Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Halo 3

Halo 3

Bungie har visat Halo 3, eller dess multiplayer närmare bestämt, och vi har bestämt oss för att ta reda på vad som är på gång

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Få spel är så efterlängtade på redaktionen som Bungies kommande Halo 3. Därför tänkte vi göra en djupdykning i ämnet - eller nämare bestämt dess multiplayer - för att ta reda på vad som är på gång, vad som kommer att förändras, hur spelet kommer att se ut och om Bungie kommer att klara av att leva upp till föregångarna.

En av de största förändringarna från Halo till Halo 2 var att Master Chiefs så pålitliga Assault Rifle hade bytts ut mot en Battle Rifle. Orsaken var att Bungie inte var riktigt kände sig nöjda med balansen i det första spelet där pistolen snabbt blev alla hard core-fantasters förstahandsval. Assault Rifle betedde sig som en ganska fladdrig kulspruta som egentligen hade mer gemensamt med en israelisk Uzi, snarare än en riktig automatkarbin.

Därför gjordes Assault Rifle om till det mer pricksäkra Battle Rifle som endast kunde spotta ur sig treskottssalvor, samt att SMG infördes. Sistnämnda var visserligen aningen svagare än Assault Rifle, men man kunde å andra sidan ha två åt gången. Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre, resonerade Bungie och har till Halo 3 återigen dammat av klassiska Assault Rifle. Vad man var missnöjd med i Halo 2 var att dual wield (två vapen) tog för stor plats och att alla mindre vapen var praktiskt taget värdelösa på egen hand. Det nya Assault Rifle har bättre räckvidd, det är mer precist men känns verkligen som en riktig automatkarbin. Dessutom har det 32 skott istället för 60. Vapnet är tänkt att vara startvapen på varje ny bana, och i rätt händer kommer man som spelare att kunna klara sig alldeles utmärkt med det.

Halo 3
Detta är en annons:

Även plasmasvärdet har gjorts om. Visserligen var det inte så överlägset i multiplayer att det kunde kallas direkt obalanserat, men på vissa banor var det onekligen en kamp om att först av alla komma över det för några snabbdödande hugg. Därför kommer det i Halo 3 att fungera på precis samma sätt som i själva storyn i Halo 2, nämligen att energin kan ta slut i det. Dessutom kommer man fortfarande inte att kunna bära svärdet och ett annat vapen samtidigt.

Nå, mer intressant än dessa justeringar är såklart de helt nya vapnen. Brutes kommer att ha en stor roll i Halo 3 och med deras enorma plasmakunskaper har de en helt egen spännande arsenal farligheter. Ett av dessa är Spiker, vilken påminner lite om klassiska Needlern. Spiker är dock en renodlad plasmakulsprutepistol (använd det ordet nästa gång du spelar "Hänga gubbe" vettja) och ett komplement till övriga småvapen.

Ett annat nytillskott är Spartan Laser, ett sorts mellanting mellan prickskyttegevär och raketkastare främst tänkt att användas mot fordon. Genom att låsa fast siktet på sin motståndare i runt tre sekunder, avfyras en dödlig lasersalva som förvandlar det tänkta målet till skrot. Det sista riktigt avgörande vapnet som visats är Spike Grenades, vilka påminner lätt om granaterna från Gears of War. Tänk en medeltida spikklubba som man kastar istället för slåss med. Den fina med Spike Grenades är att de har riktad verkan. Du kan alltså kasta en sådan framför en flyende motståndare, bara för att få det taggiga fanstyget att sprängas rakt i hans ansikte framifrån. Klart lömskt, men kräver en del träning.

För den som spelat Halo 2 hundratals timmar är spelkontrollen näst intill lika naturlig som att andas. Därför kommer det kanske som en chock att Bungie gjort några större förändringar denna gång. Den svarta/vita knappen till Xbox-kontrollen Controller S var som bekant svåra att använda snabbt, vilket ju åtgärdats till Xbox 360. Därför har hela vapenanvändandet flyttats upp till de nya bumperknapparna LB/RB. Med ett kort tryck laddar man om sin bössa och ett längre tryck gör att man byter ut sitt vapen.

Detta är en annons:

Det innebär att X-knappen skulle ha blivit arbetslös, vilket dock Bungie nekar till. X-knappen kommer att göra något radikalt, något så hemligt att Bungie faktiskt inte vill tala om det ännu av rädsla för att bli kopierade innan spelet är ute. För folk som gillar Internetrykten finns sådana som påstår att Master Chief kommer att ha ett enklare jetpack i Halo 3, vilket låter honom flyga kortare bitar. Andra rykten talar om att man denna gång kommer att kunna ligga ned, medan andra menar att Master Chief nu bär med sig en energisköld liknande de som Jackals-fienderna släpar runt på. Den som ser får lever, eller vad man nu brukar säga.

Tyvärr kommer botar heller inte att finnas med i Halo 3, vilket är något folk som inte spelar på Xbox Live brukar efterfråga. Men att göra en bra bot med hög artificiell intelligens tar mycket tid och Bungie vill inte lägga ned tid, resurser och programmerare på det utan fokuserar hellre på mer innehåll och att finaslipa andra multiplayerdetaljer för att göra dem sådär Halo-perfekta. Man kommer heller inte att kunna spela med är 16 personer, trots att prestandan medger det. Banor anpassade för exempelvis 32 personer måste designas på ett helt annat sätt än de från 1-16 spelare. Därför gör Bungie banor som ska vara roliga hur många man än är, istället för att dedicera ett fåtal banor till ett större antal spelare.

Halo 3

Med den extra kraften i Xbox 360 kommer man för övrigt denna gång att kunna se alla de vapen man bär med sig på sin Master Chief. Det gör att den som bär ett plasmasvärd på ryggen kommer att ha svårt att locka till sig sina motståndare, även fast de inte har vapnet framme. En liten men välkommen förändring som verkligen kommer att göra stor skillnad.

Annars måste man säga att av det som Bungie visat upp av Halo 3 hittills i multiplayer, är det lite mer grafiskt spartanskt än vad man kunde tro. Visst är det klart snyggare än Halo 2 och visst ser det ännu bättre ut i rörelse, men efter att ha tillbringat de senaste veckorna med Gears of War hade vi såklart högre förväntningar. Bungie säger dock att Halo 3 inte ens är i alfastadiet ännu och att spelet kommer bli betydligt snyggare längre fram. Och med tanke på hur pass snygga och tekniskt imponerande de två tidigare Halo-spelen var för sin tid, kan vi inget annat än tro på vad de säger.

En annan detalj som förändrats rejält är att många multiplayerbanor nu helt saknar tydliga gränser. Det är som enorma öppna banor där man kan springa helt fritt. Ja, eller skulle kunna i alla fall, för Bungie har nesligt nog monterat upp automatiska, fruktansvärt pricksäkra maskingevär. De har som uppgift att skjuta ned den arme krake som inte tror på krig och bestämt sig för att fly fältet.

Med denna lösning hoppas Bungie att allt fuskande som varit i både Halo och Halo 2 där folk trixat sig till platser där det inte är meningen att de ska kunna vara. Nu finns helt enkelt inga sådana billiga gömställen och man får nöja sig med det som Bungie tänkt sig. Energibarriärer är ytterligare en ny detalj för Halo 3-spelare att stifta bekantskap med. Vissa banor har baser skyddade med dessa, vilka spelare glatt kan passera, men inte kasta granater eller skjuta igenom. På det sättet blir Capture the Flag långt mer taktiskt än att bara vräka in granater för att sedan hämta flaggan.

Dessutom finns en rad andra spelsätt, bland annat Ninja Oddball som ger kraniebäraren extra krafter som supersnabbhet eller kanske oändligt med ammunition. På det sättet kommer kraniet byta ägare mindre ofta och kräva mer samarbete. Detta med extra krafter kommer också att nyttjas i fler spelsätt som Flag Tank, vilket är vanlig Capture the Flag men med en flaggbärare som är helt försvarslös men tål enorma mängder stryk.

Bland de banor som Bungie visat, och som vi sannolikt kan vänta oss från det multiplayer-demo som släpps i vår, märks bland annat mäktiga Snowbound med dess vidsträckta ytor samt High Ground. Sistnämnda utspelar sig i en backe, där banans försvarare håller till högst upp i ett fort, medan anfallarna mödosamt får kämpa sig uppåt. En spännande idé i sig, men Bungie har såklart tänkt steget längre och dessutom utrustat banan med gott om hemliga gångar.

Men även banan Valhalla förtjänar att nämnas, och kanske är den mest intressant, trots att den egentligen innehåller minst nytt. Det är nämligen den tredje inkarnationen av klassiska Blood Gulch från Halo: Combat Evolved, samma bana som hette Coagulation i Halo 2. Här gör den efterlängtade fyrhjulingen Mongoose ATV premiär, den visades redan då Halo 2 var på gång men ströks av oklar anledning i sista stund. På Valhalla får du i alla fall köra detta vansinnesfordon som egentligen endast är avsett för transport. Att pricka den med ett raketgevär är rysligt svårt, så snabb är den och det gäller att vara på helspänn så man inte blir överkörd utan att riktigt fatta vad som egentligen hände. Lyckligtvis finns Spartan Lasers, som jag skrev om tidigare, som är perfekta för att ta ut dessa.

Halo 3

Bungie har lyssnat på Halo 2-spelarnas önskemål fullt ut för att göra Halo 3 så njutbart som möjligt via Xbox Live. Nu finns långt fler rankinglistor och vill du specialisera dig på ett visst spelsätt på en viss bana med speciella vapen, så kan du göra det. Dessutom finns möjlighet att spara sina matcher direkt till hårddisken, så du kan visa dina vänner hur du klådde störiga amerikaner och hånskrattande fransmän med 25-0 i en regelrätt dödsmatch. Bungie ger även alla Halo 3-spelare en bokstavs- och nummerkombination liknande amerikansk militär ranking som kommer att synas tydligt ovanför varje spelares huvud. På det sättet ska det bli lättare att snacka med folk man inte känner istället för att bara kunna identifiera dem genom deras emblem.

Sammantaget verkar Halo 3 påminna mer än Halo 2 än vad vi kanske hade trott. Det är liksom mer av allt, bättre balanserat och såklart snyggare. Men Bungie menar att man inte behöver laga något som inte är trasigt, utan satsar istället på att göra det redan perfekta om möjligt ännu mer finslipat. Bungie har inte gjort oss besvikna tidigare och lär heller inte göra det nu, särskilt som de denna gång dessutom lovar ett riktigt slut på den ännu superhemliga storyn. Vi håller tummarna för att Halo 3 lever upp till våra skyhögt ställda förväntningar och kan bara konstatera att de faktiskt är på rätt väg för att leverera ännu ett mästerverk.

Halo 3Halo 3Halo 3Halo 3
Halo 3Halo 3Halo 3Halo 3
Halo 3Halo 3Halo 3Halo 3

Relaterade texter

Halo 3Score

Halo 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Dags för den tredje och avslutande delen i Bungies episka sciene fiction-saga om de enorma ringvärldarna

10 vs 10: Halo & Halo 3

10 vs 10: Halo & Halo 3

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Chefredaktör Hegevall delade ut betygen 10/10 till både Halo: Combat Evolved samt Halo 3 och försöker nu klargöra vilket av dessa fantastiska spel han gillar bäst...

1
Halo Classic är tillbaka denna vecka

Halo Classic är tillbaka denna vecka

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

Ultimate Gaming Championship (UGC) meddelar att de inlett ett samarbete med 343 Industries, Showboat Hotel, CRDA, InGame Esports och Atlantic City Sports Commission - för...

Såhär ser Halo 3 ut till Xbox One X

Såhär ser Halo 3 ut till Xbox One X

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi visste redan att i runda slängar 150 Xbox One-spel på ett eller flera sätt kommer förbättras till Xbox One X. Men nu visar det sig att det inte bara är Xbox One-titlar...



Loading next content