Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Animerade serier och filmer


Börjat kika igenom DCs tecknade filmuniversum och diggar det som fan. Hittills har jag sett Justice League: Doom, The Flashpoint Paradox och Crisis on two earths. Kan rekommendera samtliga filmer för folk som vill dyka ner i DC universat eller bara glo på lite sköna, tecknade, superhjältar som smiskar superskurk-röv. Tänkte kolla om någon här kan rekommendera några ytterligare filmer med DC hjältar som kan vara värda att se?

Citerar swedish_jedi:
Jag vill rekommendera nya serien BoJack Horseman som har varit överraskande bra.


Kan inte annat än hålla med. Började kolla efter att ha läst din rekommendation och efter typ tre-fyra avsnitt så var jag helt fast. Riktigt bra serie som stundtals är riktigt rolig och stundtals rätt tragisk. Definitivt värd att ge några avsnitt.
Så talade Waiiwan
  • 0
  • Ree
  • Ree
The Dark Knight - Part 1&2 är klart sevärda.

Senaste Gravity Falls var bra. Älskade referensen. =)
  • 0
Alright, har kollat på några animerade filmer bara för att ha något att skriva här.

Har sett:
-En av Aterix & Obelix-filmerna. Den var okej. Gammal hederlig slap-stick humor för barn.
-Båda Hoodwinked-filmerna (Sanningen om Rödluvan). Den första var en förvånansvärt finurlig och rolig tolkning av Rödluvan, den andra var en oinspirerad sörja som helt missade vad som gjorde den första bra.
-Mary and Max. En ganska fin berättelse om en utstött flicka från Australien och en fet jänkare med Aspergers som blir brevvänner. Rolig och även stundtals mörk, jag gillar den.
-Superman Unbound. En av DC:s sämre filmer. Brainiac anfaller jorden och Superman ger honom stryk, och that's it.
-Boog & Elliot. Mycket generisk barnfilm. Rekommenderas ej.
-The Plague Dogs. Watership Down fast med hundar istället för kaniner. Mörkt och jävligt, underbart.

Citerar Waiiwan:
Tänkte kolla om någon här kan rekommendera några ytterligare filmer med DC hjältar som kan vara värda att se?


-Batman: The Dark Knight Returns (båda delarna)
-Wonder Woman
-Båda Green Lantern-filmerna
-Justice League: The New Frontier
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar n00b-gamer:
-Batman: The Dark Knight Returns (båda delarna)

Var det "Returns"? *confused smiley I can't do because GR is weird*
  • 0
Citerar Ree:
Var det "Returns"? *confused smiley I can't do because GR is weird*


Jupp. http://www.imdb.com/title/tt2313197/?ref_=nv_sr_2
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
Citerar Waiiwan:
Tänkte kolla om någon här kan rekommendera några ytterligare filmer med DC hjältar som kan vara värda att se?


Batman: Mask of the Phantasm och Fleischers Superman-kortfilmer.

Citerar Ree:
Senaste Gravity Falls var bra. Älskade referensen. =)


Denna? Spoiler! Måste vara mer än en referens, skaparna måste ha planerat det tillsammans. De känner ju varandra trots allt.

Verkligen mycket handling den här gången också, vilket är najs. Spoiler:Kul att de mer eller mindre har använt McGucket som ett villospår. Nu vet jag inte riktigt vem som skulle kunna vara författaren. Undantaget Stans tvillingbror såklart, men det skulle innebära att han inte representerar glasögonen bland Bills symboler. Hmm...

De gav Stans skadade hand ganska mycket uppmärksamhet också. Undrar ifall det betyder något?


Citerar n00b-gamer:
Alright, har kollat på några animerade filmer bara för att ha något att skriva här.


Det är rätta takter! Sånt gillar vi.

Citerar n00b-gamer:
En av Aterix & Obelix-filmerna.


Jag och brorsorna växte upp tillsammans med ett par av de äldre filmerna. Väldigt nostalgiskt för min del. Jag är förövrigt imponerad av trailern för den nyaste filmen. Inte för att jag är jättesugen på att se den, men för att den designmässigt verkar vara en av de mest lyckade övergångarna till 3D som jag någonsin har sett. Karaktärerna ser ut exakt som de gör i 2D.

Citerar n00b-gamer:
-The Plague Dogs. Watership Down fast med hundar istället för kaniner. Mörkt och jävligt, underbart.


Jag måste ta och se de där två filmerna snart.

---

Jag såg, apropå ingenting, den här korta men trevliga intervjun med röstskådespelarna för Amethyst och Pearl från Steven Universe. Lite överraskad får jag nog ändå erkänna att jag blev. Det är ju så lätt att skapa sig en egen bild i huvudet av hur någon borde se ut baserad på en röst. Undrar hur många gånger man måste ha fel innan man lär sig...

Och på tal om röstskådespelare - här är ett par solskenshistorier:

# Bobby Driscoll (Peter Pan) fick sparken från Disney när hans röst förändrades under puberteten. Två barn hittade hans döda kropp i en övergivet byggnad 1968.

# Elizabeth Hartman (Mrs. Brisby, The Secret of NIMH) led av depression och tog livet av sig genom att hoppa från sitt lägenhetsfönster.

# När Judith Barsi (Ducky, Landet för Längesedan) var tio år gammal så sköt hennes pappa henne i huvudet medan hon sov. Han brände sedan kroppen och sköt sig själv.

Tjoho...
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Hur gör man spoilermarkeringar igen? GR har ju tagit bort sånt, fast inte koden. =P Spoiler:Testar

Citerar Turambar400:
tvillingbror

Vart kommer det ifrån? Sett det på nätet, men kan inte komma ihåg nått från serien..

Flera som påpekade att "Holy shit! Disney visade blod i en tecknad serie!". Men ja, det är roligt att försöka lista ut vem författaren är. De har inte droppat några riktigt uppenbara hints än, och det finns en hel drös om man läser de gömda meddelandena. Skulle älskat den här serien som unge. Kompisen har en son i den åldern (10), men han kan inte Engelska än. =/ På den tiden hade man själv sett så mycket A-Team och Knight Rider att man kunde bättre än föräldrarna. =P

Visst ja, några fler undrade hur detta kommer påverka invånarna i GF, eftersom det inte finns nån som tar bort minnena av allt konstigt längre. Tror nog både minnesmojängen och den där mattan vi såg i S1 kommer spela en roll.
  • 0
Citerar Ree:
Hur gör man spoilermarkeringar igen?


Jag går till en blogg och kopierar koderna därifrån. Det verkar vara forumet som strular.

Citerar Ree:
Vart kommer det ifrån?


Ren spekulation såklart, men jag gillar tanken.

Spoiler:# Till att börja med så är Grunkle Stan Dipper och Mabels gammel-farbror/morbror. Han skulle därmed kunna vara tvillingbror till D&M's farfar/morfar. Just tvillingar är dessutom ett av seriens teman genom Dipper och Mabel.

# Nummerplåten på Grunkle Stans bil är "STNLYMBL". Det skulle kunna stå för Stanley Mobile. Grunkle Stans namn är dock Stanford. Kan bilen ha tillhört en tvillingbror vid namn Stanley? Eller står bokstäverna för Stanley Mabel, vilket kan betyda att Dippers riktiga namn är Stanley? Kan han däremot i så fall fortfarande vara döpt efter sin försvunna farfar/morfar?

# När D&M reser bakåt i tiden och en yngre "Stan" öppnar dörren så har han inte samma glasögon som den äldre Stan. Hans näsa har även en annan lutning jämfört med Stan i en av hans minnen. När de senare hittar rummet med kroppsbytar-mattan så är Stans reaktion över glasögonen han hittar ganska intressant. Notera även att kalendern på väggen antyder att rummet har stått orört i trettio år, vilket råkar vara lika länge som hamnskiftaren påstod att författaren "inte har varit sig själv". Vad det betyder vet jag inte. Försvann Stans bror i portalen och han försöker nu använda den för att få honom tillbaka?

# Vissa har även noterat att man inte får se ansiktet på den här ungen från Stans barndom, samt att de verkar ha nästan exakt samma frisyr.


Citerar Ree:
På den tiden hade man själv sett så mycket A-Team och Knight Rider att man kunde bättre än föräldrarna.


Tror inte att jag själv började bli riktigt bra på språket förrän i tolvårsåldern, när jag började läsa Harry Potter på engelska.

Citerar Ree:
Tror nog både minnesmojängen och den där mattan vi såg i S1 kommer spela en roll.


De verkar köra med mer fokus på handling den här säsongen, så den känns definitivt som en möjlighet.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Stan's reaktion på glasögonen var intressant. Plockade bara upp att han plockade upp dom. Även "30 år sen" sa väl Stan själv att han "väntat på det här" när han pratar om portalen, så nått hände för 30 år sen alright.

De gömda koderna har lite gott också, särskilt gillar jag "Stan is not what he seems". =3

*Ahem*

Korra fortsätter krysta ur sig superondingar som... öhh.... 2 mutantkaniner fast i en grotta? Nya är en diktator, som bara "dök upp" typ. Kommer fortsätta se ändå, är man 4 säsonger in med en kvar så är det lika bra.

Nästa Steven Universe ser ut att bli okej också: https://www.youtube.com/watch?v=QsSmFeobNyU

Nån som ser Star Wars: Rebels?
  • 0
Citerar Ree:
Hur gör man spoilermarkeringar igen? GR har ju tagit bort sånt, fast inte koden. =P


Citerar Turambar400:
Jag går till en blogg och kopierar koderna därifrån. Det verkar vara forumet som strular.


Det är inte så klurigt att minnas i huvudet annars:

<> innan text
</> efter text

i - italic
u - underline
b - bold
s - strikethrough
Spoiler:spoiler - spoiler (duh)
Hon försvann genom hålet i taket! Jag menar dörren till kontoret! //Kalle Anka - I Tyngdlagens Namn - Don Rosa
  • 0
Citerar Ree:
Nån som ser Star Wars: Rebels?


Jag har. Serien har haft en ganska halvdan start hittills. Men det kan bli bättre, The Clone Wars började också dåligt men blev mycket bättre vid vid säsong 2. Jag gillar hur serien verkar hämta inspiration från Ralph McQuarries konceptskisser till Star Wars. Zeb bygger helt klart på hans gamla Chewbacca-koncept.

Som sagt, serien har börjat ljummet men jag vill inte kalla serien dålig än.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Citerar zwqase:
Det är inte så klurigt att minnas i huvudet annars:


Men det skulle ju kräva minsta möjliga ansträngning från min sida.

Citerar swedish_jedi:
Zeb bygger helt klart på hans gamla Chewbacca-koncept.


Har du fler gamla konceptbilder från Star Wars? Jag har hört att även Luke var ganska annorlunda från början.

Vet du annars ifall Tartakovskys Clone Wars-serie är en bra startpunkt för animerad Star Wars?

---

Några personer med bakgrund hos diverse riktig stora projekt(Korra, Boondocks, Space Dandy, Darkstalkers, osv.) har just nu en kickstarter för att kunna färdigställa ett pilotavsnitt för ett science fiction-fantasy-action-äventyr. Cannon Busters. Ser ganska coolt ut tycker jag.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Turambar400:
Har du fler gamla konceptbilder från Star Wars? Jag har hört att även Luke var ganska annorlunda från början.

Vet du annars ifall Tartakovskys Clone Wars-serie är en bra startpunkt för animerad Star Wars?


Det finns en del koncept att hitta om man söker på Ralph McQuarrie och Star Wars. Det lilla jag vet om tidiga Luke var att han egentligen hette Starkiller innan det blev Skywalker och han skulle gå omkring med en andningsmask.

Man kan se lite utav honom i denna bild. Syns lite tydligare här.

Tartakovskys Clone Wars-serie kan jag stark rekommendera. Det är en väldigt snygg och välgjord serie och i flera delar visar sig serien vara bättre än prequel-filmerna. Serien har fortfarande en del status bland fansen, vilket är varför den dator-animerade The Clone Wars hämtade sin design från Tartakovskys serie fastän han inte var involverat i det projektet.

Sen finns det egentligen inte mycket att tala om animerat Star Wars. På 80-talet fanns Star Wars: Droids som kretsade kring R2-D2 och C-3PO. Med intressant nog Anthony Daniels i rollen som 3PO och ett ledmotiv skrivet av Stewart Copeland från The Police.

Sen fanns det även då Ewoks, men den serien har jag ingen koll på.

Citerar Turambar400:
Några personer med bakgrund hos diverse riktig stora projekt(Korra, Boondocks, Space Dandy, Darkstalkers, osv.) har just nu en kickstarter för att kunna färdigställa ett pilotavsnitt för ett science fiction-fantasy-action-äventyr. Cannon Busters. Ser ganska coolt ut tycker jag.


Kickstarter har lett till en del intressanta projektet. Bland annat har Cartoon Hangover kunna göra en hel serie av deras kortfilm Bee and PuppyCat. Första avsnittet ska ha premiär nu de närmaste dagarna.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar swedish_jedi:
Ewoks

http://www.youtube.com/watch?v=juFZh92MUOY

Började se Star Wars: Rebels för att jag hade tid. =P Var väl typ okej, bättre än Clone Wars iaf. Men, ja, inte så mycket mer än så. MLP har haft uppehåll för länge nu. =(

Edit: Dang, missade att jag följer South Park. Nytt avsnitt nere nu. =3

Följer: American Dad: South Park, Star Wars: Rebels, Korra, Adventure Time, Steven Universe, Gravity Falls... samt 5-6 animeserier. =P
  • 0
Citerar swedish_jedi:
Det lilla jag vet om tidiga Luke var att han egentligen hette Starkiller innan det blev Skywalker och han skulle gå omkring med en andningsmask.


He he, från dina bilder så tycker jag han påminner lite om den moderna Star-lord(som hade sitt första framträdande bara året före Star Wars). Ett sammanträffande? Troligtvis.

Citerar swedish_jedi:
Tartakovskys Clone Wars-serie kan jag stark rekommendera.


Jo, den verka vara ganska omtyckt, så jag har funderat på att se den ett tag nu. Jag är däremot även sugen på att ge hans serie Sym-Bionic Titan en chans. Vi får se vilken jag tar mig an först.

Citerar swedish_jedi:
Sen finns det egentligen inte mycket att tala om animerat Star Wars. På 80-talet fanns Star Wars: Droids som kretsade kring R2-D2 och C-3PO.


Jag har vaga barndomsminnen av ett VHS-band med någon form av animerad Star Wars på. Jag funderade över ifall det kunde ha varit ifrån just Droids, men jag har även för mig att Luke & Co var med på ett hörn, så jag är osäker. Tror det fanns med något sorts undervattensmonster med på ett hörn också. Kanske var det bara en socker-inducerad feberdröm.

Citerar swedish_jedi:
deras kortfilm Bee and PuppyCat.


Jag har hört om den där förut, men jag får erkänna att den var mer absurd än vad jag förväntade mig. Ganska trevlig dock. Kanske ser den där serien någon gång.

Citerar Ree:
MLP har haft uppehåll för länge nu. =(


Du kan ju alltid se Rainbow Rocks. Den var helt OK faktiskt.

---

Jag kan förövrigt rekommendera Cartoon Networks miniserie Over the Garden Wall om två bröder som är vilse i ett mystiskt, skogsbeklätt landskap. Mysig liten serie(tio stycken elva-minuters-avsnitt) som är ganska snygg, stämningsfull, stundtals förvånansvärt mörk, har märkliga karaktärer samt ett gäng riktigt stora namn bakom diverse röster. Jag menar, utöver självaste Frodo i en av huvudrollerna så får vi även höra, bland andra, Tim Curry, Christopher Lloyd och John Cleese, plus diverse jazz- och operasångare. Rekommenderas. Och jag hoppas att det här visar sig vara ett lyckat drag av CN, för sånt här vill jag se mer av.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Turambar400:
Jag har vaga barndomsminnen av ett VHS-band med någon form av animerad Star Wars på. Jag funderade över ifall det kunde ha varit ifrån just Droids, men jag har även för mig att Luke & Co var med på ett hörn, så jag är osäker. Tror det fanns med något sorts undervattensmonster med på ett hörn också. Kanske var det bara en socker-inducerad feberdröm.


Det var nog ingen feberdröm. Det låter som den tecknade kortfilmen som var en del av den ökända Star Wars Holiday Special. Detta var intressant nog faktiskt första gången man fick se Boba Fett. Samt medverkar originalskådisarna från första Star Wars-filmen.

Citerar Turambar400:
Jo, den verka vara ganska omtyckt, så jag har funderat på att se den ett tag nu. Jag är däremot även sugen på att ge hans serie Sym-Bionic Titan en chans. Vi får se vilken jag tar mig an först.


Sym-Bionic Titan var en riktigt bra serie som jag rekommenderar starkt. Den gick i samma veva som USA hade en väldigt bra period av animerade serien. Det var då som serier som Motorcity, Tron: Uprising och Young Justice gick och tragiskt nog lades ner alldeles för tidigt. Det enda som återstår av den tiden idag är The Legend of Korra och FiM.

Citerar Ree:
Ewoks


http://www.youtube.com/watch?v=juFZh92MUOY


Och det var den mer toleranta introt. Jag ville egentligen inte visa originalintrot.

Citerar Ree:
Började se Star Wars: Rebels för att jag hade tid. =P Var väl typ okej, bättre än Clone Wars iaf.


Såg du de senare säsongerna av The clone Wars? Serien blev faktiskt riktigt bra under den tredje säsongen och framåt.

Citerar Turambar400:
Jag kan förövrigt rekommendera Cartoon Networks miniserie Over the Garden Wall


Har sett lite utav, men den verkar riktigt bra. Hoppas verkligen se mer av den serien.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Ny korra och Steven Universe. Korra var väl typ som Korra är. Det hände lite saker. Bang boom, nån är fast, vi måste rädda, blabla.

Universe var mer underhållande. "They're playing with swords. Oh no, they are dead. Never call again". XD Tydligen så ogillar Pearl att äta i hennes mänskliga form också. Man gör saker till"gegga" som går in i en, annan gegga som kommer ut. Ew, tydligen. =P

Citerar swedish_jedi:
Såg du de senare säsongerna av The clone Wars?

Jag såg till nått avsnitt där de "fick fast" Windu, men tvingades släppa honom (?!) för att... nått. Det var så väldigt "vi får inte påverka kontinuiteten" över det hela. Tror det var S2?
  • 0
Citerar swedish_jedi:
Det var nog ingen feberdröm. Det låter som den tecknade kortfilmen som var en del av den ökända Star Wars Holiday Special.


Märkligt nog så ringer det inga klockor när jag tittar på den videon. Jag vet inte vad det är jag har sett egentligen. Får nog ta och konsultera mina bröder i den här frågan.

Citerar swedish_jedi:
serier som Motorcity, Tron: Uprising och Young Justice gick och tragiskt nog lades ner alldeles för tidigt.


Jag hör alla tre av dessa serier nämnas med jämna mellanrum, så folk är definitivt fortfarande lite griniga efter hur de behandlades. Särskilt historien om hur Young Justice lockade en oproportionerligt stor skara feminina tittare brukar irritera folk. Istället för att anpassa den kringliggande produktionen av leksaker och liknande efter den oväntade målgruppen, så valde CN att istället helt lägga ner serien eftersom för få pojkar var intresserade. Jag förstår visserligen att det krävs tid och pengar för att ta fram nya produkter, men det sänder helt klart ett mindre smickrande budskap.

Citerar Ree:
Korra var väl typ som Korra är. Det hände lite saker. Bang boom, nån är fast, vi måste rädda, blabla.


Allt som har med Varrick tycker jag är riktigt underhållande, och själva politiken är också ganska intressant. Det som börjar störa mig är däremot att Spoiler:Korra bara fortsätter få mer och mer stryk utan att tillsynes kunna uträtta någonting. Jag hoppas verkligen att hon får sina problem helt lösta snart, för det är helt enkelt inte underhållande att hela tiden se seriens protagonist misslyckas precis hela tiden.

Citerar Ree:
"They're playing with swords. Oh no, they are dead. Never call again".


"Sorry, I panicked."

Garnet fortsätter vara bästa ädelstenen. Jag ser fram emot att nästa avsnitt ska fokusera på henne och hennes privatliv.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Random fakta om kristaller och hur de relaterar till universe jag hittade på reddit: http://imgur.com/a/KlrbQ

Såg Tron: Uprising för några år sen. Var skön musik i den, men den led av "vi får inte låta nått riktigt hända", och det var alltid tillbaks till ruta 0 i slutet av varje avsnitt. Har tydligen kommit nått "avslutande" avsnitt där Tron är Spoiler:helad, men jag orkar inte hitta det ens, var så länge sen nu.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Bahahah! Senaste Gravity Falls var nog roligaste avsnittet nånsin.

Robbies föräldrar är hysteriska! XD

Robbies Spoiler: tecknade animebilder på han och Wendy!!! XDDDD (Pausa när man får se hans rum)
  • 0
  • Ree
  • Ree
Steven Universe "Straight to video": *manly tears*

Spoiler:Steven får ett hjärtgripande meddelande från hans mor. Lion var extra söt också. Och tydligen gillar Pearl att titta på Steven när han sover... "ofta". =P
  • 0
Ledsen för att du har fått hålla igång tråden på egen hand, Ree. Jag lovar att bättra mig.

Citerar Ree:
Senaste Gravity Falls var nog roligaste avsnittet nånsin.


Stan's mysiga ballong kan nog vara ett av de bättre ögonblicken i serien, ja.

Och ja, Robbies väldigt tonårstypiska konstverk fick även mig att sträcka mig efter pausknappen(vilket visserligen händer väldigt ofta med Gravity Falls, i och med de löjligt detaljrika bakgrunderna).

Jag gillar dessutom Alex's inställning till hur folk så länge trodde att författarens identitet avslöjades av en läckt produktionsbild.

Citerar Ree:
Steven Universe "Straight to video": *manly tears*


Japp. Mycket feels i det här avsnittet. Hon hade en väldigt mysig röst, Rose(och var tydligen, typ, två meter lång). Trist bara att nu behöva vänta tills januari, eller nåt, på nästa avsnitt. Fast att vänta på nya avsnitt är ju något som man tydligen gör ganska mycket när det gäller västerländsk animation.

Citerar Ree:
Och tydligen gillar Pearl att titta på Steven när han sover... "ofta".


Jag hoppas personligen att vi kommer få fler avsnitt som tar upp hur starka moderskänslor Pearl verkligen ser ut att ha för Steven. Alternativt, med tanke på att hon bad Amethyst och Garnet att ta över som "nattvakt", så kan det kanske vara någonting övernaturligt som hon oroar sig för.

---

Korra fortsätter annars vara helt OK. Ett par ganska coola fighter, och Toph gör alltid allting bättre. Jag gillade särskilt Lin's ansikte när Bolin frågade Toph vem som var Lin's pappa.

Jag kan förövrigt rekommendera tecknaren Makani's Tumblr, som ofta bjuder på rolig och vältecknad fan art av just The Legend of Korra.

Och en sak till: Kuvira's beslutsamhet att fortsätta sin erövringskampanj och jakt på supervapen, trots att hon redan kontrollerar hela kungariket, påminde mig om detta citat från 1984:

"[...] no one ever seizes power with the intention of relinquishing it. Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship. The object of persecution is persecution. The object of torture is torture. The object of power is power."

---

Jag såg filmen The Secret of Kells också. Ganska bra film. Hyfsat simpel design, men samtidigt väldigt charmig och stundtals imponerande visuellt. Röstskådespelet är dessutom riktigt trevligt med härliga regionala dialekter(gammel-irländska/iriska tror jag).

Jag hade dock gärna sett att en viss huvudkaraktär hade fått ett bättre avrundat karaktärsark(heter det så på svenska förresten?) Som det är så försvinner hon egentligen bara ur filmen och får nöja sig med en kort cameo i slutet. Trist, då hon var väldigt karismatisk och underhållande. Jag förstår dock att de troligtvis inte ville ha för stort fokus på enskilda karaktärer, då det är en historia starkt inspirerad av det keltiska kulturarvet.

---

Slutligen så såg jag igår den franska filmen Ernest och Celestine, som jag också rekommenderar. Mycket mysig(bra ord, det där) film med väldigt trevligt röstskådespeleri och vattenfärgs-stil. Celestine är dessutom närapå kriminellt söt.

Som en följd av filmen så tänkte jag förövrigt att jag skulle kolla upp fler filmer med just möss i huvudrollen. Det verkar ju vara ett ganska vanligt fenomen så att säga. Dessa funderar jag på just nu:

The Rescuers Down Under
An American Tail 1&2 (Ettan var det typ tjugo år sedan jag såg.)
The Great Mouse Detective
Sen så är väl Musse med i Fantasia också, har jag för mig.
The Secret of Nimh har jag redan sett. Bra film.

Någon annan rekommendation?
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Turambar400:
Jag såg filmen The Secret of Kells också.


Jag blir inte riktigt klok på den centrala konflikten i den filmen. Vad var det som var så viktigt med den där boken egentligen att det ens kommer på tal att prioritera färdigställandet av den framför invasionen som var på väg? Rörliga bilder är viktigare än invånarnas liv och hem? Ren rappakalja.

Citerar Turambar400:
Någon annan rekommendation?


Ratatouille!

Annars finns väl Flushed Away, Tom & Jerry filmen samt den animerade Stuart Little. Tycker inte någon av dem är bra dock.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Turambar400:
påminde mig om detta citat från 1984:

Den där kanonen var även baserad på ett WW2-vapen nazisterna byggde, men aldrig togs i bruk för den krävde... ja, 2 rälsar. =P

http://www.theblaze.com/wp-content/uploads/2011/07/GustavGun.j
pg
  • 0
Citerar n00b-gamer:
Jag blir inte riktigt klok på den centrala konflikten i den filmen. Vad var det som var så viktigt med den där boken egentligen att det ens kommer på tal att prioritera färdigställandet av den framför invasionen som var på väg? Rörliga bilder är viktigare än invånarnas liv och hem? Ren rappakalja.


Filmen är ett fiktivt återberättande av den verkliga Book of Kells, ett mästerverk av västerländsk kalligrafi som innehåller Nya Testamentet. Boken skrevs mellan år 600-900 och är allmänt ansedd som Irlands enskilt största nationalklenod. Huvudkaraktärerna i filmen är kristna munkar som värdesätter guds ord högre än sina egna liv. Jordelivet är ju ändå bara tillfälligt enligt kristendomen.

Sen var det inte heller en enskild invasion det rörde sig om. Vikingarna var ett konstant närvarande gissel på de brittiska öarna under en trehundraårsperiod, och jag tror filmen gör ett bra jobb i att illustrera hur folket kände sig hjälplösa mot deras framfart. Spoiler:Det är ju dessutom ett tema i filmen att Cellach är oresonligt besatt av att bygga sin mur, medan de flesta andra(särskilt Aidan) verkar anse att det är lönlöst och argumenterar att det enda de kan göra är att fly. Hade de inte låst in sig innanför de verkningslösa murarna hade säkert betydligt fler överlevt.

Mitt största problem med att filmen la ett så stort fokus på boken var som sagt snarare att karaktärernas historia blev lidande.

Jag är däremot sugen på att se samme regissörs nästa film, Song of the Sea, som ser ut att vara riktigt mysig.

Citerar n00b-gamer:
Ratatouille!

Annars finns väl Flushed Away, Tom & Jerry filmen samt den animerade Stuart Little. Tycker inte någon av dem är bra dock.


Ratatouille borde jag absolut ta och se någon gång. Jag är i allmänhet dålig på att se Pixars filmer.

De andra skippar jag nog däremot helst.

Citerar Ree:
Den där kanonen var även baserad på ett WW2-vapen nazisterna byggde, men aldrig togs i bruk för den krävde... ja, 2 rälsar. =P


Jag ser inte hur det är ett problem.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!