Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Prey

Prey

Vi har sett mer av Arkane Studios nytolkning av kultklassikern Prey och vi är minst sagt imponerade...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det råder ingen tvekan om saken: Prey är ett coolt namn på ett spel. Det är så pass coolt att Bethesda höll varumärket vid liv trots det första spelets medelmåttiga framgångar samt den olyckskantade och ökända utvecklingen av uppföljaren Prey 2. Men vi är inte här för att älta det förflutna, istället kommer vi att fokusera på framtiden. Där kommer vi att utforska vad Arkane har att bjuda på när studion lagt sin prägel på den här science fiction-sagan, som gjorde sin debut på PC och Xbox 360 för tio år sedan (dock i en annan form).

Till en början var det dels ett pusselspel, dels en utomjordisk förstapersonsskjutare. Utöver det, vem vet vad vi hade fått se om Human Head hade fortsatt sitt arbete på vad som såg ut att bli en drastiskt annorlunda uppföljare. Men det fick de inte, och när Arkane Studios sattes på jobbet skulle det definitivt bli ett annorlunda resultat. Efter att ha sett den nya trailern och fått en utökad presentation på QuakeCon, kan vi nu dela med oss av några nya detaljer och ge er en lockande glimt till vad som har potentialen till att bli en ny science ficition-klassiker i görningen.

Nya Prey utspelar sig på en rymdstation. Vi har inte göra med en helt öppen värld, men det är mer öppet än Dishonored, studions senaste (och nästa) spel. Prey ser helt fantastiskt ut och det bär Arkanes säregna touch; En dos av överflöd och rikedomar genomsyrar designen, i det här fallet märke vi gulddetaljer på trappor och subtila antydningar att vi återigen kommer att utforska rikedom och makt precis på samma sätt som vi tidigare gjort i Dunwall.

Detta är en annons:
PreyPrey
Arkanes Prey har väldigt, väldigt lite att göra med originalet. Det är en nytolkning av varumärket, utan egentliga kopplingar.

Men detta är inte Dunwall, långt ifrån. Steampunk-stilen och den viktorianska mytologin har lämnats i fred till förmån för den becksvarta rymden och en utomjordisk fiende som är mer mystisk än något annat vi sett från studion hittills. Själva designen på denna nya fiende är så pass unik att vi inte kan komma på någon enkel jämförelse med något annat. Designen ger lite Soma-vibbar, sett till deras kusliga sammansättning, men det är så långt som vi komma för att beskriva fiendens design. Arkane har gjort ett bra jobb med att komma på något som känns annorlunda i science fiction-världen (och det är ingen liten bedrift).

Det är något overkligt med fienderna, och medan presentationen fortskred fick vi se ännu mer utvecklade fiendetyper. En bit in i presentationen fick vi se en varelse som kallas för Phantom, som såg ut att kunna byta skepnad, vilket säkerligen kommer att skapa ett problem för spelaren, särskilt med tanke på att vapnen kommer att vara unika. Som Arkane redan förklarat, kommer det att finnas flera sätt att lösa ett problem på, och att använda vapen är bara ett.

En potentiell lösning på många problem är att använda "Gloo Gun". Dels ett vapen, dels ett verktyg, kan du använda Gloo Gun för att frysa dina fiender på plats innan du använder ett mer dödligt vapen för att slutföra jobbet. Alternativt kan du hitta andra användningsområden för det. Ett exempel som visades upp var när spelaren använde det klibbiga skummet för att släcka lågor som blossade från en trasig gasledning. Ett annat exempel är att man kan använda skummet för att göra en improviserad avsats som tillåter spelaren att klättra upp till tidigare otillgänglig mark.

Detta är en annons:
HQ

Men detta är Arkane, var så säker på att du kommer stöta på ännu fler tricks. Den mest spännande grejen vi fick se kallas för Mimic, en förmåga spelaren kan lära sig från utomjordingarna (vi är fortfarande osäkra på hur) som gör det möjligt för dem att ta formen av ett föremål i spelvärlden. Under presentationen fick vi se två exempel på när förmågan används. I det första fick spelaren åtkomst till ett rum genom en liten lucka genom att anta formen av en mugg. I det andra såg vi spelaren förvandla sig till en "recycle charge" (ett granatliknande föremål som kan användas för att rensa skräp i ett rum genom att få det försvinna) och sedan använda en annan förmåga, en kinetisk explosion, för att skjuta sig själv upp till en annan nivå på kartan.

Det finns fler förmågor som vi inte sett, samt uppgraderade färdigheter som är upplåsta och tillgängliga via Neuromods, en liten enhet som du köttar in i ögat. Att använda detta kommer utan tvekan att vara till hjälp, men vi har även fått höra att användning kan locka till sig oönskad uppmärksamhet.

Det är svårt att säga exakt hur pass ambitiösa Arkane siktar på att vara i relation till deras egna spelsystem samt spelarens förmåga att uppdatera och uppgradera allt (till exempel, i Dishonored 2 finns det ett tillverkningssystem, kommer vi få se något liknande här?). Vi får helt enkelt vänta och se vad de har planerat framöver gällande både uppgraderingsfärdigheter och alla förmågor som vi kan lära oss ifrån utomjordingarna.

Ytterligare något som är okänt är hur pass integrerade tyngdlöshetssekvenserna kommer att bli. Insidan av rymdstationen kommer att vara mer öppen än de linjära uppdragen vi fick i Dishonored, och vi fick intrycket att det mycket väl kan vara i form av något som liknar en metroidvania-typ av upplevelse. Det låter som att vi kommer få tillgång till stationen från utsidan också, även om vi inte är säkra på i vilken utsträckning och hur det kommer att användas i kampanjen.

Prey
Vi kan känna av Arkanes designfilosofi i Prey men det är väldigt annorlunda från Dishonored.

Vad vi vet är att det kommer att finnas andra människor på stationen. Möten och interaktion med överlevare lär finnas. De kommer att ha sina egna historier att berätta, och förmodligen en rad ärenden som behövs göras. Vi räknar med en blandning av storyanknutna huvuduppdrag och sidouppdrag, men i slutändan får vi helt enkelt vänta och se. Av förklarliga skäl håller Arkane hårt i sina kort men med Prey, som ska släppas någon gång nästa år, finns det gott om tid för studion att reta oss med lite information.

Medan vår omedelbara uppmärksamhet riktades tillbaka till Dishonored 2, med tanke på att steampunk-uppföljaren släpps senare i år, är vi fortfarande väldigt spända på att se mer utav Prey. Det ser grymt ut och är fyllt av detaljer, precis som vi förväntat oss från den här studion. Det vi sett hittills skvallrar om att Prey är överfyllt av potential, förutsatt att Arkane kan balansera det här med vetenskap och öppen miljö. Det återstår mycket men det vi fick se på QuakeCon väckte definitivt vårt intresse. Arkane kan mycket väl ha ännu en succé i sina händer och vi väntar ivrigt på att få se mer.

HQ

Relaterade texter

PreyScore

Prey

RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

Lisa har skjutit vilt omkring sig på den alientäta rymdstationen Talos 1 i jakt på ett betyg till Arkane Studios Prey...

0
Fem spel tas bort från Xbox Game Pass snart

Fem spel tas bort från Xbox Game Pass snart

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Några gånger varje månad utannonserar Microsoft nya tillskott för tjänsten Xbox Game Pass. Men i takt med att det fylls på, brukar det också tas bort spel, och nu har fem...

0
Gratis uppdatering till Prey: Mooncrash

Gratis uppdatering till Prey: Mooncrash

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Mooncrash släpptes den 11 juni (kolla in vår recension) och lade till ett nytt äventyr i Prey-världen. Nu har Bethesda uppdaterat spelet ytterligare och utan extra...

0
Gamereactor Live: Vi spelar Prey Mooncrash

Gamereactor Live: Vi spelar Prey Mooncrash

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bethesda överraskade med att utannonsera DLC till Prey under sin E3-presskonferens förra veckan och släppa det samtidigt, och därför tänkte vi idag damma av denna...



Loading next content