Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Halo Wars 2

Halo Wars 2

Kim skrek som en gris när den öppna betan till Halo Wars 2 släpptes och har spelat som en tok sedan dess...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Halo Wars 2-betan drog igång strax efter att den utannonserades under Microsofts presskonferens på E3-mässan. Jag har väntat, suktat, drömt och dreglat efter en uppföljare till ett av mina personliga favoritspel i många år nu och tryckte med darranda fingrar igång Halo Wars 2. Eftersom Creative Assembly skulle stå för utvecklingen (översett av 343-Insustries) trodde jag att vi skulle få ett märkbart annorlunda spel den här gången. Ack så fel jag hade, redan i den inledande instruktionsvideon känner jag igen mig och tänker; det ser ut som Halo Wars, de låter som Halo Wars.. Det här är Halo Wars, men det är absolut inget negativt.

Halo Wars 2Halo Wars 2
Basbyggandet är nästintill identiskt med det första spelet, på gott och ont.

Om du inte är bekant med det tidigare spelet kommer här en snabb genomgång om hur det fungerar och är strukturerat. Basbyggnad görs på förutbestämda platser. Du har en färdig bas med lediga rutor på där du kan välja fritt vad du vill bygga. Du är alltid begränsat till den givna platsen du får och måste hushålla med utrymmet. Det finns tomma platser på karten där du har möjligheten att bygga fler, mindre baser, men du kan alltså inte välja en plats själv och börja bygga på. I det nya läget domination som är nytt Halo Wars 2 kommer din huvudbas med förinstallerat försvar, men spelar du deathmatch får du administrera det för egen maskin.

Halo Wars 2
Kameran går att zooma ut lite längre den här gången vilket skapar bättre översikt på slagfältet.
Detta är en annons:

Resurshanteringen fungerar på det sättet att du bygger dedikerade byggnader som hela tiden tickar in mer resurser till dig. I Halo Wars 2 finns det två olika typer av resurser att hålla reda på och fås via en supply pad eller en generator. Resurserna används för att uppgradera basen, skaffa ny teknik och givetvis för att bygga enheter. Utspritt på kartan finns det resurser att plocka upp och fristående generatorer att erövra, för lite extra klirr i kassan.

Halo Wars 2 bygger på en sten, sax och påse struktur vilket i klartext betyder att olika typer av enheter är effektiva mot olika saker. Exempelvis är Scorpion-pansarvagnar bra mot byggnader men sämre mot infanteri. Det finns också vissa specialenheter som går emot den förutsatta strukturen och är specialiserade på att utföra vissa uppgifter. Det finns en krypskytt som är extremt effektiv på att plocka ner infanteri men klarar i princip inte av någonting annat.

Halo Wars 2
Du låser upp command points medan du spelar och får således tillgång till tyngre arsenal och hjälpmedel.

Precis som i Halo Wars spelar du som en speciell hjälte, aningen från UNSC eller covenanterna. I betan finns det två att välja på, en från varje sida, och även om de spelas på liknande sätt, med samma typer av byggnader och enheter, finns det saker som gör dem båda distinkt olika. Covenanterna är till exempel bra på närstrid med markenheter och kan spotta ur sig grunts och elites på löpande band. Själva valet av hjälte är mer detaljerat den här gången. Alla har olika färdighetsträd med olika egenskaper som på en sekund kan förändra balansen på slagfältet. Möjligheten att släppa ner ODST-trupper eller hela ett helt förband är såklart ytterst hjälpsamt i prekära situationer.

Detta är en annons:
Halo Wars 2Halo Wars 2
Enhetshanteringen är precis lika enkel och utformad efter handkontroll som förra gången.

Det bjuds på två kartor och två spellägen i betan, deatmatch och domination och spelas två mot två. Det nya spelläget, domination, handlar om att ta över kontrollpunkter på kartan och att hålla fler än motståndaren medan deras poäng stadigt tickar ner. Detta skapar en dynamik som är helt ny i Halo Wars. Med fem punkter att kontrollera, två-tre baser per spelare så finns det minst sagt en hel del att hålla ett öga på för att inte missa smygattacker och tappa punkter. Har du en gemytlig partner på din sida kan ni smida ihop avancerade attacker och skrämma slag på motståndet när ni helt plötsligt befinner er på fyra platser samtidigt och skapar förvirring.

Halo Wars 2Halo Wars 2Halo Wars 2
Striderna kan bli minst sagt intensiva i Halo Wars 2. Det gäller att veta vilka enheter som kan kontra varandra.

Nu är det visserligen en beta, en ofärdig produkt, men det är värt att notera att den tekniska biten av Halo Wars 2 i dagsläget lämnar en del att önska. Bilduppdateringen är konstant svajig och spelkontrollen känns oprecis, speciellt i domination, dessutom är grafiken ingenting att skrika sig hes över. Detta är saker som med största sannolikhet kommer putsas på innan spelet kommer.

Kort och gott, det känns som ett förfinat Halo Wars mer än en uppföljare. Nu är det bara en liten del av kakan vi bjuds på och väldigt lite är känt om spelets kampanj och vilka spellägen som kommer erbjudas i multiplayer. Gillade du det första Halo Wars kommer du med största sannolikhet att trivas som fisken i vattnet, det gör i alla fall jag. Halo Wars 2 släpps den 21:a februari 2017 till både Xbox One och PC.

Relaterade texter

1
Halo Wars 2: Awakening the NightmareScore

Halo Wars 2: Awakening the Nightmare

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Jag älskade Halo Wars 2 när det släpptes tidigare i år. Tokälskade det, till och med. Jag lade ned hundratals timmar i Blitz-läget, samlade guldmedaljer och dödskallar...

Halo Wars 2Score

Halo Wars 2

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kungen av strategispel på konsol är tillbaka. Vi har byggt baser, försvarat oss och planerat attacker som om våra egna liv stod på spel...

0
Spela Halo Wars 2 gratis till helgen

Spela Halo Wars 2 gratis till helgen

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Halo-serien behöver rimligen inte någon närmare presentation och är en av de bäst säljande och högst rankade actionserierna någonsin. Det har i sin tur lett till ett...



Loading next content