Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Quake Champions

Quake Champions

Efter årets Doom-release är det dags för ytterligare en klassisk id Software-shooter att inta arenan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

När Tim Willits introducerade Quake Champions under årets QuakeCon var han omringad av likasinnade då han utbrast "we all wanna go fast". Han kunde inte haft mer rätt, publiken och fansen gillar full fart, de gillar högsta växeln. Den kommande ultrasnabba arenatiteln är trots ändringarna och trots seriens helt nya riktning, fortfarande väldigt typiskt Quake.

Spelandes på publikens växande entusiasm fortsatte Willits med att förklara för dem att spelet kommer spelas i den farten fansen förväntat sig och rullade ett gameplay-klipp som visade just detta. Självklart finns en gräns vad gäller karaktärernas rörelsehastighet och de ligger ständigt omkring nämnda gräns, med det sagt syns det tydligt att Quake Champions är aggressivt snabbt och inte för de strategiska, lugna spelarna.

Med det ut vägen, vad kan spelarna förvänta sig av Quake Champions utöver blixtsnabba rörelser? Kort och gott: Nya karaktärer, otroliga rakethopp och ett kärt återseende av seriens "Heliga Treenighet" (Rocket Launcher, Rail Gun & Lightning Gun). Samtliga nyheter fanns att kika på i demot (som vi endast fick se, men inte röra) på QuakeCon och som helhet såg det härligt destruktivt ut. Kommer spelarna att få slakta fiender med nya vapen i Quake Champions? Kort sagt, ja, men dessa förblir överraskningar då Ids Tim Willits inte gav någon information utöver faktumet att det kommer att finnas nya vapen.

Detta är en annons:

Något vi talade en del om var dock titeln Champions och vad det innebär för serien. Vandrandes i fotspåren från storsuccéer som Blizzards Overwatch och Gearbox-motsvarigheten Battleborn och även Call of Duty: Black Ops 3 med sina definierade klasser, introducerar id Software karaktärer som är tänkta att göra valprocessen mer intressant. För Quake Champions väntar en beta nästa år och när det är dags kommer spelarna att ha omkring ett dussin Champions att välja bland. Fler karaktärer introduceras efter hand.

Quake ChampionsQuake Champions
Precis som nyligen släppta Doom kommer Quake Champions vara ilsnabbt i sitt gameplay.

Att alla dessa karaktärer kommer att vara blixtsnabba mördarmaskiner, det står från början klart, men spelarna kommer att märka av subtila olikheter (detta syntes tydligt när vi fick se två olika karaktärer hoppa över samma dödsgap: "Ranger" kunde, med hjälp av en raket ta sig över medan "Anarki" tog sig över utan någon hjälp alls). Tydliga ändringar kommer i form av färdigheter som, tillsammans med distinkta designskillnader, skiljer karaktärerna från varandra.

Willits berättade att hans personliga favoritkaraktär, Galina (vi är otroligt osäkra på stavningen här, hon verkar inte officiellt ha fått ett namn än) agerar support genom att kasta ut health packs, vilket verkar vara ett användbart trick. Ranger, som äldre fans av serien lär känna igen, kan teleportera sig till sin Dire Orb, vart än den landar. Nyx har en färdighet kallad "Ghost Walk" som förklaras bra i sitt namn. Denna färdighet kan kännas värdelös om en fiende spelar Visor, då han, med sin "wall-piercing sight" kan se Nyx klart och tydligt.

Detta är en annons:

ScaleBearer har en dödlig färdighet kallad "Bull Rush" som används som en charge för att snabbt och enkelt ta sig igenom en hord med fiender. Färdigheten kan dock utsätta dig för direkt fara om den används på en Nyx som har sin special-attack redo då hon låter fienden rusa rakt igenom henne och därmed kan skjuta ScaleBearer i ryggen. Utvecklarna visade upp åtta champions, talade om fyra av dem, förklarade att betan kommer att ha tolv och berättade att de inte har en satt slutsiffra vad gäller nya karaktärer.

Denna för evigt expanderande samling karaktärer kommer att ge spelet en väl behövd variation samtidigt som den, till viss del, kommer att modernisera Quake-upplevelsen. Med det sagt kommer inte Champions köra över den traditionella "Quake"-känslan. Det kommer till exempel inte att finnas loadouts eller något pillande innan matchens början. Vad gäller vapenval kommer det inte att finnas en gräns över hur många vapen du kan bära med dig, och vad du bär med dig kommer att bero på hur många pickups du får eller hur många vapen du sliter ur döda fienders nävar.

Quake Champions
Det finns gott om variation bland karaktärerna som går att spela som. Förhoppningsvis lyckas de balansera spelet väl till release.

Spelets level-design ser även den ut att göra fans nöjda. Dels med blandningen av sci-fi och gotiska element och med Lovecraft-inspirationen som för allt samman på ett bra sätt. Vi fick kika närmare på två olika banor. En av dessa bar namnet "Blood Covenant" och var, enligt Willits, baserad på en klassisk bana kallad "Camp Grounds". De två banorna vi sett ser definitivt ut som typiska Quake-arenor, från den groteska designen till den majestätiska, katedralliknande arkitekturen.

Om sanningen ska fram fick vi inte speciellt mycket tid med spelet, då det enda av värde som visades upp visades efter att vi åkt från QuakeCon i en stängd lokal, endast för proffsspelare. Vi ville verkligen känna på spelet själva, men id Software visar endast upp härligheten, åtminstone för stunden, för proffsspelare och får viktig feedback från dessa spelare. Allt detta är riktigt trist för oss då det enda vi kan säga utan tvekan är att det ser ut som Quake, det låter som Quake... Vi vet bara inte om det känns som Quake. För att ta reda på det måste vi vänta tills nästa år.

Utvecklarna har gott om tid på sig vad gäller finjustering och karaktärsskapande. Vi vet att de kör vidare på seriens esports-arv och vi vet att de försöker att positionera sin nya shooter högt upp på listan av de online-arenaliren som just nu dominerar PC & konsolvärlden. Frågan är just nu, har spelvärlden gått vidare från vad Champions har att erbjuda? Det ser definitivt lovande ut, men tills dagen då vi rushar mot fienderna med vapen i hand genom en gotiskt designad arena, kan vi bara konstatera att vi är försiktigt optimistiska vad gäller Quake Champions.

HQ

Relaterade texter

1
Quake Champions tyngre kämpar försämras

Quake Champions tyngre kämpar försämras

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Quake Champions har just fått en rejäl uppdatering, och i dess patch notes kan vi bland annat läsa att alla tunga kämpar (heavy) samt all single damage-förmåga nu...



Loading next content