Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Citerar sparx:
henkess: Brukar avsluta med superset. Maximal känsla av att få ur sig det sista innan man hoppar in i duschen. Oavsett kroppsdel. Men bestämt mig för att lira så en vecka med fokus på att vara mer intensiv. Veckan efter kör jag tunga pass, och så fortsätter det.


Kanske blir testa superset någon gång, inte blivit så mycket träning sista tiden då jag har grova sömnproblem som jag måste lösa först.

Citerar Krysslåda:
Tänkte jag kunde visa mina olika träningspass som jag växlar mellan.
Har delat upp dem i tre varianter och kör det varannan dag utspritt på en vecka. Försöker träna varje muskelgrupp minst 2 ggr i veckan varav 1 gång "primärt" och 1 gång "sekundärt".


Pass 1:
Hantelrodd/kabelrodd 6 set alt. 4 set och 2 set latsdrag, 8-10 reps

Någon form av magövning vanligtvis situps med viktskiva bakom nacken i situpsbänk, raka resp. sneda, 4 + 2 set, 10-12 reps

Triceps extensions 4 set, 10-12 reps

Pass 2:
Bänkpress/sittande bröstpress 4 + 2 set, 8-10 reps. Kör de två sista seten i sittande Hammer Strength-bröstpressmaskin där man kan ta ut sig ordentligt så kan bli fler än 10 reps där också.

Omvända flies med hantlar eller i kabelmaskin 4 set, 12 reps

Utfallssteg/benböj/benpress beroende på humör, 6 set och 8-10 reps

Pass 3 kör:
Militärpress alt. sittande hantellpress 5 set och 8-10 reps

Bicepscurl i någon form, 4 set och 10-12 reps

Dumbbell pullovers, 4 set 10-12 reps

Jag kör alltid två uppvärmnings-set på lägre vikt på samtliga övningar. Passen tar ca.70-80 min minuter vardera.
Som ni ser är det lite discovarning med ben endast en gång i veckan, men jag rättfärdigar det med att jag joggar 3 ggr i veckan också.


Riktigt bra schema, ser ut som mitt schema ungefär. Simpelt men bra övningar som ger bra. Körde först militärpress på samma dag som bänkpress, men det blev bara för jobbigt. Benen tränas ändå i vissa övningar så du gör rätt. Incline Chest Press hade jag velat lägga til på mitt schema, men jag kör enbart hemma. Så möjligheten finns inte tyvärr. Dumbbell pullovers är ingen övning jag hade gjort dock, känns ganska läskig och skaderisken hög. Har testat men känns inte som den tar något på bröstpartiet, som jag antar den är tänkt till. Även fick ont i nacken av övningen. Tror tekniken är otroligt viktig i den övningen och att köra med lätta vikter på den.

Landmine Chest Press såg jag du nämnde, den övningen gillar jag. Känns som den tar bra.
  • 0
Citerar Krysslåda:
Tänkte göra ett seriöst försök på att klara 130 kg i bänkpressen nästa gång också så nu när jag ev. nått den milstolpen känns det inte lika viktigt att nöta bänk heller.



Har du hunnit testa?
  • 0
Citerar Ribcage:
Citerar Krysslåda:Tänkte göra ett seriöst försök på att klara 130 kg i bänkpressen nästa gång också så nu när jag ev. nått den milstolpen känns det inte lika viktigt att nöta bänk heller.


Har du hunnit testa?
Nej, är fortfarande förkyld så stod över gårdagens träningspass. Får se om jag tränar imorgon annars kör jag på torsdag. Men tänker nog inte maxa första passet efter förkylningen heller, utan skjuter på det en till två pass, så jag är säker på att jag är i form. Blir isf tidigast på söndag jag provar att maxa oavsett om det står bänk på schemat eller inte.

Tänker också testa 127,5 kg innan jag provar 130 kg. Men det beror på. Tar jag 127,5 kg lätt så kanske jag testar 130 kg direkt efter.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Blir isf tidigast på söndag jag provar att maxa oavsett om det står bänk på schemat eller inte.


Okej, är nog vettigt. Jag är bara lite småsnorig nu så tränar på som vanligt. Gjorde ett par tvåor på 115 igår men hade nog orkat en trea. Annars lågreps så treor på 110 och efter det några set hantelpress på snedbänk.

Vet inte hur jag ska lägga upp träningen nu mot jul. Jag kommer kanske inte kunna träna så mycket jag vill då vi får tillökning snart. Så det blir inga nya program utan ska försöka hålla någon typ av progression. Jag börjar närma mig all time personbästa nu så det känns bra iallafall.

Citerar Krysslåda:
Tänker också testa 127,5 kg innan jag provar 130 kg. Men det beror på. Tar jag 127,5 kg lätt så kanske jag testar 130 kg direkt efter.


Svårt det där. För jag tänker ibland att jag är rädd att trötta ut mig på vikterna innan. Men det är ju både tråkigt och onödigt att maxa på en alldeles för tung vikt om man inte är nära.

Som mina reps på 115 kg idag kan det också kännas helt olika. Det första på 115 kändes det hur lätt som helst. Snabba fina reps. Däremot andra set så var det som att jag fick längre lyftväg, kändes mycket jobbigare då. Så det kan skilja så från set till set hur bra det går.

Utöver det ökar jag inte så snabbt i vikt längre. Minskade idag t.ex. Måste äta ordentligare. Både protein och kalorier.
  • 0
Citerar Ribcage:
Vet inte hur jag ska lägga upp träningen nu mot jul. Jag kommer kanske inte kunna träna så mycket jag vill då vi får tillökning snart.
Aha, trevligt. Hur bor ni? Bor ni i hus och har rum över så kan ni ju alltid köpa en bänk och skivstång så att du slipper gå hemifrån. Kanske ha det i garaget om ni inte har plats inne.

Citerar Ribcage:
Svårt det där. För jag tänker ibland att jag är rädd att trötta ut mig på vikterna innan.
Tänker att folk som tävlar i styrkelyft brukar göra tre maxlyft per tävling så det borde man kanske själv fixa också. Fast man är ju iofs inte på deras nivå...

Enligt one-rep-calculator från bodybuilding.com så ska jag ta 127 kg om jag klarar 95 kg 10 ggr (vilket jag klarade senast innan jag blev förkyld). Så 130 kg är kanske att hoppas på för mycket. Därför tänker jag inte vara så viktkåt och försöka på 127.5 kg först. 130 kg borde ändå inte vara långt borta. Borde fixa det inom en månad tycker jag.

Citerar Ribcage:
Utöver det ökar jag inte så snabbt i vikt längre. Minskade idag t.ex. Måste äta ordentligare. Både protein och kalorier.
Samma för mig. Jag har tagit 120 kg för typ 5 år sedan men har därimellan inte tränat så mycket styrketräning utan mest joggat, hoppat rep och slagit på slagsäck. Har tränat ganska seriöst men lite okontinuerligt i ca 1 år nu (med några månader uppehåll i december-mars) och har ökat från ca 105 kg i bänk till 125 kg, med snabb uppgång i början och långsammare ju längre jag tränat.
Vill klara 130 kg eftersom det enligt styrkestandard på www.exrx.net för någon som väger 90 kg innebär att man är vältränad. Lite som att springa milen under 40 minuter ungefär.
Jag väger eg 94 kg (är dock lång - 191 cm - så det är ingen stor övervikt eller så), så borde väl eg. klara lite mer än det. Så någonstans 130-135 kg vill jag åtminstone klara.

Vad gäller protein så käkar jag ett havre- och ärtprotein från BetterYou, två skopor morgon och kväll varje dag. Lite dyrare än typiskt vassleprotein men tycker det känns fräschare att äta vegetariskt. Tycker många vassleprotein har någon eftersmak av gammal ost.
Käkar mest proteinpulver för att hålla nere kalorierna. Ska jag käka samma mängd mat så kommer jag gå upp i vikt och det vill jag inte.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Gick halvtungt i marklyft igen. Lyfte 170 kg utan problem men vågar inte gå tyngre. Måste få in mer mark eller åtminstone teknikpass eller stärkande övningar för marken. Kanske köra ett pass med åttor för att bygga upp lite muskler i ryggen. Går sällan över 5 i mark.

Citerar Krysslåda:
Aha, trevligt. Hur bor ni? Bor ni i hus och har rum över så kan ni ju alltid köpa en bänk och skivstång så att du slipper gå hemifrån. Kanske ha det i garaget om ni inte har plats inne.


Bor litet men fint. Knappt så vi har plats med lillan när hon kommer. Jag har hantlar, ab-roller, yogamatta och handtag för hemmaträning sen. Har hyfsat nära till ett utegym också, men bor nära stan så riktiga gymmet är ungefär lika nära.

Citerar Krysslåda:
Samma för mig.


Jag syftade mer på kroppsvikt där. Jag går gärna upp till 90 nu om det innebär att jag tar ett nytt PB t.ex. Men det kommer jag inte hinna. 180 lång så jag är inte så spinkig ;)

Citerar Krysslåda:
Vad gäller protein så käkar jag ett havre- och ärtprotein från BetterYou, två skopor morgon och kväll varje dag. Lite dyrare än typiskt vassleprotein men tycker det känns fräschare att äta vegetariskt.


Kan vara så. Jag äter vanlig whey med kreatin i. Oftast bara en gång per dag.
  • 0
Citerar Ribcage:
Kan vara så. Jag äter vanlig whey med kreatin i. Oftast bara en gång per dag.


Är det värt att köra en kur med kreatin eller? Har några burkar hemma, men aldrig riktigt känt att jag behövt.
  • 0
Citerar Ribcage:
Gick halvtungt i marklyft igen. Lyfte 170 kg utan problem men vågar inte gå tyngre. Måste få in mer mark eller åtminstone teknikpass eller stärkande övningar för marken. Kanske köra ett pass med åttor för att bygga upp lite muskler i ryggen. Går sällan över 5 i mark.
OK, själva vikten säger mig inte så mycket. Tränar inte marklyft själv och har aldrig gjort. Har fått för mig att det är en ryggknäckarövning om man har dålig teknik, men kan såklart vara bra för att bygga styrka om man gör den rätt. Vad är en respektabel vikt i marklyft? 200 kg?

Citerar Ribcage:
Jag syftade mer på kroppsvikt där. Jag går gärna upp till 90 nu om det innebär att jag tar ett nytt PB t.ex. Men det kommer jag inte hinna. 180 lång så jag är inte så spinkig ;)
Aha! Ja, väger du närmare 90 kg på 180 cm utan att vara tjock så är du ju redigt bitig.

Citerar Ribcage:
Kan vara så. Jag äter vanlig whey med kreatin i. Oftast bara en gång per dag.
Har som du kanske förstår testat vassleprotein men får verkligen pina i mig det. Har inte testat alla märken eller smaker såklart men sedan jag testade ärt- och havreprotein så har jag insett att jag hellre äter det eftersom det inte har samma konstiga eftersmak. Dessutom är det sötat med stevia och känns därför inte lika sliskigt. Nackdelen är väl att det är dyrt. 320 kronor för 1 kg, men Life eller svensktkosttillskott.se brukar ha rabatt och ger 3 för 2 så då har jag bunkrat. Vassle kan man ju däremot få för typ 100 kr kg.

Tänkte köra mitt första gympass sedan i lördags, imorgon. Fick tyvärr förhinder ikväll men det var nog bara bra för är fortfarande lite snörvlig. Var ute och joggade igår kväll och det gick bra och gym är ju inte lika ansträngande som löpning heller så borde gå bra tycker jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Vad är en respektabel vikt i marklyft? 200 kg?


200 är en sån där gräns ja. Men marklyft är så mycket mer styrka än teknik kan jag tycka, jämfört med bänk och annat. Går inte att fuska upp vikten. Lyftet är godkänt bara du får upp den i stort sett. Psykiskt jobbig övning. Sen är ju vissa extremt grundstarka i att plocka upp saker och lyfter 150 som om det var inget trots att de inte kör övningen. Sån är inte jag, kämpar och sliter.

Enligt denna är det 200 för advanced. Som att ta 133 i bänk. På 85kg kv då.
https://strengthlevel.com/strength-standards/deadlift/kg#standardsMale

Jag har lyft 180 för några år sedan, borde orka det i år men tar det nog först nästa pga livet.


" Ja, väger du närmare 90 kg på 180 cm utan att vara tjock så är du ju redigt bitig."

Och knappt något är på benen ;)



Citerar Krysslåda:
Tänkte köra mitt första gympass sedan i lördags, imorgon. Fick tyvärr förhinder ikväll men det var nog bara bra för är fortfarande lite snörvlig. Var ute och joggade igår kväll och det gick bra och gym är ju inte lika ansträngande som löpning heller så borde gå bra tycker jag.


Ja känner du inte något i halsen så är det bara köra på, resonerar jag. Har själv varit snorig och sådär rätt mycket, men inte haft i halsen och då kunnat köra på hela vintern.

Igår blev det sexor på 102,5 i bänk. Det var nästan max kändes det som. Gick därefter ner på 100 och sedan 80. Där gjorde jag 12 och 13 reps för att få in lite volym. Sen axlar och lite lite mage.

Är sugen på att köra ett pass imorgon med ben och lättare mark.
  • 0
Körde bänkpress/bröstpress, omvända flies och benpress igår. Gick sådär. Den här förkylningen vägrar ge med sig känns det som. Egentligen borde jag kanske vila men vill ju inte.

Bänken körde jag först fyra uppvärmningsset: stången, 40 kg, 60 kg, 80 kg några snabba reps vardera vikt.
Sedan testade jag 95 kg och gjorde en 9:a, följt av en 8:a och till sist en 10:a på 90 kg.
Därefter körde jag, eftersom jag kände mig svag, Hammer Strength Iso-lateral wide chest press fyra set. Tycker den tar riktigt bra på bröstmusklerna alltså. Dorian Yates föredrog tydligen den framför vanlig bänk för att bygga bröst.

Efter det körde jag fyra set omvända flies, 12 reps och avslutade med fyra set benpress 12, 11, 10, 10 djupa reps på 225 kg. Antingen var det för att jag fortfarande är förkyld eller så hade jag druckit dåligt, men mina lår krampade ihop fullständigt efter fjärde setet och jag kunde knappt gå på dem. Är ju en discogymmare av rang så mina ben får ju sällan jobba. Är helt förstörd i benen idag.

Kände mig, trots ett ganska bra pass, inte riktigt återhämtad som sagt och det känns segt att man inte riktigt är pigg när man ska till att träna. Har hållit på såhär i 2.5 vecka nu.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Kände mig, trots ett ganska bra pass, inte riktigt återhämtad som sagt och det känns segt att man inte riktigt är pigg när man ska till att träna. Har hållit på såhär i 2.5 vecka nu.


Hade jag varit dig hade jag aldrig kört så hårt, om man har något virus i kroppen. Däremot hade jag tränat men inte alls lika hårt. Bara underhållstränat tills man är frisk så trappar man upp rätt fort sen. Tror det kan stjälpa mer än det hjälper. Men det är ju upp till dig det.

Ska köra strax jag, blir till att höja på bicepscurl prova på 53kg 10x3, är svag i den övningen. Föredrar helt klart curl stång dock än rak stång för biceps/rodd. Med rakstång får jag riktigt ont i handlederna.

Läste att du inte ville gå upp i vikt, för att du väger bra redan. Men finns det inte chans att du i princip stannar i muskelutvecklingen om du inte bulkar? För mig så blir det väldigt marginella skillnader skulle jag tippa på när jag bulkat klart. Dom enda som år efter år kan lägga på sig mer och mer muskelmassa är dom som fuskar. Vi övriga stannar efter ett tag, framförallt då man är klar med bulk och hamnat på maxvikter. Men hoppas på man kan få till lite mer definierade muskler när jag bulkat klart sen iaf även börja köra lite tråkig cardio.
  • 0
Citerar henkess:
Hade jag varit dig hade jag aldrig kört så hårt, om man har något virus i kroppen. Däremot hade jag tränat men inte alls lika hårt. Bara underhållstränat tills man är frisk så trappar man upp rätt fort sen. Tror det kan stjälpa mer än det hjälper. Men det är ju upp till dig det.


Nja, jag har kört fyra styrkepass och två joggingrundor de senaste tre veckorna. Så jag har verkligen inte kört hårt. Har försökt vila så att jag är frisk men jag har börjat träna lite för tidigt och på så sätt förskjutit förkylningen. När jag märkt att jag blivit sämre så har jag vilat igen och väntat i tre dagar och försökt träna efter det.

Nu i lördags var det en hel vecka sedan jag senast styrketränade och jag tänkte att jag borde vara återhämtad vid det här laget. Hade bara lätt rinnsnuva men inget i halsen eller trötthetskänsla i kroppen så tänkte att det borde gå bra. Körde dessutom bara tre set i bänkpressen och resterande set i Hammer Strength-maskinen. Omvända flies är en övning som träffar en liten muskelgrupp så den är inte så ansträngande. Men tänkte faktiskt skippa benpressen och det borde jag väl ha gjort eftersom mina ben protesterade, men det är oftast just ben som jag skippar så kände att jag inte tänker göra det den här gången. Var lite vårdslöst av mig men jag kände inget de första tre seten utan det var först på sista setet som benen krampade ihop fullständigt.

Citerar henkess:
Ska köra strax jag, blir till att höja på bicepscurl prova på 53kg 10x3, är svag i den övningen. Föredrar helt klart curl stång dock än rak stång för biceps/rodd. Med rakstång får jag riktigt ont i handlederna.
53 kg skulle jag säga är en riktigt bra vikt i bicepscurl. Kör själv på den vikten (50-55 kg) och jag tycker inte det är särskilt vanligt att se folk som tränar med samma vikt eller mer, åtminstone om man pratar om strikt utförande, på det gym jag tränar på. Så att du skulle vara svag är ju helt nonsens.

Citerar henkess:
Läste att du inte ville gå upp i vikt, för att du väger bra redan. Men finns det inte chans att du i princip stannar i muskelutvecklingen om du inte bulkar?
Nja, som jag förstår det så ska det fungera att bygga muskler på kalorijämvikt också, bara att det ev. tar längre tid.

https://www.youtube.com/watch?v=F0DybznWPAU (första punkten på listan)

https://tyngre.se/Artiklar/Det-går-att-bygga-muskler-och-tappa-fett-samtidigt-på-stort-kaloriunderskott/

https://www.youtube.com/watch?v=s8x6omc8ImM

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165641 King Grub är en av de mest kunniga användarna på kolozzeum.com och påstår han (tillsammans med många fler) att det är fullt möjligt att bygga på jämvikt så tror jag på det. Så jag går gärna upp i vikt, bara det inte är fett och det är såklart fullt möjligt. Något annat känns helt ologiskt också.

Jag tror för övrigt att jag är väldigt långt ifrån mitt muskeltak. Rent teoretiskt borde jag kunna få ett FFMI på åtminstone 23-24 (25-26 anses vara maximalt FFMI man kan nå odopad, med riktigt bra gener) och jag ligger nog i bästa fall på 21-21.5 idag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Skulle testa göra en trea på 115 i bänk. De två första gick bra och lätt. Snygga reps. Men kom lite snett på tredje och då blev det tungt. Orkade nästan hela vägen upp men då fick en kompis lyfta sista vägen.

Sen fyra på 110 och sen testade vi lite med kloss. Gjorde en trea på 120 med kloss, vilken skillnad det gör! Sen ner på 110 igen och sen en åtta på 100 som avslut. Lite triceps på det och sen välförtjänt (nåja) bastu.

Fick för övrigt in ett pass i lördags. Blev åttor i böj och sen åttor i marklyft. Kul köra lite lättare volym ibland. Bra pass.
  • 0
På tal om maxning hit och dit. Jag fick feeling och drog 175 i mark idag. Rysligt nära mitt gamla PB nu, men känner mig starkare än då. Lördagspasset med lätta böj och mark gjorde nog susen.
Testade innan på 170 och det har aldrig varit så lätt.

Sexor i bänk imorgon är planen. Gärna på 105 kg men det skulle vara ett PB.
  • 0
Citerar Ribcage:
Jag fick feeling och drog 175 i mark idag.


Bra jobbat!

Körde själv igår (tisdag). Tränade hantelpress (axlar), bicepscurl i maskin och med hantlar och straight arm pulldown samt några set i hammer strength axelpress. Gick mycket bättre igår och kände mig i gammal god form. Gjorde en 10:a och en 9:a på 31 kg (med bra djup) bl a.

Ska resa bort torsdag-söndag så blir inget gym förrän när jag kommer hem och då blir det hantelrodd/kabelrodd, cablecrunches och triceps extensions.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Gjorde en 10:a och en 9:a på 31 kg (med bra djup) bl a.
i hantelpress alltså. Gick inte att ändra av någon anledning. Fick felmeddelande.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
53 kg skulle jag säga är en riktigt bra vikt i bicepscurl. Kör själv på den vikten (50-55 kg) och jag tycker inte det är särskilt vanligt att se folk som tränar med samma vikt eller mer, åtminstone om man pratar om strikt utförande, på det gym jag tränar på. Så att du skulle vara svag är ju helt nonsens.


Tackar för det, jag jämför mig alltid med steroid snubbar så man får nog vara glad med den vikten ändå.

Nja, som jag förstår det så ska det fungera att bygga muskler på kalorijämvikt också, bara att det ev. tar längre tid.

https://www.youtube.com/watch?v=F0DybznWPAU (första punkten på listan)

https://tyngre.se/Artiklar/Det-går-att-bygga-muskler-och-tappa-fett-samtidigt-på-stort-kaloriunderskott/

https://www.youtube.com/watch?v=s8x6omc8ImM

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165641 King Grub är en av de mest kunniga användarna på kolozzeum.com och påstår han (tillsammans med många fler) att det är fullt möjligt att bygga på jämvikt så tror jag på det. Så jag går gärna upp i vikt, bara det inte är fett och det är såklart fullt möjligt. Något annat känns helt ologiskt också.

Jag tror för övrigt att jag är väldigt långt ifrån mitt muskeltak. Rent teoretiskt borde jag kunna få ett FFMI på åtminstone 23-24 (25-26 anses vara maximalt FFMI man kan nå odopad, med riktigt bra gener) och jag ligger nog i bästa fall på 21-21.5 idag.</quote>

Låter bra, känns positivt om man kan komma vidare även efter man tränat 3+ år och slutar ligga på kcal överskott. Jag tänker fortsätta bulka men ligga bara strax över 3000kcal. Du verkar ligga högre i vikter än mig i dom flesta övningarna, så jag får satsa på att komma ikapp dig i några övningar kommer dock aldrig komma över 100kg i bänk, finns inte på världskartan. Försöker köra bänkpress 2 gånger i veckan, men kommer aldrig över 100kg. Är dock lika bra för mina hemmagym grejor klarar max 90kg typ. Har du några tips för att bli starkare i bänkpress?
  • 0
Citerar henkess:
Försöker köra bänkpress 2 gånger i veckan, men kommer aldrig över 100kg. Är dock lika bra för mina hemmagym grejor klarar max 90kg typ.
Ja, fast att träna med skolstång på hemmagym är ju som att spela hockey med oslipade skridskor. Jag tränade på hemmagym ibland när jag pluggade på högskola och orkade automatiskt mindre i alla övningar med typ 5 kg i bänkpress exempelvis.

Tycker stången skär in i händerna och bänken jag tränade på var konstigt konstruerad så att stången tog i själva stället på vägen upp. Vet inte om det är samma för dig men om du istället skulle träna med en internationell skivstång tror jag faktiskt att du kommer ta lite till, om inte annat för att du kan hålla bredare grepp.

Finns det inget gym du kan träna på i närheten?

Citerar henkess:
Har du några tips för att bli starkare i bänkpress?
Det är nog bättre att du frågar ribcage här. Jag har inte haft någon speciell taktik annat än att jag tränat till och från under väldigt lång tid (typ 10-15 år). Har ingen direkt teknik heller vilket jag inte vill för jag tycker det är lite fusk. Jag bröstar upp bröstkorgen dock.

I gymnasiet (3:an) tog jag 100 kg efter ca 2.5 års halvseriös discoträning, åren mellan gymnasiet och högskola (2 år) tog jag 110 kg och när jag pluggade på högskola fixade jag 120 kg.
Därimellan framtill förra året tränade jag bara löpträning, hopprep, slagsäck, armhävningar, pullups och dips med jämna mellanrum.

Nu har jag återupptagit "gymträningen" och tränat sedan förra hösten, då jag tog 105 kg första gången jag provade men ökade nästan på en gång till 110 resp 115 kg när jag väl väckte liv i den muskelmassa jag redan hade. Sedan har jag stadigt arbetat mig uppåt och till slut klarat 125 kg för typ snart två månader sedan. Anledningen till varför jag tror det gått relativt smärtfritt att träna upp sig till 120-125 kg är för att jag redan varit på den nivån tidigare även om det är 5 år sedan. Efter den här nivån lär det gå betydligt långsammare och jag kanske skulle behöva göra som ribcage och träna lågreps (vilket jag aldrig gjort).
Har som jag nämnt tidigare som mål att fixa 130 kg, vilket inte borde vara någon omöjlighet bara jag blir frisk men det är nog någon månad bort ändå.

Efter det får jag se. Funderar på att byta och träna hantelpress ett tag. Känns som jag får bättre muskelkontakt i bröst av det. Annars gillar jag verkligen Hammer Strength-bröstpressen också. Vet att det anses kefft av gemene man att träna i maskiner men jag gillar verkligen den övningen och söker man runt lite på internet så är det många andra som verkar gilla den också bl a. Dorian Yates m fl. bodybuilders. Kommer nog inte sluta träna bänk men jag kommer växla runt mer på övningarna.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Tycker stången skär in i händerna och bänken jag tränade på var konstigt konstruerad så att stången tog i själva stället på vägen upp. Vet inte om det är samma för dig men om du istället skulle träna med en internationell skivstång tror jag faktiskt att du kommer ta lite till, om inte annat för att du kan hålla bredare grepp.

Finns det inget gym du kan träna på i närheten?


Sorry för att jag citerade klantigt i mitt förra inlägg, kunde inte ändra. Forumet verkar helt trasigt. Går inte citera rätt nu heller får massa error. Håller helt med går bedrövligt med min bänkpress för hemmabruk. På tok för tight och slår i stången upprepade gånger, provat på en vanlig bänkpress det gick sjukt mycket bättre. Så kan nog stämma att jag klarar högre med bättre grejor. Vi har en del gym, men aldrig gillat gym riktigt. Men får nog bli ett gym kort ändå nog.

Citerar Krysslåda:
I gymnasiet (3:an) tog jag 100 kg efter ca 2.5 års halvseriös discoträning, åren mellan gymnasiet och högskola (2 år) tog jag 110 kg och när jag pluggade på högskola fixade jag 120 kg.
Därimellan framtill förra året tränade jag bara löpträning, hopprep, slagsäck, armhävningar, pullups och dips med jämna mellanrum.

Nu har jag återupptagit "gymträningen" och tränat sedan förra hösten, då jag tog 105 kg första gången jag provade men ökade nästan på en gång till 110 resp 115 kg när jag väl väckte liv i den muskelmassa jag redan hade. Sedan har jag stadigt arbetat mig uppåt och till slut klarat 125 kg för typ snart två månader sedan. Anledningen till varför jag tror det gått relativt smärtfritt att träna upp sig till 120-125 kg är för att jag redan varit på den nivån tidigare även om det är 5 år sedan. Efter den här nivån lär det gå betydligt långsammare och jag kanske skulle behöva göra som ribcage och träna lågreps (vilket jag aldrig gjort).
Har som jag nämnt tidigare som mål att fixa 130 kg, vilket inte borde vara någon omöjlighet bara jag blir frisk men det är nog någon månad bort ändå.

Efter det får jag se. Funderar på att byta och träna hantelpress ett tag. Känns som jag får bättre muskelkontakt i bröst av det. Annars gillar jag verkligen Hammer Strength-bröstpressen också. Vet att det anses kefft av gemene man att träna i maskiner men jag gillar verkligen den övningen och söker man runt lite på internet så är det många andra som verkar gilla den också bl a. Dorian Yates m fl. bodybuilders. Kommer nog inte sluta träna bänk men jag kommer växla runt mer på övningarna.


Låter som en bra formkurva du har haft, allt över 100kg är riktigt bra. Jag gillar mer hantelpress än bänk, tycker hantlar tar bättre. Hammer Strength-bröstpressen verkar vara en bra övning. Men du menar att inte alls kör hantelpress nuförtiden? Vad kör du istället för hantelpress då?
  • 0
Citerar henkess:
Men får nog bli ett gym kort ändå nog.
Gör det, så slipper du skruva vikter och hålla på. Visst kan det vara bra med hemgym om det är vettig utrustning man tränar på, men kör du med skolstång som du måste skruva av och på vikterna och kånka varje gång du ska byta övning, så blir det snabbt tjatigt tycker jag. Blir mycket lättare att byta övning om man tränar på ett riktigt gym och sedan finns det även större urval av utrustning.

Citerar henkess:
Låter som en bra formkurva du har haft, allt över 100kg är riktigt bra.
Mja, med tanke på hur sporadiskt jag brukar träna så är det väl OK antar jag. Men hade jag haft ribcage upplägg så tror jag att jag, och säkert även genomsnittskillen, kunnat fixa det på 3 års konsekvent bänkpressande flera gånger i veckan där jag ätit och sovit ordentligt dvs. tagit det redan när jag gick i gymnasiet eller strax efter.

Här kan du se vad som anses nybörjare, medel, vältränad och elit för olika basövningar
https://exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards. Jag väger 94 kg så klassas som vältränad om jag fixar 132.5-135 kg så det är väl mitt egentliga mål antar jag.

Citerar henkess:
Jag gillar mer hantelpress än bänk, tycker hantlar tar bättre. Hammer Strength-bröstpressen verkar vara en bra övning. Men du menar att inte alls kör hantelpress nuförtiden? Vad kör du istället för hantelpress då?
Nja, kör det ibland. Tränade det i våras och lite i höstas. Har kört mest bänkpress det senaste året. Tränar även lite flies i maskin och på senare tid har jag även kört Hammer Strength iso lateral wide chest press som jag tycker fungerat riktigt bra. Så har inte riktigt sett något behov att köra hantelpress.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Boom, sexor på 105 kg idag! Känner mig fortsatt stark. Bara ökar, men kanske långvila nu.



Citerar Krysslåda:
Bra jobbat!


Tack så mycket! Skönt att känna sig allmänt stark nu inför jul.

Citerar Krysslåda:
Annars gillar jag verkligen Hammer Strength-bröstpressen också. Vet att det anses kefft av gemene man att träna i maskiner men jag gillar verkligen den övningen


Tror absolut det kan ha sin plats. Även om fria vikter bör finnas med i ens arsenal så att säga.

Citerar Krysslåda:
Men hade jag haft ribcage upplägg så tror jag att jag, och säkert även genomsnittskillen, kunnat fixa det på 3 års konsekvent bänkpressande flera gånger i veckan där jag ätit och sovit ordentligt dvs. tagit det redan när jag gick i gymnasiet eller strax efter.


Absolut här också. Men man får träna utefter hur sitt eget liv ser ut, och det innefattar även vad för fokus man har med sin träning. Bänk är ju inte alltid prio direkt.

Ofta gör jag så att när jag tar ett nytt personbästa så tar jag någon typ av lång vila och kommer aldrig riktigt tillbaka. Istället för att bara ta en deload och sedan kötta på friskt igen. Kontinuitet och tålamod är viktigt.
  • 0
Citerar Ribcage:
Tror absolut det kan ha sin plats. Även om fria vikter bör finnas med i ens arsenal så att säga.


Grundargumentet till varför maskiner anses dåliga är att stabiliseringsmusklerna inte tränas lika mycket i dem. Men så länge man tränar de musklerna i andra övningar så borde det ju inte vara något problem, eller är jag naiv här? Jag, och säkert många med mig, har trott att stabiliseringsmuskler är pyttesmå muskler som sitter mellan de stora muskelgrupperna men en stabiliseringsmuskel är bara en annan muskelgrupp som agerar stabiliserare i just den övning t ex. ryggmuskeln eller baksida axlar, i bänkpress som exempel.

https://www.youtube.com/watch?v=OeCGRRiHga8

Anledningen till varför flerledsövningar är bra är väl att CNS blir bättre på att utnyttja musklerna på bästa sätt dvs. kroppen jobbar som ett system vilket är mer naturligt. Men ur ren muskelbyggande synvinkel så kan det ju inte ha någon betydelse alls. Det är ju väldigt många bodybuilders som tränar i maskiner och det är ju för att det fungerar.

Så som jag ser det så vill man bli stark = träna basövningar, vill man bli muskulös = spelar det ingen roll om du tränar maskiner eller fria vikter.

Vad tycker du?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Vad tycker du?


Ja alltså anledningen till att folk ser ner på maskinträning är att man har en strikt rörelsebana och inte får använda alla små muskler runtom. Det kan vara skadliga rörelser i värsta fall. Men för muskelbyggande i tex pecs så borde det inte spela stor roll.

Meen, tror ändå hantlar bygger mer än maskin.

Bänk har jag alltid kört för styrka i övningen och inte för hypertrofi. Hade jag velat bygga så hade jag förmodligen kört mest hantlar och kablar. Men även bänk och maskin.

Tror att annat som kost, vila och progression är viktigare.
  • 0
Som ett brev på posten har jag nu en mindre sträckning i hamstring. Nåja, är ändå viloperiod nu snart.

Bänk och rygg idag var planen iallafall. Låga reps på bänken. Lite efter känsla, men inga maxningar. Borde köra igenom triceps också kanske.
  • 0
Citerar Ribcage:
Ja alltså anledningen till att folk ser ner på maskinträning är att man har en strikt rörelsebana och inte får använda alla små muskler runtom. Det kan vara skadliga rörelser i värsta fall.
Mjo, strikt rörelsebana håller jag till viss del med om men precis som jag nämnde i inlägget ovanför så verkar det ju inte finnas några "små muskler runtom"? Det är samma muskler som huvudsakligen tränas i bröstpress i maskin som i hantelpress och bänkpress, dvs. bröst, framsida axlar och triceps samt till viss del även biceps, bara att vissa muskler (framsida axlar och biceps) är med och balanserar mer i bänk- och framförallt hantelpress. Bröstmuskeln förstår ju inte om den tränar bänkpress eller bröstpress.

https://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVWideGripChestPress
https://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress
https://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress

Jag har alltid varit av den åsikten att fria vikter är bättre än maskiner för att det är mer naturligt och de "små musklerna runtom" tränas mer, men jag har faktiskt börjat tänka om.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!