Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Destiny 2

Vi har spelat Destiny 2

Bungie och Activision flög oss till LA för att spela Destiny 2 och Kim Orremark berättar nu exakt hur bra det verkligen verkar bli...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det finns två saker jag verkligen avskyr. Verkligen, verkligen, verkligen avskyr. Att flyga är en av de sakerna, men, står det Destiny 2 på menyn kan du räkna med att jag slänger mig på planet med samma ansiktsuttryck som Aldin har när han ska äta en buffé beståendes av fiskpinnar. Trött och jetlaggad till den milda grad att jag knappt vet om jag lever eller inte står jag ute i den stekheta Los Angeles-solen och väntar med spänning på att dörrarna till Jet Center ska öppnas och Destiny 2 ska visas upp i spelbar form för första gången någonsin. I det här läget är jag genuint nervös, inte bara för att det luktar flygbränsle överallt - jag vill verkligen att Destiny 2 ska se så pass bra ut som jag hoppas på. När jag åtta timmar senare lämnar lokalerna är jag inte bara nöjd, jag är övertygad om att Destiny 2 kommer bli riktigt bra.

Först och främst vankas det en timmes presentation. Den startar otroligt effektfullt med att grundpremissen för vad Destiny 2 handlar sätts direkt. Tornet i den sista säkra staden på jorden invaderas av den svinarga fienderasen Cabal och det är ingen halvmesyr till anfall heller. De sköldpaddsliknande utomjordingarna tycker att det är deras tur att få förvalta den mystiska kraft som mänskligheten har fått genom The Traveler (det stora klotet som hänger över staden) och de börjar därför bomba sönder allt. Ett tappert försök till försvar görs givetvis och vi får se gamla bekanta ansikten som Cayde-6, Ikora Rey och Zavala göra allt de kan. När bytet görs mellan mellansekvens och det faktiska spelet jublar hela publiken. Destiny 2 ser ut som Destiny, och det kommer visa sig att det inte nödvändigtvis är en dålig aspekt.

När jag väl får greppa tag om handkontrollen känner jag mig hemma nästan direkt. Det är ingen tvekan om detta är Destiny i grunden, både sett till utseende och känsla. Det som däremot blir uppenbart är hur pass mycket mer dynamiskt det känns. Hela stridszonen som jag befinner mig i andas av liv, det skriks i komradion, eld samt gnistor ligger tätt i luften och det finns en känsla av allvarligt hot påtaglig. Det känns som definitivt som Destiny men uppdraget "Homecoming" springer praktiskt taget cirklar runt allt liknande ur föregående spel. Från att hjälpa Zavala stå emot den inledande attacken med hjälp av hans Titan-bubbla till att se Ikora Ray slänga en nova bomb på ett anfallande rymdskepp till att stå öga mot öga mot antagonisten Gaul ger mersmak. Massor av mersmak.

Detta är en annons:
Destiny 2
En minigun? I Destiny? Jepp. Vapnet på bilden är ett exotisk automatgevär som skjuter snabbt som skabb
Destiny 2Destiny 2

Luke Smith, som är game director för Destiny 2, står även bakom den hyllade expansionen The Taken King som inledde det andra året för Destiny. Han berättar att Destiny 2 är en reboot och tanken är att det ska vara lika enkelt för någon som aldrig har spelat Destiny tidigare att komma in det likväl för någon som har investerat hundratals timmar: "Vi vill skapa en värld som du vill vara en del av, ett ställe som är intressant med fantastiska saker att göra oavsett vilket humör du är på. Det spelar ingen roll om du är en solospelare eller ute efter samarbete eller tävlingsinriktat spel, det kommer finnas aktiviteter som passar dig." Målet har alltså varit att bygga en värld som spelare vill tillbringa tid i. En värld proppad med saker att göra för varje typ av spelare. Oavsett om du gillar att spela med vänner eller själv kommer det att finnas aktiviteter för dig att göra. Själva strukturen på spelvärlden är kraftigt förändrad, de planeter som kommer att besökas massiva till storlek och innehåller mängder med saker att se och upptäcka.

På jorden får vi besöka "European Dead Zone" som enligt utsago är det största område som någonsin har funnits i Destiny, komplett med täta skogar, ett underjordiskt grottsystem och en Red Legion-bas att ta över. Vi kommer också besöka Titan, en av Saturnus månar, som helt och hållet saknar landmassa. Nessus är en planet som robotuslingarna Vex nästan har konsumerat helt och förvandlat hela stället till en maskin. Vi får även se Io, den sista planeten som The Traveler besökta innan dess kollaps började. Vi får inte se något av det här på plats men visst låter det som att Destiny 2 är har en mer öppen spelvärld än sin föregångare, komplett med skatter och en karta du kan använda för att lokalisera dig.

Detta är en annons:
Destiny 2
Många av de olika färdigheterna från förra spelet känns igen, även om de är omarbetade
Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Det uppdraget som visas upp, kallat Homecoming, är även det jag senare får spela från kampanjen. För någon som har investerat mycket tid och många långa timmar i Destiny går det snabbt att komma igång med att panga Cabal-skallar. Destiny 2 spelas nästan exakt på samma vis som förra spelet, men givetvis finns det ett par nya spelmekaniker inbakade. Just nu är återkomsten av två av de gamla subklasserna bekräftade ("Striker" till Titan och "Gunslinger" till Hunter) samt tre helt nya (mer om dessa om en stund). De gamla klasserna har dock genomgått en liten makeover och dessutom fått en helt ny egenskap per klass att komplettera granat och närstridsattack med.

Exempelvis har Hunter-klassen "Gunslinger" fått en typ av undanmanöver att använda i prekära situationer (tänk dig evade-hoppet på klassen "Nightstalker"). "Striker"-klassen till Titan har fått en skyddande vägg som sättas upp och den nya Warlock-klassen "Dawnblade" kan skapa ett helande energifält på plats. Färdigheterna går även att modifiera med två olika alternativ, exempelvis kan det redan nämna helande fältet bytas ut mot ett som tillåter dig och dina medspelare att dela ut extra mycket skada i stället. En extra egenskap per klass lägger faktiskt till en helt ny dimension till Destiny 2 och det blir mer aspekter att tänka på när du så småningom ska sätta ihop det perfekta raid-laget.

"Dawnblade"-klassen är den enda nya vi får testa och den är som sagt för Warlock. Granaterna är desamma som i den gamla "Sunsinger"-klassen och de olika varianterna för att hoppa är alla bekanta. Superattacken består av ett brinnande svärd som tillåter maximal prygling i mycket högt tempo, gärna från luften. De andra två nya specialattackerna som visades var Titan-klassen "Sentinel" som är baserad på elementtypen void. Tänk dig Captain America så förstår du exakt. Skölden används till att kasta på fiender som är dumma nog att stå ivägen samt till skydd när läget kräver det. Arcstrider är den nya Hunter-klassen och den påminner mycket om "Arcblade"-klassen från första Destiny, åtminstonde sett till de delarna som sågs under presentationen.

HQ
HQ

Även om klasserna för det mesta är bekanta har uppgraderingssystemet fått sig en rejäl makeover, det är simplifierat och många av valen du kunde göra innan är nu helt bortblåsta. Istället tycker Bungie att du ska hålla dig till en av de två färdiga mallarna som har skapats, det är i sig inget problem eftersom det förmodligen var få som faktiskt var inne och pillade i sina klassinställningar efter uppgraderingarna slutade men visst tar det bort känslan av att ha kontroll över sin klass och det hela blir istället lite mer casual. Värt att notera att versionen vi fick spela på plats inte är densamma som kommer släppas i september och i princip allt kan ändras innan dess.

Efter kampanjuppdraget får jag testa på en ny strike, "The Inverted Spire", och precis som i fallet med kampanjuppdraget känns det igen som en Destiny-strike, men en av de bättre. Här får jag slåss mot Vex och Cabal genom enorma stridsfält och gigantiskt galna industriborrar (!) för att tillslut möta en riktigt intressant boss. Bungie experimenterar mer och mer med mekaniker än tidigare och även en hel del plattformssegment och borta är den gamla "spring till ett rum, döda allt, repetera"-strukturen, i alla fall här. Hur utbyggt eller hur många Strikes som kommer finnas i det färdiga spelet vet vi i dagsläget inte.

En sak som har blivit helt förändrad är hur vapen hanteras i spelet. Inte hur det hanteras rent spelmässigt utan snarare hur vapen katogeriseras och vilka krutpåkar du kan använda när. Tidigare har indelningen varit ganska simpel och rättfram, det fanns tre olika huvudgrupper med flera underkategorier i varje grupp. Ville du ha en pistol, en hagelbrakare och ett raketgevär på dig samtidigt var det fritt fram. Nu delas vapen istället in i "Kinetic" "Elemental" och "Power". I de två första kategorierna kan du ha samma typer av vapen med skillnaden att i "Elemental"-gruppen finns det vapen med just olika typer av element-skada (Solar, Arc och Void). Det är alltså fullt möjligt att rocka två automatkarbiner samtidigt, om du vill. I "Power" hittar vi alla vapen som praktiskt taget kan döda med skott. Sniper-gevär, hagelbössor, raketgevär och så vidare. Det betyder i klartext att raketgevär och snipers använder samma ammunition vilket skapar en hel del intressanta omväxlingar, speciellt i multiplayer. Åtminstone två nya vapentyper finns i Destiny 2, submachineguns och granatkastare där det första är tänkt som ett närstridsvapen och en granatkastare är... ja, en granatkastare, ingen vidare förklaring krävs. Det är fullt möjligt att det finns fler typer i de färdiga spelet men det var dessa två jag fick chans att testa på plats.

Destiny 2
Att säga att Destiny 2 ser ut som första Destiny vore inte att ljuga, men, det är klart snyggare och mycket mer dynamiskt
Destiny 2
Kärt återseende av en Cabal-slusk, här med bly på väg mot pannan

Innan vi ger oss in på förändringarna i spelets tävlingsinriktade spellägen tänkte jag berätta hur Bungie har löst det ständigt återkommande problemet med matchmaking. I Destiny är det svåraste (och bästa) innehållet belagt till slutet av spelet. "End game content" som det så fint heter. Här ingår raiderna samt Trials of Osiris och till viss del spelets Nightfall-strike. Problemet med de spellägena är att endast 50% av alla som spelat Destiny någonsin har spelat dem och det är såklart någonting Bungie vill ändra på. Istället för regelrätt matchmaking implementeras det någonting som heter "Guided Games". Detta verktyg kommer tillåta ensamma spelare att söka reda på klaner som har öppna platser inför en viss aktivitet och sedan skicka en förfrågan om att gå med. När du letar efter en grupp kommer du kunna läsa klaninformation och förhoppningsvis hitta en som ser ut att passa din spelstil. På det här sättet vill Bungie eliminera lite av den fientlighet som kan uppstå på så kallade "Looking for Group"-sidor och vanlig matchmaking.

Luke Smith beskriver det såhär: "Du kommer ha kontroll över de spelare som ansluter till ditt spel. Det vi vill lösa är fientligheten människor i mellan, vi vill att alla ska visa upp sin bästa sida och vi behöver ett system som tillåter det. Det görs genom klanflaggor, klannamn och beskrivningar vilket kommer leda till att du säger "Det där är någon jag vill spela med."

"En sak vi inte nämnde under presentationen är Guardian Oaths som vi ber dig att ingå i när du ansluter dig till Guided Games. Om du är i klanen har du en skyldighet mot den personen som ansluter, de kanske aldrig har spelat den aktiviteten som ni ska starta och det blir din uppgift att vägleda dem korrekt. Du ska hjälpa dem och samtidigt visa upp vad en bra Guardian är. Är du den som ansluter fungerar det lite som när du är på middag hos någon, hur skulle du bete dig då? Jag visar upp min bästa sida till skillnad från när jag äter hemma, med bara händerna."

Har du en klan som hjälper andra spelare kommer ni även att tilldelas belöningar av olika slag och ju mer ni gör för andra ju mer får ni tillbaka. Exakt hur det kommer fungera vet vi inte ännu men det låter onekligen som den absolut bästa lösningen för den här typen av spel. Alla som har försökt spela en raid med totala främlingar utan vare sig vett eller mikrofon vet exakt vilken huvudvärk det kan skapa.

Destiny 2
Den nya striken "The Inverted Spire" imponerar med bra tempo och spännande mekaniker
Destiny 2Destiny 2

Då är det äntligen dags för hårdnackad multiplayer. Den kanske mest oväntade händelsen under hela presentationen var när det tillkännagavs att all typ av spelare mot spelare (PvP) kommer att ske fyra mot fyra från och med nu, det presenterades med genom att visa upp det nya spelläget "Countdown" som är ett rundbaserat läge där ett lag ska anfalla genom att plantera en bomb och det andra försvara eller desarmera. Rundan kan även avslutas genom att hela motståndarlaget tillintetgörs. Du har ett liv per runda men du kan bli återupplivad av en lagmedlem, men det kan bara göras fyra gånger per runda.

Det påminner lite om Counter-Strike och fungerade ypperligt. Det blir ganska lätt att förstå varför de har valt att stanna på fyra mot fyra då det blir mer personligt och intensivt, dessutom kan alla kartor i spelets balanseras perfekt till alla spellägen på det sättet. Jag spelade ett oar matcher som var riktigt roliga, även om det fortsatt känns som Destiny, var fyra mot fyra något helt annorlunda, på ett bra sätt. Hur det ser ut i framtiden med spellägen och spelarantal får vi se men jag frågade Luke Smith om både Iron Banner och Trials of Osiris och det verkar vara någonting som kommer att återvända, exakt hur det kommer att se ut är vet vi dock inte ännu:
"Trials of Osiris kommer till Destiny 2 men det är annorlunda mot vad det är idag."
Enligt Luke Smith.

Destiny 2
Det känns som att utrymmet för varje slagfält har blivit något större - vilket bara är till spelets fördel
Destiny 2
Dags för superslakt. Den nya subklassen "Dawnblade" till Warlock är kraftfull och snabb

Som du säkert känner till kommer Destiny 2 även komma till PC och den versionen fanns på plats att testa. Hur kändes det, undrar du? Helt otroligt underbart, svarar jag. Det var en omställning för mig att spela med mus och tangentbord men flytet som ges med 60 låsta bildrutor per sekund (det färdiga spelet kommer vara helt olåst) slår konsolerna på fingrarna så det ekar om det. De grafiska detaljerna mellan versionerna skiljde sig inte särskilt mycket på plats men då var PC-versionens grafikinställningar sätta till 4K och medium. Varför konsolerna (även Pro och Scorpio) kommer vara låsta till 30 bildrutor förklarades med: "På Playstation 4 Pro använder vi kraften till 4K native-upplösning, kraften räckte inte till för 60 bildrutor per sekund. När det gäller Destiny 2 på PC vill vi att upplevelsen ska tilltala PC-entusiaster vilket betyder olåst bilduppdatering, ställbar FoV (field of view), anti aliasing och fler partiklar. Hela paketet med vad vi tror entusiaster vill ha."

Destiny 2 känns oehört bekant, men, som jag skrev i början, det är inte nödvändigtvis en dålig sak. Det som de allra flesta är rörande överens om är att spelbarheten i Destiny var nästintill perfekt, det var allt annat runt om som haltade lite i början. Innehållet, berättelsen och karaktärsutvecklingen till exempel. Destiny 2 känns sådär svinigt bra, tight spelkontroll, roliga vapen och ett vertikalt spelsätt. Det vi fick se av berättelsen, både i kampanjuppdraget och i mellansekvenser lovar gott och utforskningen på de olika planeterna kan bli riktigt intressant.

Om det är så bra som det verkar, det får tiden får utvisa, men Bungie verkar ta i från tårna utan att förändra den grund som är så lätt att förälska sig i. Du vet uttrycket: "Laga inte det som är helt?" Lite så känns det. Senare i sommar kommer det en beta och efter det är det bara ett par ynka månader kvar, jag var exalterad redan innan och kan inte påstå att jag känner någon oro inför Destiny 2 i dagsläget.

Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Relaterade texter

2
Destiny 2: ShadowkeepScore

Destiny 2: Shadowkeep

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim snörade på sig rymdpjucken och återvände till månen för att ta sig an starten av det tredje året i Destiny 2...

4
Destiny 2: Black ArmoryScore

Destiny 2: Black Armory

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Det första innehållet till Destinys årliga content-paket är här och lämnar en hel del att önska för den som inte älskar att grinda...



Loading next content