Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Sniper Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3

Vi flög till Polen för att smyga runt i snårig skog och lära oss hur vi ska tänka och agera under ett infiltrationsuppdrag där skott på långa avstånd är att föredra...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Håll koll på vinden. Se till att siktet är kalibrerat. Följ måltavlan. Andas in. Skjut. Ännu en fiende eliminerad, vägen fram till uppdragets mål är nu öppen så när som på några civila arbetare. Väl framme ska det vridas på en kran för att tömma en tank på bränsle och C4-laddningar placeras ut på pölen som har bildats på marken. Dags att utrymma och ta sig till en säker observationsplats uppe på ett berg. Därifrån detoneras bomberna och explosionerna färgar himlen mörkröd och rök ringlar sig sakta uppåt. Uppdraget slutfört och ingen på plats vet vad som egentligen hände.

Sniper Ghost Warrior 3
Många gånger kommer mörkret vara din vän och det blir lättare att smyga sig omkring fienderna.

Sniper Ghost Warrior 3 är det senaste spelet från den lilla studion och utgivaren CI Games. Vi fick chansen att besöka dem i Polens huvudstad Warszawa för en demonstration och lite egentid med spelet. CI Games VD Marek Tymiński berättar lite kort om studions visioner och att detta är det första projektet de gör med AAA-budget och tillika det först spelet i serien som har open world-element implementerade. Lamporna släcks ner och Tomasz Pruski som är Senior Level Designer plockar upp handkontrollen för att visa oss ett uppdrag på en av spelets kartor.

Kartan vi får ta del av heter Mining Town och innehåller under demonstrationen fyra valbara uppdrag. Spelet utspelar sig i Georgien och det lilla nedgångna samhället vi besöker huserar förfallna stugor, betonggråa lägenhetskomplex samt skog och berg. Vi börjar i en grotta som fungerar som tillfällig bas. Här finns en säng, ett arbetsbord, blandad utrustning och en laptop. Tomasz börjar med att visa oss hur spelets tillverkning fungerar. Det går exempelvis att skapa sig olika typer av ammunition, granater och livpaket. Resurser för att göra detta möjligt finns runt om i spelvärlden, genom att rota igenom vissa fiendeanläggningar går det att få tag på mycket och efter avklarade uppdrag blir du givetvis belönad.

Detta är en annons:
Sniper Ghost Warrior 3
Drönare kom att bli min bästa vän. Den är perfekt för att markera fiender och skapa en överblick över slagfältet.

I basen kan du köpa eller modifiera vapen, sova för att snabbspola dygnet och kolla på datorn för att läsa på dig om vilka uppdrag som finns i området och vilka dina mål är. I den testversionen vi får ta del av finns det som sagt fyra olika uppdrag och Tomasz väljer ett och öppnar sedan upp kartan. Här uppenbarar sig en mängd olika saker att hålla reda på. I demonstrationssyfte är kartan redan helt blottad, men så kommer inte vara fallet i det färdiga spelet. Förutom markeringen för vårt uppdrag finns de fiendeläger upplysta, du får bestämma om du vill tackla dessa på vägen eller helt strunta i dem. Det finns också platser på kartan som är utmarkerade med frågetecken samt transportpunkter som gör att du kan förflytta dig snabbt mellan olika platser.

Vi hoppar till just en sådan punkt i närheten av området där vårt uppdrag ska utspela sig. Vi får tillgång till en bil och för att visa att den inte bara är rekvisita hoppar Tomasz in den och kör mot uppdraget. Strax innan vi är framme vid vad som ser ut som en tågdepå lämnar vi bilen bakom oss och smyger oss fram i det höga gräset. Längre bort finns det en beväpnad soldat och nu är det dags att plocka fram krypskyttegeväret...

Sniper Ghost Warrior 3
Du har tillgång till en bil för att göra distanserna lite mer lätthanterliga.
Detta är en annons:

Efter ungefär en kvart är presentationen färdig och det är dags för oss som har kollat att få klämma och känna på spelet själva. Vi blir snabbt uppdelade i två olika rum och utrustade med en Xbox One-handkontroll samt ett par hörlurar. Kartan vi får testa på är den samma som visades under presentationen och även det specifika uppdraget finns med, bland tre andra.

Jag börjar med att se till att alla mina vapen har ljuddämpare och att jag har med mig rätt typ av ammunition, främst kulor som kan penetrera tyngre skydd som vissa fiendesoldater möjligtvis har på sig. Jag tar mig ur mitt kyffe genom att klättra på några klippavsatser och känner direkt att Sniper: Ghost Warrior 3 är aningen rörligare än många andra spel i genren. Väl uppe tar jag fram kartan för att se vilket håll jag ska gå åt och från vilken vinkel jag ska attackera. Uppdraget jag har valt går ut på att jag ska rikta om några stora antenner så de pekar åt ett håll som passar min uppdragsgivare bättre. Jag inser snabbt att det är mitt på dagen och solen gassar, det kanske är bättre att utföra detta uppdrag med natten som skydd? Jag klättrar tillbaka ner i min bas och låter tiden passera, sedan är jag redo.

Sniper Ghost Warrior 3
Det går utmärkt att gå in "all guns blazing" men förbered dig helst med livpaket och extra ammunition.

I Sniper: Ghost Warrior 3 spelar du som Jon, en amerikansk soldat på uppdrag i Georgien. CI Games har inte berättat särskilt mycket om berättelsen men vi vet att Jon är på plats för att utföra någon typ av uppdrag samt av personliga själ. Georgien fungerar väl som kuliss för den här typen av spel, av det vi har fått se hittills att döma. Glesa skogar och hårda klippor blandas med stugor och gråa lägenheter, civila människor kan ses åka omkring och bli inte förvånad om du stöter på en och annan varg.

Rent spelmässigt erbjuder Sniper: Ghost Warrior 3 inte sådär överdrivet många nyheter. Det blandas friskt in element från Far Cry-serien och Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Men det är inte utan ett par egna ideér. Exempelvis fungerar markeringen av fiender på samma vis som i tidigare nämnda spel men istället för att behöva ha fri sikt för att kunna markera kan du använda spelets drönare för att markera fiender och samtidigt få dig en överblick och eventuellt hitta bra anfallsvinklar. Det är dock viktigt att hålla sitt avstånd och vara uppmärksam på omgivningen när den lilla flygaren styrs, du vill inte att någon ska se den eller att den styrs rätt in i ett närliggande träd.

Sniper Ghost Warrior 3
Sniper: Ghost Warrior 3 har dynamiskt väder och en full dyngscykel. Du kan alltså använda dessa till din fördel.

Varje gång ett uppdrag startas får du en fingervisning på vilken typ av taktik som är bäst lämpad. Sniper, Ghost eller Warrior. Sniper är ganska självförklarande (ta ner fienderna på så långa avstånd som möjligt) och Ghost handlar givetvis om att vara lika dödlig som tyst. Warrior är det spelsättet där du lägger ljuddämparna och drönaren åt sidan för att gå in och skapa oreda som självaste Rambo. Efter varje avklarat uppdrag blir det belönad med poäng som sedan kan sättas in under respektive erfarenhetsträd beroende på hur du har spelat. Det handlar om uppgraderade eller helt ny förmågor, du kan till exempel uppgradera din drönare på flera olika sätt. Jon har även tillgång till en manöver som kan liknas med Geralts Witcher-syn. Detta gör att du kan se redan markerade fiender genom väggar, olika typer av saker du kan plocka upp och avsatser som går att klättra på.

Den största och kanske viktigaste delen av Sniper: Ghost Warrior 3 är såklart krypskyttet. Här gäller det att ta hänsyn till en hel del olika saker, speciellt för att klara av skott på riktigt långa avstånd. Du måste hela tiden ha koll på avståndet till ditt mål, vindens styrka och luftfuktigheten. Längst upp på skärmen ser du en indikation på hur kulan kommer färdas för att du ska kunna få en fingervisning på hur du bör sikta. Sista steget är att ta ett djupt andetag och hoppas på att dina beräkningar är korrekta. Det var oerhört spännande att ligga ner på 500 meters avstånd och hålla koll på alla parametrar.

Sniper Ghost Warrior 3
Att ha koll på sina fiender är viktigt för att veta hur anfallet ska se ut. Du kan klättra på saker och kika över kanter för att lära dig mer om motståndet och terrängen.

Grunden som Sniper: Ghost Warrior 3 vilar på just nu är stabil. Det finns en radda intressanta idéer och spelets miljöer är vackra och spännande att utforska. Krypskyttet och smygandet är roligt och Warrior-delen känns på förhand riktigt utmanande. Kan CI Games finputsa och knyta samman paketet med en ordentligt maffig story kan detta bli ett riktigt trevligt spel att avnjuta under nästa år. Det finns i alla fall ett ordentligt driv i killarna och tjejerna på studion och deras ambitioner är ordentligt höga. För att veta lite mer om spelet kan du kolla in vår intervju med utvecklarna som dyker upp imorgon på sajten. Sniper: Ghost Warrior 3 släpps den 27:e januari 2017.

Relaterade texter

Sniper Ghost Warrior 3Score

Sniper Ghost Warrior 3

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

Så är det alltså dags för den tredje delen i CI Games krypskyttesaga och med tanke på vad föregående titlar erbjudit, så har inte förväntningarna varit särskilt höga. Det märks att det funnits vilja, men inte mycket mer...

3
Över en miljon Sniper Ghost Warrior 3 sålda

Över en miljon Sniper Ghost Warrior 3 sålda

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Betygen har inte varit nådiga mot Sniper Ghost Warrior 3 på många håll, men populariteten tycks det inte vara något fel på. Dual Shockers rapporterar att över en miljon...



Loading next content