Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Watch Dogs 2

Watch Dogs 2

Ubisoft har ännu ett Assassin's Creed 2 på sina händer. Vi har testat Watch Dogs 2 och delar här med oss av våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Ubisoft lyssnar på sina fans. Så mycket är säkert. Det första Assassin's Creed var fullt av goda idéer men hölls tillbaka av en huvudperson som saknade djup, uppdrag som följde en alldeles för bekant mall och långa "sitt-ner-och-lyssna-konversationer" som bytte av varandra på löpande band. Lagom till uppföljaren tog utvecklaren dessa goda idéer och realiserade dem mycket bättre. Idag står protagonisten Ezio Auditore da Firenze som en av de mest ikoniska figurerna i spelhistorien och uppdragen hade gott om variation. Det första Watch Dogs hade också en hel del bra idéer men som, likt Assassin's Creed, hölls tillbaka av en huvudperson utan djup och gameplay som inte lyckades leva upp till förväntningarna. Lyckligtvis vet Ubisoft hur man gör en uppföljare.

Ett annat problem för det första Watch Dogs var att det liksom föll offer för sin egen marknadsföring. Det var en enorm överraskning när det utannonserades på Ubisofts E3-konferens år 2012, men det släpptes inte förrän över två år senare och vid det laget kunde inte spelet leva upp till vad som hade visats vid avtäckningen. Med så lång tid mellan utannonsering och lansering fanns det gott om tid för spelarnas förväntningar att växa och växa, och det blev svårt för spelet att inte göra många besvikna, även om det sålde väl. Lyckligtvis har Ubisoft låtit bli att spotta ut uppföljaren på kortast möjliga tid och tog istället ett steg tillbaka för att låta den få utvecklingstiden som behövdes. Nu är de fast beslutna att inte försena Watch Dogs 2 och att faktiskt visa upp det i ett skick som är representativt för hur det kommer spelas när det landar i våra spelmaskiner - och även att äntligen leva upp till förväntningarna de satte med originalet.

Watch Dogs 2
Oroa dig inte, Ubisoft har inte lockats att försöka göra krystat "ungdomlig" dialog. Tvärtom är snacket otroligt bra.
Detta är en annons:

Under Gamereactors besök hos Ubisoft fick vi chansen att sitta ner och spela själva i två timmar. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men så fria händer brukar press inte få med ofärdiga spel. Det är ett gott tecken och ska ses som att utvecklarna har stort förtroende för sin titel. De gick heller inte och avbröt mig i mitt spelande, utan jag fick göra misstag ifred och lära mig av dem. Den första person jag stötte på under min tid med Watch Dogs 2 var Marcus, den nya hackaren som tar över som huvudperson efter Aiden Pearce från föregångaren.

Det är inte direkt några stora skor att fylla, men Marcus gör det med bravur och känns som en välbehövlig vitamininjektion i serien. På förhand var jag lite orolig att spelets dialog skulle vara så kallat "ungdomlig", det vill säga äldre dialogförfattare försöker låta som tonåringar (tänk Life is Strange), men det visar sig snart vara helt obefogat. Dialogen är istället rapp, knivskarp och oväntat underhållande. Ibland kunde jag till och med stanna upp den bil jag körde bara för att få höra klart det andra personer sade.

Watch Dogs 2Watch Dogs 2Watch Dogs 2
Det mesta har förbättrats sedan föregångaren.

Det är inte bara karaktärerna och dialogerna som justerats sedan sist. Det gäller även gameplay och det system som gör att Marcus elegant kan ta sig fram genom att rulla eller hoppa över hinder utan att förlora fart. Det enda jag behöver göra är att springa och trycka in ena axelknappen så sköter han smidigt resten på samma sätt som man lekande lätt kunde hoppa mellan Roms hustak i Ubisofts berömda lönnmördarserie. Sättet Marcus rör sig och slåss på, bidrar också till att forma hans personlighet som rebell. Ingen skit tas från någon och ondskefulla företag kan se fram emot en formidabel motståndare.

Detta är en annons:

När jag spelade som Aiden Pearce kändes det alltid märkligt att köra ihjäl 17 personer på väg till min brorsons födelsedag, för att därefter låtsas som att inget hänt. Den Aiden jag lärde känna i mellansekvenser och själva spelet var liksom två helt olika personer som bara råkade likna varandra. Marcus älskar däremot kaoset och låter gärna bilar braka samman utan att någonsin ångra detta. Det är dock inte det enda som skiljer Aiden och Marcus åt.

Watch Dogs 2
San Francisco är fullt av saker att göra, det mesta helt nya grejer.

Vår nya protagonist har nämligen tillgång till betydligt fler leksaker än sist. Det inkluderar en drönare och ett litet fordon. Drönaren är såklart perfekt för att scouta områden innan du själv ger dig in. Du kan köra den högt ovanför vakternas huvuden eller in genom öppna fönster. Fiender kan markeras och sedan bombas på säkert avstånd. När drönaren gjort sitt skickar du in det ovan nämnda andra fordonet. Bara att åka in i ventilationssystemen så kan du utföra ditt hackande från insidan. Jag kunde ta mig in i en byggnad, hacka och lämna mitt signum - utan att överhuvudtaget själv vara där rent fysiskt. Nu snackar vi stealth.

Just stealth är för mig lika med kärlek. Jag älskar subgenren, men sägas ska att tålamodet ofta tryter. Jag blir upptäckt till slut. Därför gillar jag när det finns möjlighet att mellan varven få dräpa folk och föra oväsen utan att upptäckas och förlora allt. I Dishonored blev folk alltid rasande på mig när misstag gjordes, men Watch Dogs 2 dömer aldrig. Varje gång Marcus ertappades kunde jag istället skifta strategi genom att byta vapen och hacka allt explosivt i närheten. Spelet är så flexibelt att det alltid finns lösningar på den situation jag befinner mig i.

Watch Dogs 2Watch Dogs 2Watch Dogs 2
Fordonsfysiken är det enda som vi spontant inte tyckte levde upp till förväntningarna.

En aspekt jag spontant inte gillade från testsessionen var att köra motorcykel. Bilarna hade den vikt och känsla jag förväntat mig men hojfysiken är märklig och saknar vikt. Om jag hoppade flög jag liksom iväg på en till synes evighetslång luftfärd som gjorde att jag började undra om gravitationen tagit en paus. Räkna kort sagt inte med samma klass på fordonen som i Grand Theft Auto V. De tar dig från punkt A till B, men det är när jag får chansen att springa, smyga och hacka saker som Watch Dogs 2 verkligen glänser.

Det är tveksamt om Marcus kommer bli ihågkommen med samma kärlek som Ezio tio år efteråt, men det är inte lika med dåligt på något sätt. På klassiskt Ubisoft-manér finns det saker att göra över hela staden det utspelas i (San Francisco), och det handlar inte om några lata upprepningar från originalet. Stealth-biten känns oerhört gedigen, dialogen förstklassig och Marcus prylar är underbara. Ubisoft har tagit till sig av kritiken de fick, och har nu utvecklat äventyret på samma premisser som de gjorde med Assassin's Creed-spelen, något jag tackar för.

HQ

Relaterade texter

Watch Dogs 2Score

Watch Dogs 2

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Ettan delade in spelarna i två läger. Många älskade, andra hatade. Nu är tvåan här och Oliver har satt tänderna i Ubisofts hacker-äventyr...

1
Vi infiltrerar en porrstudio i Watch Dogs 2

Vi infiltrerar en porrstudio i Watch Dogs 2

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Nästa vecka släpps två stora uppdateringar till Watch Dogs 2, en gratis med massor av innehåll samt en som består av den sista expansionen till säsongspasset kallad No...



Loading next content