Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Scalebound

Scalebound

Vi fick se en demo av Platinums kommande drakridaractionspel Scalebound bakom stängda dörrar på Gamescom. Detta är våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

På pappret verkar Scalebound ha gjorts specifikt för mig. Jag växte upp med Eragon-böckerna och föreställde mig ofta att jag flög omkring på min alldeles egna drake som jag delade ett band, djupare än något två människor någonsin skulle kunna ha, med. Första gången som jag såg Scalebound såg det ut som ett förverkligande av den unga pojkens drömmar. Därför gör det mig lika ont varje gång som spelet visas upp på diverse mässor och presskonferenser, för det ser ut som att de rör sig mer och mer bort från den initiala idén.

Plötsligt är det inte bara du och din drake, det finns upp till tre andra spelare som även de har sina egna drakar. Och det verkade aldrig vara så öppet och fritt som du hade förväntat dig från ett spel som låter dig rida på en jäkla drake. Vi har sett bossfajter inuti grandiosa, vackra ruiner, men det har aldrig sålt in spelet hos mig. Jag ville ha lågmälda, fridfulla ögonblick mellan Drew och Thuban högt upp i luften. Jag gick in i presentationen bakom stängda dörrar med alla dessa förhoppningar och orosmoln, och medan de inte lyckades döda alla mina problem med spelet ser det åtminstone ut som att Platinum har en klar vision för deras spel.

HQ

Kampanjen kan delas med upp till tre spelare, som alla kontrollerar varsin Drew med deras respektive drake, Thuban. Därför är det viktigt att man skräddarsyr sin karaktär så att varje individuell spelare särskiljer sig från varandra. För om alla är identiska finns det inget taktiskt skäl till att spela tillsammans. Teamwork handlar trots allt till stor del om att komplettera varandras svagheter. Därför var presentationen lämpligt nog fokuserad på spelets customization-möjligheter för Thuban och alla de olika storlekar han kan förvandla sig till. I början av spelet kommer alla spelare ha samma Thuban, men allt eftersom att du rör dig genom kampanjen kommer du låsa upp nya möjligheter. Du kan göra honom bredare och tyngre, vilket resulterar i mer förödande attacker - eller så kan du välja att göra honom nättare och snabbare, som i sin tur leder till lättare attacker. Dina val kommer reflekteras i din drakes utseende, vilket betyder att dina lagkamraters drakar inte nödvändigtvis kommer se ut som din.

Detta är en annons:

Det kan verka som att Platinum är lata för att de tvingar alla spelare att spela som olika versioner av samma karaktär när de spelar tillsammans online. De ville inte förtydliga vad de menade men de sade att det fanns en anledning till detta designbeslut. Det är definitivt något de kommer röra vid i storyn. Om berättelsen kommer vara logisk för någon som spelar solo har jag ingen aning om men jag är glad över att de kommer förklara hur fyra olika Drew och Thuban kan mötas i samma universum.

HQ

En annan aspekt de inte pratade tillräckligt om - men som de ändå försäkrade oss var viktigt för dem - var möjligheterna till att skräddarsy Drew. Styrka, storlek och form förändrar Thuban drastiskt men jag tror inte vi ska förvänta oss lika radikala förändringar med Drew. De berättade för mig att man kan göra honom starkare på närstrid, understöd, krypskytte och helt andra saker. Möjligheterna verkar många men huruvida du kommer kunna växla mellan de förmågorna i farten - som du kan med Thuban - lät de vara osagt.

Platinum är högaktade för deras vackra, intuitiva gameplay. Spela bara Bayonetta så förstår du vad vi pratar om. Striderna i Scalebound ser dock rätt klumpiga ut, där draken gör det tyngsta av arbetet medan du springer omkring i enorma bestars skuggor och smäller till fienderna på benen. Var är alla häftiga combos?

Detta är en annons:

Lyckligtvis verkar det finnas mer taktiskt djup här än de första gameplay-videos vi sett antydde, men det ser fortfarande inte lika bra ut som några av studions tidigare verk. Spelaren är emellertid inte begränsad till att spela som bara Drew, utan du kan även kontrollera Thuban direkt om du så önskar. Haken är att det är genom Drew som du kontrollerar draken, vilket resulterar i att Drew står försvarslös medan du gör det. Detta kan bli ett problem, givetvis, så du får se till att använda funktionen försiktigt.

HQ

Tyvärr känns det inte så intuitivt att kontrollera Thuban som jag hade hoppats. När Drew tar kontroll över draken byter spelet över till förstapersonsvy och du kontrollerar Thuban genom Drews ögon. Så om du inte står på ett bra ställe med Drew, eller om det är många objekt mellan honom och draken som skymmer sikten, kan det blir riktigt knöligt att åstadkomma något vettigt. Det är för tidigt att säga om detta designval kommer löna sig eller inte. Jag är ännu försiktigt optimistisk, men hittills har jag inte sett något som ens påminner om de bästa Platinum-titlarna sett till striderna.

Många av mina barnsliga drömmar om att få rida på en drake lämnas ouppfyllda. Spelvärlden är inte öppen och stridssystemet ser inte ut att vara mer än funktionellt i dagsläget. Relationen mellan pojke och drake är fortfarande där men fokus verkar ligga ner på flera Drews och flera Thubans snarare än ett enskilt par. Som en grabb, som väntat i åratal på ett spel som detta, är jag fortfarande inte såld på det. Och min fråga är: vem har de lyckats övertyga?

Relaterade texter



Loading next content