Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Project Cars 2

Project Cars 2 - Intryck från rallycrossen

Slightly Mad Studios tvåa lägger till smutsigt grus och gropiga vägar med rallycrossläget i Project Cars 2. Vi fick chansen att känna lite underlagen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Jag slängde på mig mina bästa körhandskar och gjorde ett nattligt besök i London för att få fingra lite på det nyligen utannonserade rallycross-läget till Project Cars 2, och passade även på att växla ett par ord med creative director Andy Tudor om spelet i allmänhet men också specifikt varför rallycrossen pulades in och vad det innebär:

"Rallycross som motorsport har blivit mycket populärt, speciellt förra året, och vi ser även ett intresse bland spelare. Det är snabbt, en tävling tar cirka fem minuter, jokervarvet lägger till dynamik som kan liknas vid spelglädjen i Mario Kart-spelen. Det är proppat med små bilar som konstant krockar med varandra, galna hopp och kurvor som gjorda för bredställ och som sagt - det är över på fem minuter - vilket gör det lättillgängligt. Sporten har massor av unga utövare men också gamla legender och bilarna är snabbare än Formel 1-bilar (de gör 0-100 kilometer i timmen på två sekunder). Stora varumärken som Monster och Red Bull står för sponsringen vilket hjälper till med att göra det storslaget. Det är spännande och vi kände att vi verkligen ville ha med det i spelet och att gå från rena asfaltstävlingar till rallycross är en bra övergång eftersom det är hälften asfalt och andra hälften grus".

Project Cars 2
Fövänta dig bredställ, smuts och höga hastigheter i rallycrossläget i Project Cars 2
Detta är en annons:

Jag frågade även hur balansen mellan simulator- och arkadracing ser ut: "Det vi har försökt göra är att skapa en balans mellan verklighet och tillgänglighet. Alltså, det ska kännas verkligt, se verkligt ut och så vidare men för lyckas med det ska rallycross köras med alla olika hjälpmedel avstängda vilket är alldeles för komplicerat för de flesta spelarna. Stänger du av allting kommer det med stor sannolikhet resultera i att din bil bara snurrar på platsen. Med det i åtanke beslöt vi oss för att skapa inställningen "Real" där du kan använda antispinn och stabilitetshjälp på de bilarna som har det medan bilarna som saknar sådant, men är bättre med hjälpfunktioner förblir utan. Rallycross som sport går mycket i sidled och det är roligt utan att kännas arkadigt. Det kommer exempelvis inte vara som Grand Theft Auto där du kan dra hårt i handbromsen och sladda runt hörn och så. I grunden handlar det om autenticitet men vi har samtidigt försökt göra det tillgängligt.

Hur fungerar detta i praktiken? Jag satte mig i en virtuell bil och tryckte plattan i mattan. Det började på asfalt med allt vad det innebär. När det blev dags för grusdelen hade jag förvisso förväntat mig en viss skillnad men jag var verkligen inte beredd på den skillnaden jag kände. Hjärnan måste verkligen växla upp (sorry!) för att anpassa sig efter underlaget. Som sagt, det var förväntat men det är inte före du känner skillnaden som den verkligen går att förstå.

Att exempelvis svänga på grus är en helt annan historia än att göra det på asfalt, det är såklart mycket lätt hänt att bilen hamnar i sladd, speciellt i höga hastigheter på grus. Efter ett katastrofdåligt första varv kom jag dock sakta in i flytet och lärde mig att anpassa hastigheterna korrekt och kunde gradvis öka hastigheten, även på gruset.

Grus medför förvisso potentiella avåkningar och hemska kraschar men en annan aspekt är möjligheten för bredställ. Få saker slår känslan av att komma in mot en skarp kurva i hög hastighet, slå lite lätt på handbromsen och sedan låta bilen glida i sidled genom svängen för att sedan trycka till ordentligt på gasen och se dammet yra bakom sig. Det här utbytet av att ta några chanser och bli belönad för det är ett mycket välkommet moment till spelet.

Detta är en annons:
Project Cars 2
Underlagen kommer kännas olika och Slightly Mad Studios har jobbat mycket med däckfysiken

En annan aspekt som kommer på köpet i rallycross är att grus som underlag är ganska ojämnt, vilket i sin tur resulterar i gropiga vägar. Vi snackar inte om galna stunthopp här men likväl hinder för dig som spelare att bemästra. Gillar du att ha kameran placerad vid motorhuven istället för bakom bilen blir det lite extra svårt att förutse och kompensera för detta. Det är en del som du måste lära dig för att bli riktigt skicklig och efter ett par rundor vet jag exakt hur jag ska köra för att få maximala fördelar (och samtidigt skapa problem för mina motståndare).

Däckfysik och känslan på olika underlag har givetvis fått sig en rejäl genomgång inför rallycrossen i Project Cars 2. Andy Tudor förklarar: "Vi har jobbat rejält mycket med det där. När vi startade projektet lades mycket tid ner på däckfysiken, det var även en punkt från det förra spelet vi hade en mycket kommentarer på. Det är såklart skräddarsytt för rallycrossen och förbättringar har gjorts med fjädring och andra aspekter också. Vi har även tagit riktiga rallyförare till hjälp för att hitta den rätta känslan, som vanligt"

För att sammanfatta: Rallycross är ett välkommet tillägg till Project Cars 2. Det skapar variation och lägger till lite mer oberäknat kaos än de mer metodiska asfaltstävlingarna och jag ser fram emot att få testa mina kunskaper på fler banor så snart spelet släppts.

Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2

Relaterade texter

Project Cars 2Score

Project Cars 2

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Slightly Mad Studios laddar om inför uppföljaren till 2015 års bästa racingspel och Petter har tillbringat fem dygn med sin Audi R8 LMS GT3...



Loading next content