Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Uncharted 4: A Thief's End

Uncharted 4: A Thief's End

Gamereactor träffade Naughty Dog för att spela singleplayerdelen av det kommande Uncharted 4 och berättar nu hur lovande det här äventyret egentligen verkar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Uncharted-serien har höjt ribban för spelindustrin flera gånger och allt Uncharted 4 egentligen behöver göra är att leva upp till seriens egen standard. Därför var det särskilt imponerande att se att sagans sista kapitel inte bara matchar kvaliteten (och lite till), utan att Naughty Dog vågar gå i nya riktningar. När Gamereactor bjöds in för att provspela det nu färdigställa äventyret stod nämligen just nyheterna i centrum.

Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End
Uncharted 4 är som väntat ursnyggt.

När jag axlar rollen som Nathan Drake, sitter han i en kraftig Jeep med fyrhjulsdrift. I passagerarsätet sitter både Sully och Nathans bror Sam. Snacket de tre emellan är ljuvligt redan från första stund, vilket gör det roligare att utforska savannen på Madagaskar. Målet är en enorm vulkan som vilar majestätiskt i bakgrunden likt en interaktiv målning.

Detta är en annons:

Som alltid med denna serie är det helt onödigt att oroa sig över det visuella. Omgivningarna är färgstarka och frodiga, och du har mycket mer plats att röra dig än tidigare. Uncharted 4: A Thief's End kommer dock även att erbjuda linjära sekvenser, packad med de filmiska, hektiska ögonblick serien är känd för. Detaljrikedomen är otrolig när kameran visar Nathan och hans vänner på nära håll. Jag kan verkligen se rynkor, skäggstubb och porer i deras ansikten. Nathan är fortfarande en snygg kille, även om han är lite äldre, och faktiskt hade beslutat att dra sig tillbaka från livet som äventyrare.

Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End
Spelvärlden är större än någonsin.

Tillsammans med Sam och Sully, har han ändå inlett ett sista äventyr, där skatten de jagar bokstavligt talat är en skatt. Trion är på jakt efter en förmögenhet pirater lämnat efter sig, närmare bestämt den legendariska brittiska sjörövaren Henry Avery, som är värt ett antal miljarder idag. Det finns en skattjakt Nathan och Sam drömt om sedan barndomen, och därför den perfekta höjdpunkten för memoarerna till spelvärldens egen Indiana Jones. Men det finns två smärre bekymmer; dels vet de inte var skatten är och dels är de inte ensamma om att vilja komma över den. Mer om storyn än så tänkte jag dock inte avslöja...

Röstskådespeleriet är som vanligt på topp, och storyn tycks vara precis lika engagerande som tidigare. Uncharted-spelen har en kvalitetskänsla som märks direkt när jag plockar upp spelkontrollen. Det känns bra att vara tillbaka i Drakes tajta t-shirt, så bra faktiskt, att det nästan känns lite sorgligt att veta att detta är sista gången. När jag fick chansen att byta några ord med chefsdesigner Ricky Cambier på Naughty Dog vid mitt speltillfälle, förklarade han att teamet har arbetat hårt för att forma ett värdigt sista kapitel för gamle Drake:

Detta är en annons:
Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End
Det här är det avslutande kapitlet för Nathan Drake, hur tror du det kommer att gå för honom?

- Jag tycker det är en mycket trevlig avslutning för serien som hedrar allt som hänt med Nathan Drake i de tre första spelen. Berättelsen kretsar mycket om vad som verkligen är viktigt för Nathan och hans historia och detta bidrar till att göra honom en intressant och komplex person. Samtidigt ger Playstation 4 oss möjlighet att göra nya saker med spelglädje och grafik.

HQ

Så vad exakt är nytt när det gäller gameplay då? För det första har du alltså numera klart större områden att utforska, och Naughty Dog har gjort ett bra jobb med fysiken när du rattar Jeep. Naturligtvis är det inte något som kan utmana rena racingspel likt Dirt Rally, men bilen upplevde vi som responsiv och den betedde sig i enlighet med fysikens lagar. Den är också tillräckligt kraftfull för att klara av branta sluttningar och mycket oländig terräng, även om det blir lite kämpigt i leriga partier. Då var istället vinschen i fören bra att ha, och vid några tillfällen var den helt nödvändig för att ta sig vidare.

Utöver körningen har Nathan änterhake med sig denna gång, vilken används för att slunga sig mellan plattformar på utvalda platser. Det mest överraskande var dock nyheten med ett ökat fokus på stealth. Precis som i en flertalet militära spel kan Nathan gömma sig i gräs och buskar, och markera fiender innan han glider till handling. Om du väljer att lugnt plocka ner fienderna en efter en, eller mer actionfylld och ljudlig metod är naturligtvis upp till dig. Om du smyger kommer markörer visa om du är upptäckt eller ej, vilket påminner en helt del om upplägget i Metal Gear Solid. När jag frågar Cambier om det även finns pappkartonger att gömma sig i säger han:

Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End
Nathan har filat på sina oneliners.

- Stealth har alltid varit självklart i Uncharted-spelen, men den här gången ville vi verkligen göra det bättre. Vi behövde ett sätt att ge spelaren en bättre överblick för att förhindra att smygandet blir frustrerande, inte minst eftersom områdena är nu är så väldigt stora. Metal Gear Solid har mycket bra stealth, och därför har vi låtit oss inspireras av detta.

Jag gillar spontant idén om att ge spelaren mer valfrihet, vilket tydligen varit en grundförutsättning för att kunna ha stealth-mekanik. De som vill spela Uncharted 4: A Theif's End på samma sätt som föregångarna kan göra detta, men nu finns ett alternativ till och det är såklart positivt.

Uncharted 4: A Thief's End
Efter flera förseningar och en skakig utveckling är det lansering den 10 maj - exklusivt till Playstation 4.

På det hela taget ser jag fram emot Uncharted 4: A Thief's End. Naughty Dog har gång på gång visat att de är bland spelbranschens bästa studios i kategorin actionäventyr, och de sista sidorna i boken om Nathan Drake har potentialen att bli den mest spännande. Jag kommer inte på något sätt bli förvånad om Uncharted 4 är en het kandidat när årets spel ska koras i slutet av året, faktum är att jag rent av förväntar mig det.

HQ

Relaterade texter



Loading next content