Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Sexigt med rumpor i spel?


  • Missing Avatar
  • Lisa
Under 90-talet kunde man läsa detaljerade beskrivningar i diverse speltidningar om sexiga tjejer i spel och deras kroppar. Minns till exempel Missil (föregångaren till Gamereactor) som ägnade ett helt uppslag bara åt att beskriva Sophitias skönhet i Soulcalibur till Dreamcast.

Min fundering är nu, tycker killar fortfarande det är sexigt med rumpor i spel? Är det typ något ni tittar på lite extra eller spelar det ingen roll hur figurerna går klädda samt hur deras rumpor ser ut?

http://i.imgur.com/d2Hyi7t.jpg

Vanessa är kanske det mest kända sexobjektet vad gäller rumpan genom alla tider i spelbranschen. När ni ser henne, stannar ni då upp och tittar lite extra, eller bryr ni er inte om sånt längre?
  • 0
Ja.
Ei saa peittää
  • 0
Visst är rumpor sexiga att titta på, men den där rumpan var INTE sexig.
  • 0
den vanan tar väl slut efter ungefär mitten av puberteten?
shu katt ;)
  • 0
Välkommen tillbaka. Minns dessa diskussioner med värme!
And then Snoken was a pumpkin.
Don't know, är armar sexiga?
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Nej, den grabbiga pubertala synen på kvinnor som återspeglade sig i spelen speciellt tidiga 3d spel under slutet på 90-talet och lika drygt på 2000-talet med rump zoomningar, förstorade bröst och konstant objektifierade kvinnor i spel var inget som intresserade mig alls. Det var värre då också och en bra mycker mer omogen industri. Spel i sig var också allmänt sedd som en grabbig pojk hobby vilket irriterade mig eftersom jag ville att spel skulle vara för alla och mer än en "leksaks hobby". Något som på senare år har börjat förändrats rejält. Dels i hur utvecklare riktar spelen men också den betydligt mer varierande formerna av berättande, och mer mogna berättelser med bättre designade karaktärer även om det fortfarande finns en del problem inom det här området.

Jag tyckte inte att inslag som var designade att vara sexiga med insomningar eller mycket urringningar eller rumpor i fokus var annat än ytterst omogna, cringe skapande både under slutet på 90-talet, på 2000-talet. Jag brukade alltid trycka förbi dessa scener om det var ingame cutscenes och fann dem trista inslag i ett annat fantastiskt medium med enorm potential. Och inte idag heller. Det var speciellt tråkigt att see Kojima luta sig mot det i Metal Gear V med en förklaring som inte riktigt höll. Det var varken intressant att diskutera kroppsformers sexighet eller attraktivitet för mig eller stirra på i spelen och det fortsätter att hålla tillbaka mediet på många sätt men jag har noterat en förändring. Istället har frågan engagerat mig i att försöka lyfta problemen med grabbiga inslag i spel och hindret det har varit och ibland idag är för mediet.

Mycket kommer ner till att de sällan passar in i spelen, vi ska rädda världen... sen zooom. Sex, känslor, relationer och hela den biten har utöver detta varit svår för spelvärlden att hantera på ett moget sätt. Det har ofta pendlat över till stereotyper pinsam design och ibland atmosfärsförstörande på grund av det. Samma gäller design kring kvinnor och män och deras individuella roller i spelens berättelse eller spelvärld.

Som svar på din fråga ja det spelar roll hur kvinnor ser ut i spel speciellt om det är objektifierade, dåligt designade med fokus på en grabbig sex apeal det är något jag ogillar. Samma sak för manliga karaktärer, dålig design är dåligt och kan självsabotera spelets regi, manus, dialog och allmänna atmosfär och inlevelse och trovärdighet i världsbyggandet. Och Nej jag stannar inte upp och zoomar, eller liknande det har aldrig varit intressant för mig. Istället fick scener där rumpor ska zoomas in på eller bröst och annat speciellt under 2000-talet mig bara att skämmas ibland för mediet vilket det ibland idag också får när det blir för pubertalt, exempelvis i en del västerländska spel med bikini krypskyttar när männen har normala uniformer eller exemplet i Metal Gear V med flera av karaktärerna. Eller en hel del fantasy rollspel som plågas mycket av det här. Det tar också extra mycket från spel som ändå försöker ha vuxna mer genomtänkta narrativ med flera lager av nyanser och perspektiv samt tolkningsmöjligheter.
Do what you can, with what you have, where you are.
Så här är det...

Om inte män tänder på kvinnliga rumpor är det tack och adjöss med våran art...all annan befruktning är onaturlig.
Ei saa peittää
  • 0
  • Missing Avatar
  • Lisa
Citerar Patrikseve:
Nej, den grabbiga pubertala synen på kvinnor som återspeglade sig i spelen speciellt tidiga 3d spel under slutet på 90-talet och lika drygt på 2000-talet med rump zoomningar, förstorade bröst och konstant objektifierade kvinnor i spel var inget som intresserade mig alls. Det var värre då också och en bra mycker mer omogen industri. Spel i sig var också allmänt sedd som en grabbig pojk hobby vilket irriterade mig eftersom jag ville att spel skulle vara för alla och mer än en "leksaks hobby". Något som på senare år har börjat förändrats rejält. Dels i hur utvecklare riktar spelen men också den betydligt mer varierande formerna av berättande, och mer mogna berättelser med bättre designade karaktärer även om det fortfarande finns en del problem inom det här området.

Jag tyckte inte att inslag som var designade att vara sexiga med insomningar eller mycket urringningar eller rumpor i fokus var annat än ytterst omogna, cringe skapande både under slutet på 90-talet, på 2000-talet. Jag brukade alltid trycka förbi dessa scener om det var ingame cutscenes och fann dem trista inslag i ett annat fantastiskt medium med enorm potential. Och inte idag heller. Det var speciellt tråkigt att see Kojima luta sig mot det i Metal Gear V med en förklaring som inte riktigt höll. Det var varken intressant att diskutera kroppsformers sexighet eller attraktivitet för mig eller stirra på i spelen och det fortsätter att hålla tillbaka mediet på många sätt men jag har noterat en förändring. Istället har frågan engagerat mig i att försöka lyfta problemen med grabbiga inslag i spel och hindret det har varit och ibland idag är för mediet.

Mycket kommer ner till att de sällan passar in i spelen, vi ska rädda världen... sen zooom. Sex, känslor, relationer och hela den biten har utöver detta varit svår för spelvärlden att hantera på ett moget sätt. Det har ofta pendlat över till stereotyper pinsam design och ibland atmosfärsförstörande på grund av det. Samma gäller design kring kvinnor och män och deras individuella roller i spelens berättelse eller spelvärld.

Som svar på din fråga ja det spelar roll hur kvinnor ser ut i spel speciellt om det är objektifierade, dåligt designade med fokus på en grabbig sex apeal det är något jag ogillar. Samma sak för manliga karaktärer, dålig design är dåligt och kan självsabotera spelets regi, manus, dialog och allmänna atmosfär och inlevelse och trovärdighet i världsbyggandet. Och Nej jag stannar inte upp och zoomar, eller liknande det har aldrig varit intressant för mig. Istället fick scener där rumpor ska zoomas in på eller bröst och annat speciellt under 2000-talet mig bara att skämmas ibland för mediet vilket det ibland idag också får när det blir för pubertalt, exempelvis i en del västerländska spel med bikini krypskyttar när männen har normala uniformer eller exemplet i Metal Gear V med flera av karaktärerna. Eller en hel del fantasy rollspel som plågas mycket av det här. Det tar också extra mycket från spel som ändå försöker ha vuxna mer genomtänkta narrativ med flera lager av nyanser och perspektiv samt tolkningsmöjligheter.


Du kör en typisk, feministisk PK-förklaring. Jag ska förklara varför jag tycker du har fel, eller åtminstone varför jag inte håller med.

Människor attraheras av vackra kroppar. Det är en grund som ingen kan ändra på med några ord. Visst har det funnits mycket objektifiering, men det gäller både könen och inte bara kvinnor. Du nämner också att spelbranschen varit omogen och "pubertal". På vilket sätt är det pubertalt att fokusera på sex appeal? Alla människor gillar vackra kroppar. Filmbranschen är betydligt äldre än spelbranschen är där zoomas det fortfarande in på stora tuttar och barbröstade hunks i trailers för att locka folk. Enstaka filmscener med en riktigt vacker kvinna eller en sexig man kan göra folk intresserade av att se hela filmen.

Fokuseringen på tuttar och rumpor - och vältränade män - är ingenting kvinnor i allmänhet har något emot. Det här är en feministfråga, och det är nästan komiskt att se hur hela etablissemanget, det vill säga Sveriges samlade spelpress, har exakt samma uppfattning i frågan och hur ingen vill eller vågar gå emot strömmen. Alla vill ju vara PK för att behålla sin status och inte bli stämplad.

Det finns en otroligt stor variation av spel, och det har det alltid gjort. Att hålla på att klaga på lättkläddhet som något barnsligt, och samtidigt gråta när en påhittad karaktär dör för att den påhittade och "mogna" storyn berör dina känslor är inget annat än rent hyckleri. Spel är fantasier, och det gäller ALLA beståndsdelar. Från kroppar till storytelling.

Folk har alltid velat se vackra kroppar, det är ett tidslöst faktum. Det är heller ingenting som har med ålder att göra, för på 90-talet var det många vuxna skribenter som i detalj förklarade hur vackra och sexiga rumpor tjejer hade i spel. Det var först när feministerna gjorde det fult att beundra kroppar som ingen vågade uttrycka det längre. Alla blev rädda att bli stämplade och förlora sin status bland tyckareliten.

Det här handlar väldigt mycket om status och om vad som är OK att tycka och tänka. Ni i spelpressen vill ofta röra er i ert kulturella finrum, men jag tror vanliga gamers står ganska långt ifrån er faktiskt, och det är därför såväl japanska och västerländska spel fortsätter att designa sexiga karaktärer med close-ups på rumpor och annat.
Citerar Lisa:
Citerar Patrikseve:Nej,.


Fast jag tillhör inte spelpressen i den månen att jag skriver för sidor, att jag modererar är en annnan sak men fair enough, jag är en gamer, som varken eftersträvar status eller vad som är ok att tycka. Du ställde en fråga och jag gav min åsikt i frågan underbyggd av över 20 års spelande och allmänt stort intresse i spelindustrin, för spel, för mediet och allt inom det. Det betyder inte att vi måste hålla med eller att det är fel att du inte håller med. Tvärtom uppskattar jag perspektiv.

Jag anser dock att spel mycket väl kan ha sex, relationer men det kan göras med smak, mogenhet och passa in i spelens övergripande design och berättelse. Vi har saknat det i spelvärlden, det har en historik av att vara något taktlöst omoget och byggt primärt riktat mot den manliga gruppen gamers intryckt lite spontant i spelen. Relationer mm i spel saknar variation i hur det riktar sig. Men det har blivit bättre de senaste 10 åren. Jag delar inte heller din uppfattning om att bara för att spel är fiction så kan inte seriösa spel precis som med allvarliga filmer uteslutna omogenhet. Nej genrevariationen har ökat i stora mängder med tiden, storleksökningen av spel både i genrevariation och antal sedan 90-talet går inte att jämföra egentligen, som följd av den explosion genren hade under mitten av 2000-talet i popularitet.

Jag är medveten om att det inte försvinner, men det plågar inte bara fps genren utan även flera genrer som rollspel, vissa plattformare, skjutare i tredjeperson. Det är ibland trista inslag som istället hade kunnat blivit mer mogna relationer, försök att beskriva känslor eller sex i spelen med en mer vuxen mogenhet. Jag är helt för att även spel berör teman som dessa men det saknas kvalitet. Jag kvarstår dock att rump zoomningar, zoomningar på bröst bara drar ner helhetsintrycket i spel, speciellt de som försöker bygga allvarliga och seriösa berättelser. Därtill finns det ett lite för stort fokus på att sexualisera kvinnan i spel och ingen annan. Ibland hade jag hellre sett mindre sånt.

När jag resonerar kring att det kan skada upplevelsen har det också med ett klassiskt begrepp som kallas "Suspension of disbelief", du kan bygga en väldigt bra och trovärdig värld men åskådaren/spelaren behöver ändå skjuta åt sidan en del kritiskt tänkande och annat för att köpa spelets spelvärld, spelregler narrativ och spelvärld. Och element som zoomningar, dålig design blir extra hinder för att göra det för min egen del. Vilket märkbart försämrar upplevelsen, det är inte hyckleri I det minsta utan en personlig åsikt som du naturligtvis inte behöver dela.

Jag tror dock inte att vi kommer att hålla med varandra i frågan vilket blir extra tydligt med uttryck som "feministisk pk förklaring". Men du fick min syn i frågan och jag har fått din vilket är helt ok att inte alltid hålla med varandra i alla frågor. Perspektiv är viktigt.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Lisa:
Du kör en typisk, feministisk PK-förklaring.

Jag hade tänkt ge några argument för och emot men om vi ska lägga oss på den nivån avstår jag hellre. Jag har ingen lust att bli en politisk halmdocka så som man ofta blir när man vågar öppna käften i såna här frågor.
Citerar Jönåker:
Jag hade tänkt ge några argument för och emot men om vi ska lägga oss på den nivån avstår jag hellre. Jag har ingen lust att bli en politisk halmdocka så som man ofta blir när man vågar öppna käften i såna här frågor.


Ungefär så. Håller i alla fall med vad Patrikseve säger.
Gamertag: Tapetklister
  • 0
  • Missing Avatar
  • Lisa
Fast det du säger låter extremt PK, eftersom du använder EXAKT samma förklaring som alla andra politiskt korrekta feminister som arbetar i spelbranschen. Undantaget är att du i alla fall bjuder in till att det finns andra perspektiv än ditt eget, vilket är skönt att höra.

På vilket sätt tycker du att sexualisering är omoget? Jag har aldrig förstått den kopplingen. Har man färre sexfantasier då man blir äldre eller har det helt enkelt bara blivit låg status att prata sex appeal? Du ger ingen förklaring till varför du tycker det är osmakligt, utan det låter bara som att det är en subjektiv åsikt. I sådana fall är det fine for me. Alla är vi olika.

Min poäng är dock som sagt att alla, eller tydligen de flesta i alla fall, attraheras av vackra kroppar. Det finns ingenting som är osmakligt eller omoget med att visa upp en vacker rumpa. Jag har också hört argumentet med att det förstör inlevelsen och närvarokänslan i spel, vilket jag kan förstå men jag köper ändå inte argumentet. Spel är inte realistiska utan bygger på fantasi med massor av konstigheter (karaktärer hoppar tre gånger sin egen höjd, har inbyggda armkanoner osv) så varför skulle det vara konstigt att slåss i bikini till exempel?

Alltså, förut kunde man prata om det öppet, idag har det blivit jättekänsligt och knappt någon vågar erkänna att de gillar sexiga kroppar i spel eftersom de är så oerhört rädda för vad folk ska tycka om dem. Det har under de senaste tio åren skapats en norm där man anses sämre och mindre vetande om man gillar sex appeal i fiktion. Den normen har feministerna skapat, det är inte svårare än så. Det är inte branschen eller folk som blivit "mognare", det är bara retorik för att rättfärdiga och stämpla den egna åsikten som bättre.
  • 0
Citerar Lisa:
Min fundering är nu, tycker killar fortfarande det är sexigt med rumpor i spel? Är det typ något ni tittar på lite extra eller spelar det ingen roll hur figurerna går klädda samt hur deras rumpor ser ut?


Killar tycker nog tjejrumpor är sexigt överhuvudtaget och har nog gjort i alla tider...
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
Citerar Lisa:
Alltså, förut kunde man prata om det öppet, idag har det blivit jättekänsligt och knappt någon vågar erkänna att de gillar sexiga kroppar i spel eftersom de är så oerhört rädda för vad folk ska tycka om dem. Det har under de senaste tio åren skapats en norm där man anses sämre och mindre vetande om man gillar sex appeal i fiktion. Den normen har feministerna skapat, det är inte svårare än så. Det är inte branschen eller folk som blivit "mognare", det är bara retorik för att rättfärdiga och stämpla den egna åsikten som bättre.

Det där känner jag inte alls igen. Jag tycker att det verkar som att folk inte är ett dugg rädda för att säga att dom gillar fanservice i spel. Speltillverkarna verkar inte heller skämmas för att sälja spel med vackra människor. Vi kanske följer helt olika forum och andra kanaler. Visst finns det få som kritiserar det men det är i sig inget fel med det även om jag ofta inte håller med. Allt kan och ska kritiseras.

Jag tror faktiskt att det hela inte har mycket att göra med feminism överhuvudtaget. Det är nog snarare så att vi har gått från att ha tonårspojkar som målgrupp för spel till att ha nästan alla som målgrupp. Det betyder att fanservice fortfarande definitivt finns men det finns mycket mer som man använder som säljargument så det får inte så stor andel av uppmärksamheten längre.
Rumpor i spel, I couldn't care less! Jag vill ju spela spel och uppleva en bra story med grym spelkontroll etc, skiter fullständigt i rumpor då. Vill man se rumpor är det väl bättre att gå ut på stranden och spana, följa fitnesstjejer/-killar på Instagram eller porrsurfa eller nåt liknande?
Nintendo: SW-7546-1138-0998 Sony: Dahlhagg Microsoft: MaD MozZarella
  • 0
  • Missing Avatar
  • Lisa
Citerar Jönåker:
Citerar Lisa:Alltså, förut kunde man prata om det öppet, idag har det blivit jättekänsligt och knappt någon vågar erkänna att de gillar sexiga kroppar i spel eftersom de är så oerhört rädda för vad folk ska tycka om dem. Det har under de senaste tio åren skapats en norm där man anses sämre och mindre vetande om man gillar sex appeal i fiktion. Den normen har feministerna skapat, det är inte svårare än så. Det är inte branschen eller folk som blivit "mognare", det är bara retorik för att rättfärdiga och stämpla den egna åsikten som bättre.
Det där känner jag inte alls igen. Jag tycker att det verkar som att folk inte är ett dugg rädda för att säga att dom gillar fanservice i spel. Speltillverkarna verkar inte heller skämmas för att sälja spel med vackra människor. Vi kanske följer helt olika forum och andra kanaler. Visst finns det få som kritiserar det men det är i sig inget fel med det även om jag ofta inte håller med. Allt kan och ska kritiseras.

Jag tror faktiskt att det hela inte har mycket att göra med feminism överhuvudtaget. Det är nog snarare så att vi har gått från att ha tonårspojkar som målgrupp för spel till att ha nästan alla som målgrupp. Det betyder att fanservice fortfarande definitivt finns men det finns mycket mer som man använder som säljargument så det får inte så stor andel av uppmärksamheten längre.


Njäe. Förut kunde man se såväl tonåringar som vuxna prata om det öppet och utan att skämmas. Idag har det blivit skambelagt av media. Det är som att en del försöker hävda att vi tappar alla våra sexfantasier efter att vi fyllt 18. Så är det ju inte.

Citerar seanbanan:
Visst är rumpor sexiga att titta på, men den där rumpan var INTE sexig.


Ta denna diskussion i nattråden istället.
Rumpor kan man aldrig bli less på..
  • 0
  • Missing Avatar
  • Lisa
Nu är jag nyfiken på att höra: vilken av dessa tycker ni är snyggast:

http://i.imgur.com/J8BhlDN.jpg

Nej. Hade jag villat titta på snusk finns det hemsidor för sånt, otecknat dessutom. Jag vet inte med er men sitter man och drägglar över datagjorda rövar så är det något fel på en. Jag håller med patrikseve när han förklarar hur cringe det är med inzoomningar på kvinnorövar i spel. Just av den anledningen har jag väntat med snake 5 (kojimas senaste verk, kommer fan inte ihåg vad det det heter) där det är med en kvinna som kan ''andas genom huden'' och därför går hon omkring i väldigt lite kläder. Jag antar att inzoomningarna på hennes röv ger snake lite extra xp också. Sjukt. Det är säkert ett skitbra spel men såna här omogna fasoner ger en fanimig en avsmak i munnen. Vem kom ens på idén? Vem det än var så hade han nog ingen flickvän.

Det är till och med så att sex-scenerna i the witcher gör mig obekväm. Det är liksom inte intressant för mig att glo på två stycken halvnakna människor stå och stöna mot varandra i fem minuter. Fast jag gjorde det ändå eftersom djupt inne i reptilhjärnan så kändes det som att det var jag som hade sex med dessa storbröstade kvinns. Plus att det kändes fel att inte göra det men yennefer eftorsom det är hans fru eller ''main bitch'' som geralt själv hade sagt, den gamle hingsten.
  • 0
Citerar Lisa:
Nu är jag nyfiken på att höra: vilken av dessa tycker ni är snyggast:

http://i.imgur.com/J8BhlDN.jpg


Haha, det här är så idiotiskt att jag inte vet var jag ska ta vägen. Du försökte iallafall föra en diskussion innan, men hur är detta relevant? Hur förväntar du dig att någon ska ta din diskussion på allvar när du inte kan hålla dig från att kliva ur diskussionen och stå och runka bredvid? Diskuterar du presidentvalet utifrån på vem som har fläskigast röv också?
And then Snoken was a pumpkin.
  • 0
Citerar Lisa:
Nu är jag nyfiken på att höra: vilken av dessa tycker ni är snyggast:

http://i.imgur.com/J8BhlDN.jpg


2008 utan tvekan. Där ser hon ut som en vältränad gymnast, på 2004 ser hon ut som en soffpotatis.
  • 0
Citerar Lisa:
Nu är jag nyfiken på att höra: vilken av dessa tycker ni är snyggast:

http://i.imgur.com/J8BhlDN.jpg


2004 fast båda är fina!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Diskussionen har stängts av en moderator med motiveringen:
Trådens diskussioner som konstant spårar ur och är nedvärderande för många kan tas på andra ställen än på Gamereactor