Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII

Vårt utsända team fick en privatvisning av kampanjen i kommade Call of Duty: WWII, och baserat på vad de såg lovar återkomsten mycket gott...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Årets upplaga av Call of Duty slog ned som en bomb (om man, med tanke på sammanhanget, får använda det uttrycket) då det visades upp tidigare i år. Allt tissel och tassel om seriens återkomst till dess rötter visade vara sanna och i och med det kommer även kampanjen ta mer plats än i tidigare delar. Vi fick, under ledning av Glen Schofield och Michael Condrey, en kort demonstration av en del av kampanjen. Innan herrarna visade själva spelet gick de igenom vilka inspirationskällor som funnits vid utvecklingen av just kampanjen.

Call of Duty: WWII
Av det vi hittills sett ser skjutandet realistiskt och härligt tungt.

De berättade att man fokuserat på den första infanteridivisionen (First Infantry Division) och där lagt extra vikt på den internationella blandningen (det vill säga, då soldater från olika länder gick ihop under kriget). Själva berättandet ska i sin tur skifta mellan olika soldaters perspektiv och därmed skildra flera livsöden (ungefär som under introt i Battlefield 1). I nuläget är det dock oklart exakt hur många olika soldater som kommer vara spelbara, men oavsett så är det skönt att se att flera olika historier tas upp och behandlas med den respekten de förtjänar. Självklart har man lagt manken till och gjort ordentlig research för att ge en sådan rättvis och realistisk bild som möjligt.

Avsnittet vi fick se utspelade sig i en liten by där spelaren var tvungen att ta sig upp till ett kyrktorn. Det användes som utkikspunkt och strategisk placering för angrepp av inkommande fiendetrupper. Geväret avlossade några skott men det dröjde inte länge innan tyngre fiendeeld hade decimerat kyrkan till en hög av oigenkännligt bråte. Det visades inte mycket till berättande under just den här sekvensen men likväl speglades utvecklarnas vision om att inte spara på den nakna, råa hemskhet kriget innebar - när kyrkan kollapsade fick vi se hur en soldat som kom till undsättning fick både sin axel, och sitt huvud, bortsprängt.

Detta är en annons:
Call of Duty: WWII
Ett större fokus på skildring av olika soldaters livshistorier känns efter Battlefield 1 som en väldigt lockande frukt.

Vad gäller ryggraden i varje förstapersonsskjutare, just skjutandet, såg det med skarpa knallar efterföljandes skotten, både tungt och tillfredsställande ut. Nu är det väldigt svårt att avgöra om det innebär en likvärdig känsla när man själv spelar det, och då vi själva inte fick sitta bakom spakarna kan vi bara döma av det vi såg. Intrycket förstärktes dock då spelaren bemannade en stationerad kulspruta och skickade iväg salva efter salva. Han vilade ena handen på pipan och den skakade våldsamt vid eldgivning. Låt oss hoppas att det, när det släpps, känns lika gediget som det nu ser ut.

Att jämföra den grafiska stilen med de senaste upplagorna är inte att göra det rättvisa (bortsett från karaktärsmodellerna). Istället för ljusare futuristiska färger får vi här en något gråare och subtilare palett. Kyrkan exempelvis, såg ut ungefär som vi väntat oss och när fienderna bokstavligt talat satte hela stället i lågor, så reflekterades eldens lågor i de blodstänkta väggarna av det som en gång var kyrkans förmodade samlingsplats, på ett trovärdigt och ett snudd på ilande vis.

En annan detalj som vi märkte, och som säkerligen kan komma väl till pass när maskingevären stämmer in i sina hjärtskärande sång, är hur en allierad när som helst kan kasta en förbandslåda. Detta skedde framför oss och vi misstänker att det här är något som enbart är möjligt på nära håll. Vi fick i samma ögonblick se hur en annan soldat stupade och hur spelaren drog denne bakom skydd. Vi hoppas att den funktionen lämnas kvar då det kan ge en nytt djup åt det annars invanda "healing"-systemet.

Detta är en annons:
Call of Duty: WWII
Grafiken liknar inte direkt fjolårets Call of Duty: Infinite Warfare.

Quick Time Events är finns också med, men lugn! Av demon att döma är dessa inte så involverade eller särskilt många för den delen. Det krävdes inte heller ett enkelt knapptryck utan du var tvungen att dra en specifik ikon till rätt ställe och trycka vid exakt rätt tillfälle, som då spelaren undvek en fallande kyrkklocka. Då var man tvungen att guida en specifik knapp inom ett område medan tiden runt om saktade ned. Misslyckades man krossades man av klockan.

Call of Duty: WWII
Assistans kommer spela stor roll. Som det ser ut i nuläget.

På det stora hela var vi imponerade av det som visades, och det som vi såg var mycket välkommet. Framför allt det hemska som nästan måste sitta, om man nu ämnar återskapa den faktiska fasan så ordentligt som möjligt. Då det var en demonstration för oss kan just den delen mycket väl ha varit polerad till döddagar, men trots det känns det som Call of Duty på allvar är på väg tillbaka till det som en gång etablerade, och under dess tidiga år definierade, serien. Lägg till lite polering för att göra det anno 2017 och du har ett spel som, trots att det inte uppenbarligen tillför något revolutionerande, kan vara något att hålla på radarn.

Relaterade texter

0
Rise Nation blev CWL Anaheim 2018-mästare

Rise Nation blev CWL Anaheim 2018-mästare

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

Under helgen har vi varit på plats i Anaheim (Kalifornien) för att täcka Call of Duty World League i Convention Center, och mästare blev till slut Rise Nation efter att...



Loading next content