Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Halo Wars 2

Halo Wars 2

Om mindre än en månad släpps Halo Wars 2, Kim reste till London för att ta en sista titt på strategispelet som 343 Industries och Creative Assembly har knåpat på de senaste åren...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

När jag kliver upp klockan 04:00 och slänger ett bistert öga ut genom sovrumsfönstret inser jag direkt att det kommer vara jäkligt kallt ute i 08-land. Termometern visar minus elva och min taxi anländer om 20 minuter. Stel och bister sätter jag paltor på kroppen, borstar tänderna, rullar ned mössan över öronen och öppnar dörren. Taxichauffören är en härlig prick, vi pratar om isbildningen på gatlamporna, arabisk pop och lejon. Tydligen älskar han lejon. Ett par timmar senare hoppar jag ur en taxi (inte samma, såklart) i ett industriområde någonstans i London. Halo Wars 2 står på menyn och i ett rum som fullkomligen badar i blått neonljus tar jag plats framför skärmen och känner mig som hemma, direkt.

Det är inte så konstigt med tanke på att det faktiskt är tredje gången jag har fått doppa mina ovanligt håriga hobbitfötter i Halo Wars 2 vid det här laget. Den första betaversionen, ett besök i Seattle och nu i London. Det är många gånger för ett spel som inte släppts ännu, men ingen kunde vara gladare - Halo Wars 2 känns precis så bra som jag har drömt om. Förra gången jag spelade låg fokus på det nya och då okända multiplayerläget Blitz, och det blev mer av det den här gången också, men möjligheten att avhandla kampanjen fanns givetvis med.

Halo Wars 2
Halo Wars 2 är riktigt effektfult och striderna fullkomligt massiva.
Detta är en annons:

Storyn tar vid 28 år efter det första spelet slutade. Hela besättningen på The Spirit of Fire varit djupt försjunkna i kryosömn och under den tiden har mycket av den Halo-historian vi känner till från huvudspelen hunnit avverkas. Master Cheif har sparkat Covenant-stjärt på Arken vilket nämns här och där medan jag spelar uppdraget som heter Ascension. Uppdraget i sig är inte allt för komplicerat, jag ska avancera fram på kartan och gradvis göra mig av med motståndet. Målet är att öppna en antik Forerunner-hiss som finns placerad i mitten. Detta görs genom att hålla kontrollpunkter och samla ihop poäng samtidigt som fienderna stormar mig i vågor från alla håll och kanter samtidigt.

Storyn kretsar kring skurken Atriox som är en ovanligt intelligent Brute. Han gör det ingen annan Brute har gjort innan; slår sig fri från Covenanterna och får snabbt följe av likasinnade elakingar genom att göra livet surt för alla andra. All deras teknik bygger på gamla Convenant-maskiner vilket får dem att kännas både driftiga och livsfarliga. Brutes har alltid varit lite i bakgrunden i tidigare spel men nu står det för det ultimata hotet, vilket känns nytt och spännande på samma gång.

Halo Wars 2
Kampanjen innehåller mycket kuriosa från tidigare Halo-spel och utspelas 28 år efter det första Halo Wars.

Mitt i min spelsession blir jag ombedd att följa med ut, min första tanke var att jag förmodligen brutit mot någon obskyr brittisk regel genom att äta för lite blackpudding till frukost och nu ska jag bli portad och nekad framtida resor till landet. Så var det lyckligtvis inte. Istället hamnar jag i vad ser ut som en cockpit för stridsföring. I mitten stod en stol och framför den en skärm med ett uppdrag laddat från spelet. Dörren bakom mig stängs igen, det blinkar lampor, pyser i ventiler och skakar lite oroväckande i väggarna men jag sätter mig (märkbart nervös) i stolen och greppar handkontrollen och börjar spela. Jag hinner inte ens säga "Spartans never die!" innan en av sidodörrarna öppnas och in stormar en herre, fullt munderad i UNSC-kläder och skriker åt mig att läget är kritiskt. Jag fattar absolut ingenting men på skärmarna framför mig dyker det upp ansikten på diverse stridsärrade soldater med olika enheter kopplade till dem. Warthogs, marinsoldater och Hornets - och den läskiga herren säger att den här striden nu hänger på sig och min förmåga att använda mina resurser på rätt sätt. Som den Halo Wars-veteran jag ändå påstår mig vara tänker jag att det här blir enkelt.

Detta är en annons:

Ett scenario utspelar sig, generalen står och skriker på mig och talar om vilka enhetstyper fienden förmodligen kommer anfalla med och ber mig att välja vad jag vill kontra med. Innan jag ens hinner greppa min uppgift och börja tänka vrålar han igen: "Du måste fatta ett beslut nu, allt hänger på dig!" Jag väljer att skicka ut mitt Bravo team vilket går bra, vi går segrande ur striden. Men då, helt plötsligt, exploderar hela min cockpit. Inredningen flyger bokstavligen runt i rummet och rök samt gnistor kommer ur alla möjliga hål och skrymslen. Så här fortlöper det, vid ett tillfälle ber generalen mig att hjälpa till att flytta en energikälla genom att byta en icke fungerande vilket betyder att jag måste lämna min stol för att fysiskt förflytta ett lysande rör och sätta i det där det gamla satt.

Halo Wars 2
Köper du samlarutgåvan ingår även en uppdaterad version av det första Halo Wars.

Striderna fortlöper och jag förlorar tappra soldater och börja känna att detta inte går min väg. Men mina farhågor försvinner helt när det till slut står klart att jag har vunnit slaget, men nu måste vi utrymma och fienden kommer förmodligen ligga i bakhåll utanför. Jag blir tilldelad det ikoniska Halo-automatgeväret, bestyckad med ficklampa och allt och ger mig ut, generalen hack i häl. Jag är nu helt 100% säker på att jag kommer bli klubbad i huvudet av en Brute och detta kommer sedan hamna på Youtube men så blev det inte. Simuleringen är istället över och jag möts av applåder utanför av alla som har varit delaktiga. Bakom scenen sitter soldaterna jag har kommenderat i strid, de har kameror riktade rakt i nyllet och ler brett mot mig när vi gör en rundvandring med tillhörande handslag. En klart annorlunda men ändå autentisk upplevelse som visar hur det skulle vara att kommendera strider genom att tänka taktiskt och vara beredd att offra styrkor för att klara framtida slag. När jag har lugnat ner mig från en minst sagt spännande upplevelse är det dags att återgå till spelandet och nu är det äntligen dags för flerspelarläget Blitz.

HQ

Blitz är alltså en helt ny variant av flerspelarläget där allt vad basbyggande och långsamma matcher byts ut mot små kartor där enheterna administreras med hjälp av ett kortsystem. Du har totalt 12 kort med dig per match och fyra kort på handen hela tiden. På korten representeras olika enheter och huruvida du kan placera ut dem bestäms av hur mycket energi du har och hur mycket just det kortet du vill använda kräver. Mindre enheter som marinsoldater eller Grunts kostar mindre än exempelvis en Scarab. Energi fås automatiskt i en stadig takt men kan också samlas in på olika platser på kartan då och då. Målet är att hålla fler punkter än motståndaren genom att ha enheter utplacerade på punkten och försvara mot kommande attacker. I all sin enkelhet kan själva spelsystemet jämföras med sten, sax och påse då det gäller att se vilka enheter din motståndare kommer anstormande med och taktiskt placera ut egna enheter som kontrar dessa. Till exempel: Kommer det ett gäng luftburna fiender mot en punkt som du kontrollerar gör du bäst i att slänga ut så många egna enheter du kan som är effektiva mot luftangrepp.

Halo Wars 2

En match Blitz tar mellan ungefär tio minuter och det är fartfyllt och riktigt beroendeframkallande. Inte bara speltypen i sig utan även möjligheten att välja själv vilka kort du vill ha i den lek som dels passar din spelstil men också kompletterar dina allierade om ni spelar fler. Att bygga kortlek, låsa upp nya kort och hitta på nya, innovativa, strategier är precis hur kul som helst och fler kort kommer läggas till med tiden. Du kan givetvis välja att spela med ett par olika ledare, antingen för UNSC eller Brute-sidan varpå enhetstyper, specialkrafter och andra egenskaper ändras. Även nya ledare, kartor och kampanjuppdrag kommer läggas till i spelet och dessa ingår helt om du köper säsongspasset eller Ultimate Edition. Vanliga dödsmatcher med basbyggande finns också för den som vill ha lite långsammare strider. En mot en, två mot två eller tre mot tre finns och du och dina vänner kan välja att spela mot datorstyrt motstånd eller mänskligt.

Överlag är de redan solida grunderna från föregående spel intakta och förbättrade, Det mesta hanteras på samma sätt som tidigare men hela spelsystemet känns djupare och mer dynamiskt. Enheterna är fler, mer varierade och designmässigt säregna.

Halo Wars 2
Strategispecialisterna The Creative Assembly (Total War-serien) har stått för utvecklingen, och Halo Wars 2 kommer även till PC.

Nu börjar tillställningen lida mot sitt slut och jag blir informerad om att en taxi har anlänt utanför som ska ta mig tillbaka till Heathrows flygplats. Jag åker tillsammans med några härliga herrar från bland annat Irland och vi diskuterar flitigt olika typer av strategier att använda i Blitz. Någon form av olycka har inträffat och resan tar nästan två timmar så jag småspringer genom säkerhetskontrollen (och är glad att jag faktiskt inte tryckte i mig massa oljig brittisk så kallad mat på morgonen) och lyckas anlända till min gate precis när det är dags för ombordstigning.

En lång men rolig dag är nästan fullbordad och den var fullproppad av skruvade upplevelser och massor med tid med ett av de spelen jag personligen ser fram mest emot under 2017. När jag väl anländer hemma (runt 01:00) skickar jag över ett meddelande till Jonas Mäki och faller sedan ned i sängen utan att varken hinna ta av mig byxor eller den rullade yllemössan.

Halo Wars 2
Att satsa på micro eller macro är som alltid frågan i spel som dessa.

Halo Wars 2 släpps den 21 februari (17 februari för alla som bokat Ultimate Edition) och ser just nu ut att kunna lägga beslag på mycket av min tid under 2017. En otroligt maffig kampanj med überläckra mellansekvenser, varierade uppdrag och ett samarbetsläge som gör det hela dubbelt så skoj. Lägg till ett genomarbetat flerspelarläge där du kan välja att spela traditionella, lite mer långsamma matcher eller kötta friskt i det nya fartfyllda Blitz så har du ett svårslaget paket av ren underhållning. Det ser även ut som att 343 och Creative Assembly kommer fortsätta pumpa in innehåll i spelet under året och vi har säkerligen mycket att se fram emot i form av tilläggspaket. Nya spelkort, mer story och turneringar. Strategigenren har känts stagnerad ett tag nu till konsol, Halo Wars 2 kommer förhoppningsvis vara botemedlet som vänder på det.

För ännu mer intressant fakta om Halo Wars 2 rekommenderar jag att du läser den förra förhandstitten som innehåller massor av detaljer om spelets story, ljudsättning och mycket mer. Från och med imorgon till den 22 januari är det även dags för en ny beta där spelläget Blitz kommer gå att spela. Betan kommer gå att spela på både PC och Xbox One.

HQ
Halo Wars 2Halo Wars 2Halo Wars 2Halo Wars 2

Relaterade texter

1
Halo Wars 2: Awakening the NightmareScore

Halo Wars 2: Awakening the Nightmare

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Jag älskade Halo Wars 2 när det släpptes tidigare i år. Tokälskade det, till och med. Jag lade ned hundratals timmar i Blitz-läget, samlade guldmedaljer och dödskallar...

Halo Wars 2Score

Halo Wars 2

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kungen av strategispel på konsol är tillbaka. Vi har byggt baser, försvarat oss och planerat attacker som om våra egna liv stod på spel...

0
Spela Halo Wars 2 gratis till helgen

Spela Halo Wars 2 gratis till helgen

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Halo-serien behöver rimligen inte någon närmare presentation och är en av de bäst säljande och högst rankade actionserierna någonsin. Det har i sin tur lett till ett...



Loading next content