Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Prey

Prey

Vi besökte Arkane Studios i Austin för att spela Prey och vi kom tillbaka helt övertygade om att detta kan bli helt fantastiskt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Under de senaste åren har Arkane Studios fokuserat på att leverera högst originella, underbart väldesignade förstapersonsskjutare med ett starkt fokus på berättelse och atmosfäriska världar. De lyckades väldigt väl med detta i både Dishonored samt uppföljaren Dishonored 2 och vi var ordentligt exalterade när vi besökte studion i Austin för att kolla in deras kommande kommande re-boot av Human Head-mästerverket Prey.

PreyPrey

Presentationen vi fick ta del av startade i ett stort antal tunnlar. Här ville "game designer" Ricardo Bare bland annat visa oss att det finns flera sätt att ta sig från punkt A till B på rymdstationen Talos I. Morgan Yu, spelets huvudperson, har hamnat i l Arboretum området, men eftersom stora delar av rymdstationen har förstörts behövde han/hon ta en del okonventionella vägar för att ta sig fram. Inte för att vi protesterade. Spelet ser nämligen mycket bra ut, Arkanes fokus på detaljer lyste igenom precis överallt.

PreyPreyPrey
Detta är en annons:

Månljuset pressade sig genom små hål i väggarna, och diverse olika föremål svävar runt i omgivningarna på grund av den låga gravitationen. Vi hade dock ingen tid att stå och drälla för att insupa atmosfären eftersom mystiska varelser har tagit över rymdstationen och modifierat den för till sin egna fördel. Exempelvis har de utvecklat en ras av minityr-aliens som kallas för Cystoids, dessa är väldigt, väldigt små och reagerar endast på ljud och kommer de i kontakt med någon eller någonting exploderar de, direkt. Som en superliten bomb. Som man kan stoppa i fickan. När vi svävar omkring i de förhållandevis smala tunnlarna blir dessa monster till ett problem och eftersom vår huvudperson knappt hade några färdigheter ännu vill Arkane tydligt uppmana till improvisation.

Precis som fallet med Dishonored är det mesta upp till spelaren, nästan allt du tror att du kan göra kommer du kunna göra. Under demonstrationen blev vi tillfrågade hur vi skulle lösa problemet med Typhon-fienderna i de trånga gångarna. Ett av förslagen var att gripa ett av objekten som svävade runt för att kasta det i motsatt hörn. Det fungerade. De mörka skugglika varelserna flög rakt in i hörnet och skapade en liten explosion som snabbt kvävdes på grund av syrebrist. Nästa scenario innefattade ett område där det inte var möjligt att nå ett visst föremål och lösningen blev att försöka skjuta på ett rör i närheten.

PreyPreyPrey

Sagt och gjort, pistolen tas fram men fungerar inte då den är uppenbart gammal och sliten. "Som ni kan se slits vapnen när du använder dem, och så småningom kommer de att falla sönder om de inte fixas." sade Bare innan han lyckades skjuta röret. "Kulor är också en bristvara så du bör alltid överväga om det är värt att använda dem." Prey är nämligen på gränsen till att vara ett överlevnadsspel.

Detta är en annons:

Förutom slitage av vapnet kommer också huvudpersonen att påverkas av skador på en mängd olika sätt. Brutna ben kommer till exempel inte kunna läkas ordentligt om inte själva benbrottet fixas, görs det inte är det alltså en haltande huvudperson du kommer att behöva traska omkring med. De flesta av dessa skador måste främst fixas av specialmaskiner som finns i medicinska kontor, men vissa skador kan läkas av salvor och liknande, detta görs genom en maskin som kallas för Fabricator.

Det är som en mer avancerad 3D-skrivare som låter dig skapa specifika objekt om du har hamstrat rätt material. Dessa material samlas med enkelhet in med en speciell typ av granat som kallas "Recycler Charge". Vi satt och fnissade högljudd när en sådan granat exploderade och drog åt sig varenda pinal i rummet och komprimerade ihop rasket till mineralstenar. Och eftersom du frågar: nej, det kommer dock inte att döda alla fiender i rummet på en och samma gång. Vissa fiender tar bara skada, släpper ur sig lite resurser, men fortsätter att aktivt försöka förhindra din framfart. Konceptet med resurshantering är dock intressant och tvinga oss att leta febrilt i rymdstationens mörkaste vrår för att vi ska kunna skapa och uppgradera fler unika prylar genom äventyrets gång.

PreyPreyPrey

När vi är inne på ämnet kan vi passa på att berätta en del om de olika krafterna eller färdigheterna som finns i spelet. Genom att använda en "Psychoscope" för att analysera fiender kommer du inte bara lära dig mer om vad de är för sorter utan och deras svagheter, men även förvärva deras olika egenskaper. Liksom i Bioshock kommer att få mer information ju mer du analyserar varje fiende, men desto mindre om stackaren redan är död. Du kan heller inte överta deras färdigheter om de redan är döda. Om du däremot lyckas analysera dem vid liv kan du använda Neuromoden (den "kameran" vi ser Yu sticka i ögonen på sig själv i ett par trailers) för att få nya funktioner. De krafterna vi fick kika närmare på:

Mimic: Gör att du kan förvandla dig till en rad olika föremål för att exempelvis gömma dig från fiender.

Superthermal: Låter dig slunga ett täcke av plasma som skadar allt som rör sig i det.

Kinetic Blast: Kort och gott vad det låter som. Skicka fiender flygandes all världens väg.

Remote Manipulation: Teletenetisk kraft som låter dig nå föremål som är för långt borta för vanliga armar.

Leverage: Lyft och kasta tunga prylar.

Lift Field: Skapa en vertikal tunnel som pressar allt inom sig rakt upp i luften.

Psychoshock: En paralyserande attack som gör att fienderna inte kan använda sina krafter mot dig.

Ja, du har hört talas om liknande färdigheter tidigare, men vad som fascinerar oss med dem i detta sammanhang är hur man använder dem på olika sätt. I strider kommer du möta fiender med olika styrkor och svagheter där olika krafter kommer väl till hands och till spelets pussel kommer du behöva tänka och kombinera friskt. Under tiden kommer att förvärva krafter har också vissa konsekvenser. Eftersom båda Dishonored-spelen har Achievements och Trophies för att klara av det på olika sätt frågade vi spelets "senior producer", Susan Kath, om din kraftanvändning kommer att påverka vad de få överlevande människorna på stationen kommer att tycka om dig. Hon svarade med ett retsamt leende att spelet har alternativa slut, så vi får nog ta och anta det.

PreyPreyPreyPrey

De val du gör i spelet kommer att ha stora och små effekter. Du kommer snabbt att kunna utforska nästan hela rymdstationen och den ordning du vill och du kommer utföra uppdrag som kan ändra hur du tolkar historien. Det Kath verkligen vill höra om när spelet lanseras är vad folk tycker om berättelsen och hur den artar sig. Vi frågade därför om det skulle ge utrymme för sin egen tolkning, och hon svarade att vi till viss del kommer kunna påverka spelets händelser. Huvudbudskapet kommer troligen inte ändras dock, men vägen dit kommer det.

Någonting som kommer påverka utgången är hur många människor du dödar längs vägen, att många av de överlevande från basen styrs av fienden gör det hela aningen mer komplicerat än vad man först kan ana. Mötena med dem som kontrollerar människorna fungerar som mini-bosstrider eftersom de har ganska feta livmätare, starka krafter och de människor som de kontrollerar runt sig. För att inte döda de kontrollerade människorna gäller det att använda dina egenskaper och på så sätt slå dem medvetslösa, exakt hur spelet förändras om du låter bli att döda någon vet vi inte ännu men det bådar gott för en extra genomspelning.

Prey

Vi fick oss en närmare titt på hur striderna kommer fungera i spelet, vi fick exempelvis se ett vapen som vi har hört talas om tidigare. Den kan närmast beskrivas som en eldkastare men istället för eld spottar den ur sig en gegga som mest påminner om lim som gör att fienderna fastnar. När det är gjort är det fritt fram att använda valfri kraft eller ett vapen för att göra slut på fienden. Några av fiender är smarta nog att veta att du kan förvandla dig till olika föremål och kan därför komma att föröka ha sönder de som är nära dem, det är alltså klokt att försöka smyga iväg en bit om du förvandlar dig till en krukväxt. I demonstrationen visades även att det ibland är smartast att försöka undvika strider helt genom att sonika smyga och använda förvandlingen smart "Jag är glad att vi kan undvika många av dessa strider att smita förbi eller ta andra vägar till målet." Sa Ricardo Bare.

Prey

Rymdstationen i sig kan som sagt utforskas efter eget behag, vilket gör spelet mer öppet i sin struktur än exempelvis Dishonored. Eftersom stationen har byggts ut under flera (flera) år kommer omgivningar ändras beroende på vilka områden du är i. Exempelvis består mitten av stationen huvudsakligen av forskningslaboratorier, men ju längre ut på ändarna du kommer desto mer hemtrevlig blir det. Det var otroligt intressant att få lära sig om tänkesätt genom konstruktions- och konceptsnack i studion och eftersom detta utspelar sig under en alternativ historia har tagit sig en del friheter.

Omgivningarna är designade i en stilmix som utvecklarna valt att kalla "Neo-Deco". Föreställ dig en 60/70-talsdesign med fokus på varma färger. Arkane har som vanligt lyckats göra världen trovärdig, intressant och proppad med egenheter. Varje område känns unikt och utstrålar sin egen historia. Genom att utforska stationen kommer du se restauranger, parker, lägenheter, laboratorier och även platser utanför själva väggarna. Vissa områden kräver dock att du har i "frisk luft" i lungorna för att komma till dem, men du är också helt fri att hitta alternativa vägar eller hemligheter genom att utforska. Några av dessa platser kommer kräva att du har vissa specifika objekt eller krafter för att komma in, spelet kommer alltså att ha vad som så populärt kallas "Metroidvania-aspekter". Men, vem gillar inte det?

Prey

Vi gillar det mesta av vad vi såg av Prey. Rädslan för att låta spelet utspela sig i en rymdstation och att det skulle leda till mycket monotona omgivningar försvann nästan omedelbart, det går inte att titta på Prey utan att dra paralleller till spel som Bioshock och det är definitivt inte kattskit. Eftersom det inte går att samla alla krafter under en genomspelning och att vissa val du gör kommer påverka utgången ser det ut som spelet kommer kunna avnjutas under många långa timmar. Det enda vi är lite oroliga över nu är hur fiendefloran kommer se ut och hur öppet spelet faktiskt är. Detta är dock ganska små bekymmer, på det stora hela. Klart är det att Bethesda har verkligen något spännande på gång med Prey, och lyckas de med sina planer kan det här bli precis hur bra som helst.

PreyPreyPreyPrey

Relaterade texter

PreyScore

Prey

RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

Lisa har skjutit vilt omkring sig på den alientäta rymdstationen Talos 1 i jakt på ett betyg till Arkane Studios Prey...

0
Fem spel tas bort från Xbox Game Pass snart

Fem spel tas bort från Xbox Game Pass snart

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Några gånger varje månad utannonserar Microsoft nya tillskott för tjänsten Xbox Game Pass. Men i takt med att det fylls på, brukar det också tas bort spel, och nu har fem...

0
Gratis uppdatering till Prey: Mooncrash

Gratis uppdatering till Prey: Mooncrash

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Mooncrash släpptes den 11 juni (kolla in vår recension) och lade till ett nytt äventyr i Prey-världen. Nu har Bethesda uppdaterat spelet ytterligare och utan extra...

0
Gamereactor Live: Vi spelar Prey Mooncrash

Gamereactor Live: Vi spelar Prey Mooncrash

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bethesda överraskade med att utannonsera DLC till Prey under sin E3-presskonferens förra veckan och släppa det samtidigt, och därför tänkte vi idag damma av denna...



Loading next content