Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Vad roligt att någon väckte liv i den här gamla tråden.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar henkess:
Funderar på låna brorsans kettlebell dock alltid kul testa nått nytt. Ligger på bra vikter gör du. Tack för länkerna ska kika upp det! Kör du något kosttillskott?

Om du funderar på att köra med kettlebells kan jag rekommendera följande övningar:
Kettlebell get up/turkisk get up.
Kettlebell swing.
Kettlebell clean + press.
Kettlebell windmill.
Kettlebell snatch.
Have fun mate
Som svar på din fråga, nej jag kör inget kosttillskott. Försöker nästan undvika ätbara träningsprodukter såsom gainers, shakes, protein bars och allt vad som finns. Dels för att det är dyrt men också för att....jag har liksom inte behövt det. Försöker äta allsidigt och mycket, samt unna mig så ofta som jag vågar.
  • 0
Citerar DanneBR:
Om du funderar på att köra med kettlebells kan jag rekommendera följande övningar:
Kettlebell get up/turkisk get up.
Kettlebell swing.
Kettlebell clean + press.
Kettlebell windmill.
Kettlebell snatch.
Have fun mate
Som svar på din fråga, nej jag kör inget kosttillskott. Försöker nästan undvika ätbara träningsprodukter såsom gainers, shakes, protein bars och allt vad som finns. Dels för att det är dyrt men också för att....jag har liksom inte behövt det. Försöker äta allsidigt och mycket, samt unna mig så ofta som jag vågar.


Tackar för tipsen får kika upp på youtube Kan vara kul att komplettera lite med kettlebell som avslutning på något pass. Jasså ja det låter ju bra. Jag hade inga val är hard gainer svårt gå upp i vikt, så kört mycket gainer. Även skulle aldrig ha tid att pricka mina 3000-4000 kcal som jag behöver för att gå upp i vikt. Sedan tycker jag det blir lite roligare att ladda upp med pwo inför träning, då jag egentligen inte gillar träna så mycket.

För du antecknar på vilket datum du höjer vikter, så du kommer ihåg? Eller kör du lite på måfå? Det där med att du kör ibland tunga och ibland lätta vikter gör jag typ aldrig, kanske man ska testa på lite mer. vad är anledningen till att du gör det? Är det för mer styrka då du kör få reps, och mer volym då du kör tyngre och fler reps?
  • 0
Citerar henkess:
Det är ingen myt, allt efter 10 reps ger inte mycket.

Därför som bodybuiilder-eliten (Olympia-gossarna) mosar massa pass med högreps-set:s då, i guess. Du förlitar dig på gamla 80-talssanningar om styrketräning, som inte längre stämmer.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Citerar Petter:
Det är ingen myt, allt efter 10 reps ger inte mycket.
Därför som bodybuiilder-eliten (Olympia-gossarna) mosar massa pass med högreps-set:s då, i guess. Du förlitar dig på gamla 80-talssanningar om styrketräning, som inte längre stämmer.


Du menar sådana som går på steroider, som kan få resultat av att träna med 5kg vikter typ? Petter håll dig till det du kan spel.. Vi som inte fuskar kan inte träna som "eliten" vi måste göra på riktigt sätt, för att kunna bygga optimalt med volym. Det fungerar inte att jämföra sig med såna som kör steroider..det får man lära sig den hårda vägen.
Jag har iaf. lärt mig att:

1-6 reps ger styrka och viss hypertrofi
7-15 ger hypertrofi ÄNDRAT: och viss styrka
och allt däröver bygger mest muskeluthållighet.

Det går som jag förstår det att bygga muskler på ännu högre reps också, men eftersom man måste göra så pass många reps innan det ger en muskelnedbrytande (och därmed senare en muskeluppbyggande) effekt, så blir det en onödigt smärtsam upplevelse. Då är det bättre att hålla sig till 8-12 reps fördelat på 3-5 set och totalt 40-60 reps.

Detta är den information jag läst på träningslära.se, styrkelabbet, t-nation, bodybuilding.com m fl.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Citerar henkess:
Vi som inte fuskar kan inte träna som "eliten" vi måste göra på riktigt sätt, för att kunna bygga optimalt med volym. Det fungerar inte att jämföra sig med såna som kör steroider..det får man lära sig den hårda vägen.


Sant, men den hårda gränsen du drar går inte vid tio. Jag testade 20 reps vilket kändes helt värdelöst. Men att 15 inte skulle bygga tror jag inte. Vad som är optimalt för en själv är kanske något helt annat.

Citerar Krysslåda:
Detta är den information jag läst på träningslära.se, styrkelabbet, t-nation, bodybuilding.com m fl.


Absolut, med brasklappen att 7-15 också också ger viss styrka och 1-6 ger viss hypertrofi.
I slutändan så är den totala träningsvolymen viktigare. Den blir ju lägre låg på lägre repsomfång med samma sätt också.

Citerar Krysslåda:
Då är det bättre att hålla sig till 8-12 reps fördelat på 3-5 set och totalt 40-60 reps.


Med en vettig veckovolym som stegrar eftersom. Håller med. Om man bara vill bygga dvs.



Jag kör själv sällan byggarpass som sagt. Har svårare att motivera mig att träna enbart för utseende. Så idag blir det lågreps i bänk, som vanligt en måndag. Med rygg och förhoppningsvis mage. Kanske kör snedbänk med hantlar efter bänken för att få in lite volym.
Citerar Ribcage:
Citerar Krysslåda etta är den information jag läst på träningslära.se, styrkelabbet, t-nation, bodybuilding.com m fl.

Absolut, med brasklappen att 7-15 också ger viss styrka och 1-6 ger viss hypertrofi.
I slutändan så är den totala träningsvolymen viktigare. Den blir ju lägre låg på lägre repsomfång med samma sätt också


Ja, precis. Givetvis ger 7-15 reps även ökning i styrka. Missade att skriva det.
Och kommer man upp i hög totalvolym med låga reps så bygger det ju såklart muskler också.

Men har läst att CNS (centrala nervsystemet) tränas betydligt mer på låga reps, vilket även det bidrar till ökningar i styrka. Dvs. man får ut mer av den muskelmassa man redan har. Kan inte detaljerna så ribcage eller någon annan kan gärna få utveckla eller ev. påpeka om jag har fel.

Själv kör jag oftast 8-12 reps eftersom jag tycker det känns skönast. Styrkeökningarna kommer ju ändå, bara lite långsammare. Inbillar mig att det är lättare att skada sig på låga reps men vet inte om det stämmer (tror att ev. svagheter man har i kroppen visar sig mycket mer på låga reps än på medelhöga "En kedja är inte starkare än sin svagaste länk" osv.).
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Här är en intressant artikel på ämnet:
https://www.strongerbyscience.com/hypertrophy-range-fact-fiction/

Citerar Krysslåda:
man får ut mer av den muskelmassa man redan har. Kan inte detaljerna så ribcage eller någon annan kan gärna få utveckla eller ev. påpeka om jag har fel.


Absolut. Och harvar man enbart på med lågreps så får man nog inte ut optimal styrka heller då du behöver en muskelökning utöver att förbättra nervsystemet. På samma sätt som lågreps förbättrar dina högreps, och det aktiverar olika muskelfiber så att variera bör vara optimalt.

Citerar Krysslåda:
Inbillar mig att det är lättare att skada sig på låga reps men vet inte om det stämmer (tror att ev. svagheter man har i kroppen visar sig mycket mer på låga reps än på medelhöga "En kedja är inte starkare än sin svagaste länk" osv.).


Jao, jag tror det mesta är just att man går nära fail och får dålig teknik. Men på högre vikter antar jag att skaderisken ökar också oavsett. Då jag fått ont i axlar och liknande är det inte på höga vikter utan på höga reps. Eller att jag under lång tid kört lite för hårt.
  • 0
Citerar Ribcage:
Sant, men den hårda gränsen du drar går inte vid tio. Jag testade 20 reps vilket kändes helt värdelöst. Men att 15 inte skulle bygga tror jag inte. Vad som är optimalt för en själv är kanske något helt annat.

Jag kör själv sällan byggarpass som sagt. Har svårare att motivera mig att träna enbart för utseende. Så idag blir det lågreps i bänk, som vanligt en måndag. Med rygg och förhoppningsvis mage. Kanske kör snedbänk med hantlar efter bänken för att få in lite volym.


Gick träningspasset bra då? Kör imorn jag, sömnen är åt skogen. Antar pga av vintern och mina kosttillskott.

Enligt tester man läst så är allt efter 10 reps är mer för muskeluthållighet. Skillnaden mellan 10-15 resp är inte så stor för det ska vara värt göra 15 reps. Finns fler fel med 15 reps kan jag tycka. Först och främst så tar övningarna mycket längre tid, vi snackar då kanske 15x3 istället för 10x3. Det är alltså 45 reps totalt, då har vi problem nummer två. Klarar man så många reps så kör man på för låg vikt. Bättre då att köra med tyngre vikter så man precis klarar ca 10x3. Evuentuellt kanske gå till ca 12x3 en gång då för att sedan genast höja vikter. Men det beror på även vad för övningar det gäller. I mitt fall där jag inte kör så mycket ben övningar, och för att bygga mest volym så tror jag ca 8-10x3 är optimalt. 15 reps känns på tok för mycket för dom flesta övningarna. Även om det såklart inte är dåligt att göra 15 reps.

Orkar man 15x3 så är det bra. Alla tränar vi olika, så länge som det ger resultat så är det ju bra också
  • 0
Citerar Ribcage:
Här är en intressant artikel på ämnet:
https://www.strongerbyscience.com/hypertrophy-range-fact-fiction/
Intressant, hörde något liknande av mamma som hade sett "Medicin med Mosley" tror jag.

Citerar henkess:
Först och främst så tar övningarna mycket längre tid, vi snackar då kanske 15x3 istället för 10x3.


Det tar väl marginellt längre tid. 5 reps tar ju typ 30 sekunder till att göra, max.
Så jag skulle snarare säga tvärtom. Att köra låga reps tar längre tid förutsatt att man vilar lika länge mellan varje set. Kör man 6 reps och vill komma upp i säg 40 reps totalt så tar det ju praktiskt taget dubbelt så lång tid som att köra 12 reps. Själva träningen i sig går ju ganska fort. Det är all vila mellan seten som äter tid enligt mig.

Jag försöker iofs superseta med någon annan övning medan jag vilar men känner ändå att jag vill vara fräsch när jag gör nästa set så brukar ändå vila en kort stund efter den andra övningen som jag supersetat med.

Jag kör annars höga reps (12:or eller ev. mer) när jag kör övningar där jag försöker söka efter muskelkontakt typ. omvända flies, hantellyft åt sidan, flies och möjligen triceps pushdown eller bicepscurl.
På basövningar som typ hantelrodd, militärpress och bänkpress kör jag praktiskt taget alltid 8-10 reps.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar henkess:
Gick träningspasset bra då? Kör imorn jag, sömnen är åt skogen. Antar pga av vintern och mina kosttillskott.


Jo, gjorde en stabil fyra på 110 i bänken, sen ett par treor och sen några teknikset på 100 kg.
Efter det snedbänk med hantlar 10-12 reps och sen mage. Fick duga.

Citerar Krysslåda:
jag skulle snarare säga tvärtom. Att köra låga reps tar längre tid förutsatt att man vilar lika länge mellan varje set.


Håller med. Därför blir mina bänkpass lite väl långa. Även marklyftpassen tar lång tid då jag aldrig gör höga reps där. Lång vila också pga hög vikt.

Citerar Krysslåda:
På basövningar som typ hantelrodd, militärpress och bänkpress kör jag praktiskt taget alltid 8-10 reps.


Hade varit najs att köra så ett tag och bara fokusera på att lägga på mig massa. Men jag har ju såna pass också.
  • 0
Citerar Krysslåda:
Det tar väl marginellt längre tid. 5 reps tar ju typ 30 sekunder till att göra, max.
Så jag skulle snarare säga tvärtom. Att köra låga reps tar längre tid förutsatt att man vilar lika länge mellan varje set. Kör man 6 reps och vill komma upp i säg 40 reps totalt så tar det ju praktiskt taget dubbelt så lång tid som att köra 12 reps. Själva träningen i sig går ju ganska fort. Det är all vila mellan seten som äter tid enligt mig.

Jag försöker iofs superseta med någon annan övning medan jag vilar men känner ändå att jag vill vara fräsch när jag gör nästa set så brukar ändå vila en kort stund efter den andra övningen som jag supersetat med.

Jag kör annars höga reps (12:or eller ev. mer) när jag kör övningar där jag försöker söka efter muskelkontakt typ. omvända flies, hantellyft åt sidan, flies och möjligen triceps pushdown eller bicepscurl.
På basövningar som typ hantelrodd, militärpress och bänkpress kör jag praktiskt taget alltid 8-10 reps.


Beror på hur tungt man lyfter kanske, brukar lyfta så jag precis klarar av typ 10x3, då blir dom extra totalt 15repsen väldigt jobbiga och tar mig lång tid extra att klara. Jo vilan mellan seten äter tid för mig också, därför jag inte hinner med mer än 4 övningar på ca 1 timme. Många som kör för lätt hinner säkert 8 övningar haha. Men under vilan passar på dricka lite god bcaa, ger lite bättre återhämtning, väldigt god också.

Samma här basövningar hantelrodd, militärpress och bänkpress kör jag också alltid alltid 8-10 reps.Vill man få kontakt kan det säkert vara bra köra fler som du sa.

Tycker du att superset tar bra eller? Jag kör aldrig sånt känns inte som det passar in för mig, men säkert roligt att göra.
  • 0
henkess: Brukar avsluta med superset. Maximal känsla av att få ur sig det sista innan man hoppar in i duschen. Oavsett kroppsdel. Men bestämt mig för att lira så en vecka med fokus på att vara mer intensiv. Veckan efter kör jag tunga pass, och så fortsätter det.
  • 0
Citerar henkess:
Tycker du att superset tar bra eller? Jag kör aldrig sånt känns inte som det passar in för mig, men säkert roligt att göra.
Det är väl mest för att spara tid som jag kör superset. Om jag t ex. kör bänkpress så supersetar jag med att köra omvända flies med hantlar medan jag vilar från bänken. Tycker det fungerar bra att superseta en basövning med en isoleringsövning där jag fokuserar på att få muskelkontakt.

Citerar Ribcage:
Hade varit najs att köra så ett tag och bara fokusera på att lägga på mig massa. Men jag har ju såna pass också.
Tycker jag blir så trött (eller snarare utmattad) av att köra låga reps. Antar att jag är ovan.

Det är b la. därför som jag föredrar 8-12 reps omfånget. Känns inte för tungt men inte för lätt heller. Tycker jag ökar på bra i styrka ändå även om jag inte ökar på i samma takt som när jag var nybörjare såklart.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Tycker jag blir så trött (eller snarare utmattad) av att köra låga reps. Antar att jag är ovan


Jo, är väl en vanesak. Men sen måste du också vila mellan set ordentligt på högre vikter. Idag blev det treor i marklyft. Avslutade med en femma på samma vikt jag gjorde mina tunga på. Efter det rygg och biceps. Riktigt bra pass.
  • 0
Citerar Ribcage:
Jo, är väl en vanesak. Men sen måste du också vila mellan set ordentligt på högre vikter.
Jadå, vilar oftast minst 3 minuter mellan varje set.

Citerar Ribcage:
Efter det rygg och biceps. Riktigt bra pass.


Skönt, gick sådär för mig. Har blivit lite förkyld så kände mig lite svagare än vanligt. Ska nog vila imorgon och träna på fredag istället.

Vilka övningar blev det?
Jag körde militärpress, bicepscurl och dumbbell pullovers igår. Har du testat den sistnämnda? Jag har tränat den 5 ggr nu (körde straight arm pulldown i kabelmaskin tidigare) och tycker den tar bra. Den är lite märklig eftersom det är både en latsövning och en bröstövning i ett. Tydligen en vanlig övning bland kroppsbyggare innan 90-talet.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Vilka övningar blev det?


Vi har en bra ryggmaskin som är i stort sett tvärtom bänkpress så den körde jag många set på. Sen stångcurls och hammercurls. Borde väl kört en chinsliknande övning men min axel smärtar lite i det läget så tar det lite lugnt.

Pullovers är en av få övningar jag inte har gett en chans faktiskt. Skullcrushers är det närmsta jag kommer. Känner att jag har hyfsade lats men kan ju testa den ändå.
  • 0
Citerar Ribcage:
Vi har en bra ryggmaskin som är i stort sett tvärtom bänkpress så den körde jag många set på.
Roddmaskin av något slag?

Citerar Ribcage:
Pullovers är en av få övningar jag inte har gett en chans faktiskt. Skullcrushers är det närmsta jag kommer. Känner att jag har hyfsade lats men kan ju testa den ändå


Axeln kan vara ett problem om du kör pullovers. Man får se till att ha armarna lätt böjda när man kör den, annars läggs vikten på axlarna och då kan man nog få axelproblem. Jag körde lite för raka armar de första gångerna och då fick jag lätt ömmande axlar. Beroende på teknik kan man också få den att ta mer eller mindre på latsen/brösten.
Men övningen är lite speciell och efter de första gångerna var jag redo att dissa den men eftersom den är så pass använd av professionella kroppsbyggare så har jag fortsatt att ge den en chans och jag tycker faktiskt den känns bättre ju fler gånger jag testat den.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tänkte jag kunde visa mina olika träningspass som jag växlar mellan.
Har delat upp dem i tre varianter och kör det varannan dag utspritt på en vecka. Försöker träna varje muskelgrupp minst 2 ggr i veckan varav 1 gång "primärt" och 1 gång "sekundärt".

Pass 1:
Hantelrodd/kabelrodd 6 set alt. 4 set och 2 set latsdrag, 8-10 reps

Någon form av magövning vanligtvis situps med viktskiva bakom nacken i situpsbänk, raka resp. sneda, 4 + 2 set, 10-12 reps

Triceps extensions 4 set, 10-12 reps

Pass 2:
Bänkpress/sittande bröstpress 4 + 2 set, 8-10 reps. Kör de två sista seten i sittande Hammer Strength-bröstpressmaskin där man kan ta ut sig ordentligt så kan bli fler än 10 reps där också.

Omvända flies med hantlar eller i kabelmaskin 4 set, 12 reps

Utfallssteg/benböj/benpress beroende på humör, 6 set och 8-10 reps

Pass 3 kör:
Militärpress alt. sittande hantellpress 5 set och 8-10 reps

Bicepscurl i någon form, 4 set och 10-12 reps

Dumbbell pullovers, 4 set 10-12 reps

Jag kör alltid två uppvärmnings-set på lägre vikt på samtliga övningar. Passen tar ca.70-80 min minuter vardera.
Som ni ser är det lite discovarning med ben endast en gång i veckan, men jag rättfärdigar det med att jag joggar 3 ggr i veckan också.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Roddmaskin av något slag?


Ja, man lägger på viktskivor på vardera sida. Går att köra en arm i taget.

Citerar Krysslåda:
eftersom den är så pass använd av professionella kroppsbyggare så har jag fortsatt att ge den en chans och jag tycker faktiskt den känns bättre ju fler gånger jag testat den.


Jo, kanske i framtiden när jag är friskare i axeln då.

Citerar Krysslåda:
Som ni ser är det lite discovarning med ben endast en gång i veckan, men jag rättfärdigar det med att jag joggar 3 ggr i veckan också.


Man behöver inte köra mer ben än man känner för. Jag är jäkligt dålig på ben på sistone. Från att ha något år kört flera gånger i veckan. Tävlar man inte och tränar för sin egen skull är det bara lägga upp hur man känner för tänker jag. Mina marklyft tar väl på ben visserligen och jag brukar se till att göra utfall och raka mark och sådär ibland med. Det är mest böj det blivit lite av.


Det är snarare bänk du kör lite av jämfört med mig. Men det är ju min favoritövning så jag ser till att köra den två gånger i veckan, och så rätt många set.
  • 0
Citerar Ribcage:
Det är snarare bänk du kör lite av jämfört med mig.
Tänker att bröstet blir tränat i dumbbell pullovers och även lite i militärpressen samt kabelrodd/hantellrodd också så ser ingen anledning att köra bänk mer än en gång i veckan.
Körde 6 set bänk förut men har de senaste 5 gångerna jag tränat bänk kört Hammer strength-bröstpressmaskin (en som man lägger vikter på sidan om) och tyckte den var väldigt skön. Har man mycket mjölksyra och är trött (som jag brukar vara efter 40 reps bänk) är det skönt att kunna vila några sekunder i bottenläget innan man gör nästa rep men ändå träna på en vettig vikt.

Tänkte göra ett seriöst försök på att klara 130 kg i bänkpressen nästa gång också så nu när jag ev. nått den milstolpen känns det inte lika viktigt att nöta bänk heller. Har klarat 125 kg sedan tidigare och gjorde en 10:a på 95 kg sist jag tränade så borde inte vara någon omöjlighet. Måste bara bli frisk först.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Tänker att bröstet blir tränat i dumbbell pullovers och även lite i militärpressen samt kabelrodd/hantellrodd också så ser ingen anledning att köra bänk mer än en gång i veckan.


Ah, det finns väl olika skolor på det där och folk svarar olika på olika träning. Har själv ökat som mest när jag kört RSR som är tre gånger i veckan. Nu kör jag två gånger, en med låga reps och en med höga. Blivit rätt stark på kort tid med det så kommer att fortsätta.

Har som mest gjort en 11a på 95 tidigare, borde ta en tia nu. Men hade tänkt gå ner och köra sexor och öka lite i taget. Börjar på bekväma 100 och jobbar mig upp till PB. Har lagt in lite hantlar på sistone så det blir rätt hög volym. Kanske väl hög.

Enligt denna så svarar folk i snitt bäst på mellan 12 och 20 set bröst i veckan
https://renaissanceperiodization.com/chest-training-tips-hypertrophy/
Jag går nog inte över det, men ibland är jag kanske lite väl högt. Det är dock för hypertrofi och styrkelyftare kan dra iväg långt fler än så, men de kör ju lägre reps generellt och kör inte nära fail då.
  • 0
Citerar Ribcage:
Enligt denna så svarar folk i snitt bäst på mellan 12 och 20 set bröst i veckan
Jag kommer väl upp i typ 10 set bröst plus militärpress och hantelrodd så borde väl kunna säga att jag är uppe i 12 set iaf.

Totalvolymen i REPS är iaf 6*10 + 4*12 = 108 reps per vecka plus militärpress och rodd som sagt så tror det är fullt tillräckligt volym för att fortsätta att bygga muskler. Inte optimalt men ganska nära.

Att bero på bröstövningar, vad tror du om den här övningen då? Landmine chest press heter (den första som visas i videon)

https://www.youtube.com/watch?v=omTvjcic-Yg

Något du testat?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Att bero på bröstövningar, vad tror du om den här övningen då? Landmine chest press heter (den första som visas i videon)


Säkert bra, inte testat. Känns som en blandning av cable cross och hantelpress/flyes.

Igår testade jag på kul med kloss i bänken. Lite ovan men gjorde en femma på 110 då helt utan problem så det var skoj. Annars sexor några på 100 vanlig bänk och avslutade med en tia på 90.

Utöver det blev det lite axelpressar i maskin och latsdragmaskin med smalt grepp. Mest skonsam för min axel inbillar jag mig. Och så lite sidohantlar för axlarna.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!