Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fotbolls EM 2016


Fotbolls EM är slutfasen av gruppspelen och i helgen drar åttondelsfinalerna igång. Jag är väl inte överoptimistisk på Sveriges chanser att ta sig dit men det är en match kvar för lag blågult och det skulle vara förträffligt att se dom gå vidare ur gruppspelen. Det här blir även sista turneringen som Zlatan ställer upp i för landslaget så jag hoppas fan att dom krigar på nu och lämnar en ljuv eftersmak när EM är över.

Men jag tänker inte bara tjata om Sveriges landslag i den här tråden utan tänkte att man kunde diskutera kommande/pågående/avslutade matcher och även vilka ni tror kammar hem hela rubbet eller vilket lag som floppar/ vilka lag som kommer skrälla osv. Go!

Här har ni en länk till avslutade/kommande matcher & tabeller
http://www.uefa.com/uefaeuro/
Öga för öga gör världen blind
  • 0
Misstänker att Sverige åker på en rätt hedersam förlust ikväll, likt matchen mot England för fyra år sedan. Man stretar emot, kämpar, men lyckas inte hela vägen mot ett bättre lag.

I övrigt anser jag att det inte varit det bästa mästerskapet direkt. Experimentet med 24 lag är inte lyckat. Visst, det är roligt att små nationer som Island och Albanien får vara med, och det är så klart roligt med fler matcher men det övervägs inte av de negativa sidorna.

Fler lag gör att slutspelsträdet bli konstigt när man ska lyckas klämma in de fyra bästa treorna. Dessutom blir det en orättvis lottning där vissa andra-placerade får möta vissa gruppettor, medan vissa grupptvåor får möta andra grupptvåor.

Till exempel hamnar gruppettan Italien mot grupptvåan Spanien, samtidigt som grupptvåan Schweiz får möta en annan tvåa, Polen. Misstänker att Italien hellre hade fått någon av de ganska svaga grupptreorna istället.

Det utökade EM gör också att gruppspelen blir mindre spännande. Jag har visserligen njutit av flera av de mindre lagens framfart men kvalitén och toppmöten redan i gruppspelet saknas. Detta i kombination med att många lag vet att de har en god slutspelschans om de spelar tre 0-0 matcher gör att mästerskapet har varit ganska stängt hittills.

Nåväl, nog gnällande, nu börjar slutspelet!

Eftersom alla åttondelar inte är klara än så gör jag en fuling och går direkt till kvartarna.

Tippar att Kroatien slår Polen i kvartsfinal 1, Belgien slår Wales i kvart 2, Spanien slår Tyskland i kvart 3 och Frankrike slår England i kvart 4.

I semifinalerna vinnes Kroatien och Frankrike. Frankrike vinner sedan finalen. OCH SÅ var det med det.

Misstänker dock att mitt tips ligger risigt till redan vid Spanien - Italien matchen.

Fridens liljor.
"Answer: There are a lot of politicians on Coruscant, Master. I could spend decades slaughtering them and still not make a dent." ―HK-47
  • 0
Håller verkligen med dig angående slutspelsträdet! Jag tycker dom ska hålla det simpelt och låta ettor möta tvåorna som det var i VM 2014. Det blir fruktansvärt utdraget och innehållslöst att glo på gruppspelen med den nya kvalmodellen.

Jag gör som du och snabbspolar till kvartsfinalerna men jag tror lite annorlunda.

Kvartsfinalerna:
Kroatien >> Polen
Belgien >> Wales
Italien >> Tyskland
Frankrike >> England

Semifinal
Belgien >> Kroatien
Italien >> Frankrike

Tror inte Belgien hunnit visa sin rätta form ännu, dom kom till kvarten i VM2014 men blev utslagna av Argentina. Tror dom tar sig ända till finalen i år fast med mycket slit och tårar.

Tycker Italien har spelat elegant och snygg fotboll och dom ser ut att vara i bra form, tror dom plockar både Spanien (1/8/, Tyskland (1/4) och Frankrike (1/2) (enkelt motstånd xD ) och tar sig vidare till final.

Final:
Italien >> Belgien

Och om Italien tar sig hela vägen till final kommer dom garanterat vinna mot Belgien. Blir väl en typiskt 2-1 match efter förlängning. Så länge det inte avgörs på straffar så är jag nöjd!! Nu är det bara vänta och se hur många matcher man bommar på

Heja Blågult ikväll!!! Island plockar 2ra platsen i grupp F!
Öga för öga gör världen blind
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!