vampyrerna kan hela och återuppliva fallna krigare."
Millen tillägger: "Du måste hålla ett öga på Winds of Magic, vilket är resursen som behövs för att använda magin. På kampanjkartan blåser Winds of Magic starkare på olika ställen vid olika tillfällen. Detta är bra att hålla koll på när du äntrar strider på kartan. Hur många formler har jag? Borde jag attackera fienden där borta som har mer Winds of Magic för tillfället?"

Mana-mätaren för magi fylls upp igen med tiden och eftersom chansen att använda en kraftig formel två gånger under en strid inte alltid finns gäller det att tajma rätt. Av min tid med spelet verkar användandet av magi vara viktigt och kan vända en strid till din fördel. Att återkalla de döda till livet igen är också ett effektivt sätt att vinna tillbaka en del av stridskraften och detta ser jag till att utnyttja vid fler än ett tillfälle. Nytt för striderna är även att slottsbataljerna nu är mer öppna och att trupperna kan styras fritt på murarna. Det påminner således mer om gatustriderna än tidigare. Denna del är dessvärre inget jag testar själv, men Millen förklarar hur de tänkt: "Vi har velat skapa ett större stressmoment för både det attackerande laget och försvararna. Det är mer jämnt denna gång. Siege towers och murbräckor har funnits med tidigare och återvänder, men vi har nu även stegar."

Total War: Warhammer
Med vampyrerna kan du väcka de döda till liv efter avslutade strider, vilket inte de andra raserna kan göra.

Total War: Warhammer handlar inte bara om stora fältslag. Återvänder gör diplomati-systemet från tidigare delar. Efter en framgångsrik strid kan du välja att plundra samhället och behålla det eller att helt bränna ned det. För fångarna finns möjligheten att antingen konvertera dem till din egen armé, att kallblodigt mörda dem eller visa barmhärtighet genom att låta dem löpa fria. Alla dessa val påverkar hur spelvärldens andra faktioner tänker i sina val gentemot dig. "Det som är annorlunda rent specifikt, förutom gränssnittet, är att inte alla faktioner har möjligheten till alla sorters diplomatiska överenskommelser med varandra. Med vissa faktioner kan du inte köpslå med, med andra kan du inte sluta fred med, för det skulle inte passa in i Warhammer-världen. Vi har försökt att ta historien från Warhammer och hålla oss till det. Som The Empire kan du exempelvis försöka att använda diplomati med Greenskins, men du kommer att få kämpa mycket hårt för att lyckas, för de vill egentligen bara slåss," berättar Millen.

Vampyrerna, som jag spelar som, kan göra det mesta av dessa överenskommelser. De kan starta krig, skipa fred och köpslå. I början är det smart att skapa ett bra förhållande med de andra vampyrerna, menar Scott. För att vinna kampanjen gäller det givetvis att använda sig av diplomati på ett smart sätt och noga överväga varje drag för att inte bränna värdefulla broar. Jag märker snart hur andra faktioner i olika delar av spelvärlden får nys av mina erövringar och förluster. Vid flera tillfällen erbjuder sig andra fältherrar att antingen sluta fred, skapa allianser eller hålla sig neutrala i utbyte mot pengar. Det är möjligt att tacka ja, men senare förråda, vilket är en spännande avvägning mellan risk och belöning som du alltid måste tänka på.

Total War: Warhammer
Innan varje fältslag kan du välja om du vill spela det i realtid eller att låta datorn räkna ut vem som vann för att spara tid.

Vid sidan av att förhandla och strida måste du även sköta om de städer du redan har. Via Technology Research-menyn lär du dina enheter nya färdigheter som antingen används i strid eller helt enkelt öppnar upp för nya sätt att förhandla. Bland dessa finns exempelvis Invocation of Nehek som din hjälte kan använda som magiformel för att återställa enheternas livmätare under strid. Inkomsten som behövs för att uppgradera dina baser eller lära sig nya knep får jag genom att avklara de olika uppdragen som hela tiden dyker upp och bjuder upp till nya möjligheter.

Total War: Warhammer
Varghulf är en mäktig best som med både snabbhet och styrka ensam kan ta sig an ett dussintal soldater.

Under min spelsession fick jag förhålla mig till trettio drag, något som absolut räckte för att komma in i äventyret och känna hur spelet hela tiden fortskrider på grund av mina val. Likt sina föregångare är Total War: Warhammer ett massivt spel och tre timmar är givetvis inte nog för att skapa en helhetsbild. Jag har framförallt mycket kvar att lära om hur jag på bästa sätt sköter om och utvecklar de städer som jag tagit över via uppgraderingsträden och hur annorlunda diplomativalen fungerar för olika faktioner. Vad exempelvis Public Order-mätaren betyder i praktiken och hur tillväxten ska hanteras i samhällena för Vampires återstår att se, men valen och utgångarna är många.

Total War: Warhammer

Tidigare Total War-spel, i synnerhet Rome 2, fick stark kritik för sitt ofärdiga skick vid releasen. I den version jag testade, vilket var spelets tre första timmar, stötte jag inte på några buggar vid sidan av vissa grafiska missar under stridssekvenserna. Jag är givetvis nyfiken på hur fallet kommer att bli med Total War: Warhammer. Millen svarar snabbt: "Vi är i det avslutande skedet nu, där vi fixar buggar och jobbar med balanseringen. Vi gör många tester internt." Scott tillägger: "Vi känner oss rätt självsäkra." Sedan dess har vi dock fått veta att släppet skjutits upp med en månad; istället för i april släpps det nu i slutet av maj. Om spelet lever upp till fansens förväntningar får vi se när vi lagt händerna på recensionsexemplaret...

Total War: WarhammerTotal War: WarhammerTotal War: WarhammerTotal War: Warhammer
Total War: WarhammerTotal War: WarhammerTotal War: WarhammerTotal War: Warhammer
Total War: WarhammerTotal War: WarhammerTotal War: WarhammerTotal War: Warhammer

Relaterade texter

0
Creative Assembly berättar om Wood Elves

Creative Assembly berättar om Wood Elves

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Förra veckan visade vi en ny trailer (finns längst ned i denna nyhet om du missat) för Total War: Warhammer-expansionen Realm of the Wood Elves, och idag kan vi bjussa på...

2
Två nya hjältar till Total War: Warhammer

Två nya hjältar till Total War: Warhammer

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Total War: Warhammer-tillägget Realm of the Wood Elves har just släppts med en väldans massa nytt innehåll. Men det betyder inte att Creative Assembly tänker lägga sig på...



Loading next content