Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Lawbreakers

Lawbreakers

Boss Keys nya spel trotsar all gravitation och känns fräscht och bekant på samma gång..

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Vi har sett många bra exempel på hur låg gravitation kan fungera i spel genom åren. Dead Space görs sig snabbt påminnt, Super Mario Galaxy och Bordelands: The Pre Sequel likaså. Sedan hade vi den där banan i Call of Duty: Ghosts där du flöt omkring i den förstörda rymdbasen som gick i omloppsbana runt jorden. Gravity Rush gjorde det dock bäst. Vårt första möte med multiplayer där gravitationen var omställd var i Halo: Reach och kartorna Zealot, Anchor 9 och Condemned. Nu, flera år senare kommer Lawbreakers och det påminner oss mycket varför vi gillade ovan nämnda kartor.

Om vi kollar tillbaka på Bungies sista Xbox-exklusiva spel så ser vi att Halo: Reach var lite före sin tid. Visst var alla spartaner namnlösa soldater gömda i rustning men möjligheten att välja förmågor som jet packs, armour lock och kamouflage gav ändå spelarna olika roller på slagfältet. Vi säger inte att Halo: Reach var först men de har definitivt varit med och format spel som Overwatch, Evolve, Call of Duty: Black Ops 3 och Destiny.

Detta faktum för oss in på Lawbreakers. Den nya arenaskjutaren från Cliff "Cliffy B" Bleszinskis nya studio, Boss Key Productions. Vi har skrivit om det i omgångar men nyligen rullades spelet ut i alpha-format för de lyckliga som blev inbjudna. Vi har spelat som besatta senaste tiden och vad vi har fått uppleva är ett actionspel sett ut första person med klassbaserad multiplayer och låg gravitation. Mixen av dessa två element känns utmärkt, redan nu.

Detta är en annons:

Vi har laborerat med fyra olika roller (fördelade på åtta karaktärer) på två olika kartor, alla inriktade på spelläget Overcharged. De fyra rollerna innehåller två karaktärer styck, parvis fördelade på olika sidan av lagen (Law-breakers). De olika lagen består av en klassik polis och tjuv-sammansättning men skillnaderna i mellan är inte så stora eftersom karaktärerna på båda sidor speglar varandra men vi kan i alla fall meddela att alla klasser verkligen känns distinkta.

Lawbreakers

Vi lärde oss gilla Titan, som rockar en raketkastare och Vanguard med sin minigun. Sedan har vi Assassin (som är väldigt stark på nära håll) med sina dubbla knivar, vi kom inte riktigt överens med den klassen men visst verkar den vara bra då vi åtskilliga gånger blev skickade till Sankte Per av henne. Vi fick se fyra klasser under vår tid med spelet men det verkar finnas en klass till som inte har visats upp ännu.

Vår tid präglades dock av den nya kartan med låg gravitation som heter Promenade. Här finns det goda möjligheter för vanlig klassbaserad krigföring samt flytande kaos, utan gravitation. På Promenade är gravitationen låg i mitten av kartan vilket gör att det är där de flesta striderna utspelar sig.

Detta är en annons:

I början av matchen är det ett lopp om vem som kommer fram till den centrala delen av kartan först och ta batteriet för att ta med det tillbaka till basen. När det är säkert placerad så måste batteriet försvaras medan det laddas upp, här kommer tvisten, batteriet håller sin laddning, vilket betyder att om ert lag försvarar och laddar upp till 99% kan motståndarna sno batteriet och springa hem för att ge det den där sista procenten och vinna matchen.

Lawbreakers
LawbreakersLawbreakersLawbreakers

Det är ett roligt spelläge men det är inte på några sätt och vis nyskapande. Vad är det som är bäst med Lawbreakers? Först har vi "över axeln-vinkeln" som hade varit ett grymt tillägg om vi hade lyckats göra någonting meningsfullt med det. Vi antar att bättre spelare kommer kunna dra nytta av detta bättre än vad vi lyckades med. Det finns dessutom specialattacker som i sig själva kanske inte är speciellt innovativa men att skjuta elektricitiet ur fingrarna som självaste Palpetine eller att krossa motståndares huvuden från höga höjder är givetvis tillfredsställande.

Men alla olika egenskaper, prylar och vapen sitter faktiskt i baksätet medan själva gravitationen är den som kör. De punkter som har låg gravitation på kartan verkar också vara de ställena där spelare möts för att dela ut stryk genom att springa i olika, snurriga, tunnlar och hoppa över varandra, fram och tillbaka. Det är hutlöst med ös och kaotiskt, på ett bra sätt. Områdena där detta sker är stora men inte så det på något vis dominerar hela karten, men vi skulle gärna se en där gravitationen är helt avstängd, överallt.

Det blir just gravitationen som definierar Lawbreakers och särskiljer det från andra spel i genren. På ena sidan är den en arenaskjutare med esport-kvalifikationer och på andra sidan är den ett hjältedrivet onlinespel. Lawbreakers spelar båda dessa sidor väl och är en seriös utmanare i en genre där det redan finns ett gäng tungviktare och succén är långt ifrån självklar. Vi gillar dock det vi har fått de och det finns fortfarande mycket kvar som vi inte vet någonting om och vi längtar redan efter mer.

HQ
LawbreakersLawbreakersLawbreakers

Relaterade texter

6
LawbreakersScore

Lawbreakers

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Cliff Bleszinskis arenaskjutare är äntligen här och Kim har utforskat hur det egentligen är att panga motståndare i viktlöst tillstånd...



Loading next content