Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Death's Gambit

Death's Gambit

Dark Souls möter Castlevania och Shadow of the Colossus - gör dig redo att möta döden i Death's Gambit

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Ibland behövs inte mycket för att väcka ens intresse. En bild, en fras eller en ensam och efterhängsen ton är ibland allt som krävs för att få en att fastna i en form av plötslig och skräckblandad förtjusning. I fallet med indieliret Death's Gambit var det däremot en blandning av samtliga ingredienser som på en och samma gång fick undertecknad att tappa hakan i takt med att ens hype-o-meter våldsamt slog i taket. För när ett spel beskrivs likt Dark Souls (världens tredje bästa spel genom alla tider), levererar pixelmagi i världsklass och ackompanjeras av hemsökta toner, som verkligen får nackhåren att ställa sig i givakt, vet man att något speciellt är i görningen. För på förhand ser debutspelet från utvecklaren White Rabbits ut att vara något utöver det vanliga, och efter att du har läst dessa rader tror vi att ni kan komma känna samma sak.

Death's Gambit

Föreställ dig nämligen följande: du befinner dig på en vilt främmande planet där solljus och klara färger är en bristvara och naturen är fullkomligt överfylld av kolossala bestar och monstruösa varelser. Invånarna på denna medeltida och förpestade plats lider sedan av en släng av svårbotad odödlighet och det är ditt jobb som Dödens nyfunna högerhand att förkasta alla varelser till avgrunden där de så uppenbarligen hör hemma.

Detta är en annons:

Förvänta dig dock inte en enkel resa då vägen mot dödsriket är lika mycket kantad av smärta och ond bråd död, för dig som spelare, som de hiskeliga vidunder du ska befria från livets sorgfyllda kedjor. För Death's Gambit lyckas nämligen måla upp en bortglömd och förlorad plats på samma sätt som Miyazaki och From Software levererar i samtliga Souls-spel, och de där välgjorda miljöerna dryper sannerligen av en form av forntida storhetsglans som fått ruttna i skuggan av misär och ständigt elände.

Death's Gambit

Grafiken är sedan, som redan nämnt, pixelkonst i sin renaste form och att se alla detaljerade skräckfigurer torna upp sig på skärmen får en att minnas tillbaka när man spelade Castlevania: Symphony of the Night för alla första gången. Det är nämligen form av en beundransvärd skräck som väntar kring varje hörn, och när man ser liret i rörelse och låter de smidiga animationerna, som är dränkta av tyngd och känsla, spela upp sig framför ögonen blir det snudd på ännu mer beundransvärt att betrakta.

När man som exempel en gång bevittnar hur en hornprydd demon (som är dubbelt så stor som ens egen karaktär) svingar sina sylvassa klor mot ens krampaktiga sköldmur är det med en sådan intensiv kraftkänsla att man inte kan undgå att förstå stundens allvar och känna hur ens nervtrådar pulsera på helspänn. Det handlar nämligen, där och då, om instinkter och om snabba beslut och det gäller att vara på rätt sida om millisekunderna - en tvekan för mycket, och det är försent.

Detta är en annons:
Death's Gambit

Om du sedan inte har förstått det så utspelar sig Death's Gambit i två dimensioner då White Rabbit satsat på att skapa ett sidescrollande actionäventyr med lättare typer av rollspelsinslag. Spelet beskrivs sedan som en ickelinjär upplevelse på samma sätt som Dark Souls (igen!) där ett flertal olika vägar finns för dig som spelare att färdas över. Skulle du som exempel fastna någonstans under resans gång kan du alltid testa en annan, men troligtvis lika utmanande, stig att vandra på i jakten mot den svårfunna framgången. Death's Gambit sätter nämligen en stor vikt vid äventyrsaspekten och en annan stor del av detta är alla möten med spelets olika bossar som är utspridda runtomkring landet Leydia.

Death's Gambit

Studion berättar nämligen hur de verkligen vill att varje större batalj ska kännas unik och erbjuda en säregen spelbarhet i sättet man ska besegra dem. Av det vi sedan fick se av detta är att vissa sammankomster kändes som mer traditionella spelsekvenser där vass fingerfärdighet och precis tajming är av yttersta vikt samtidigt som andra större (riktigt, riktigt stora) och mer långsamma motståndare tvingade en att tänka om och hitta alternativa tillvägagångssätt.

En drabbning bestod till exempel av en spjutförsedd riddare som satt på en annan större (mycket större) plåtkämpe, och som spelare var man tvungen att klättra upp längsmed jättens bredsvärd (likt Shadow of the Colossus) för att komma åt dess svagheter. Och detta var inte ens spelets största fiende, inte ens i närheten. Vissa monster kan nämligen sträcka sig som en oändlighet upp i skyn och många gånger tvingas man använda spelets välbehövliga änterhake för att svinga sig upp längsmed odjurens sidor i sökandet efter ett sätt att fälla dessa farliga och vandrande berg.

Death's Gambit

Death's Gambit har förövrigt varit under utveckling sedan 2012 och även om det inte finns något exakt releasedatum i detta nu så är en preliminär lansering planerad till någon gång under 2017. Spelet är därtill än så länge enbart utannonserad till PC och Playstation 4, men utvecklarna hymlar samtidigt inte med det skulle kunna bli aktuellt med ytterligare format i framtiden. Det återstår helt enkelt att se, och överlag finns det en hel del frågetecken att rätta ut i fallet Death's Gambit.

För vi kan avslutningsvis inte säga med säkerhet om det kommer finnas multiplayer-möjligheter eller inte, eller om ett flertal olika karaktärsklasser kommer vara spelbara i den färdiga produkten. Vi vet inte heller hur den mörka storyn kommer presenteras i dess breda penseldag eller hur djupt rollspelselementen faktiskt lyckas sträcka sig. Men ibland behövs som sagt inte mycket för att väcka ens intresse.

En bild, en fras eller en ensam och efterhängsen ton är ibland allt som krävs för att få en att fastna i en form av plötslig och skräckblandad förtjusning, och Death's Gambit får oss sannerligen att fastna och vilja ha mer. Det var nämligen ett bra tag sedan vi längtade så mycket till att få möta vår undergång och lära oss av våra bittra och ständigt återkommande misstag. Med Deaths Gambit känner vi oss dock redo att återigen ställas mot våra rädslor och ännu en gång dö om, och om, och om igen.

Är du redo?

Death's Gambit

Relaterade texter

4
Death's GambitScore

Death's Gambit

RECENSION. Skrivet av André Wigert

André Wigert har fått en rättvis dos av superstryk i jungru-studions White Rabbits pixeltjusiga actionrollspel...

4
Death's Gambit

Death's Gambit

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Joakim Sjögren

Dark Souls möter Castlevania och Shadow of the Colossus - gör dig redo att möta döden i Death's Gambit



Loading next content