Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Black Metal tråden!


Vilken är bästa Black Metal-spelningen ni har varit på då?

För min egen del är det (utan tvivel) Watain på Kulturbolaget i Malmö 2010. Perfekt setlist, snortajt och grisblod. Svart magi
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Ageless Force:
Vilken är bästa Black Metal-spelningen ni har varit på då?


Behemoth på Mega Club i Katowice för ett par år sedan. (Om det räknas som Black Metal?)

De spelade mest låtar från The Satanist men lyckades klämma in ett par från antingen Forests Dream Eternally eller Grom (vilket iallafall i allra högsta grad är Black Metal) också har jag för mig. Var väldigt trevligt, om än kanske inte riktigt värt 12 timmars körning.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Humhum, något nytt inom black-genren denna månad? Behöver fylla i min årliga Spotify-lista med lite mer black.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar Sideshow95:
Behemoth på Mega Club i Katowice för ett par år sedan. (Om det räknas som Black Metal?)

De spelade mest låtar från The Satanist men lyckades klämma in ett par från antingen Forests Dream Eternally eller Grom (vilket iallafall i allra högsta grad är Black Metal) också har jag för mig. Var väldigt trevligt, om än kanske inte riktigt värt 12 timmars körning.


Vart ligger Katowice? Låter som en lång körsträcka men ja, skulle räkna Behemoth till Black (även om de har tydliga dödsinfluenser) och dessutom är det ju ett erkänt bra liveband så låter so en suverän spelning!

Citerar AG Jati:
Humhum, något nytt inom black-genren denna månad? Behöver fylla i min årliga Spotify-lista med lite mer black.


Darkthrone har släppt nytt (kom ut på Spotify först i januari)
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Ageless Force:
Vart ligger Katowice? Låter som en lång körsträcka men ja, skulle räkna Behemoth till Black (även om de har tydliga dödsinfluenser) och dessutom är det ju ett erkänt bra liveband så låter so en suverän spelning!


Södra Polen, och ja, det var en grym spelning! Fantastisk lokal för Black Metal dessutom.

Citerar Ageless Force:
Darkthrone har släppt nytt


Vad tycker ni om det förresten? Skulle nästan vilja påstå att det är det bästa de gjort de senaste tio åren.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Södra Polen, och ja, det var en grym spelning! Fantastisk lokal för Black Metal dessutom.

Vad tycker ni om det förresten? Skulle nästan vilja påstå att det är det bästa de gjort de senaste tio åren.


Liten, intim lokal? (; Vad gjorde ni där nere förresten?

Tyckte det var ganska bra skit! Ska lyssna mer
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Ageless Force:
Vilken är bästa Black Metal-spelningen ni har varit på då?


Får nog säga att det var när det lokala stället hade samlat ihop onda makter, skogen och istapp.
"My hat is my friend, it helps me relax"
  • 0
Citerar Ageless Force:
Liten, intim lokal? (;


Precis.

Citerar Ageless Force:
Vad gjorde ni där nere förresten?


Inget särskilt egentligen, hade ledigt ett par veckor och bestämde mig för att köra runt lite i Europa, bokade biljetter till ett gäng spelningar i bland annat Tyskland och Polen.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Ageless Force:
Vilken är bästa Black Metal-spelningen ni har varit på då?


Watain & Sabbat (Japanska).
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Ageless Force:
Vilken är bästa Black Metal-spelningen ni har varit på då?


Var på "Metaldays" i Slovenien för ett par år sen (-14 tror jag de var). Massa bra band men Taakes spelning var bland det bästa jag sett. Shining spelade också, och på deras spelningar händer de fan alltid något så de ligger högt upp på min lista också
Playing PS4 Pro in 4K atm
  • 0
  • Rova
  • Rova
Citerar Holmfrid:
Citerar Ageless Force:Vilken är bästa Black Metal-spelningen ni har varit på då?

Watain & Sabbat (Japanska).



Watain hade jag gärna sett, de har gjort många mästerverk.
Håller ännu hoppet uppe att Dissections inspelning av midsummer massacre kommer ut någon gång i framtiden.
Synd att man var både lite för ung för spelningarna samt inte upptäckt det grymma bandet vid den åldern.
Glorp.
  • 0
Mayhem kommer till Göteborg i oktober. Flera jag känner ska dit (de som i vanliga fall brukar basha Mayhem förutom DMDS) så får väl se om man har vägarna förbi. Är Maniac fortfarande på sång eller är Attila tillbaka?
It Can't Rain All the Time
  • 0
Kan varmt (eller kallt) rekommendera Dragged Into Sunlight, de var förband åt Mayhem härommånaden. Brutalare och tajtare liveband får man leta efter. Särskilt låten Volcanic Birth, rekommenderas att spelas på en rejäl ljudanläggning.
It Can't Rain All the Time
  • 0
Hej på er allihop.
Gammal medlem som fått för sig att visa lite livstecken igen i denna tråden.

Favoritband jag håller och vill tipsa om för de som inte känner till och vill kanske lite få nya upplevelser inom Black Metal-världen.

Artist & album nedanför:

Isrike - Hailaz Balwa

Korp - Hel Kallar

Blodsrit - Helveteshymner

Cursed 13 - Triumf (solklar favorit, kolla in denna grupp om du inte redan hört dessa. Rekommenderas varmt. Är förövrigt ett sidoprojekt ifrån gruppen Grá, så ett tips i ett tips)

YGG - YGG (Mästerlig atmosfärisk Black Metal ifrån Ukraina)
Nature is brutal, thank God I'm a human at the top of the food chain... at least with a gun.
  • 0
Oh tack för tipsen ska kika på dessa satt precis och lyssnade på Satyricon igen lite gammalt och deras musik från förra året. Deras video från 2015 med norska national operan (orkester mm) bland det roligaste kontrasterna jag vet. Finns såklart flera black metal band som gjort och gör liknande saker och resultatet är lika roande. Fin klädda i kostymer, super seriösa och sen detta band. Det är genuint roligt att se kontrasten men musiken är ändå bra då speciellt opera och orkester fungerar eminent med black metal och andra metal genrer. Jag satt också och lyssnade på en del parodiband i genren dessa killar gör black metal fast humor och är rätt roliga... de frågar varför nästan alla står i mörka skogar och skriker trams när det finns blommor där och det är inte coolt. Så därför står det och skriksjunger i en öken istället. https://www.youtube.com/watch?v=q022INSZ4Vw en annan favorit är denna som är en cover på ank/lemonad låten https://www.youtube.com/watch?v=ApMLDxiLa8w
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Hoppar in i BM-tråden. Var ett bra tag sen.

Så, vad tycker ni om Shinings nya "666"-platta som släpptes för blott två månader sen? Skulle lätt placera den på tredje plats av snubbens bästa.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Så, vad tycker ni om Shinings nya "666"-platta som släpptes för blott två månader sen? Skulle lätt placera den på tredje plats av snubbens bästa.


Har lyssnat igenom den eller två gånger, har inget direkt minne så antar att de inte fastnade eller ens stack ut särskilt mycket. Men ska ge den fler chanser.

Gör en spellista med mycket Marduk, 1349, Darkthrone etc, kommer läggas till ytterligare.

Häromhelgen var jag på Belsepub med en vän och stödde den lokala Black-scenen med akter som Svältvinter, On The Altar och Rimfrost. Mycket mörker den kvällen.
It Can't Rain All the Time
  • 0
Craft's nya kommer piska det mesta som släpps i år.

https://www.youtube.com/watch?v=7jI_KDkWP4E

Edit: Season Of Mist har tydligen lagt ut skivan på youtube. Jag väntar då till min vinyl kommer.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Funeral Mist var också bra. Marduk var ganska tråkig imo.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Ska nog på Watain och Dark Funeral (Naglfar som förband!!!) i höst, sedan lär det dyka upp en del spelningar med mindre akter som vill skrika sig hesa.
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Ageless Force:
Naglfar som förband!!!


Hur är de live?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Hur är de live?


Ingen aning men de har mycket bra låtar att välja bland så helt värdelöst kan det inte bli.
Ska bli kul att se Mörk Begravning med, de får gärna spela mycket från Diabolis Interium.
It Can't Rain All the Time
  • 0
Jag lyssnar väldigt mycket på Black Metal nu, bl.a på Watain, Windir, Immortal, Moonsorrow, Nattefrost, Mayhem och Burzum

Ett band som är väldigt bra heter Nokturnal Mortum, de skapar fantastisk musik och intressant musik.


Sedan är atmospheric Black Metal väldigt bra.
  • 0
Vad tycker ni om Behemoths senaste skiva? Har inte hunnit lyssnat tillräckligt för att bilda mig en åsikt än.
You've been left on your own - Like a Rainbow in the Dark
  • 0
Citerar Luddinator:
Vad tycker ni om Behemoths senaste skiva? Har inte hunnit lyssnat tillräckligt för att bilda mig en åsikt än.


Har bara lyssnat igenom skivan en gång, samt lite spår jag tyckte stack ut. Men tycker det låter som en naturlig fortsättning på The Satanist. Möjligen att de inte tar sig på fullt lika stort allvar denna gång. Har stor respekt för Nergal som musiker och det märks att han i grund och botten är ett fan som lånar influenser från allt möjligt.

Med det sagt tycker jag bandet blivit lite väl mycket teatraliska live, tacka vet jag utstyrseln de rockar på Sweden Rock Festival 2005 när de river av "Demigod". Det var väl 2004-2011 (när Nergal insomnade i Leukemi) de peakade livemässigt. Efter The Satanist märks det att de kikat lite väl mycket på Watains liveshow.

Hursomhelst, God=Dog är helkul! Finns även ett klipp där Nergal sitter och läser upp mer eller mindre korkade kommentarer från Youtube.
It Can't Rain All the Time
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!